Wat doen we vandaag?

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Ik snap wat jij bedoelt en begrijp ook dat jij je hierdoor aangesproken voelt. Toch dekt de problematiek die in deze wijk op warmere dagen speelt wel de term die Mara gebruikt. Het zijn vooral Noordafrikaanse bevolkingsgroepen die halfnaakt met de metro in de wijk aankomen en openlijk drank en drugs gebruiken. Helaas is dat niet het enige; seksuele uitspattingen, prostitutie, plunderingen, diefstal, lawaai en vuilnis overlast zijn op warme dagen volop aanwezig. Regelmatig wordt het strandje hiervan schoongeveegd.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Dat neemt niet weg dat het goed zou zijn als je het gedrag van deze docent meldt bij zijn kerkenraad en schooldirectie, dan kan hij naar ik hoop na schuldbelijdenis een minder gevaarlijke baan zoeken.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Roos2018 »

merel schreef:Ik snap wat jij bedoelt en begrijp ook dat jij je hierdoor aangesproken voelt. Toch dekt de problematiek die in deze wijk op warmere dagen speelt wel de term die Mara gebruikt. Het zijn vooral Noordafrikaanse bevolkingsgroepen die halfnaakt met de metro in de wijk aankomen en openlijk drank en drugs gebruiken. Helaas is dat niet het enige; seksuele uitspattingen, prostitutie, plunderingen, diefstal, lawaai en vuilnis overlast zijn op warme dagen volop aanwezig. Regelmatig wordt het strandje hiervan schoongeveegd.
Ik zal die problematiek ook niet ontkennen, @merel, maar daar was het mij niet om te doen, daarom heb ik de quote van @Mara ook weggelaten.
Waar het mij om gaat is de definitie van het woord: immigrant uit niet-westerse landen, gelinkt aan een cynisch woord.
De probleem Marokkanen komen in het nieuws, maar er zijn zoveel "kansparels" die wel succesvol zijn in Nederland, en blijkbaar is goed nieuws dan geen nieuws.
Probleemgroepen komen in alle etniciteiten voor, ook onder de autochtone Nederlandse bevolking; denk bijvoorbeeld aan het voetbal supporters korps dat de staat vele miljoenen per jaar kost, racistische leuzen scanderen, die beroemde oude fonteinen in Italie slopen of een groepje mannen die in het buitenland een ober het ziekenhuis in slaan.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Dat neemt niet weg dat het goed zou zijn als je het gedrag van deze docent meldt bij zijn kerkenraad en schooldirectie, dan kan hij naar ik hoop na schuldbelijdenis een minder gevaarlijke baan zoeken.
Welnee, dat station ben ik allang gepasseerd , laat dergelijke mensen maar lekker hun best doen :)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door merel »

Roos2018 schreef:
merel schreef:Ik snap wat jij bedoelt en begrijp ook dat jij je hierdoor aangesproken voelt. Toch dekt de problematiek die in deze wijk op warmere dagen speelt wel de term die Mara gebruikt. Het zijn vooral Noordafrikaanse bevolkingsgroepen die halfnaakt met de metro in de wijk aankomen en openlijk drank en drugs gebruiken. Helaas is dat niet het enige; seksuele uitspattingen, prostitutie, plunderingen, diefstal, lawaai en vuilnis overlast zijn op warme dagen volop aanwezig. Regelmatig wordt het strandje hiervan schoongeveegd.
Ik zal die problematiek ook niet ontkennen, @merel, maar daar was het mij niet om te doen, daarom heb ik de quote van @Mara ook weggelaten.
Waar het mij om gaat is de definitie van het woord: immigrant uit niet-westerse landen, gelinkt aan een cynisch woord.
De probleem Marokkanen komen in het nieuws, maar er zijn zoveel "kansparels" die wel succesvol zijn in Nederland, en blijkbaar is goed nieuws dan geen nieuws.
Probleemgroepen komen in alle etniciteiten voor, ook onder de autochtone Nederlandse bevolking; denk bijvoorbeeld aan het voetbal supporters korps dat de staat vele miljoenen per jaar kost, racistische leuzen scanderen, die beroemde oude fonteinen in Italie slopen of een groepje mannen die in het buitenland een ober het ziekenhuis in slaan.
Dat groepje mannen die de ober in het ziekenhuis sloegen kwamen ook uit Noord-Afrika ;)

Probleemgroepen heb je inderdaad in alle etniciteit. De problemen onder de allochtone bevolking en dan met name de niet westerse immigranten zijn wel groter dan onder de autochtone bevolking.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... allochtoon

Dat betekent niet dat de ervaring die jij meegemaakt hebt hierdoor goed te praten is. En ik besef mij terdege dat jongeren met een niet westerse achtergrond ook harder moeten knokken om bepaalde banen etc te krijgen en tegen bepaalde vooroordelen aanlopen. Ook daar ken ik genoeg voorbeelden van
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef: Waar het mij om gaat is de definitie van het woord: immigrant uit niet-westerse landen, gelinkt aan een cynisch woord.
De probleem Marokkanen komen in het nieuws, maar er zijn zoveel "kansparels" die wel succesvol zijn in Nederland, en blijkbaar is goed nieuws dan geen nieuws.
Probleemgroepen komen in alle etniciteiten voor, ook onder de autochtone Nederlandse bevolking; denk bijvoorbeeld aan het voetbal supporters korps dat de staat vele miljoenen per jaar kost, racistische leuzen scanderen, die beroemde oude fonteinen in Italie slopen of een groepje mannen die in het buitenland een ober het ziekenhuis in slaan.
Omdat het meerdere grotere groepen zijn Roos. Het is niet zomaar een groepje van 5 opgeschoten jongens.
De mensen worden het spuugzat en dan krijg je zulke bewoordingen.
Daar worden allerlei jeugdwerkers op gezet, ze krijgen mogelijkheden, willen niet werken, trekken een uitkering en veroorzaken heel veel schade.
Ze worden zo (allang overigens en niet alleen in Rotterdam!) genoemd om hen juist te onderscheiden van de normaal geintegreerde jongeren.
Het klinkt voor jou misschien kwetsend, maar het is als een onderscheidend woord bedoeld. En niets meer. Wel vaak gebruikt in de social media.
https://www.medemblikactueel.nl/2017/10 ... -medemblik

PVV slaat met de vuist op tafel: “Hagenaars ontvluchten eigen huis vanwege Marokkaanse kansparels!”

Marokkaanse kansparels maken het leven van Amsterdams homostel zuur

Jan Roos twittert: Ik krijg overigens best vaak mailtjes van kansparels die zeggen dat ze met mijn ..... (rest even weggelaten)
Wiki zegt:
immigrant uit een niet-westers land
Ik heb medelijden met de onderwijzer Nederlands die judaskus, salomonsoordeel, jobstijding, jakobsladder en kaïnsteken moet uitleggen aan een zwaarbewapende 14-jarige kansenparel in een BMW-cabrio. [1]

Let op: het is dus eigenlijk kansENparel.
Het komt (nog) niet voor in de woordenlijst van de Nederlandse taal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

Om dan het nodige evenwicht in de kwestie te brengen

Bilal Aknouch geeft de oogst van zijn moestuin in de Haagse Moerwijk weg aan cliënten van de voedselbank. „Ik wil graag mensen helpen. Zo ben ik ook opgevoed”, zegt de Hagenaar.

Zo’n honderd personen kunnen genieten van onder meer de bloemkolen, sla, sperziebonen en andere groenten die Aknouch en twee buurtgenoten verbouwen op de lap grond van vierhonderd vierkante meter. Ruim een jaar geleden kwam hij op het idee. Hij kreeg steun van Fonds 1818.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5273861 ... oedselbank

Deze man is eveneens een parel, maar dan een glanzende. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Lilian1975 »

Mijn ervaring is dat sommige streken behoorlijk discriminerend zijn naar alles wat een paar tinten donkerder is, juist ook op refoscholen. Alleen al de manier hoe erover gesproken wordt. En echt hoe ouder hoe sterker dat wordt. Terwijl de meeste niet eens een allochtone buurman hebben.

Onze kinderen hebben een donkere huidskleur.

Dochter (toen een jaar of 8, loopt met vriendinnetje, met onze toestemming sperlgoedwinkel in
Omdat ik met haar moeder stond te kletsen. Op zichtbare afstand. Op de een of andere manier gaat het alarm af als ze binnenkomen. De reden weten we niet. Maar wat zie ik? Winkelmedewerker loopt direct naar onze dochter en wil haar fouilleren. Ik zie dat, en we lopen er direct heen. Onze dochter stond een beetje verbouwereerd te kijken. En het vriendinnetje ook. Toen ik aan kwam lopen direct gevraagd he .... wat is er? De winkelbediende vroeg direct. Oh bent u haar moeder? Vol verbazing. Stopte met fouilleren en heeft het ook niet meer gedaan. Vriendinnetje helemaal niet gecontroleerd. Hoezo vooroordeel?

Een van de dochters loopt een dagje mee op de school waar ik werkte. Direct voor schooltijd witte neuzen voor het open raam. He he een zwarte bij ons op school.
En dan de toon waarop.

Dochter die vertelde sinds kort een Marokkaanse jongen als klasgenoot te hebben. Vader is christen moeder is moslim. De meest pijnlijke vaak grove dingen worden er gezegd. Jongen loopt stil erbij, geen vrienden. Triest.

Er staat een moskee vlak naast de school. Suikerfeest. Al die mensen lopen er in hun mooiste kleren bij. De schoolleerlingen staan er naar te kijken en bekommentariseren wat ze zien alsof ze naar aapjes in de dierentuin kijken.

Dochter die eerste jaar op middelbare school regelmatig naar haar hoofd kreeg ga terug naar je eigen land. Vooral uit de streek Brabant ( sorry, zijn echt aardige mensen daar)

Onderweg naar school door voorbijgangers ook nog al eens wat naar haar hoofd geslingerd krijgt/kreeg. Wat doet dat met je? Ze heeft inmiddels haar mondje klaar hoor.

Gelukkig staan er veel, heel veel positieve ervaringen tegenover.
Helaas kan positieve discriminatie ook weer het zelfvertrouwen een deuk geven. Want waarom krijg je het gevoel dat mensen je altijd voortrekken?

Tegelijkertijd moeten ook wij onze dochters wel eens corrigeren als ze op een bepaalde wijze over bevolkingsgroepen praten.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Opmerkingen naar iemand maken is natuurlijk zo fout, ongelofelijk dat mensen dat doen.
Maar winkels... een van de kinderen werkt in een winkel, en hij heeft echt een mening over bepaalde bevolkingsgroepen. Negen van de tien winkeldieven komt uit die groepen. Hij neemt ook liever niet meer zo iemand aan om in de winkel te werken. Te veel slechte ervaringen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

Vandaag oma-dag. Schoondochter heeft schoolreisje met haar klas. Ze zijn in de speeltuin die in onze wijk staat. Daar zijn we dan ook even gezellig heen geweest :)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door liz boer »

Ik ga vandaag naar opwekking, morgen en maandag sta ik in de kraam van Schreeuw om leven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

liz boer schreef:Ik ga vandaag naar opwekking, morgen en maandag sta ik in de kraam van Schreeuw om leven.
Vandaag? Vergis je je niet een dag? In mijn schema sta je pas morgen ingepland...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door liz boer »

helma schreef:
liz boer schreef:Ik ga vandaag naar opwekking, morgen en maandag sta ik in de kraam van Schreeuw om leven.
Vandaag? Vergis je je niet een dag? In mijn schema sta je pas morgen ingepland...
Ja maar ik ga vanmiddag al, omdat ik mee kan rijden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

liz boer schreef:
helma schreef:
liz boer schreef:Ik ga vandaag naar opwekking, morgen en maandag sta ik in de kraam van Schreeuw om leven.
Vandaag? Vergis je je niet een dag? In mijn schema sta je pas morgen ingepland...
Ja maar ik ga vanmiddag al, omdat ik mee kan rijden.
Oh. . I see!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Orchidee »

liz boer schreef:
helma schreef:
liz boer schreef:Ik ga vandaag naar opwekking, morgen en maandag sta ik in de kraam van Schreeuw om leven.
Vandaag? Vergis je je niet een dag? In mijn schema sta je pas morgen ingepland...
Ja maar ik ga vanmiddag al, omdat ik mee kan rijden.
Afbeelding@Liz
Ga je een nachtje "k(r)amperen?Afbeelding
Wanneer kom je weer terugAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie