Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Maar dat mag wel, toch?

DIA benadrukt graag wat het niet is. Je hebt ook predikanten die dat doen. Dat zal wel een karaktertrek zijn.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:Wat ik nog even duidelijk wens te maken: ik schreef, als ik het goed heb, 'vervolgd' tussen aanhalingstekens, en bedoelde niet een letterlijke vervolging, maar wel een opmerkelijke volging, en dat heeft me wel wat te zeggen. Dat voelt niet goed, al die vragen en of dat mijn gedachten zijn, mijn standpunt. Dat gewoon heel gewoon wat we allemaal kunnen lezen, want ook wij hebben echt wel een wolk van getuigen rondom ons.
En wat de genoemde leraars betreft, ook u zult wel weten dat deze geen eenheid vormden met de genoemden qua bevinding. Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis. En inderdaad dat vond ik ook wel in de (vooral oude) Christelijke Gereformeerde Kerken en de oude Nederlandse Hervormde Kerk. Ook daar vond ik de geestverwanten van Ledeboer en Hellenbroek.
Die eenheid is een gewenste en een nodige eenheid die wij verbroken hebben. Ik las vanavond nog iets in de krant over die verbreking.
https://www.rd.nl/artikel/999589-het-oo ... rdeeldheid
Nee. Je moet niet de boel omdraaien.

Je zei eerst dat je vervolging ervaarde. Dat is er niet op dit forum. En je kunt niet zeggen dat er alleen eenheid is als je je verbonden voelt aan een selectief rijtje predikanten en als dat niet zo is, dat er dan sprake is van vervolging. Dat is niet eerlijk. Heb je van alle predikanten die @Mister noemt wel eens een preek beluisterd? Ds. G. Boer was een bekend predikant binnen de Ned. Herv. Kerk en wordt ook door predikanten uit de GG nog regelmatig geciteerd. Pas nog op de zangavond in Ridderkerk door ds. Van Rijswijk. Dat heb je zelf ook beluisterd.
Ik ben meniet bewust dat ik de zaak omdraai. Als ik dat zonder te weten gedaan heb, dan heb ik dat gedaan zonder er erg in te hebben en zonder te willen.
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinden hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
Misschien moet je het interview met dr. De Vries eens lezen in de krant van vandaag, op pagina 2. Dát bedoel ik nou met eenheid.

Het gaat niet om de 'diepe bevinding', maar om of Gods Woord wel recht gepreekt wordt. De drie stukken, de twee wegen en boven alles die ene Naam, die onder de hemel gegeven is tot zaligheid, dienen verkondigd te worden. Christus moet op het hoogst worden verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. Dat gaat altijd samen op. Nooit mogen we deze zaken van elkaar scheiden. Want dan krijg je een eenzijdig Evangelie. Een Evangelie wat aanzet tot werkheiligheid en een oppervlakkig christendom of een Evangelie wat leidt tot een halsstarrige lijdelijkheid. Het laatste is net zo gevaarlijk als het eerste.

Laten we met twee woorden blijven spreken.
Aan deze criteria voldoen de preken van het tweetal wat in Oostkapelle gesteld is. Toch heb je zorgen over het tweetal. (En nee ik hoef/wil je zorgen niet te weten, omdat ik geen belanghebbende ben.) Ik wil je adviseren om jezelf te focussen op de criteria die je zelf noemde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinding hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
Hoe weet je dat dit een Vrij evangelische gemeente is? Men zingt er (ook) psalmen, begrijp ik. Heel irritant dat die geschrapt zijn. Zijn er ook prekensites waar zijn preken te horen zijn maar dan inclusief de liturgie? Ik houd er niet van om ingeknipte kerkdiensten te beluisteren.
Dat zegt ie in zn preek
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:Wat ik nog even duidelijk wens te maken: ik schreef, als ik het goed heb, 'vervolgd' tussen aanhalingstekens, en bedoelde niet een letterlijke vervolging, maar wel een opmerkelijke volging, en dat heeft me wel wat te zeggen. Dat voelt niet goed, al die vragen en of dat mijn gedachten zijn, mijn standpunt. Dat gewoon heel gewoon wat we allemaal kunnen lezen, want ook wij hebben echt wel een wolk van getuigen rondom ons.
En wat de genoemde leraars betreft, ook u zult wel weten dat deze geen eenheid vormden met de genoemden qua bevinding. Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis. En inderdaad dat vond ik ook wel in de (vooral oude) Christelijke Gereformeerde Kerken en de oude Nederlandse Hervormde Kerk. Ook daar vond ik de geestverwanten van Ledeboer en Hellenbroek.
Die eenheid is een gewenste en een nodige eenheid die wij verbroken hebben. Ik las vanavond nog iets in de krant over die verbreking.
https://www.rd.nl/artikel/999589-het-oo ... rdeeldheid
Nee. Je moet niet de boel omdraaien.

