Wat doen we vandaag?

newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door newton »

DDD schreef:Hoe zou het komen dat men in Rijssen zo weinig historisch besef had?
... de sloop- en vernieuwingsdrift van de voortvarende SGP-burgemeester Smit tijdens diens regeerperiode van 1970 tot 1989. Veel oude gebouwen moesten het veld ruimen voor efficiënte nieuwbouw. Smit had er een heldere visie op: „Wil je een oud gebouw houden, koop het en ga er zelf in wonen.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/dr ... n-1.294028
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
DDD schreef:Hoe zou het komen dat men in Rijssen zo weinig historisch besef had?
... de sloop- en vernieuwingsdrift van de voortvarende SGP-burgemeester Smit tijdens diens regeerperiode van 1970 tot 1989. Veel oude gebouwen moesten het veld ruimen voor efficiënte nieuwbouw. Smit had er een heldere visie op: „Wil je een oud gebouw houden, koop het en ga er zelf in wonen.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/dr ... n-1.294028
En... we zouden na zijn vertrek geen straat naar hem behoeven te noemen, we hadden immers al de Smitjesdijk? :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Nou, dat is dan niet zo'n beste burgemeester geweest voor de stad op lange termijn.

Maar hij had ook steun van de mensen daar. Dat kan toch haast niet anders. Het zou kunnen zijn dat daar welvaart was, maar geen smaak. Terwijl in andere plaatsen armoede was, en dus geen geld voor deze vernielzucht. Maar als je het achteraf bekijkt, vraag je je af hoe zo iemand ooit burgemeester heeft kunnen worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Nou, dat is dan niet zo'n beste burgemeester geweest voor de stad op lange termijn.
Maar hij had ook steun van de mensen daar. Dat kan toch haast niet anders. Het zou kunnen zijn dat daar welvaart was, maar geen smaak. Terwijl in andere plaatsen armoede was, en dus geen geld voor deze vernielzucht. Maar als je het achteraf bekijkt, vraag je je af hoe zo iemand ooit burgemeester heeft kunnen worden.
Ach, er zijn mensen die jammeren dat er zoveel gesloopt is - maar er wás niet zoveel. Armoedige boerenwoningen met de mestvaalt aan de straat: als je die saneert, is dat echt geen cultuurbarbarisme. Een mooie beschrijving van het straatbeeld vind je hier: http://overijssel1880-1930.blogspot.com ... jssen.html

Smit was een voortreffelijk bestuurder. Maar zelfs iemand van zijn kaliber kleunt weleens mis. De sloop van het markante oude gemeentehuisje, om de doorstroming van het verkeer door het centrum te bevorderen, was zo'n miskleun: een paar jaar later werd alsnog een rondweg aangelegd.

"Ook in de Walstraat en de Bouwstraat staan alle huizen met het achtereind en den planken driehoekgevel naar de straat en de schollenhoopjes liggen naast de staldeur, maar de boomen ontbreken en de vrije strook is smaller. Overal ruikt men den turf- en schaddengeur der haardvuren. Bij zomerdag ziet men mannen en vrouwen met bloote beenen. De mannen zijn in blauwe onderbroek bezig met dorschen of stal uitgooien. In dit kostuum gaf een onder-burgemeester, met zijn bloote beenen staande op een mesthoop als op een troon, audiëntie aan een jufje, dat er voor onderwijzeres solliciteerde." Je kunt de mest bijna ruiken als je 't leest :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

newton schreef:
DDD schreef:Hoe zou het komen dat men in Rijssen zo weinig historisch besef had?
... de sloop- en vernieuwingsdrift van de voortvarende SGP-burgemeester Smit tijdens diens regeerperiode van 1970 tot 1989. Veel oude gebouwen moesten het veld ruimen voor efficiënte nieuwbouw. Smit had er een heldere visie op: „Wil je een oud gebouw houden, koop het en ga er zelf in wonen.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/dr ... n-1.294028
In ons democratisch bestel beslist een burgemeester dat niet alleen. Een serieus deel van de raad zal toch in hebben gestemd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
newton schreef:
DDD schreef:Hoe zou het komen dat men in Rijssen zo weinig historisch besef had?
... de sloop- en vernieuwingsdrift van de voortvarende SGP-burgemeester Smit tijdens diens regeerperiode van 1970 tot 1989. Veel oude gebouwen moesten het veld ruimen voor efficiënte nieuwbouw. Smit had er een heldere visie op: „Wil je een oud gebouw houden, koop het en ga er zelf in wonen.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/dr ... n-1.294028
In ons democratisch bestel beslist een burgemeester dat niet alleen. Een serieus deel van de raad zal toch in hebben gestemd.
Ik vermoed zelfs de meerderheid…

Ik denk zelfs dat je dergelijk ingrijpend beleid nooit toe kan schrijven aan een burgemeester, dat is een raadsverantwoordelijkheid waarin een college uitvoerend is. Hoogstens is een burgemeester de spreekbuis of verdediger van dergelijke beslissingen. En dat zal jaren later nog herinnerd kunnen worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
noor
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2017, 14:05

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door noor »

We zijn in Dordrecht geweest, ook naar het Hof waar een robot de Bijbel aan het schrijven is. We zijn er al een paar keer langs gegaan en altijd, welk tijdstip ook, staan er mensen te kijken. Een mooi project!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Een mini-meeting met Samanthi. Heel leuk. Ook wat boeken gekocht in “haar” kringloopwinkel.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door aggieoudje »

Dagje Julianatoren met mijn moeder en mijn neefje en nichtje.
De weg er heen duurde wat langer dan gepland er was treinstoring tussen rotterdam en gouda Dus uiteindelijk een uur in de bus naar Gouda.
Maar we zijn er toch aangeland een uurtje later dan gepland.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Een mini-meeting met Samanthi. Heel leuk. Ook wat boeken gekocht in “haar” kringloopwinkel.
Was heel leuk je te ontmoeten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Wij zijn naar het Archeon geweest, erg leuk!
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door aggieoudje »

Uit eten geweest met de familie bij restaurant de Breeka. Mijn moeder hoopt morgen 74 jaar te worden en dit was alvast haar verjaardagcadeau.
Heerlijk gegeten en het was gezellig!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door samanthi »

aggieoudje schreef:Uit eten geweest met de familie bij restaurant de Breeka. Mijn moeder hoopt morgen 74 jaar te worden en dit was alvast haar verjaardagcadeau.
Heerlijk gegeten en het was gezellig!
GEFELICITEERD, geef haar maar een knuffel van mij. :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mannetje »

aggieoudje schreef:Uit eten geweest met de familie bij restaurant de Breeka. Mijn moeder hoopt morgen 74 jaar te worden en dit was alvast haar verjaardagcadeau.
Heerlijk gegeten en het was gezellig!
Daar kun je goed eten ja.

En nog gefeliciteerd, natuurlijk.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Het is vandaag onze trouwdag. Een rond getal.
Aardig was dat deze dag indertijd de verjaardag van prins Claus was, dus de vlaggen hingen van de kerktoren. Als mensen later de foto's keken, vroegen ze waarom die vlaggen er hingen. Ja, zei ik dan, dat doen ze als de dochter van de dominee trouwt. Waarop de anderen dan verbluft waren. Doen ze dat bij jullie nog? Tjonge...
Plaats reactie