Wat doen we vandaag?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Wij hebben jarenlang een abonnement op Blijdorp gehad, en daar hebben wij en onze kinderen altijd wel van genoten. Maar dat komt misschien omdat we hierin een beetje achter lopen :)
Mara schreef:Niet meer van deze tijd, vanwege het toegenomen reizen en de beelden die we nu gemakkelijk tot ons kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Ik vind dierentuinen wel erg leuk. Ik heb een keer een abonnement op Avifauna gehad, daar kon ik op de fiets heen. Het is net een mooi park, je loopt er voor je plezier rond.
In de gewone dierentuinen vind ik alles leuk, behalve de apen. Vooral de grote niet, die vind ik zoiets melancholieks hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wij hebben jarenlang een abonnement op Blijdorp gehad, en daar hebben wij en onze kinderen altijd wel van genoten. Maar dat komt misschien omdat we hierin een beetje achter lopen :)
Mara schreef:Niet meer van deze tijd, vanwege het toegenomen reizen en de beelden die we nu gemakkelijk tot ons kunnen nemen.
Met een abonnement is het wel te doen, maar als je een paar losse tickets koopt en daarna het parkeertarief moet afrekenen, ben je meer dan 100 euro armer.
Maar het beeld dat kinderen van dieren krijgen zo, klopt niet. Dieren eten niet op vaste tijden en krijgen in de natuur geen leuke bevroren fruitijsjes toegeworpen.
Als in een dierentuin een moeder, tante of oma een jong doodtrapt, loopt internet meteen vol met geschokte reacties. Waarom, hoe kan dat nou?? Wel, dat is normaal en natuurlijk gedrag.
Wij zagen een film van een moederbeer met een jong, Het jong raakte gewond aan zijn poot en liep kreupel en kon niet meer zo hard rennen. Ze moesten op de vlucht slaan en de moeder sloeg toen in 1 rake klap haar jong dood.
We zagen dit niet aankomen. :ouin
Ook een kudde olifanten die rouwt omdat een olifantje dood geboren is, of kort na de geboorte is overleden. Ze nemen even de tijd om te rouwen en afscheid te nemen, en trekken dan verder, het dode diertje achterlatend.
Ook al bootsen ze dat min of meer na, dat zie je niet in een dierentuin.
De natuur is wreed. De sterkste overleeft, de zwakkere gaat eraan.
Leg dat je kinderen maar eens uit, als je net bij die schattige aapjes en zeehondjes vandaan komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Maar niemand stelt toch dat de dierentuin het "echte leven" is? In dierentuinen kun je de dieren goed bekijken, van dichtbij. De dierentuin doet aan voorlichting, probeert bedreigde soorten in stand te houden. Meer is het niet.
Als je wat van het ruige dierenleven wil zien, moet je bij de Oostvaardersplassen gaan kijken. Dieren die dood gaan van de honger, pas een artikel over dode dieren die er worden neergelegd om opgegeten te worden (en kinderen mogen komen kijken).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Natuurlijk heb je een punt, Mara. Nu hebben kinderen wel vrij snel door dat dieren in de natuur geen fruitijsjes krijgen, hoor. En je krijgt ook in een dierentuin best veel informatie mee over hoe dieren in de natuur leven, alleen daar moet je je dan wel in verdiepen natuurlijk.
Al met al geen reden om dierentuinen te mijden wat mij betreft.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Natuurlijk heb je een punt, Mara. Nu hebben kinderen wel vrij snel door dat dieren in de natuur geen fruitijsjes krijgen, hoor. En je krijgt ook in een dierentuin best veel informatie mee over hoe dieren in de natuur leven, alleen daar moet je je dan wel in verdiepen natuurlijk.
Al met al geen reden om dierentuinen te mijden wat mij betreft.
Aan die informatie karretjes in Blijdorp weten ze alleen standaard vragen en bovendien kloppen die ook niet eens, zo vertelde er een dat een haaitje in zijn eikapsel van de dooier at, terwijl hij er met een navelstreng aan verbonden is, ik gaf dit aan, maar de man zei dat ik het fout had, bij de papegaaiduikers stond een vrouw te vertellen over het stapelen van de visjes in de snavel, we weten niet hoe ze dit voor elkaar krijgen, mijn jongste zoon was toe een jaar of zes, hij zei ze hebben haakjes in hun snavel, oh weer wat geleerd, zei ze.

Diezelfde zoon was nogal een wijsneusje, hij ging vaak expres het gesprek aan, waarom hebben giraffen zo'n lange nek? vroeg hij eens, omdat hij nogal klein was schatte mensen hem twee jaar jonger dan hij was, dus heel vertederend ging die vrouw daar een heel verhaal vertellen over het revolutioneren van de giraffe, op den duur zei mijn zoon, nee hoor, jullie hebben de bakjes te hoog gehangen... en de vrouw kneep boos de lippen op elkaar, wij en de omstanders moesten lachen.

Twee dingen voor educatie hoef je niet te gaan en voor humor evenmin.
Vaak wordt verteld hoe goed de verzorgers met de dieren omgaan en hoewel ik veel verbetering zie vind ik veel dingen dieren mishandeling, geleewiekte vogels, Hyena's op een veldje van nog geen bunder, olifanten die zogenaamd veel ruimte hebben, maar in de natuur kilometers en kilometers loopt, vissen met schimmelbekken, zeilhagedissen die hun neus kapot springen tegen het glas... en nog veel meer... ik schrijf ze er op aan, op den duur zie je wat verbetering.
En oh ja, als er een aap ontsnapt is het de schuld van de bezoekers...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Natuurlijk heb je een punt, Mara. Nu hebben kinderen wel vrij snel door dat dieren in de natuur geen fruitijsjes krijgen, hoor. En je krijgt ook in een dierentuin best veel informatie mee over hoe dieren in de natuur leven, alleen daar moet je je dan wel in verdiepen natuurlijk.
Al met al geen reden om dierentuinen te mijden wat mij betreft.
Ik zeg ook niet dat je het moet vermijden, maar ik word er nogal droevig van.
We gingen op vraag van onze oudste naar het Dolfinarium. Ik was blij toen de voorstelling afgelopen was.
Die keiharde muziek, de gekunstelde kunstjes, terwijl dolfijnen en orka's intelligente dieren zijn, die in een grote zee thuishoren.

Wat we wel doen, nog steeds, is naar de vogel- en egelopvang gaan.
We hebben eens een nest jonge zwaantjes gered, vader en moeder waren er niet en kwamen ook niet meer opdagen na ruim een halve dag wachten en de jongen dreigden overgereden te worden.
Op advies van de vogelopvang hebben we ze toen daar gebracht en dan is het leuk om te zien hoe ze opgroeien tot prachtige grote zwanen.
liz boer schreef:Twee dingen voor educatie hoef je niet te gaan en voor humor evenmin.
We waren eens uitgenodigd voor de olikrokefantenavond, waarbij de kinderen speciale aandacht zouden krijgen.
Maar het was zo gigadruk, omdat er verpleegkundigen, pedagogisch medewerkers e.d. ook een vrijkaartje hadden gekregen. Dat betekende lange wachtrijen voor het oceanium. Toen we buiten kwamen, goot het pijpenstelen en wilden de kinderen naar huis. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Wij hebben jarenlang een abonnement op Blijdorp gehad, en daar hebben wij en onze kinderen altijd wel van genoten. Maar dat komt misschien omdat we hierin een beetje achter lopen :)
Wij nemen om het jaar een abo. Tot mijn plezier is dit een abo jaar. De kinderen vinden het leuk en ik ook.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Herman »

Ooit een bezoek gebracht aan de Beekse Bergen. Twee Olifanten waren aardig met elkaar aan het stoeien met veel getrompetter. De leeuwen jaagden op een reiger. En de tijger / luipaard kwam in aanvalshouding op het glas afsprinten waar we als bezoekers achter stonden.

Best enerverend. Maar doorgaans is er weinig te beleven.
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Wij hebben jarenlang een abonnement op Blijdorp gehad, en daar hebben wij en onze kinderen altijd wel van genoten. Maar dat komt misschien omdat we hierin een beetje achter lopen :)
Wij nemen om het jaar een abo. Tot mijn plezier is dit een abo jaar. De kinderen vinden het leuk en ik ook.
Wij genoten jarenlang in Ouwehands Dierenpark. En dan mocht je ook 1 keer gratis naar bijv. Archeon of Avifauna. Ideaal. Eigenlijk helemaal niet zo duur.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Wijk »

In Nordhorn is ook best een hele mooie dierentuin voor een leuk prijsje. Zeker als je daar in de buurt woont best de moeite waard!
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Ik heb 10 jaar 100 meter bij Blijdorp vandaan gewoond. Toch wel apart dat je midden in de stad o.a. leeuwen hoorde brullen. Ben er ook honderden keren geweest, en na verloop van tijd was ik er wel klaar mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door refo »

Hendrien schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Wij hebben jarenlang een abonnement op Blijdorp gehad, en daar hebben wij en onze kinderen altijd wel van genoten. Maar dat komt misschien omdat we hierin een beetje achter lopen :)
Wij nemen om het jaar een abo. Tot mijn plezier is dit een abo jaar. De kinderen vinden het leuk en ik ook.
Wij genoten jarenlang in Ouwehands Dierenpark. En dan mocht je ook 1 keer gratis naar bijv. Archeon of Avifauna. Ideaal. Eigenlijk helemaal niet zo duur.
Het abonnement van de Antwerpse zoo is ook wel interessant. Daar zitten veel Nederlandse extra's bij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Ik krijg nu dierentuinreclames in tapatalk haha.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ad Anker »

Vanavond zingen in Den Briel.
Welkom allemaal.
Plaats reactie