Je zei eerst dat je vervolging ervaarde. Dat is er niet op dit forum. En je kunt niet zeggen dat er alleen eenheid is als je je verbonden voelt aan een selectief rijtje predikanten en als dat niet zo is, dat er dan sprake is van vervolging. Dat is niet eerlijk. Heb je van alle predikanten die @Mister noemt wel eens een preek beluisterd? Ds. G. Boer was een bekend predikant binnen de Ned. Herv. Kerk en wordt ook door predikanten uit de GG nog regelmatig geciteerd. Pas nog op de zangavond in Ridderkerk door ds. Van Rijswijk. Dat heb je zelf ook beluisterd.
Ik ben me niet bewust dat ik de zaak omdraai. Als ik dat zonder te weten gedaan heb, dan heb ik dat gedaan zonder er erg in te hebben en zonder te willen. Wel vind ik het vreemd dat er zoveel vragen komen, of ik dat bedacht heb, nee zeg ik, we hebben een wolk van getuigen rondom ons. Waartoe mij dan uithoren (zo voelt het na zoveel jaren). Lees gewoon de geschriften dan hoeven er geen vragen te zijn, en zeker geen zelfgemaakte leringen, want daar houd ik niet van.
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinding hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
En daar gaan we weer. Precies wat ik ook denk als ik zie hoe je over ds. Van Dijk spreekt. "Op zich wel de waarheid" en "kan best als evangelisatie dienen". "Diepe bevinding hoef je niet te verwachten". Dat zeg ik ook toch ook niet over ds. Kersten?
Is dat dan niet zo? Of wilt u weer 'gaan'? Als u me liever kwijt bent hebt u de macht om mij te verbannen? Begrijpt u niet dat deze prediking voor ons, hoewel waarheid, heel vreemd klinkt. Dat is geen normale kanseltaal. De gemeente schiet zelfs en toe in de lach. Wat moet ik nog meer doen om al dat gedoe af te zijn? Kunt u zich inleven in een mens die zich opgejaagd voelt en alles moet verantwoorden voor een mens. Ik kan linksom gaan of rechtsom, het is nooit goed. Dat VOELT als volgen, naspeuren. Ik zeg niet, let wel, dat dit zo is, maar het voelt na ruim 14 jaar wel zo, dan, om het plat te zeggen wordt je het een keer zat, dan trek je het niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GGotK »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:Wat ik nog even duidelijk wens te maken: ik schreef, als ik het goed heb, 'vervolgd' tussen aanhalingstekens, en bedoelde niet een letterlijke vervolging, maar wel een opmerkelijke volging, en dat heeft me wel wat te zeggen. Dat voelt niet goed, al die vragen en of dat mijn gedachten zijn, mijn standpunt. Dat gewoon heel gewoon wat we allemaal kunnen lezen, want ook wij hebben echt wel een wolk van getuigen rondom ons.
En wat de genoemde leraars betreft, ook u zult wel weten dat deze geen eenheid vormden met de genoemden qua bevinding. Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis. En inderdaad dat vond ik ook wel in de (vooral oude) Christelijke Gereformeerde Kerken en de oude Nederlandse Hervormde Kerk. Ook daar vond ik de geestverwanten van Ledeboer en Hellenbroek.
Die eenheid is een gewenste en een nodige eenheid die wij verbroken hebben. Ik las vanavond nog iets in de krant over die verbreking.
https://www.rd.nl/artikel/999589-het-oo ... rdeeldheid
Nee. Je moet niet de boel omdraaien.

Je zei eerst dat je vervolging ervaarde. Dat is er niet op dit forum. En je kunt niet zeggen dat er alleen eenheid is als je je verbonden voelt aan een selectief rijtje predikanten en als dat niet zo is, dat er dan sprake is van vervolging. Dat is niet eerlijk. Heb je van alle predikanten die @Mister noemt wel eens een preek beluisterd? Ds. G. Boer was een bekend predikant binnen de Ned. Herv. Kerk en wordt ook door predikanten uit de GG nog regelmatig geciteerd. Pas nog op de zangavond in Ridderkerk door ds. Van Rijswijk. Dat heb je zelf ook beluisterd.
Ik ben me niet bewust dat ik de zaak omdraai. Als ik dat zonder te weten gedaan heb, dan heb ik dat gedaan zonder er erg in te hebben en zonder te willen. Wel vind ik het vreemd dat er zoveel vragen komen, of ik dat bedacht heb, nee zeg ik, we hebben een wolk van getuigen rondom ons. Waartoe mij dan uithoren (zo voelt het na zoveel jaren). Lees gewoon de geschriften dan hoeven er geen vragen te zijn, en zeker geen zelfgemaakte leringen, want daar houd ik niet van.
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinding hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
En daar gaan we weer. Precies wat ik ook denk als ik zie hoe je over ds. Van Dijk spreekt. "Op zich wel de waarheid" en "kan best als evangelisatie dienen". "Diepe bevinding hoef je niet te verwachten". Dat zeg ik ook toch ook niet over ds. Kersten?
Dat kan ook niet gezegd worden over ds Kersten. Ik vind trouwens dat Dia mild en vanuit het 'refokader' begrijpelijk reageert op de preek van deze dominee. Alhoewel ik de mening ben toegedaan dat ds Jac van Dijk bevindelijker preekt dan menig predikant uit deze tijd. Dia zal zich waarschijnlijk meer thuis voelen bij de prediking van ds Cabaret: beetje zelfde trant van preken maar dan aansluitend bij de oude bevindelijke leer, die Dia voorstaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef: Ik ben me niet bewust dat ik de zaak omdraai. Als ik dat zonder te weten gedaan heb, dan heb ik dat gedaan zonder er erg in te hebben en zonder te willen. Wel vind ik het vreemd dat er zoveel vragen komen, of ik dat bedacht heb, nee zeg ik, we hebben een wolk van getuigen rondom ons. Waartoe mij dan uithoren (zo voelt het na zoveel jaren). Lees gewoon de geschriften dan hoeven er geen vragen te zijn, en zeker geen zelfgemaakte leringen, want daar houd ik niet van.
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinding hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
En daar gaan we weer. Precies wat ik ook denk als ik zie hoe je over ds. Van Dijk spreekt. "Op zich wel de waarheid" en "kan best als evangelisatie dienen". "Diepe bevinding hoef je niet te verwachten". Dat zeg ik ook toch ook niet over ds. Kersten?
Dat kan ook niet gezegd worden over ds Kersten. Ik vind trouwens dat Dia mild en vanuit het 'refokader' begrijpelijk reageert op de preek van deze dominee. Alhoewel ik de mening ben toegedaan dat ds Jac van Dijk bevindelijker preekt dan menig predikant uit deze tijd. Dia zal zich waarschijnlijk meer thuis voelen bij de prediking van ds Cabaret: beetje zelfde trant van preken maar dan aansluitend bij de oude bevindelijke leer, die Dia voorstaat.
Dat zeg ik dus ook, maar werd blijkbaar niet gemerkt of ik gebruik hier verkeerde woorden, deze dominee had een unieke preekstijl. Dit zou voor ons beslist geen kanseltaal zijn, meer een straattaal waar evangelisten buitenkerkelijken proberen mee te confronteren. Werd dat niet begrepen? En natuurlijk, zo 'n evangelistentaal is uit de aard der zaak nooit diep bevindelijk, dat is van later, als mensen het vertrouwen hebben en er dieper op in wensen te gaan. Overigens, ik zie veel preken van ds. Cabaret, maar heb hem zelden beluisterd. Maar daar moet je ook niets achter zoeken. Ik vind dat een preek wel van straattaal mag verschillen, een zeker verhevenheid mag daarin doorklinken, als een Gezant van Godswege. Doorgaans werkt prediking geen lachsalvo's op. Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben in mijn uitdrukken. Het kost me verschrikkelijk veel moeite om alles uit te leggen en weer uitleggen en nog eens uitleggen. Wat ik mis ik een beetje vertrouwen, en niet altijd verdacht maken.

De taal van bevinding is overigens niet een taal als een gewone taal.
Het is zeker ook een hartentaal, al verstaan we elkaars taal niet.

Ik ken enkele regels uit een gedicht; wie de rest kent, dan hoor ik dat graag:

Al komen zij uit verre landen,
hun harten smelten ras ineen...

Wie weet het vervolg?

En:
Zoete banden die mij binden
aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hartenvrinden,
hunne taal mijn hartentolk.
‘t Zijn de kind’ren van één Vader;
en van ‘t zelfde huisgezin.
Wij bestaan elkander nader,
dan de band van aardse min.


Hier staat ook iets wat me wel treft:

https://www.gezinsgids.nl/geestelijkeherkenning/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef:Dat heb ik ook wel gelezen. En daar gaan we weer. Nee, mag ik daar nu eens een keertje bedanken?
Waarom zou jij wel mogen bedanken terwijl je je beklag doet over dat je jezelf niet begrepen voelt?.Ik voel me door jou ook niet begrepen. Ik vind het heel erg dat je bedankt voor het stuk van dr. De Vries. Als je wel bovenstaand gedicht citeert, maar alleen een selecte groep predikanten daarin voorstaat, is dat zeer tegenstrijdig.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 nov 2022, 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:Aan deze criteria voldoen de preken van het tweetal wat in Oostkapelle gesteld is. Toch heb je zorgen over het tweetal. (En nee ik hoef/wil je zorgen niet te weten, omdat ik geen belanghebbende ben.) Ik wil je adviseren om jezelf te focussen op de criteria die je zelf noemde.
Er spelen een heleboel andere zaken mee, dus mijn zorgen blijven wel degelijk bestaan. Dus die criteria die ik hierboven beschreef staat daar volledig los van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis.

Dit is een stukje wat ik lees bij @Dia.
Beste Dia je schrijft veel. Je bemerkt dat daar best wat weerstand is. Wil je misschien iets vertellen over het vetgedrukte?
Ik vraag dit om uit een soort impasse te komen. Het Leven is Christus, door hierover te schrijven/spreken gaat het om Zijn eer.
Er komen bijdrages voorbij van anderen waarin ik dit zie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis.

Dit is een stukje wat ik lees bij @Dia.
Beste Dia je schrijft veel. Je bemerkt dat daar best wat weerstand is. Wil je misschien iets vertellen over het vetgedrukte?
Ik vraag dit om uit een soort impasse te komen. Het Leven is Christus, door hierover te schrijven/spreken gaat het om Zijn eer.
Er komen bijdrages voorbij van anderen waarin ik dit zie.
Waar er geen leven is voel je geen wamte, je hart blijft er koud onder. Leven is iets wat moeilijk te omschrijven. Ik zou weer kunnen verwijzen naar de Bijbel als eerste, goede boeken, en kijk bv in Digibron. Het is hier niet de plaats om iemands innerlijk uit te pluizen. Lees, en zie of deze dingen alzo zijn. Een voorbeeld hebben we in die van Beréa. Nu tevreden of moet geheel mijn doopceel voor de ogen der ganse wereld gelicht worden?

Ik meemde dat over de dat dit hier over theologie ging, en als we dan de Bron lezen (zo zegt de tegenpartij trouwens ook) daarvoor hoef je niet zo scherp ondervraagd te worden. Ondervragen is iets anders dan vragen. Vragen beantwoordt ik graag, als die in redelijkheid worden gesteld, maar als vragen bevragen wordt en een persoonlijk karakter krijgen, lijkt er toch iets mis. Iets wat men niet lijkt te vertrouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bevindelijk »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis.

