Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:Bij ons team ook; de meeste teams in onze organisatie zijn zelfsturend of zelforganiserend.
Ik denk ook dat het sterk afhangt van het opleidingsniveau van je teamleden: lager opgeleiden hebben meer sturing nodig dan hoger opgeleiden, in het algemeen gesproken.
Dat zeg ik je niet na, dat laatste. Heb heel wat MBO'ers aan het werk gezien met een no-nonsense arbeidsmentaliteit, waar sommige pratende en overleggende, wikkende en wegende hoogopgeleiden een puntje aan kunnen zuigen.

Ik voel me op dit onderwerp best wel aangesproken; iets in mij als toevallig wat hoger opgeleide doet me vaak hoog opkijken tegen het werk en de mentaliteit van lager opgeleiden (afschuwelijke benaming). Maar goed, als ik daarover ga beginnen ...dan ben ik voorlopig niet klaar.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Worden hier functioneringsgesprekken bedoeld? Deze moeten gevoerd worden om aan te tonen dat leidinggevende ook wat gedaan heeft.
Nee, ik heb een tijd een team geleid. In lastige omstandigheden. Dit waren vooral de gesprekken van een luisterend oor, maar ook gesprekken om mensen op allerlei manieren verder te helpen. Uiteraard hoort daar ook een stukje functioneren bij.
Je laatste zin is te sneu om op in te gaan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Stof schreef:
Tiberius schreef:Bij ons team ook; de meeste teams in onze organisatie zijn zelfsturend of zelforganiserend.
Ik denk ook dat het sterk afhangt van het opleidingsniveau van je teamleden: lager opgeleiden hebben meer sturing nodig dan hoger opgeleiden, in het algemeen gesproken.
Dat zeg ik je niet na, dat laatste. Heb heel wat MBO'ers aan het werk gezien met een no-nonsense arbeidsmentaliteit, waar sommige pratende en overleggende, wikkende en wegende hoogopgeleiden een puntje aan kunnen zuigen.

Ik voel me op dit onderwerp best wel aangesproken; iets in mij als toevallig wat hoger opgeleide doet me vaak hoog opkijken tegen het werk en de mentaliteit van lager opgeleiden (afschuwelijke benaming). Maar goed, als ik daarover ga beginnen ...dan ben ik voorlopig niet klaar.
Doe maar niet dan :-). Ik heb afgelopen jaar een dag georganiseerd op mijn werk met Marianne Zwagerman. Vooral over dit onderwerp. Ik zie in mijn organisatie, dat een team van hoogopgeleiden een hele dag kan praten over prachtige maatschappelijke zaken, maar dat er aan het eind van de dag soms bitter weinig uit is gekomen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Doe maar niet dan :-). Ik heb afgelopen jaar een dag georganiseerd op mijn werk met Marianne Zwagerman. Vooral over dit onderwerp. Ik zie in mijn organisatie, dat een team van hoogopgeleiden een hele dag kan praten over prachtige maatschappelijke zaken, maar dat er aan het eind van de dag soms bitter weinig uit is gekomen.
Bij mijn zoon op kantoor wordt elk jaar een BNer uitgenodigd, om te komen spreken over leidinggeven, motivatie, teamwork.
Het kost bakken vol geld, want zo iemand komt niet voor 100 euro, reiskostenvergoeding en een bos bloemen.
En de onvermijdelijke luxe lunch hoort er dan ook bij.
Ik vraag me soms echt het nut van zoiets af.
Tegenwoordig blijven jongere mensen zo kort in een bedrijf, zodat het wel ieder jaar opnieuw moet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: :) natuurtalent, of op de landbouwschool gezeten?
Afkomst. Ik stam af van louter landarbeiders, daarnaast ook bestuurskundige.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Ik denk dat elke manager dat wel van zichzelf vindt.
Met het wollige jargon wordt je in de loop van de tijd vanzelf besmet.
Ik sta in mijn omgeving erom bekend dat ik vrij down-to-earth en een realist ben. Ik zeg dan ook altijd dat dit komt door mijn calvinistische achtergrond, hoewel het wellicht meer een karaktertrek is.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: :) natuurtalent, of op de landbouwschool gezeten?
Afkomst. Ik stam af van louter landarbeiders, daarnaast ook bestuurskundige.
Je mag trots op je zijn hoor....
:hum
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door ZLG »

Herman schreef:
ZLG schreef:weinig, wel veel geld verbrand.
Dat betaald zoete lieve Gerritje wel.
Vaak wel ja.. Tekenen bij het kruisje. :humhihi
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Ik denk dat vooral professionals niet veel aansturing nodig hebben. Maar goed, ik heb ervaren dat niet iedere hoogopgeleide ook een professional is. Ik kan er moeilijk mee omgaan als iemand dat niet is, in ieder geval.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18711
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

Met mijn ouders op familiebezoek geweest.
Een verdrietig bezoek vanwege een uitzichtloze situatie.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Stof »

DDD schreef:Ik denk dat vooral professionals niet veel aansturing nodig hebben. Maar goed, ik heb ervaren dat niet iedere hoogopgeleide ook een professional is. Ik kan er moeilijk mee omgaan als iemand dat niet is, in ieder geval.
Dat is idd de goede aanduiding m.i.. Professionaliteit overstijgt intelligentie en niet-professioneel gedrag ondermijnt intelligentie juist.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Dat klopt helemaal. Het gaat erom of iemand de juiste performatieve vaardigheden heeft, en intelligentie is daar maar een onderdeel van.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Roos2018 »

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Tegenwoordig blijven jongere mensen zo kort in een bedrijf, zodat het wel ieder jaar opnieuw moet.
Kort voordat ik mijn veertigjarig jubileum bij dezelfde baas zou gaan vieren, zaten we ergens op een terrasje en ving ik van een naastgelegen tafel een gesprekje op tussen enkele jongedames van nog geen dertig. Zegt er één: "ik realiseerde me vandaag opeens dat ik al bijna vijf jaar bij dit bedrijf werk: dan doe je toch echt iets niet goed!"

Tja... ik heb me maar stil gehouden :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Tegenwoordig blijven jongere mensen zo kort in een bedrijf, zodat het wel ieder jaar opnieuw moet.
Kort voordat ik mijn veertigjarig jubileum bij dezelfde baas zou gaan vieren, zaten we ergens op een terrasje en ving ik van een naastgelegen tafel een gesprekje op tussen enkele jongedames van nog geen dertig. Zegt er één: "ik realiseerde me vandaag opeens dat ik al bijna vijf jaar bij dit bedrijf werk: dan doe je toch echt iets niet goed!"

Tja... ik heb me maar stil gehouden :hum
:yahoo Ik had me dus niet stil gehouden, als ik jou was geweest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie