Wat doen we vandaag?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Het vloeken is storend, maar het verhaal en het decor fantastisch.
Dat gecombineerd met HC Zondag 36 ('met ons toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken') maakt toch dat geen christen met een leven dichtbij de Heere, daar kan zitten.
Dat is voor mij echt heel duidelijk.
Dat kan, maar voor jou zijn wel meer dingen duidelijk die voor mij anders liggen. Ik bezoek nl ook wel eens een RK kerkdienst, laat mijn kinderen vaccineren, heb diverse verzekeringen, ben een werkende moeder en echtgenote, draag regelmatig broeken, sieraden, make up en heb ook wel eens rode nagellak. Ongetwijfeld maak ik nog veel meer andere keuzes in het leven dan jij zou doen
Maar het allermooiste is dat ik mij een kind van God mag weten en ik denk dat dat het belangrijkste is.
Dit vind ik een wonderlijke en ook wel verdrietige reactie. Je had je kunnen beperken tot 'en ik doe het lekker toch!'
We maken inderdaad verschillende keuzes, maar dat is helemaal niet erg. Het gaat erom of jij en ik ons bij het maken van die keuze laten leiden door Gods Woord. Als ik hier een keuze propageer die tegen de Bijbel ingaat, mag je mij daarover zeker een vraag stellen.

Het gaat uiteindelijk niet om de vraag of we een kind van God zijn. (Alsof verdere vragen dan niet meer belangrijk zijn, maar dat terzijde...)
Het gaat om de vraag: hoe komt God aan Zijn eer in ons leven? En daarom heb ik zo'n moeite met de opmerkingen over de musical waarmee dit draadje begon. Ik haast mij te zeggen dat ik datzelfde ook bij mezelf bespeur: als Gods Naam wordt misbruikt - een zonde die door de Catechismus de meest verschrikkelijke zonde wordt genoemd - ben ik dat vaak al snel weer vergeten. Waar is het verdriet en de heilige verontwaardiging over de oneer die onze hemelse Vader wordt aangedaan?
Als mijn aardse vader wordt beledigd, vergeet ik mijn leven niet wie dat heeft gedaan. Waarom dan zo makkelijk heengestapt over de belediging van God?
Als we een dergelijke musical verdedigen, kan dat niet met tere Godsvreze samengaan, daar ben ik van overtuigd. Dat te ontkennen en te bestrijden, met het toevoegen van allerlei dingen die je nog wel meer doet ('lekker puh!') is Refoforum onwaardig.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Carrie »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Het vloeken is storend, maar het verhaal en het decor fantastisch.
Dat gecombineerd met HC Zondag 36 ('met ons toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken') maakt toch dat geen christen met een leven dichtbij de Heere, daar kan zitten.
Dat is voor mij echt heel duidelijk.
Dat kan, maar voor jou zijn wel meer dingen duidelijk die voor mij anders liggen. Ik bezoek nl ook wel eens een RK kerkdienst, laat mijn kinderen vaccineren, heb diverse verzekeringen, ben een werkende moeder en echtgenote, draag regelmatig broeken, sieraden, make up en heb ook wel eens rode nagellak. Ongetwijfeld maak ik nog veel meer andere keuzes in het leven dan jij zou doen
Maar het allermooiste is dat ik mij een kind van God mag weten en ik denk dat dat het belangrijkste is.
Dit vind ik een wonderlijke en ook wel verdrietige reactie. Je had je kunnen beperken tot 'en ik doe het lekker toch!'
We maken inderdaad verschillende keuzes, maar dat is helemaal niet erg. Het gaat erom of jij en ik ons bij het maken van die keuze laten leiden door Gods Woord. Als ik hier een keuze propageer die tegen de Bijbel ingaat, mag je mij daarover zeker een vraag stellen.

