Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:
huisman schreef:Ik ga met huisvrouw en een huisdochter naar het terdege zomerfair (gedwongen maar je moet flexibel zijn heb ik op dit forum geleerd.)
DAT snap ik nu weer nietAfbeelding
Echt ongelofelijk dat je je daar als christen thuis voelt, ik schaam me plaatsvervangend voor het hele commerciële circus dat met een zgn bitterzoet christelijk sausje is overgotenAfbeelding
Heeft niets met christelijk te maken, laat staan met de reformatie.
Nounounou. Ik heb ook helemaal niets met zulke evenementen en mijdt ze ook. Maar je draaft wel door. Een christen kan daar prima komen, uiteraard.
Inderdaad een bijzonder overdrijvende reactie, dat je zelf niets mee hebt is prima, laat een ander er heen gaan wanneer ze dat willen. En al die onzin die je erbij haalt over bitterzoet en reformatie, stel je niet weer zo aan zeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:Ik ga met huisvrouw en een huisdochter naar het terdege zomerfair (gedwongen maar je moet flexibel zijn heb ik op dit forum geleerd.)
DAT snap ik nu weer nietAfbeelding
Echt ongelofelijk dat je je daar als christen thuis voelt, ik schaam me plaatsvervangend voor het hele commerciële circus dat met een zgn bitterzoet christelijk sausje is overgotenAfbeelding
Heeft niets met christelijk te maken, laat staan met de reformatie.
:yahoo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door J.C. Philpot »

Bij het Beusichemse veer, op mijn stadsfietsje op weg van de Betuwe naar Utrecht. Ik drink daar een bakkie, struin door de binnenstad en bezoek de beruchte Biblebelt tentoonstelling. Daarna fiets ik via een andere route (denk ik) weer terug.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Bij het Beusichemse veer, op mijn stadsfietsje op weg van de Betuwe naar Utrecht. Ik drink daar een bakkie, struin door de binnenstad en bezoek de beruchte Biblebelt tentoonstelling. Daarna fiets ik via een andere route (denk ik) weer terug.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, aantal collega's theologie van me zijn er geweest en ik vind het leuk nog een andere objectieve reactie erover te horen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Bertiel »

werken tot 16.00 en dan naar de camping in Dwingeloo, voor een weekend kramperen in de tent bij m'n neefjes
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Ik ben ook wel benieuwd. Ik moet er nog heen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door freek »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:
huisman schreef:Ik ga met huisvrouw en een huisdochter naar het terdege zomerfair (gedwongen maar je moet flexibel zijn heb ik op dit forum geleerd.)
DAT snap ik nu weer nietAfbeelding
Echt ongelofelijk dat je je daar als christen thuis voelt, ik schaam me plaatsvervangend voor het hele commerciële circus dat met een zgn bitterzoet christelijk sausje is overgotenAfbeelding
Heeft niets met christelijk te maken, laat staan met de reformatie.
Nounounou. Ik heb ook helemaal niets met zulke evenementen en mijdt ze ook. Maar je draaft wel door. Een christen kan daar prima komen, uiteraard.
Ja, nogal overdreven. Al vormen dit soort opmerkingen een jaarlijks refrein. Ik vraag me af of mensen als orchidee ook moeite hebben met een braderie of jaarmarkt. Ook 'commercieel'. En op de biblebelt zie dan vaak dezelfde partijen terug.
Ik ben er even geweest in het kader van een familieuitje. Als je van fairs, markten e.d. houdt, is die Terdege Zomerfair best aardig. En het valt me op dat er veel bezoekers zijn die ogenschijnlijk niet tot de hardcore refowereld behoren.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door FlyingEagle »

Naar de notaris
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik ben ook wel benieuwd. Ik moet er nog heen.
Laat je even weten hoe het was DDD, we hadden een paar uitnodigingen om met wat foodtrucks te komen staan, gezien andere bezigheden niet in de gelegenheid dat erbij te hebben. Maar ik ben wel even benieuwd wat jij ervan vindt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door pierre27 »