Dit is een stukje wat ik lees bij @Dia.
Beste Dia je schrijft veel. Je bemerkt dat daar best wat weerstand is. Wil je misschien iets vertellen over het vetgedrukte?
Ik vraag dit om uit een soort impasse te komen. Het Leven is Christus, door hierover te schrijven/spreken gaat het om Zijn eer.
Er komen bijdrages voorbij van anderen waarin ik dit zie.
Waar er geen leven is voel je geen wamte, je hart blijft er koud onder. Leven is iets wat moeilijk te omschrijven. Ik zou weer kunnen verwijzen naar de Bijbel als eerste, goede boeken, en kijk bv in Digibron. Het is hier niet de plaats om iemands innerlijk uit te pluizen. Lees, en zie of deze dingen alzo zijn. Een voorbeeld hebben we in die van Beréa. Nu tevreden of moet geheel mijn doopceel voor de ogen der ganse wereld gelicht worden?

Ik meemde dat over de dat dit hier over theologie ging, en als we dan de Bron lezen (zo zegt de tegenpartij trouwens ook) daarvoor hoef je niet zo scherp ondervraagd te worden. Ondervragen is iets anders dan vragen. Vragen beantwoordt ik graag, als die in redelijkheid worden gesteld, maar als vragen bevragen wordt en een persoonlijk karakter krijgen, lijkt er toch iets mis. Iets wat men niet lijkt te vertrouwen.
Dus er is leven als jij dat zo voelt? Persoonlijk denk ik dat een mens van nature niet zo'n goed gevoel daarbij kan hebben. Je verhef jezelf dan ook tot een kenner van het leven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Bevindelijk schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis.

Dit is een stukje wat ik lees bij @Dia.
Beste Dia je schrijft veel. Je bemerkt dat daar best wat weerstand is. Wil je misschien iets vertellen over het vetgedrukte?
Ik vraag dit om uit een soort impasse te komen. Het Leven is Christus, door hierover te schrijven/spreken gaat het om Zijn eer.
Er komen bijdrages voorbij van anderen waarin ik dit zie.
Waar er geen leven is voel je geen wamte, je hart blijft er koud onder. Leven is iets wat moeilijk te omschrijven. Ik zou weer kunnen verwijzen naar de Bijbel als eerste, goede boeken, en kijk bv in Digibron. Het is hier niet de plaats om iemands innerlijk uit te pluizen. Lees, en zie of deze dingen alzo zijn. Een voorbeeld hebben we in die van Beréa. Nu tevreden of moet geheel mijn doopceel voor de ogen der ganse wereld gelicht worden?