Het gaat uiteindelijk niet om de vraag of we een kind van God zijn. (Alsof verdere vragen dan niet meer belangrijk zijn, maar dat terzijde...)
Het gaat om de vraag: hoe komt God aan Zijn eer in ons leven? En daarom heb ik zo'n moeite met de opmerkingen over de musical waarmee dit draadje begon. Ik haast mij te zeggen dat ik datzelfde ook bij mezelf bespeur: als Gods Naam wordt misbruikt - een zonde die door de Catechismus de meest verschrikkelijke zonde wordt genoemd - ben ik dat vaak al snel weer vergeten. Waar is het verdriet en de heilige verontwaardiging over de oneer die onze hemelse Vader wordt aangedaan?
Als mijn aardse vader wordt beledigd, vergeet ik mijn leven niet wie dat heeft gedaan. Waarom dan zo makkelijk heengestapt over de belediging van God?
Als we een dergelijke musical verdedigen, kan dat niet met tere Godsvreze samengaan, daar ben ik van overtuigd. Dat te ontkennen en te bestrijden, met het toevoegen van allerlei dingen die je nog wel meer doet ('lekker puh!') is Refoforum onwaardig.
Misschien kan je eens nadenken over het feit dat jou manier van reageren dit bij anderen op kan roepen.
Je had waarschijnlijk met een eenvoudige vraag als "hoe heb je het vloeken ervaren" een heel ander en meer opbouwend gesprek kunnen hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:Misschien kan je eens nadenken over het feit dat jou manier van reageren dit bij anderen op kan roepen.
Je had waarschijnlijk met een eenvoudige vraag als "hoe heb je het vloeken ervaren" een heel ander en meer opbouwend gesprek kunnen hebben.
Dat vind ik echt een dooddoener. Immers, @eilander schrijft terecht dat dit de meest schrikkelijke zonden genoemd wordt in de Catechismus, omdat het de eer van Gods Naam aantast. En dan mag je elkaar daarover zeker over opscherpen. Want het aantasten van Gods Heilige Naam kan niet samengaan met het dienen en vrezen van de HEERE. Hij is een jaloers God op Zijn eer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:
Carrie schreef:Misschien kan je eens nadenken over het feit dat jou manier van reageren dit bij anderen op kan roepen.
Je had waarschijnlijk met een eenvoudige vraag als "hoe heb je het vloeken ervaren" een heel ander en meer opbouwend gesprek kunnen hebben.
Dat vind ik echt een dooddoener. Immers, @eilander schrijft terecht dat dit de meest schrikkelijke zonden genoemd wordt in de Catechismus, omdat het de eer van Gods Naam aantast. En dan mag je elkaar daarover zeker over opscherpen. Want het aantasten van Gods Heilige Naam kan niet samengaan met het dienen en vrezen van de HEERE. Hij is een jaloers God op Zijn eer.
Dat mag je vinden.
Maar iemand gelijk veroordelen is net zo min goed. Ook daar staan genoeg teksten van in de bijbel...

Ik vind het van weinig piëteit getuigen om direct te zeggen dat iemand dus geen tere verhouding met de Heere heeft.

Petrus vloekte zelf en toch had Hij de Heere lief!
diana
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 mei 2017, 18:50

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door diana »

Dat is onzin!! Eilander veroordeeld niemand! Hij heeft voor meer dan 100% gelijk hierin. En dat mag gewoon gezegd worden, Moet gezegd worden! Vind ik.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Carrie schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:Misschien kan je eens nadenken over het feit dat jou manier van reageren dit bij anderen op kan roepen.
Je had waarschijnlijk met een eenvoudige vraag als "hoe heb je het vloeken ervaren" een heel ander en meer opbouwend gesprek kunnen hebben.
Dat vind ik echt een dooddoener. Immers, @eilander schrijft terecht dat dit de meest schrikkelijke zonden genoemd wordt in de Catechismus, omdat het de eer van Gods Naam aantast. En dan mag je elkaar daarover zeker over opscherpen. Want het aantasten van Gods Heilige Naam kan niet samengaan met het dienen en vrezen van de HEERE. Hij is een jaloers God op Zijn eer.
Dat mag je vinden.
Maar iemand gelijk veroordelen is net zo min goed. Ook daar staan genoeg teksten van in de bijbel...

Ik vind het van weinig piëteit getuigen om direct te zeggen dat iemand dus geen tere verhouding met de Heere heeft.

Petrus vloekte zelf en toch had Hij de Heere lief!
En hoe zwaar kwam Petrus hiermee in de schuld Carrie? Nederlandstalige producties en films staan nu eenmaal bekend om hun grove taalgebruik. Ik kan ook niet goed tegen mensen die dan blijven zitten en eens met hun hoofd schudden. Wij hadden zondag een preek over radicaal breken met de zonde. Ontzettend moeilijk, maar wel noodzakelijk.
Ik begrijp het stukje over niet oordelen van je. Maar zonden aanwijzen is volgens mij zeer Bijbels.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Carrie »

Ik reageer nog 1x
Zoals ik al eerder schreef, ben ik niet gegaan vanwege het vloeken, ondanks een uitnodiging.
Maar ik wist het omdat kennisen wel gegaan waren.
Merel zegt reviews gelezen te hebben, en het niet geweten te hebben. Daar kan je vanalles van vinden, maar het is gebeurd.

Wat ik dan moeilijk vind is dat merel naar mijn mening best flink weg gezet wordt. Dat merel dan zo in de verdediging schiet begrijp ik en is menselijk.
Al vind ik het absoluut ook een plicht om de ander te bevragen hoe hij daar als christen kan zitten, maar dan vanuit een liefde en onder vier ogen, wat naar mijn idee ook bijbels is.

Het zal ik een dooddoener zijn, maar toch moet i steeds denken aan de woorden van Jezus. Die zonder zonden is, werpe de eerste steen.

Wanneer we onze eigen zonden zien oordelen we naar mijn idee niet meer zo snel over een ander. Maar zijn we eerder in liefde bewogen.
En anderen mogen het dan geen oordelen vinden, maar als er gezegd wordt dat voor de schrijver duidelijk is dat iemand die dicht bij de Heere leeft daar niet kan zitten, vind ik dat hetzelde als zeggen dat Merel niet dicht bij de Heere leeft.
En dat oordeel komt ons niet toe.

En dat Petrus in de schuld kwam, zeker! Maar heeft iemand in liefde haar alleen maar aangekeken zonder oordeel?

Deze link legt het misschien beter uit
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... op-gedrag/
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Ik ben redelijk goed op de hoogte van het kunstaanbod en ik reken dit daar in ruime zin ook maar toe. En ik wist niet dat het een grove productie is. Dus zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik ben redelijk goed op de hoogte van het kunstaanbod en ik reken dit daar in ruime zin ook maar toe. En ik wist niet dat het een grove productie is. Dus zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet.
Ik heb even gegoogled, maar bij de eerste stond dit al:

Wij hebben gisteravond de voorstelling bijgewoond en vonden het
een adembenemend spektakelstuk met inhoud. Wat wij zo erg vonden
was het vloeken en ruwe taalgebruik.
Dat heeft ons pijn gedaan.De Naam van God wordt zo makkelijk op de lippen genomen, terwijl die voor ons Heilig is.
Wij denken als dat er uitgelaten wordt u een hoop mensen tegemoet komt, en dat het stuk nog beter tot zijn recht zou komen.


En
Verder was het geweldig maar doordat er best veel gevloekt werd was het voor ons een minder geslaagd uitje.
En
Mee eens. Krachttermen zijn in zo’n stuk onvermijdelijk, denk ik, maar de gebruikte krachttermen (GVD, JC) hebben voor mij, het niveau van het stuk van een 9+ naar een 6-je doen dalen. Jammer.
En
Gisteren geweest naar “soldaat van Oranje”, inderdaad het taalgebruik (het vloeken) heeft mij “verdriet” gedaan. Ik vraag mij af, wat is dáár de meerwaarde van?? Ik ben het dan ook helemaal eens met de uitleg van fam Kreuning uit Hilversum! Zij hebben de musical in maart jl bezocht, wel jammer dat jullie als professionele spelers hier dus, tot op heden, nog geen rekening mee hebben gehouden! Maar het kan nog!!! Hierbij dus een dringend beroep om hier vanaf nu, rekening mee te gaan houden!


Dus dan kun je niet zeggen dat je onwetend bent. De musical loopt al 9 jaar!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Ik zou meestal ook een review lezen, maar niet zo snel als je al een aantal keer een aanbeveling hebt gekregen.

Ik bespreek het eens.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ditbenik »

Vandaag naar de Hema geweest voor 6 flessen Israëlische wijn na een #tipvanMieke. Trending op Twitter: "Dah @HEMA ik hoop dat u de Europese richtlijnen volgt en deze wijn, die niet uit Israel komt maar uit een illegale nederzetting, snel uit de schappen haalt #consumentenrecht

Mieke Zagt @miekezagt
Hey @HEMA u verkoopt Efrat wijn uit de Judean Hills, origine Israel. Klopt dat wel? Zowel Efrat als de Judean Hills liggen in bezet Palestijns gebied. Efrat is een illegale Israelische kolonie. Kunt u de bestemming controleren? #Hema #Nietweerhe !??"

Inmiddels is de wijn online en bij de meeste filialen van Hema uitverkocht. Mooi om te zien dat zo'n BDS-actie het omgekeerde bereikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Herman »

Lekker voor op de meeting.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Gritje »

Ditbenik schreef:Vandaag naar de Hema geweest voor 6 flessen Israëlische wijn na een #tipvanMieke. Trending op Twitter: "Dah @HEMA ik hoop dat u de Europese richtlijnen volgt en deze wijn, die niet uit Israel komt maar uit een illegale nederzetting, snel uit de schappen haalt #consumentenrecht

Mieke Zagt @miekezagt
Hey @HEMA u verkoopt Efrat wijn uit de Judean Hills, origine Israel. Klopt dat wel? Zowel Efrat als de Judean Hills liggen in bezet Palestijns gebied. Efrat is een illegale Israelische kolonie. Kunt u de bestemming controleren? #Hema #Nietweerhe !??"

Inmiddels is de wijn online en bij de meeste filialen van Hema uitverkocht. Mooi om te zien dat zo'n BDS-actie het omgekeerde bereikt.
De wijn was weer online, heb ook maar een paar flessen besteld. Bedankt voor de tip :haha
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ambtenaar »

Mariniers museum
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Zeeuw »

Oesters geraapt in de Oosterschelde. Ben benieuwd.
Plaats reactie