Wat doen we vandaag?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

En in een hoofdstuk wat ook heel onderwijzend en terechtwijzend begint.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:En toch mogen we Dia niet te hard vallen.
Het is door de hypercalvinistische storm die al decennia over ons land waait (en de laatste jaren nog in heftigere vorm opsteekt) dat generaties met deze gedachten zijn opgegroeid.

- Belijdenis des geloofs is belijdenis van de waarheid.
- In een gemeente is het grootste deel ongelovig.
- Ook bij HA gangers is het nog maar de vraag wie de 'echten' zijn
- Van alle christenen wereldwijd is het nog maar de vraag wat echt is.
- alles wat anders is dat moet je wantrouwen.

Allles uit het negatieve. En velen van ons zijn ook zo opgegroeid met deze gedachten.

Ik kan het niet anders zien dat het een gevolg is van de prediking.
Ik zie veel meer een gevaar in de remonstrantse storm die al langer over Nederland waait en zijn duizenden verslaat. En DIA neemt dat ook waar en waarschuwt daarvoor. Soms niet altijd tactisch en op een goede wijze, maar zijn zorgen roepen wel herkenning op.
Volgens mij spreekt de bijbel helemaal niet zo als het over christenen gaat.
Er wordt wel gewaarschuwd voor kaf onder het koren, maar nergens lees je de gedachte terug dat het bij het merendeel maar schijn is.
Ik houd niet van smijten met teksten, maar het is eenvoudig aan te tonen dat het niet waar is wat hier staat:
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn; En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee; En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben; En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus. Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.


Ik zeg niet dat de noties die jij inbrengt daarmee geheel terzijde geschoven moeten worden, want de Bijbel spreekt ook op andere manieren. En we stemmen vanzelf in met het wat in de Dordtse Leerregels staat over het oordeel der liefde. (Overigens vond ik het onlangs opmerkelijk om eens goed te lezen wat daar stond, namelijk dat het binnenste des harten ons onbekend is. Als dat nu niet onbekend is, omdat diegene zijn hart heeft opengelegd voor je? Dan moeten we nog voorzichtig zijn, omdat alleen aan God het oordeel toe komt. Maar wat we horen mogen we natuurlijk wel langs de Bijbel leggen. Maar dat geheel terzijde.) Toch kun je gelet op voorgaande opmerkingen niet zeggen dat het er zo best voor staat. Ook bij Calvijn zijn deze noties regelmatig te lezen; je krijgt soms de indruk dat hij niet zo'n hoge pet op had van de uiterlijke belijders, hij noemt daarin zelfs percentages waarvan hij hoopt die echt christenen zijn, maar die ben ik kwijt.

Ik zeg niet dat we niet beducht moeten zijn voor het remonstrantisme. Wel weet ik dat er ter rechterzijde veel als remonstrantisme gezien word, wat het ten diepste niet is.

Wat de teksten betreft ga je deels toch mis. Het gaat in dit draadje over het (ver)oordelen van mensen die belijden christen te zijn.
Als we dan kijken naar de kerk tov de hele bevolking is dat nog maar een klein kuddeke. Als we alleen even in NL blijven. Wat voor klein percentage gaat zondags nog maar naar de kerk? In verhouding zeer weinigen

De derde tekst gaat inderdaad over het verbondsvolk. Maar hoeveel dopelingen zijn niet afgehaakt? Hoeveel mensen trekken niet vanuit de kerk de wereld in?

Calvijn geloofde ook dat er onderscheid was in de uitelijke belijders, maar ik denk niet dat dit zijn grondhouding was. Zeker niet in patroraat en persoonlijk contact. Tegelijkertijd was het in de tijd van Calvijn veel meer een volkskerk dan nu.
Persoonlijk geloof ik dat jongeren die nu bij de kerk blijven en daar belijdenis des geloofs afleggen, dit veel bewuster doen dan ooit te voren. Herken jij dat niet?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:Ik zeg niet dat we niet beducht moeten zijn voor het remonstrantisme. Wel weet ik dat er ter rechterzijde veel als remonstrantisme gezien word, wat het ten diepste niet is.
Dat is jouw mening.
Wat de teksten betreft ga je deels toch mis. Het gaat in dit draadje over het (ver)oordelen van mensen die belijden christen te zijn.
Als we dan kijken naar de kerk tov de hele bevolking is dat nog maar een klein kuddeke. Als we alleen even in NL blijven. Wat voor klein percentage gaat zondags nog maar naar de kerk? In verhouding zeer weinigen

De derde tekst gaat inderdaad over het verbondsvolk. Maar hoeveel dopelingen zijn niet afgehaakt? Hoeveel mensen trekken niet vanuit de kerk de wereld in?
Ik heb al duidelijk aangegeven dat de tekst over de enge poort in een duidelijke context staat en overigens ook niet gericht was aan wereldlingen, maar aan kerkgangers. Dus je hebt gelijk dat de christenheid al klein is, maar ook onder de christenen is er nog een zo groot onderscheid. En dat is niet hypercalvinistisch maar dat leert de bijbel ons, ook in deze teksten, als we op het verband en op het adres van de teksten letten.
Calvijn geloofde ook dat er onderscheid was in de uitelijke belijders, maar ik denk niet dat dit zijn grondhouding was. Zeker niet in patroraat en persoonlijk contact. Tegelijkertijd was het in de tijd van Calvijn veel meer een volkskerk dan nu.
Dat weet ik niet, daarvoor ken ik Calvijn niet goed genoeg. Maar ik vond het opmerkelijk te lezen. Calvijn was dus zelf hypercalvinistisch, gelet op jouw definitie.
Persoonlijk geloof ik dat jongeren die nu bij de kerk blijven en daar belijdenis des geloofs afleggen, dit veel bewuster doen dan ooit te voren. Herken jij dat niet?
Nee, want het binnenste des harten was mij toen en nu veelal onbekend.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Orchidee »

Vanmorgen heerlijk creabea bezig geweest met groen en bloemen.
Gezellige morgen gehad met een schoonzus van me en nog een 30 tal dames
Telkens realiseer ik me dat ik zulke dingen zo leuk vind maar het zo weinig doe
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door helma »

Ik heb gezegd 'er waren jongeren die'. Dat ging dus niet over alle jongeren die belijdenis deden.
Uit mijn woorden was geen beoordeling te lezen die ging over alle catechisanten. Ik was blij met de pure en ongekunstelde manier waarop verteld werd waarom ze belijdenis gingen doen. Zwak in zichzelf, zoekend, struikelend en tastend achter de Heere Jezus aan. Helemaal geen bezittende jongeren, maar wel kon je het verlangen horen om de Heere te volgen.

Ter geruststelling, ook de predikant heeft gezegd dat het gebed om de leiding van de Heilige Geest blijvend nodig was, want dat er ook jongeren belijdenis hadden gedaan die later toch een andere weg gingen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door liz boer »

in deze discussie moet ik denken aan de woorden
1 Thess. 5:19 Blust den Geest niet uit;

Zoiets kan gebeuren als je heel veel aan een preek gehad heeft en een andere bekritiseerd het en kraakt het af, maar ook als je een belijdenis in twijfel trekt... omdat wij geen hartenkenners zijn, zou het zomaar kunnen dat we Gods werk verdacht maken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:in deze discussie moet ik denken aan de woorden
1 Thess. 5:19 Blust den Geest niet uit;

Zoiets kan gebeuren als je heel veel aan een preek gehad heeft en een andere bekritiseerd het en kraakt het af, maar ook als je een belijdenis in twijfel trekt... omdat wij geen hartenkenners zijn, zou het zomaar kunnen dat we Gods werk verdacht maken.
Goed opgemerkt Liz.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
liz boer schreef:in deze discussie moet ik denken aan de woorden
1 Thess. 5:19 Blust den Geest niet uit;

Zoiets kan gebeuren als je heel veel aan een preek gehad heeft en een andere bekritiseerd het en kraakt het af, maar ook als je een belijdenis in twijfel trekt... omdat wij geen hartenkenners zijn, zou het zomaar kunnen dat we Gods werk verdacht maken.
Goed opgemerkt Liz.
+1
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Vanmiddag naar een trouwdienst van een jong stelletje uit de gemeente geweest. Tekst was psalm 71:3 Wees mij tot een Rotssteen om daarin te wonen, om geduriglijk daarin te gaan. Emotioneel altijd om jonge mensen geknield te zien liggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Waarom is dat emotioneel? En in welke zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:Vanmiddag naar een trouwdienst van een jong stelletje uit de gemeente geweest. Tekst was psalm 71:3 Wees mij tot een Rotssteen om daarin te wonen, om geduriglijk daarin te gaan. Emotioneel altijd om jonge mensen geknield te zien liggen.
Voor mezelf. Ik lag er lang geleden ook. Hoop dromen, gedachten, is weinig van terecht gekomen. Maar ook omdat jonge mensen Gods zegen nog vragen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Carrie »

Begrafenis gehad.
Op verzoek van de overledene is er groot van God gesproken.
Wat een troost als wij ons kind van God mogen weten.
Ik hoop en bid dat allen die God niet kennen vandaag iets van die rijkdom hebben mogen ervaren en jaloers gemaakt mochten worden!
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door aggieoudje »

Vandaag hebben we onze jaarlijkse Voorjaarsmarkt bij de Rehobothkerk.
Meer dan 60 kramen met van alles en nog wat, maar vooral veel gezelligheid en tijd voor ontmoeting!
Om 11.00 en 13.00 zal de kerkzaal ook open zijn, het orgel word dan bespeeld. Ook zal de ontwerpster van het kunstwerk aanwezig zijn, en één van de dominees om vragen te beantwoorden.
Opbrengst word verdeeld onder de volgende doelen:
- Renovatie Sionskerk
- Latin link
- Zendingsexpeditie van de GZB
- Stichting het Levende Woord uit Uden(ons gemeentelid Piet Pols is daar werkzaam)

Dus ben je in de buurt van Krimpen kom gezellig langs van 10.00 tot 15.30!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door J.C. Philpot »

Bloesemtocht lopen met de oudste kinderen. Kleinste afstand.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Herman »

Ik heb net vanuit een heerlijk verwarmde auto de wandelaars gadegeslagen.
Plaats reactie