Ik meemde dat over de dat dit hier over theologie ging, en als we dan de Bron lezen (zo zegt de tegenpartij trouwens ook) daarvoor hoef je niet zo scherp ondervraagd te worden. Ondervragen is iets anders dan vragen. Vragen beantwoordt ik graag, als die in redelijkheid worden gesteld, maar als vragen bevragen wordt en een persoonlijk karakter krijgen, lijkt er toch iets mis. Iets wat men niet lijkt te vertrouwen.
Dus er is leven als jij dat zo voelt? Persoonlijk denk ik dat een mens van nature niet zo'n goed gevoel daarbij kan hebben. Je verhef jezelf dan ook tot een kenner van het leven.
Dat kunt u weten. Ik wil me nu niet meer verdedigen. Hoe vaak heb ik niet, zie al mijn vorige posts, over het gevaar van gevoel geschreven? Hoe lang nog vrijheid van geweten
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef: Ik ben me niet bewust dat ik de zaak omdraai. Als ik dat zonder te weten gedaan heb, dan heb ik dat gedaan zonder er erg in te hebben en zonder te willen. Wel vind ik het vreemd dat er zoveel vragen komen, of ik dat bedacht heb, nee zeg ik, we hebben een wolk van getuigen rondom ons. Waartoe mij dan uithoren (zo voelt het na zoveel jaren). Lees gewoon de geschriften dan hoeven er geen vragen te zijn, en zeker geen zelfgemaakte leringen, want daar houd ik niet van.
Als je ds. Jac. van Dijk beluisterd, dan kun je heel wat waarheid horen, maar zijn manier.... maar op zich zegt hij wel de waarheid. Vooral aan het einde, kan best als evangelisatie dienen. Hij spreekt hier in een Vrij evangelische gemeente. Diepe bevinding hoef je niet te verwachten, maar wel spreekt hij de waarheid. Soms zou je zelfs denken met wat ironie.
https://www.youtube.com/watch?v=6GH65YU9LZw
En daar gaan we weer. Precies wat ik ook denk als ik zie hoe je over ds. Van Dijk spreekt. "Op zich wel de waarheid" en "kan best als evangelisatie dienen". "Diepe bevinding hoef je niet te verwachten". Dat zeg ik ook toch ook niet over ds. Kersten?
Dat kan ook niet gezegd worden over ds Kersten. Ik vind trouwens dat Dia mild en vanuit het 'refokader' begrijpelijk reageert op de preek van deze dominee. Alhoewel ik de mening ben toegedaan dat ds Jac van Dijk bevindelijker preekt dan menig predikant uit deze tijd. Dia zal zich waarschijnlijk meer thuis voelen bij de prediking van ds Cabaret: beetje zelfde trant van preken maar dan aansluitend bij de oude bevindelijke leer, die Dia voorstaat.
Dat zeg ik dus ook, maar werd blijkbaar niet gemerkt of ik gebruik hier verkeerde woorden, deze dominee had een unieke preekstijl. Dit zou voor ons beslist geen kanseltaal zijn, meer een straattaal waar evangelisten buitenkerkelijken proberen mee te confronteren. Werd dat niet begrepen? En natuurlijk, zo 'n evangelistentaal is uit de aard der zaak nooit diep bevindelijk, dat is van later, als mensen het vertrouwen hebben en er dieper op in wensen te gaan. Overigens, ik zie veel preken van ds. Cabaret, maar heb hem zelden beluisterd. Maar daar moet je ook niets achter zoeken. Ik vind dat een preek wel van straattaal mag verschillen, een zeker verhevenheid mag daarin doorklinken, als een Gezant van Godswege. Doorgaans werkt prediking geen lachsalvo's op. Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben in mijn uitdrukken. Het kost me verschrikkelijk veel moeite om alles uit te leggen en weer uitleggen en nog eens uitleggen. Wat ik mis ik een beetje vertrouwen, en niet altijd verdacht maken.

De taal van bevinding is overigens niet een taal als een gewone taal.
Het is zeker ook een hartentaal, al verstaan we elkaars taal niet.

Ik ken enkele regels uit een gedicht; wie de rest kent, dan hoor ik dat graag:

Al komen zij uit verre landen,
hun harten smelten ras ineen...

Wie weet het vervolg?

En:
Zoete banden die mij binden
aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hartenvrinden,
hunne taal mijn hartentolk.
‘t Zijn de kind’ren van één Vader;
en van ‘t zelfde huisgezin.
Wij bestaan elkander nader,
dan de band van aardse min.


Hier staat ook iets wat me wel treft:

https://www.gezinsgids.nl/geestelijkeherkenning/
Bij ds Van Dijk speelde zijn achtergrond mee. Hij was een totaal vrijzinnig predikant en getrouwd met een gescheiden vrouw, een operazangers. Vanuit die achtergrond wist hij aan te sluiten bij degenen die 'buiten zijn'. Ik heb hem in mijn jonge jaren een aantal keren horen preken. Hij wist in de kerk de aandacht van iedereen te trekken. Een man die thuis enorm worstelde en twijfelde en volgens zijn vrouw opstond en naar bed ging met de woorden: "Mijn God, waar is mijn hoop, mijn moed gebleven?"

