Vraag (algemeen)

orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Vraagje

Bericht door orgeltje »

Mara schreef:
Dodo schreef:Zover ik weet, belt de belastingdienst je niet. Als je in termijnen kunt betalen, staat dat toch al op je formulier? Zou je gecontroleerd hebben of het banknummer inderdaad van de belasting was, en niet van een crimineel?
Ik geloof telefonisch niet zo snel. Als het belangrijk is, sturen ze maar een brief.
De uiterste betaaldatum is 30 juni en ik had hem al in mijn betaallijst gezet.
Ik heb geen seconde getwijfeld, hij had mijn gegevens en vroeg of ik huisnummer en postcode wilde zeggen, ter controle.

@Klavart, bedankt voor je link. :super
Want Dodo bracht me nu toch aan het twijfelen.
@Mara wordt het bedrag overgeboekt naar het nummer dat op de aanslag staat? HEt is zeer ongebruikelijk dat iemand van of namens de belasting belt over het in termijnen betalen van belasting. Dat iemand zegt namens de RBG te bellen wil nog niet zeggen dat hij inderdaad namens de RBG belt. Kijk er nog eens kritisch naar. Heb je toestemming gegeven om te incasseren?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

In dit soort dingen kan je beter iets te kritisch zijn dan iets te goedgelovig...
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Vraagje

Bericht door orgeltje »

@Mara, ze hebben ter controle o.a. de postcode gevraagd. Hebben ze ook gevraagd naar je rekeningnummer?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

orgeltje schreef:
@Mara wordt het bedrag overgeboekt naar het nummer dat op de aanslag staat? HEt is zeer ongebruikelijk dat iemand van of namens de belasting belt over het in termijnen betalen van belasting. Dat iemand zegt namens de RBG te bellen wil nog niet zeggen dat hij inderdaad namens de RBG belt. Kijk er nog eens kritisch naar. Heb je toestemming gegeven om te incasseren?
Ja ik heb toestemming gegeven om in termijnen te betalen.
orgeltje schreef:Mara, ze hebben ter controle o.a. de postcode gevraagd. Hebben ze ook gevraagd naar je rekeningnummer?
Ja.
Ik heb intussen de RBG gebeld en zij bevestigde dat ze bezig zijn met een promo actie. Helaas kon ze niet zien of ik inderdaad gebeld ben vanmorgen, omdat die gegevens nog niet verwerkt zouden zijn.
Ze adviseerde me om in geval van phishing - mocht er dus toch iets fout zijn gegaan - direkt kontakt op te nemen met hen.
Ik houd scherp de bankrekening in de gaten, als het eerste termijn afgeschreven wordt en het banknummer klopt niet, kan ik het toch storneren en meteen blokkeren?

Maar goed of fout, het was weer even een reminder om scherp te zijn.
Er haakt toch nog steeds een angeltje van wantrouwen in mij. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vraagje

Bericht door ZWP »

RBG is iets anders dan de Belastingdienst.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraagje

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:RBG is iets anders dan de Belastingdienst.
Het blijft vreemd om iemands rekeningnummer telefonisch te vragen wanneer dit rekeningnummer reeds bekend is. Wel zouden ze bv de laatste drie cijfers kunnen vragen ter verificatie; dat is voldoende.

Ook goede doelen wanneer ze bellen om een verhoogde bijdrage vragen niet naar het rekeningnummer, maar lezen dat zelf voor en vragen alleen om bevestiging.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraagje

Bericht door Herman »

is een mondelinge incassotoestemming rechtsgeldig? Moet dat niet schriftelijk?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:is een mondelinge incassotoestemming rechtsgeldig? Moet dat niet schriftelijk?
Mondeling is ook rechtsgeldig; als het maar aantoonbaar is. Daarom nemen ze het telefoongesprek op. Dat geldt trouwens ook bij telefonische verkoop.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

ZWP schreef:RBG is iets anders dan de Belastingdienst.
Regionale Belastinggrooep :)
Valcke schreef:Het blijft vreemd om iemands rekeningnummer telefonisch te vragen wanneer dit rekeningnummer reeds bekend is.
Volgens die mevrouw - de echte dus - doen ze dit ter verificatie.
Zij vroeg naar het Burgerservicenummer, de man die belde niet.
Hij begon het gesprek: komt het u uit dat ik u nu bel, of wilt u liever dat ik op een later tijdstip terugbel?
Ook hoorde ik op de achtergrond het geroezemoes van zijn collega's.
Tijdens het gesprek heb ik geen seconde argwaan gehad, toen ik opgehangen had, begon het pas te knagen.

Ik vroeg nog aan de vrouw die ik belde, is het niet een beetje laat om nu pas aan te bieden om in termijnen te betalen?
Nou nee, want vanaf dat de aanslag gestuurd wordt, gaat het termijn lopen, dus zou ik in theorie nu 2 termijnen achter zijn.
April en mei.
Ik betaal die aanslag altijd ineens, maar wel op één van de laatste dagen.
Ook zei ze dat veel mensen hun administratie niet op orde hebben en als er dan nu gebeld wordt, blijkt dat ze die aanslag niet eens hebben gezien. Envelop niet open gemaakt of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Ze sturen de aanslag ook nogal eens naar de berichtenbox, waar velen hem niet opmerken. Vorig jaar in Gouda overkwam dat ook een aantal mensen. Sturen ze een aanmaning tijdens de vakantieperiode. Handig allemaal. De belastingdienst (de echte) stuurt alles nog steeds per post, ook al gaat het standaard ook naar je berichtenbox.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraagje

Bericht door Valcke »

Nogmaals: er hoort door een instantie niet ter verificatie naar een compleet rekeningnummer gevraagd te worden. Als het toch gebeurt, dan dient de instantie daarop gewezen te worden.

Daarbij: de beller stelt wel vragen ter verificatie, maar degene die gebeld wordt, mist de mogelijkheden om te verifiëren of het allemaal wel klopt. Dat geeft een ongelijke verhouding, daarom dient het belscript zorgvuldig(er) te zijn.

Dat ligt anders wanneer de consument zelf belt en dus weet welke instantie hij/zij belt. In zo’n geval is het mi geen groot bezwaar de informatie te delen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Burgerservicenummer mag ze evenmin vragen.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Vraagje

Bericht door orgeltje »

Tiberius schreef:
Herman schreef:is een mondelinge incassotoestemming rechtsgeldig? Moet dat niet schriftelijk?
Mondeling is ook rechtsgeldig; als het maar aantoonbaar is. Daarom nemen ze het telefoongesprek op. Dat geldt trouwens ook bij telefonische verkoop.
Dat zal een fraudeur een zorg zijn. als de buit binnen is is hij met de noorderzon vertrokken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Volgens mij kan je het altijd tot 56 dagen daarna storneren. Oftewel risico bank.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagje

Bericht door helma »

Ook als je zelf belt en je zoekt op internet een telefoonnummer kijk dan uitsluitend op de officiële instantie waarnaar je wilt bellen. Een van onze dochters heeft eens anderhalf uur aan de telefoon gestaan beurtelings kastje-muur-indewacht. Tikte aardig aan. Bleek een website te zijn met verkeerde nummers waar je al met al een vervelend bedrag aan kwijt was
Plaats reactie