Wat doen we vandaag?

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door gallio »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
refo schreef: Het Engels is ook sterk beïnvloed door het Latijn.
Sterk of een beetje?
Sterk.
Via het Frans dan wel. Het oude Engels vertoonde veel overeenkomsten met andere Germanische talen. Maar dankzij ene Wilem de Veroveraar zijn er veel mensen vanuit Frankrijk naar GB gekomen en hebben daar de taal enorm beinvloed.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door HersteldHervormd »

gallio schreef:
refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
refo schreef: Het Engels is ook sterk beïnvloed door het Latijn.
Sterk of een beetje?
Sterk.
Via het Frans dan wel. Het oude Engels vertoonde veel overeenkomsten met andere Germanische talen. Maar dankzij ene Wilem de Veroveraar zijn er veel mensen vanuit Frankrijk naar GB gekomen en hebben daar de taal enorm beinvloed.
Ik dacht dat de Engelsen feitelijk de Angel Saksen waren? Vanuit regio Denemarken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door gallio »

HersteldHervormd schreef:
Ik dacht dat de Engelsen feitelijk de Angel Saksen waren? Vanuit regio Denemarken?
Die kwamen rond 500 AD. De Kelten rond 100 BC. Willem kwam pas in 1066 AD.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Wat houdt je dan nog tegen om een cursus Latijn te volgen? Kan je gelijk met je zoon op.
ik ga wel via zijn boeken gelijk op. En dan misschien steeds net 1 lesje voor. Dan lijkt het voor hem of ik veel weet van Latijn:-)
Het is ook leuk! Ik overhoor mijn oudste regelmatig met Latijn. Ik vind het best jammer dat ik het nooit gehad heb. Ik vind Grieks beduidend saaier.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door HersteldHervormd »

gallio schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik dacht dat de Engelsen feitelijk de Angel Saksen waren? Vanuit regio Denemarken?
Die kwamen rond 500 AD. De Kelten rond 100 BC. Willem kwam pas in 1066 AD.
Zo leer je weer wat. Je hebt ook gelijk, tijdens het Romeinse Rijk waren de Kelten er natuurlijk al. Maar ik vraag me wel af of de huidige Engelse taal afkomt van de Kelten of de Saksen. Ik denk dat bijvoorbeeld Gaelisch meer afstamt van de Kelten. Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo veel van Britannië uit de latere tijd. Wel een hoop gelezen en onderzocht over Britannië ten tijde van het Romeinse Rijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door gallio »

HersteldHervormd schreef:... Maar ik vraag me wel af of de huidige Engelse taal afkomt van de Kelten of de Saksen. ...
Van de Anglo Saksen. De Keltische talen zijn niet verwant aan de Germaanse talen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kom net van de tandartstoel af. Viel mee. Zo weer werken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door JvW »

merel schreef: Het is ook leuk! Ik overhoor mijn oudste regelmatig met Latijn. Ik vind het best jammer dat ik het nooit gehad heb. Ik vind Grieks beduidend saaier.
Mijn dochter wilde op een gegeven moment dat ik Grieks zou overhoren, maar aangezien ik geen idee heb wat er staat (laat staan dat ik het uit kan spreken) werd dat geen succes....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

JvW schreef:
merel schreef: Het is ook leuk! Ik overhoor mijn oudste regelmatig met Latijn. Ik vind het best jammer dat ik het nooit gehad heb. Ik vind Grieks beduidend saaier.
Mijn dochter wilde op een gegeven moment dat ik Grieks zou overhoren, maar aangezien ik geen idee heb wat er staat (laat staan dat ik het uit kan spreken) werd dat geen succes....
Je bent nooit te oud om het alsnog te leren. ;)
Ik heb zelf pas Grieks en Hebreeuws geleerd toen ik de 40 al gepasseerd was.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mara »

JvW schreef:
merel schreef: Het is ook leuk! Ik overhoor mijn oudste regelmatig met Latijn. Ik vind het best jammer dat ik het nooit gehad heb. Ik vind Grieks beduidend saaier.
Mijn dochter wilde op een gegeven moment dat ik Grieks zou overhoren, maar aangezien ik geen idee heb wat er staat (laat staan dat ik het uit kan spreken) werd dat geen succes....
Er zijn predikanten die Veni vidi vici verkeerd uitspreken. veenie viedie, vietsie.
Gisteren hoorden we een predikant die dit op de goede wijze deed. :) (Alhoewel hij geen VWO vooropleiding heeft)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Herman »

Mara schreef:Er zijn predikanten die Veni vidi vici verkeerd uitspreken. veenie viedie, vietsie.
Gisteren hoorden we een predikant die dit op de goede wijze deed. :) (Alhoewel hij geen VWO vooropleiding heeft)
De predikanten die vietsie zeggen spreken kerklatijn. Das aardig correct binnen hun beroepsgroep :D . Zie wikipedia.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door JvW »

Tiberius schreef: Je bent nooit te oud om het alsnog te leren. ;)
Ik heb zelf pas Grieks en Hebreeuws geleerd toen ik de 40 al gepasseerd was.
Mijn vrouw heeft ook een cursus Hebreeuws gedaan. Als ik al een extra taal zou gaan leren dan zou dat eerder Frans zijn in verband met mijn werk.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door helma »

Vandaag weer samen naar huis! Bijzonder goede tijd gehad ondanks dat het wat anders verliep dan voorzien. Fijne ontmoetingen, o.a. met KDD en Gallio.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door KDD »

helma schreef:Vandaag weer samen naar huis! Bijzonder goede tijd gehad ondanks dat het wat anders verliep dan voorzien. Fijne ontmoetingen, o.a. met KDD en Gallio.
It was nice to be together. Wie weet wanneer het weer gebeurd. Reizen begint een lastig iets te worden.
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bertiel »

Vanochtend doopcatechese gehad, op DV 24 oktober wordt Jente gedoopt te worden.
Vanmiddag kraamfeest
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie