Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

-DIA- schreef:En dan zomaar ineens... voel je het gemis van je ouders weer hard aankomen...
Ach, dat kan ik me indenken.. Wat een gemis als je geen ouders meer hebt!
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Eljane »

Zeker, mijn moeder is best jong gestorven en het gemis wordt alleen maar groter.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:En dan zomaar ineens... voel je het gemis van je ouders weer hard aankomen...
Ja, dat kan.
De scherpste kantjes van het gemis zijn enigszins geslepen, maar ik zou zo graag nog even met mijn vader willen spreken.
Of mijn moeder even bellen omdat ik iets te vertellen heb.
Eljane schreef:Zeker, mijn moeder is best jong gestorven en het gemis wordt alleen maar groter.
Ach, dat is heel verdrietig voor je.
Mijn ouders mochten de leeftijd van de zeer sterken bereiken.
Ik was zelf allang moeder, maar ik wist niet dat het zo diep ging in de rouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Eljane »

Ik denk ook niet dat verdriet perse minder is als ouders oud worden, maar ik was in verwachting van mijn 2e (en haar 2e kleinkind) toen ze ziek werd en stierf. Ik heb vaak wel het gevoel dat, omdat ik dat niet kon/kan delen met haar, als extra gemis heb.

Maar dat uit te spreken voelt weer als klagen, en dat in dit topic, dus ik laat het hierbij. Ik begrijp nu wat anderen voelen en meemaken bij het verliezen van een geliefde.
En ook meevoelen met de vreugde van bijvoorbeeld Parsifal :) Gefeliciteerd! (Edit: dat was topic grote vreugde, vergissing)

Sindsdien begrijp ik ook wat gezegd wordt over een meelijdende Hogepriester, dat Jezus hetzelfde heeft meegemaakt als wij. Nu begrijp ik de troost die daaruit spreekt. Voor ik zelf zo'n vreugde en verdriet meemaakte nog niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

Het kan als klagen voelen, maar dat is het niet hoor! Je mag je gevoel van gemis best uitspreken; het is iets wat ook nooit overgaat.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door FlyingEagle »

helma schreef:Beroepingswerk wordt geregeld door de kr.
De mannen mogen stemmen.
De vrouwen bidden mee.
M’n zus is tijdje terug met gezin CGK geworden, bij haar mogen de vrouwen ook meestemmen voor ouderlingen en diakenen. Misschien ben ik dom maar ik wist niet dat dit al mogelijk was in reformatorische kerken. Maar bij jou is dat dus nog niet het geval begrijp ik Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

FlyingEagle schreef:
helma schreef:Beroepingswerk wordt geregeld door de kr.
De mannen mogen stemmen.
De vrouwen bidden mee.
M’n zus is tijdje terug met gezin CGK geworden, bij haar mogen de vrouwen ook meestemmen voor ouderlingen en diakenen. Misschien ben ik dom maar ik wist niet dat dit al mogelijk was in reformatorische kerken. Maar bij jou is dat dus nog niet het geval begrijp ik Afbeelding
Dat is bij de HHK in Veenendaal ook zo. Maar bij ons niet.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Volgens mij mag in het merendeel van de cgk door vrouwen gestemd worden. Ik denk alleen in de rechterflank ( BhP) niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Luther »

merel schreef:Volgens mij mag in het merendeel van de cgk door vrouwen gestemd worden. Ik denk alleen in de rechterflank ( BhP) niet.
Nee hoor, echt niet alleen in BhP-gemeenten. Gelukkig zijn er meer. Het blijft voor mij wringen met de plaats van de vrouw in de gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:Nee hoor, echt niet alleen in BhP-gemeenten. Gelukkig zijn er meer. Het blijft voor mij wringen met de plaats van de vrouw in de gemeente.
Voor mij niet. Ik zie geen enkele belemmering om vrouwen te laten stemmen. Stemmen is namelijk niet regeren, maar verkiezen.

Bij mij wringt het juist aan de andere kant. Mijn vrouw wordt vanwege haar kwaliteiten en maatschappelijke positie door de kerkenraad gevraagd om voorzitter van een bepaalde stichting en kerkrenmeester te worden. Dezelfde kerkenraad vindt dat vrouwen niet in de kerkenraad horen.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door AnJa »

helma schreef:Met zegen gewaakt. Kindje gered!
Wat mooi helma!
Bemoedigend!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Nee hoor, echt niet alleen in BhP-gemeenten. Gelukkig zijn er meer. Het blijft voor mij wringen met de plaats van de vrouw in de gemeente.
Voor mij niet. Ik zie geen enkele belemmering om vrouwen te laten stemmen. Stemmen is namelijk niet regeren, maar verkiezen.
Stemmen is meeregeren in mijn optiek. Degene die de meerderheid van stemmen haalt, is immers gekozen.
Ambtenaar schreef:Bij mij wringt het juist aan de andere kant. Mijn vrouw wordt vanwege haar kwaliteiten en maatschappelijke positie door de kerkenraad gevraagd om voorzitter van een bepaalde stichting en kerkrenmeester te worden. Dezelfde kerkenraad vindt dat vrouwen niet in de kerkenraad horen.
Dat is geen opvatting van de kerkenraad, maar komt uit de Schrift voort.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door FlyingEagle »

Komt dit veel voor in de CGK? Mijn idee is van wel omdat deze gemeente volgens mij (maar ik ben geen CGK kenner) nou niet direct tot de linkerflank behoort.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door liz boer »

Eljane schreef:Ik denk ook niet dat verdriet perse minder is als ouders oud worden, maar ik was in verwachting van mijn 2e (en haar 2e kleinkind) toen ze ziek werd en stierf. Ik heb vaak wel het gevoel dat, omdat ik dat niet kon/kan delen met haar, als extra gemis heb.

Maar dat uit te spreken voelt weer als klagen, en dat in dit topic, dus ik laat het hierbij. Ik begrijp nu wat anderen voelen en meemaken bij het verliezen van een geliefde.
En ook meevoelen met de vreugde van bijvoorbeeld Parsifal :) Gefeliciteerd! (Edit: dat was topic grote vreugde, vergissing)

Sindsdien begrijp ik ook wat gezegd wordt over een meelijdende Hogepriester, dat Jezus hetzelfde heeft meegemaakt als wij. Nu begrijp ik de troost die daaruit spreekt. Voor ik zelf zo'n vreugde en verdriet meemaakte nog niet.
Voelt niet als klagen hoor, os een teken van banden die verbroken zijn!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Dat is geen opvatting van de kerkenraad, maar komt uit de Schrift voort.
Ik vind het handelen niet consequent.
Plaats reactie