De taal van een evangelist op straat zal niet verschillen van de taal van een evangelist op de kansel. Bij een straattaal om mensen te confronteren kan ik me niet zoveel voorstellen. Het is iets anders wat er verkondigd wordt. Paulus spreekt over melk en vaste spijs. Hij roemt ook in zijn verdrukkingen omdat hij weet dat de verdrukking lijdzaamheid, en de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop. Een hoop die niet beschaamd omdat "de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven." De zekerheid van het geloof.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Bevindelijk schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik kijk wel over kerkmuren heen, waar ik het leven voel, daar voel ik me thuis.

Dit is een stukje wat ik lees bij @Dia.
Beste Dia je schrijft veel. Je bemerkt dat daar best wat weerstand is. Wil je misschien iets vertellen over het vetgedrukte?
Ik vraag dit om uit een soort impasse te komen. Het Leven is Christus, door hierover te schrijven/spreken gaat het om Zijn eer.
Er komen bijdrages voorbij van anderen waarin ik dit zie.
Waar er geen leven is voel je geen wamte, je hart blijft er koud onder. Leven is iets wat moeilijk te omschrijven. Ik zou weer kunnen verwijzen naar de Bijbel als eerste, goede boeken, en kijk bv in Digibron. Het is hier niet de plaats om iemands innerlijk uit te pluizen. Lees, en zie of deze dingen alzo zijn. Een voorbeeld hebben we in die van Beréa. Nu tevreden of moet geheel mijn doopceel voor de ogen der ganse wereld gelicht worden?

Ik meemde dat over de dat dit hier over theologie ging, en als we dan de Bron lezen (zo zegt de tegenpartij trouwens ook) daarvoor hoef je niet zo scherp ondervraagd te worden. Ondervragen is iets anders dan vragen. Vragen beantwoordt ik graag, als die in redelijkheid worden gesteld, maar als vragen bevragen wordt en een persoonlijk karakter krijgen, lijkt er toch iets mis. Iets wat men niet lijkt te vertrouwen.
Dus er is leven als jij dat zo voelt? Persoonlijk denk ik dat een mens van nature niet zo'n goed gevoel daarbij kan hebben. Je verhef jezelf dan ook tot een kenner van het leven.
Dat kunt u weten. Ik wil me nu niet meer verdedigen. Hoe vaak heb ik niet, zie al mijn vorige posts, over het gevaar van gevoel geschreven? Hoe lang nog vrijheid van geweten
Je kunt dan toch ook zeggen: 'Het spreekt mij persoonlijk niet zo aan.' Of: 'Dit type preken raakt mijn hart niet zo.' Zonder iets van de predikanten in kwestie te zeggen, bijvoorbeeld dat er geen leven is. Want dat is echt een stevig oordeel dat je uiteindelijk toch echt op je eigen gevoel baseert.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Dat kunt u weten. Ik wil me nu niet meer verdedigen. Hoe vaak heb ik niet, zie al mijn vorige posts, over het gevaar van gevoel geschreven? Hoe lang nog vrijheid van geweten
Je kunt dan toch ook zeggen: 'Het spreekt mij persoonlijk niet zo aan.' Of: 'Dit type preken raakt mijn hart niet zo.' Zonder iets van de predikanten in kwestie te zeggen, bijvoorbeeld dat er geen leven is. Want dat is echt een stevig oordeel dat je uiteindelijk toch echt op je eigen gevoel baseert.
Nee persoonlijk heb ik dat ook niet. Ik kan die taal wel horen. Het is soms een confronterende waarheid waar (zoals in die preek) een heel anders gezinde gemeente mee werd geconfronteerd. Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen. Anders ligt het als in algemeen de kanseltaal zo zou devalueren naar zo'n platte uitdrukkingsmanier. Ik hoor de lachsalvo's, ik kan erin komen dat die gemeente daarom lacht, het is immers zo gezegd dat er ook nog wat humor in zit die meteen is gericht op het anders zijn van die groep. Anderzijds geeft ds. van Dijk niet toe door aan de moderne manier van geloven mee te doen: Hij blijft bij het lezen van de decaloog, de oude psalmen, en houdt zo de gemeente als het ware spiegel voor van wat er daar anders is. Waar hij toch laat merken hier niet in meer gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie