Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Tiberius »

Ontmoeting houdt toch op tweede kerstdag de samenkomst?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Ontmoeting houdt toch op tweede kerstdag de samenkomst?
Dat klopt, dit wasmet de bijbelstudiegroep in Kralingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Interessant. Al is het op het moment ook wel goed om vergeten helden als Cornelis Chastelijn wat meer bekend te maken.
Er was wel aandacht voor Eduard Douwes Dekker en andere Nederlanders die vragen stelden over de behandeling van Indonesiërs.

De expositie is mede door Thom Hoffman samengesteld en bevat daarom ook veel fotomateriaal.

Wat mij eigenlijk verbaasde is de houding van Nederland na de Tweede Wereldoorlog, daar had ik nooit zo bij stil gestaan. Internationaal stond Nederland onder druk vanwege het geweld Indonesië.

Wat mij verder opviel is dat in de 19e eeuw in sommige jaren de inkomsten van de Staat voor een derde bestonden uit verkoop van goederen uit Indonesië.

Tot slot de grootte van Indonesië, het was geplot op een kaart van Europa. Het land is enorm in vergelijking met Nederland.
Ik ben op het moment in Indonesie. Geweldig land maar het is ook vreselijk ongelijk geweest na de onafhankelijkheid. De kolonisatie ging van Nederlandse overheersing naar Javanese overheersing. De overheersing in de 20e eeuw was niet echt onderdrukking meer.
Na meer lezen over de geschiedenis hier in het bijzonder voor de Indonesiers van Chinese afkomst en zij die deels Nederlands bloed hebben, denk ik dat de politionele acties gerechtvaardigd waren. Er vonden etnische zuiveringen plaats in Indonesie nadat Japan was verslagen. (OA de overgrootvader van mijn vrouw en de meeste van zijn kinderen zijn afgeslacht). Het was niet Soekarno die hier achter zat, maar hij had ook niet de controle om het te stoppen en de Nederlanders stopten het wel voor een groot deel.

Tijdens de acties zijn oorlogsmisdaden gepleegd en die zijn nooit goed te praten, maar na zolange overheersing was het zeker niet goed geweest om direct te vertrekken. Nederland deed het wat dat betreft beter met West-Papua, waar ze lokale bevolking opleiding gaf in bestuurskunde en probeerde het land klaar te maken voor zelfstandigheid. (Helaas werd het ongeveer direct na onafhankelijkheid weer direct gekoloniseerd, waar nog steeds de gevolgen van te zien zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Om 10.30 samen zingen in de Westerkerk in Goes. Eenieder welkom!
merel
Berichten: 9843
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Mooi!

Wij hadden een rustig dagje thuis, erg fijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Geytenbeekje »

Ben vandaag naar een goede kennis geweest, lekker gegeten.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door -DIA- »

Heel veel licht...

Vanmiddag een klein ommetje gereden
door ons Overijssels Twente.

Heel veel lichtversiering,
arrensleeën,
kerstbomen,
sterren,
versierde bomen,
versierde randen van daken en ramen,
kerstmannen,
en meer.

Heel veel licht...
en dat in een snel donker wordende middag....
Licht! Heel veel licht in de donkere dagen,
maar of dit licht het Licht is
wat herdacht wordt met Kerstfeest
geloof ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Als het dan niet de betekende zaak is, laat het dan de betekenende zaak zijn. Dan is het toch nog fijn om te zien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Bezorgd »

Ik heb me juist verwonderd hoeveel mensen, al is het in onze ogen op een wat andere wijze, deze dagen geconfronteerd worden met het Kerst Evangelie.
Neem de tekst van 'Stille Nacht" Duizenden, of beter, miljoenen die het horen. Bijzonder eigenlijk.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door aggieoudje »

Mijn tante was blijven logeren dus voor mijn doen(op een vrije dag) was ik vroeg op vanmorgen. Dus nu op de bank een beetje brak zitten zijn.
Net al wel een paar boodschapjes gedaan, maar voor de rest niet veel doen vandaag.

Vanavond naar de Doelen voor het Eindejaarsconcert met het Hollands Jongerenkoor, al jaren vaste prik de dag na Kerst! Kijken we al maanden naar uit!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Bertiel »

Dordrechts museum en Dordt verkennen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9843
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:Vanmiddag bij het Wereldmuseum geweest. Expositie over Nederlands-Indië en de wandaden van Nederland tijdens het koloniale bewind.
Daar gaan wij morgen heen ;)

Vandaag hebben wij een eind gewandeld
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door parsifal »

Bezorgd schreef:Ik heb me juist verwonderd hoeveel mensen, al is het in onze ogen op een wat andere wijze, deze dagen geconfronteerd worden met het Kerst Evangelie.
Neem de tekst van 'Stille Nacht" Duizenden, of beter, miljoenen die het horen. Bijzonder eigenlijk.
Vandaag zaten wij in een Indonesisch winkelcentrum en had ik dezelfde gedachte. Je zit daar en ziet dat meer dan 50 procent van de vrouwen een hoofddoek draagt. Je hoort de gebedsoproepen door de hele stad en dan hoor je luid en duidelijk door het gebouw "Mary, did you know?"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Daar gaan wij morgen heen ;)

Vandaag hebben wij een eind gewandeld
Onze kinderen vonden de superstraat geweldig. Ben benieuwd wat de jouwe ervan vonden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Herman »

Dagje Brabant: rondje Drunense Duinen met vrouw Marike en dochter Hanna ter herinnering aan de eerste date, daarna kleding kopen in de aanbieding in Den Bosch (dit keer zonder een befaamde bol van Jan de Groot) en dan nog semibrabants op vrienden visite in Poederooijen.
Plaats reactie