Wat doen we vandaag?

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Het bericht is al van wat oudere datum, maar ik wil hier toch nog op reageren. Want waarom zou een reformatorische school niet passen, als je zelf lid bent van een gemeente binnen de reformatorische bandbreedte (voor zover ik dat kan overzien), en als je niet in de laatste plaats ook nog lid bent van een forum binnen de traditie van de reformatorische gezindte, die gegrond is op Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften?
Ik ben Merel niet, maar ook voor onze kinderen geen reformatorische school. En dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die waren niet bepaald positief.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Ik ben Merel niet, maar ook voor onze kinderen geen reformatorische school. En dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die waren niet bepaald positief.
Onze kinderen mochten zelf kiezen naar welke middelbare school ze gingen en eentje koos voor een niet-reformatorische. Maar niet christelijk ook, gelukkig.
Waarom zeg ik dat? Omdat op veel christelijke scholen allerlei religieuze winden van leer waaien.
Het opmerkelijke was dat in de klas mijn zoon 7 andere kinderen zaten die uit christelijke gezinnen kwamen, twee zelfs uit een predikantengezin.
Als er iets gedaan moest worden dat sommige kinderen uit principe niet konden of mochten, was er ruimte voor hun bezwaren. Omdat zij die bezwaren zelf kenbaar moesten maken, leerden ze al heel jong om hun principes te verdedigen.
Jantje schreef: Want waarom zou een reformatorische school niet passen, als je zelf lid bent van een gemeente binnen de reformatorische bandbreedte (voor zover ik dat kan overzien),
Jantje het is een misvatting dat op een reformatorische school enkel kinderen uit een reformatorisch gezin zitten!
En dan nog, het is geen garantie op eenheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Orchidee »

Ik had vroeger een rooskleurig beeld van refo-scholen.
Ik heb op een "normale" christelijke school gezeten en op een openbare opleiding, ik kijk er positiever op terug dan op mijn dochters middelbare schooltijd.
Pfieuwww wat hebben mijn oren die jaren véél geklapperd van ongeloof, verbijstering en twijfel!
Bizar ook vaak!
Dochters doen hun studie nu ook beiden op een normale school.
Word je véél en eerder sterk van en je dwingt vaak meer respect af zonder dat je daar eigenlijk moeite voor hoeft te doen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Het bericht is al van wat oudere datum, maar ik wil hier toch nog op reageren. Want waarom zou een reformatorische school niet passen, als je zelf lid bent van een gemeente binnen de reformatorische bandbreedte (voor zover ik dat kan overzien), en als je niet in de laatste plaats ook nog lid bent van een forum binnen de traditie van de reformatorische gezindte, die gegrond is op Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften?
Ik ben Merel niet, maar ook voor onze kinderen geen reformatorische school. En dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die waren niet bepaald positief.
Voor de reformatorische school is dat ook beter, voor je kinderen niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Het bericht is al van wat oudere datum, maar ik wil hier toch nog op reageren. Want waarom zou een reformatorische school niet passen, als je zelf lid bent van een gemeente binnen de reformatorische bandbreedte (voor zover ik dat kan overzien), en als je niet in de laatste plaats ook nog lid bent van een forum binnen de traditie van de reformatorische gezindte, die gegrond is op Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften?
Ik ben Merel niet, maar ook voor onze kinderen geen reformatorische school. En dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die waren niet bepaald positief.
Nee wij hebben ook niet zulke goede ervaringen, behalve met de reformatorische school voor speciaal onderwijs, dat waren gedreven mensen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Voor de reformatorische school is dat ook beter, voor je kinderen niet.
Wat beter is voor mijn kinderen kun jij niet echt bepalen. Het gedachtengoed op reformatorische scholen is mij teveel gedomineerd door de GG, en daar voel ik mij niet bij thuis.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door albion »

Voor de reformatorische school is dat ook beter, voor je kinderen niet.]

Tegengas geven mag wel eens gebeuren op een reformatorische school. Ik was eens op een bezinningsdag (ik gaf les op een reformatorische school, overigens was de naam reformatorisch, maar de leraren/lerassen zijn niet allemaal reformatorisch...). Enfin, ik was op een bezinningsdag en we moesten in groepjes met elkaar discuseren over wat er besproken was. Ik ben geschrokken van de onwetendheid van mijn collega's (waaronder godsdienstleraren). Ik heb dan ook aan het einde van de dag de direkteur gesproken en gezegd dat h
tv , korte rokjes, korte broeken etc. lang niet zo erg is, dan die leraren die godsdienstles geven want wat ze leren klopt toch niet met de fundamenten van waar de reformatorische school voor stond, toen die opgericht werd. Vind ik veel gevaarlijker...
Toen ik zei dat er drie wegen waren ipv twee, kreeg ik de hele goegemeente tegen, en toen ik zei dat het niet mijn woorden was, maar van Bunyan, toen moest ik het maar bewijzen. Nou als je de christenreize gelezen hebt staat dat aan het einde van dit boek...
En dat de beloften alleen voor Gods kinderen gelden tja, dat werd me ook niet in dank afgenomen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Geytenbeekje »

albion schreef:Voor de reformatorische school is dat ook beter, voor je kinderen niet.]

Tegengas geven mag wel eens gebeuren op een reformatorische school. Ik was eens op een bezinningsdag (ik gaf les op een reformatorische school, overigens was de naam reformatorisch, maar de leraren/lerassen zijn niet allemaal reformatorisch...). Enfin, ik was op een bezinningsdag en we moesten in groepjes met elkaar discuseren over wat er besproken was. Ik ben geschrokken van de onwetendheid van mijn collega's (waaronder godsdienstleraren). Ik heb dan ook aan het einde van de dag de direkteur gesproken en gezegd dat h
tv , korte rokjes, korte broeken etc. lang niet zo erg is, dan die leraren die godsdienstles geven want wat ze leren klopt toch niet met de fundamenten van waar de reformatorische school voor stond, toen die opgericht werd. Vind ik veel gevaarlijker...
Toen ik zei dat er drie wegen waren ipv twee, kreeg ik de hele goegemeente tegen, en toen ik zei dat het niet mijn woorden was, maar van Bunyan, toen moest ik het maar bewijzen. Nou als je de christenreize gelezen hebt staat dat aan het einde van dit boek...
En dat de beloften alleen voor Gods kinderen gelden tja, dat werd me ook niet in dank afgenomen.
3 wegen ? Je hebt alleen een brede weg en een smalle of al bekeerd of onbekeerd.
Dat laatste snapl ik ook wel, vooral als men een hervormde-links GG visie hebben
Ik ben met dat laatste ook niet eens.
Dus ik vraag me af waarom je zo verrassend hierover bent.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door albion »

Terwijl ik zo staarde op al deze dingen, keerde ik mijn hoofd om en zag ONKUNDE, komende naar de kant van de rivier. Maar hij kwam al gauw aan de overkant en had niet half zoveel moeite als de twee anderen. Want er was juist een veerman, zekere IJDELE HOOP, die hem met zijn boot over hielp; en zo kwam hij, zoals de anderen gedaan hadden, de heuvel op om de poort binnen te komen. Doch hij kwam alleen en er was niemand, die hem ontmoette om hem aan te moedigen. Tot de poort gekomen, zag hij omhoog naar het opschrift
boven de poort en begon te kloppen, menende dat hem spoedig een vrije ingang gegeven zou worden. Maar er waren er enigen, die over de top van de poort neerzagen en hem vroegen, van waar hij kwam en wat hij wilde. Hij antwoordde: "Ik heb in de tegenwoordigheid van de Koning gegeten en Hij heeft op onze straten geleerd."
Toen vroegen zij hem naar zijn bewijs, opdat zij het de Koning konden tonen. Daarop grabbelde hij in zijn zakken, om er een te zoeken: maar hij vond er geen.
"Wat!" zeiden zij, "hebt u er geen?" Doch hij verstomde. Dit werd de Koning gezegd. Maar die wilde niet eens naar beneden komen om hem te zien; Hij beval de twee blinkenden, die CHRISTEN en HOPENDE tot de stad geleid hadden, uit te gaan, ONKUNDE de handen en voeten te binden en hem uit te werpen. Zo deden zij ook; zij namen hem op, droegen hem door de lucht tot aan de deur, die ter zijde van de heuvel was en wierpen hem daar in. En zo zag ik, dat er een weg naar de hel was zowel van de hemelpoort af, als vanaf de stad VERDERF.[/b]
1. weg naar de hel van de hemelpoort af
2. weg naar de hel vanaf de stad Verderf
3. de smalle weg dat naar de hemel liep
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Terri »

albion schreef:
Tegengas geven mag wel eens gebeuren op een reformatorische school. Ik was eens op een bezinningsdag (ik gaf les op een reformatorische school, overigens was de naam reformatorisch, maar de leraren/lerassen zijn niet allemaal reformatorisch...). Enfin, ik was op een bezinningsdag en we moesten in groepjes met elkaar discuseren over wat er besproken was. Ik ben geschrokken van de onwetendheid van mijn collega's (waaronder godsdienstleraren). Ik heb dan ook aan het einde van de dag de direkteur gesproken en gezegd dat h
tv , korte rokjes, korte broeken etc. lang niet zo erg is, dan die leraren die godsdienstles geven want wat ze leren klopt toch niet met de fundamenten van waar de reformatorische school voor stond, toen die opgericht werd. Vind ik veel gevaarlijker...
Toen ik zei dat er drie wegen waren ipv twee, kreeg ik de hele goegemeente tegen, en toen ik zei dat het niet mijn woorden was, maar van Bunyan, toen moest ik het maar bewijzen. Nou als je de christenreize gelezen hebt staat dat aan het einde van dit boek...
En dat de beloften alleen voor Gods kinderen gelden tja, dat werd me ook niet in dank afgenomen.
Misschien was je verbaasd dat dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, bij anderen vragen oproepen, omdat ze het niet (her)kennen? Niet iedereen kent Bunyan.
En wat wij als reformatorisch stempelen moeten we wel toetsen aan de Bijbel en daar kan je dan soms verrassend veel van leren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Sorry hoor, @albion, maar als het gaat over 'er zijn maar twee wegen' wordt natuurlijk helemaal niet bedoeld dat Bunyan ongelijk had. En als het gaat over 'de derde weg' wordt natuurlijk helemaal niet de weg die Bunyan beschrijft, bedoeld.
Zo creëer je een enorme begripsverwarring, die logischerwijs dan ook niet op bijval kan rekenen.

Ik hoop dat toch niet toegelicht te worden wat er dan wél bedoeld wordt met de derde weg.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Het bericht is al van wat oudere datum, maar ik wil hier toch nog op reageren. Want waarom zou een reformatorische school niet passen, als je zelf lid bent van een gemeente binnen de reformatorische bandbreedte (voor zover ik dat kan overzien), en als je niet in de laatste plaats ook nog lid bent van een forum binnen de traditie van de reformatorische gezindte, die gegrond is op Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften?
Ik ben Merel niet, maar ook voor onze kinderen geen reformatorische school. En dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die waren niet bepaald positief.
Ik heb geen ervaringen met een reformatorische school. Ik ben er zelf nooit naar toe geweest. Er waren voldoende positief christelijke scholen in de buurt. Inmiddels verhuisd naar een regio met veel minder christelijk onderwijs. Ik heb op het moment dat wij kinderen kregen een reformatorische school in eerste instantie best overwogen. Inmiddels wat jaren verder en in vriendenkring ervaringen van hun kinderen op reformatorische scholen gehoord en het spreekt mij niet aan. Daarnaast zie ik hoe men bv op dit forum reageert op anders-denkenden c.q. andere christenen en ik vermoed dat dit zomaar een dwarsdoorsnede van het denken op een reformatorische school zou kunnen zijn. Dan kiezen wij liever voor een school waar wij de rechterflank zullen zijn. Ik bemerk bij niet-gelovigen en bij de linkerflank van de kerkelijke gemeenschap meer begrip en minder veroordeling voor keuzes die wij op gelovig vlak maken dan bij de rechterflank.
Laatst gewijzigd door merel op 16 dec 2019, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

albion schreef: Tegengas geven mag wel eens gebeuren op een reformatorische school. Ik was eens op een bezinningsdag (ik gaf les op een reformatorische school, overigens was de naam reformatorisch, maar de leraren/lerassen zijn niet allemaal reformatorisch...)................
...........En dat de beloften alleen voor Gods kinderen gelden tja, dat werd me ook niet in dank afgenomen.
Dat heb ik als ouder ook weleens gedaan hoor. Er kon over minuscule dingetjes enorm opgeblazen gereageerd worden, terwijl andere zaken genegeerd werden.
Tja en die leerverschillen zijn op zo'n school precies hetzelfde als bij de kerken onderling. Want dat is het juist dat je zoveel kerken hebt.
Zou dat dan op die scholen anders zijn? Natuurlijk niet.
Er was een heel groot verschil tussen het opgewekte geloof van de decaan en het ernstig diepe geloof van de docent Frans.
Maar beide prima en betrokken docenten!

Ik heb nooit gemerkt dat een docent een geheel afwijkende bijbelse visie aan onze kinderen voorgehouden heeft.
Wel was opvallend dat ze altijd een laag cijfer voor het vak godsdienst scoorden. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Hollander »

merel schreef:Ik bemerk bij niet-gelovigen en bij de linkerflank van de kerkelijke gemeenschap meer begrip en minder veroordeling voor keuzes die wij op gelovig vlak maken dan bij de rechterflank.
Maar gelukkig heb jij wel begrip voor andersdenkenden: “in de wurggreep”, “refo-eilandjes”, “veroordelende geest”. :super
Dit account wordt niet meer gebruikt.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Precies en daarom lijkt het mij beter om niet te kiezen voor een refo school. ;)
Plaats reactie