Wat doen we vandaag?

Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mannetje »

Als er weer een grote crisis komt, weet je waar bezuinigd kan worden.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Als er weer een grote crisis komt, weet je waar bezuinigd kan worden.
:D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Dat zal best. Ik heb sowieso een hekel aan het managers jargon. Onbegrijpelijk hoe een beroepsgroep zichzelf zo in stand kan houden
Ik heb uitstekende leidinggevenden. Soms zeker wat jargon, maar dat heeft ieder beroep.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met Merel eens. Ik zou er niet mee om kunnen gaan. Wat natuurlijk ook aan mij ligt.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Als ambtenaar word ik ook regelmatig geconfronteerd met hippe taal. Manager denken succesvol te zijn door ook mee te doen met allerlei hippe methoden, zonder zich af te vragen of de werkomgeving wel past bij de gepresenteerde theorieën. Waar ik ook de kriebels van krijg is dat binnen uitvoeringsorganisaties collega's en burgers als klanten worden beschouwd. Net of de overheid een bedrijf is. Ooit een sessie meegemaakt waarin we werden meegenomen hoe we ons richting collega's en burgers zouden moeten gedragen. Toen ik een wat meer inhoudelijke vraag stelde over New Public Management, stond de trainster met de mond vol tanden. Ze had geen idee waar het idee vandaan kwam de overheid als bedrijf te zien en als zodanig te organiseren. Kortom, het is meestal veel geschreeuw en weinig wol. Enkele jaren geleden is overigens een leuk boekje verschenen over, getiteld 'Bullshitmanagement'.

Overigens ben ik zelf al jaren succesvol door de GBV-methode toe te passen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:Als ambtenaar word ik ook regelmatig geconfronteerd met hippe taal. Manager denken succesvol te zijn door ook mee te doen met allerlei hippe methoden, zonder zich af te vragen of de werkomgeving wel past bij de gepresenteerde theorieën. Waar ik ook de kriebels van krijg is dat binnen uitvoeringsorganisaties collega's en burgers als klanten worden beschouwd. Net of de overheid een bedrijf is. Ooit een sessie meegemaakt waarin we werden meegenomen hoe we ons richting collega's en burgers zouden moeten gedragen. Toen ik een wat meer inhoudelijke vraag stelde over New Public Management, stond de trainster met de mond vol tanden. Ze had geen idee waar het idee vandaan kwam de overheid als bedrijf te zien en als zodanig te organiseren. Kortom, het is meestal veel geschreeuw en weinig wol. Enkele jaren geleden is overigens een leuk boekje verschenen over, getiteld 'Bullshitmanagement'.

Overigens ben ik zelf al jaren succesvol door de GBV-methode toe te passen.
:) natuurtalent, of op de landbouwschool gezeten?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Overigens ben ik zelf al jaren succesvol door de GBV-methode toe te passen.
Ik denk dat elke manager dat wel van zichzelf vindt.
Met het wollige jargon wordt je in de loop van de tijd vanzelf besmet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:Overigens ben ik zelf al jaren succesvol door de GBV-methode toe te passen.
Ik denk dat elke manager dat wel van zichzelf vindt.
Met het wollige jargon wordt je in de loop van de tijd vanzelf besmet.
:gni
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Dat zal best. Ik heb sowieso een hekel aan het managers jargon. Onbegrijpelijk hoe een beroepsgroep zichzelf zo in stand kan houden
Ik heb uitstekende leidinggevenden. Soms zeker wat jargon, maar dat heeft ieder beroep.
Het afgelopen half jaar hadden wij een interim die op handen gedragen werd. Helaas weer vervangen door de zoveelste manager. Eerlijk gezegd denk ik dat ons team prima functioneert zonder.
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door ZLG »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef: Wij doen ook aan nononsense agile en pragmatisch scrummen. :jongle
Het zijn inderdaad wel modewoorden. Dat gaat ook ons pragmatische bedrijf niet voorbij. Dit jaar is bij ons Lean het woord van het jaar, heeft de directie aangegeven.

Vervolgens hoor je dat woord op de werkvloer te pas en te onpas gebruikt worden :huhu
Lean was bij ons in 2013 " het" woord, maar inmiddels zijn wij aan de bila's en hebben (staande) meetings, brainstormsessies en hei- dagen.

Oh help. Zo herkenbaar.

Eén troost, na een jaar of 3 a 4 gaat het weer op z'n retour is mijn ervaring.
Het resultaat: weinig, wel veel geld verbrand.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Herman »

ZLG schreef:weinig, wel veel geld verbrand.
Dat betaald zoete lieve Gerritje wel.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Dat zal best. Ik heb sowieso een hekel aan het managers jargon. Onbegrijpelijk hoe een beroepsgroep zichzelf zo in stand kan houden
Ik heb uitstekende leidinggevenden. Soms zeker wat jargon, maar dat heeft ieder beroep.
Het afgelopen half jaar hadden wij een interim die op handen gedragen werd. Helaas weer vervangen door de zoveelste manager. Eerlijk gezegd denk ik dat ons team prima functioneert zonder.
Ik ken weinig teams die uiteindelijk prima functioneren zonder aansturing. Uiteraard ligt dit wel aan de omgeving waarin dit team functioneert. Uiteindelijk zijn er toch prioriteiten die gesteld moeten worden, gesprekken die gevoerd moeten worden etc.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Ik denk dat wij als team een eind komen. De afgelopen jaren lukte het ook met een afwezige ( zieke) manager. Haar rol was verworden tot iemand die de vakantieaanvragen goedkeurde. De werkverdeling etc deden wij nl ook al zelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Tiberius »

Bij ons team ook; de meeste teams in onze organisatie zijn zelfsturend of zelforganiserend.
Ik denk ook dat het sterk afhangt van het opleidingsniveau van je teamleden: lager opgeleiden hebben meer sturing nodig dan hoger opgeleiden, in het algemeen gesproken.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Dat zal best. Ik heb sowieso een hekel aan het managers jargon. Onbegrijpelijk hoe een beroepsgroep zichzelf zo in stand kan houden
Ik heb uitstekende leidinggevenden. Soms zeker wat jargon, maar dat heeft ieder beroep.
Het afgelopen half jaar hadden wij een interim die op handen gedragen werd. Helaas weer vervangen door de zoveelste manager. Eerlijk gezegd denk ik dat ons team prima functioneert zonder.
Ik ken weinig teams die uiteindelijk prima functioneren zonder aansturing. Uiteraard ligt dit wel aan de omgeving waarin dit team functioneert. Uiteindelijk zijn er toch prioriteiten die gesteld moeten worden, gesprekken die gevoerd moeten worden etc.
Worden hier functioneringsgesprekken bedoeld? Deze moeten gevoerd worden om aan te tonen dat leidinggevende ook wat gedaan heeft.
Plaats reactie