freek schreef:
Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:
huisman schreef:Ik ga met huisvrouw en een huisdochter naar het terdege zomerfair (gedwongen maar je moet flexibel zijn heb ik op dit forum geleerd.)
DAT snap ik nu weer nietAfbeelding
Echt ongelofelijk dat je je daar als christen thuis voelt, ik schaam me plaatsvervangend voor het hele commerciële circus dat met een zgn bitterzoet christelijk sausje is overgotenAfbeelding
Heeft niets met christelijk te maken, laat staan met de reformatie.
Nounounou. Ik heb ook helemaal niets met zulke evenementen en mijdt ze ook. Maar je draaft wel door. Een christen kan daar prima komen, uiteraard.
Ja, nogal overdreven. Al vormen dit soort opmerkingen een jaarlijks refrein. Ik vraag me af of mensen als orchidee ook moeite hebben met een braderie of jaarmarkt. Ook 'commercieel'. En op de biblebelt zie dan vaak dezelfde partijen terug.
Ik ben er even geweest in het kader van een familieuitje. Als je van fairs, markten e.d. houdt, is die Terdege Zomerfair best aardig. En het valt me op dat er veel bezoekers zijn die ogenschijnlijk niet tot de hardcore refowereld behoren.
Je hebt gelijk, elk jaar komen de opmerkingen weer langs.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door TSC »

....
Laatst gewijzigd door TSC op 01 aug 2019, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik ben ook wel benieuwd. Ik moet er nog heen.
Laat je even weten hoe het was DDD, we hadden een paar uitnodigingen om met wat foodtrucks te komen staan, gezien andere bezigheden niet in de gelegenheid dat erbij te hebben. Maar ik ben wel even benieuwd wat jij ervan vindt.
Ik had het over de tentoonstelling in Utrecht. :D
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Terri »

FlyingEagle schreef:Naar de notaris
Dat kan zo maar van alles betekenen. Hopelijk iets goeds!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Bij het Beusichemse veer, op mijn stadsfietsje op weg van de Betuwe naar Utrecht. Ik drink daar een bakkie, struin door de binnenstad en bezoek de beruchte Biblebelt tentoonstelling. Daarna fiets ik via een andere route (denk ik) weer terug.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, aantal collega's theologie van me zijn er geweest en ik vind het leuk nog een andere objectieve reactie erover te horen.
Het is de vraag of ik objectief ben. Ik kom zelf uit de biblebelt, en voel me een reformatorische jongen.

Over het algemeen vind ik de tentoonstelling respectvol. Men heeft echt geprobeerd iets van de Reformatorische gezindte te begrijpen en weer te geven.

Het begint met een video, met veel fragmenten. Bijvoorbeeld uit knielen in een bed violen, de uitverkorene, geinterviewde jongeren, enz. Vaak vrij stereotype, soms ontroerend wat een enkele jongeren zegt.

Veel herkenbare zaken kwam ik tegen:

Bunyans Christenreis, Van der Groe, Statenvertaling, psalmzang, inenten, platen van de smalle en de brede weg, opvoeding, onderwijs, praat daad en gewaad, een portret van Kohlbrugge, ellende verlossing en dankbaarheid, SGP, kerken, omgang met God, twee wegen, kruisdragen enz.

De preekfragmenten heb ik overgeslagen. Ik had geen behoefte om met een koptelefoon bepaalde onderdelen van preken te beluisteren als vermaak.

Helaas word in een filmpje John Lapre als expert naar de Reformatorische gezindte gevraagd. Dat had van mij niet gehoeven. Deze man lijkt erg uit te zijn op publiciteit en aandacht.

Verder natuurlijk veel kleding, huisinrichting, foto's van Sjaak Verboom. Grappig vond ik een plaat met 12 foto's van ouderlingen in hun ambtskleding, de meeste vriendelijk kijkend.

De moderne kunst met de bible belt als thema vond ik niks aan. Het ballenbad met helse kleuren vind ik abject.

Maar nogmaals, over het algemeen respectvol, een gevarieerde inkijk en soms erg stereotype. Wel blijft de tentoonstelling op de oppervlakte. Af en toe werd er iets gemeld wat de kern raakte. Zoals de twee wegen, bekering en de omgang met God. Maar Jezus Christus en dien gekruisigd ben ik niet tegengekomen. Dat kan aan de tentoonstelling liggen, maar steld ook ons voor een vraag. In hoeverre is ons leven een leesbare brief van de Zaligmaker? Of zit het bij ons vooral aan de buitenkant?

Sorry voor de spelfouten. Ik type dit in het museum op mijn telefoon, en ga nu weer verder.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 aug 2019, 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Orchidee »

Voortschrijdend inzicht heet dat
"Vroegaehhh" vond ik zulke markten/beurzen ook leuk!
En nee ik kom ook niet meer op braderieën ed, kerkelijke verkopingen heb ik op z'n zachtst gezegd ook een hekel aan.
Soms word je in het leven verrassend genoeg door jongere mensen de ogen geopend
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie