Vraag (algemeen)

Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Afgelopen zaterdag reed ik op een snelweg met 3 banen, waarbij 1 iemand op de middelste baan reed en ikzelf op de rechterbaan bleef rijden en hem vanwege hogere snelheid passeerde. Mijn vraag: is dit iemand rechts inhalen?
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vraagje

Bericht door ZWP »

Piet Puk schreef:Afgelopen zaterdag reed ik op een snelweg met 3 banen, waarbij 1 iemand op de middelste baan reed en ikzelf op de rechterbaan bleef rijden en hem vanwege hogere snelheid passeerde. Mijn vraag: is dit iemand rechts inhalen?
Uiteraard, dat is ongeveer de definitie van rechts inhalen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Afgelopen zaterdag reed ik op een snelweg met 3 banen, waarbij 1 iemand op de middelste baan reed en ikzelf op de rechterbaan bleef rijden en hem vanwege hogere snelheid passeerde. Mijn vraag: is dit iemand rechts inhalen?
U cant be serious Pietje? Waarom denk je dat die linkerbaan er is? Of probeer je zo Jantjes koppositie te pikken?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraagje

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:Afgelopen zaterdag reed ik op een snelweg met 3 banen, waarbij 1 iemand op de middelste baan reed en ikzelf op de rechterbaan bleef rijden en hem vanwege hogere snelheid passeerde. Mijn vraag: is dit iemand rechts inhalen?
Jazeker. En het boetebedrag is € 240,-- exclusief € 9,-- administratiekosten....
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Ik voel het meer als passeren. Mijns inziens lijkt inhalen wanneer je achter die auto zit, naar rechts gaat en er dan weer voor gaat rijden op de middelste baan. Maar blijkbaar denken jullie hier anders over? Heeft niks met koppositie Jantje te maken
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraagje

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:Ik voel het meer als passeren. Mijns inziens lijkt inhalen wanneer je achter die auto zit, naar rechts gaat en er dan weer voor gaat rijden op de middelste baan. Maar blijkbaar denken jullie hier anders over? Heeft niks met koppositie Jantje te maken
Nee, de wet denkt er anders over en het wordt vanwege de gevaarzetting zwaar beboet.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Ik voel het meer als passeren. Mijns inziens lijkt inhalen wanneer je achter die auto zit, naar rechts gaat en er dan weer voor gaat rijden op de middelste baan. Maar blijkbaar denken jullie hier anders over? Heeft niks met koppositie Jantje te maken
Dat laatste was een geintje. Maar het is echt gevaarlijk. Ik zie genoeg mensen die op de middelste baan rijden, soms ineens in de gaten lijken te krijgen dat dat niet zo logisch is en dan abrupt naar rechts gaan. Ze verwachten daar niemand.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Piet Puk schreef:Afgelopen zaterdag reed ik op een snelweg met 3 banen, waarbij 1 iemand op de middelste baan reed en ikzelf op de rechterbaan bleef rijden en hem vanwege hogere snelheid passeerde. Mijn vraag: is dit iemand rechts inhalen?
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie.
Is er druk verkeer waarbij steeds afgeremd/opgetrokken wordt en je passeert iemand rechts, wordt dit niet onder rechts inhalen verstaan.
Is het erg rustig en je doet dat, is het wel rechts inhalen en dus ook strafbaar.
Stel dat je op de 6 baans A1 bij Amsterdam uiterst rechts rijdt en er rijdt iemand op de ena-links baan en de rest van de weg is vrij, zul je 5 banen moeten opschuiven, de auto passeren en weer 5 banen terug.
In de praktijk denk ik dat je er geen boete voor zult ontvangen omdat 5 banen opschuiven meer gevaarzetting met zich meebrengt dan rechts passeren met genoeg tussenruimte maar strikt genomen naar de letter van de wet mag het niet.

Middenbaanplakkers en linksrijders zijn bij mij ergenis nummer 1 in het verkeer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

art. 13: Inhalen bij file
Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Middenbaanplakkers en linksrijders zijn bij mij ergenis nummer 1 in het verkeer.
Bij mij staan op 1 met stip: lui die achter het stuur zitten te appen. Die mogen ze van mij direkt het rijbewijs afpakken!
Vrachtwagenchauffeurs appen ook nog steeds. Je ziet het al aan het geslinger. :banghead
Daarna volgen op de voet: afsnijders en lui die vlak achter je blijven plakken. Terwijl je dan 120 of 130 rijdt.
Er zou veel meer politie op de snelweg rond moeten rijden in gewone personenauto's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Dank voor jullie reacties. Ik was van mening dat wanneer iemand het vertikt om harder te rijden, ik gewoon zo iemand rechts mag 'passeren'. Maar het betreft dus inhalen.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef:
ejvl schreef: Middenbaanplakkers en linksrijders zijn bij mij ergenis nummer 1 in het verkeer.
Bij mij staan op 1 met stip: lui die achter het stuur zitten te appen. Die mogen ze van mij direkt het rijbewijs afpakken!
Vrachtwagenchauffeurs appen ook nog steeds. Je ziet het al aan het geslinger. :banghead
Daarna volgen op de voet: afsnijders en lui die vlak achter je blijven plakken. Terwijl je dan 120 of 130 rijdt.
Er zou veel meer politie op de snelweg rond moeten rijden in gewone personenauto's.
Dat laatste doen ze al, met skiboxen :wiz
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Piet Puk schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef: Middenbaanplakkers en linksrijders zijn bij mij ergenis nummer 1 in het verkeer.
Bij mij staan op 1 met stip: lui die achter het stuur zitten te appen. Die mogen ze van mij direkt het rijbewijs afpakken!
Vrachtwagenchauffeurs appen ook nog steeds. Je ziet het al aan het geslinger. :banghead
Daarna volgen op de voet: afsnijders en lui die vlak achter je blijven plakken. Terwijl je dan 120 of 130 rijdt.
Er zou veel meer politie op de snelweg rond moeten rijden in gewone personenauto's.
Dat laatste doen ze al, met skiboxen :wiz
Las ik ook ja, volledig terecht. Telefoongebruik in de auto is echt levensgevaarlijk zeg ik met @Mara.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Vraagje

Bericht door Nasrani »

Piet Puk schreef:Dank voor jullie reacties. Ik was van mening dat wanneer iemand het vertikt om harder te rijden, ik gewoon zo iemand rechts mag 'passeren'. Maar het betreft dus inhalen.
Als je op de rechterbaan rijdt en een constante snelheid hebt en er is een bestuurder die op de middenbaan langzamer rijdt dan kun je die dacht ik gewoon rechts voor bij rijden. Zeker als je daarna ook gewoon op die baan blijft. Inhalen is als je achter hem vandaan naar rechts gaat en direct daarna weer terug naar de middenbaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Nasrani schreef:
Piet Puk schreef:Dank voor jullie reacties. Ik was van mening dat wanneer iemand het vertikt om harder te rijden, ik gewoon zo iemand rechts mag 'passeren'. Maar het betreft dus inhalen.
Als je op de rechterbaan rijdt en een constante snelheid hebt en er is een bestuurder die op de middenbaan langzamer rijdt dan kun je die dacht ik gewoon rechts voor bij rijden. Zeker als je daarna ook gewoon op die baan blijft. Inhalen is als je achter hem vandaan naar rechts gaat en direct daarna weer terug naar de middenbaan.
Kan wel, maar mag niet.
Plaats reactie