Ik mis.....

Mannetje

Re: Ik mis.....

Berichtdoor Mannetje » 22 Jan 2021, 16:12

Vervolgde schreef:
Mannetje schreef:
Vervolgde schreef:
Wim Anker schreef:Ook al een (logisch) gevolg van nicknames. Wie wind zaait, zal storm oogsten. Wie nicknames toestaat zal verwarring verkrijgen.

Nee hoor. De idee dat je op een internetforum te maken hebt met een concrete persoon is een illusie. Het gebruik van een nicname kan ertoe bijdragen dat een ieder zich meer bewust is van dat feit.
Ook voor het duidelijk maken van verschillende hoedanigheden waarin wordt geacteerd kunnen meerdere nicnames handig zijn.
Als voorbeeld. Een mod is nu alleen te herkennen aan de kleur van het geschrijf. Veel duidelijker zou zijn als een mod twee namen zou hebben, één om op te treden als mod en één als gelijkwaardig deelnemer aan een gesprek..

Waarom? Als er een kloof is tussen de persoon als mod en de persoon achter de mod, dan is iemand niet geschikt als mod.

Een persoon die goed in beeld heeft welke opvattingen en standpunten hij heeft in de verschillende hoedanigheden/rollen die hij heeft, is niet schizofreen, maar zorgvuldig. Het spreekt toch helemaal voor zich dat de standpunten die iemand naar buiten brengt in een bepaalde rol/hoedanigheid helemaal niet gelijk behoeven te zijn aan de standpunten van die natuurlijke persoon?
Sprekend voor mezelf, in de tijd dat ik nog werkte kwamen mijn functionele opvattingen maar beperkt overeen met mijn opvattingen als mens. Waarbij de functionele opvattingen ook weer afhankelijk waren van de positie die op enig moment werd ingenomen. En ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt.

Zo moeilijk is dat niet, lijkt mij. Maar omdat er veel mensen zijn die zich hiervan niet altijd goed bewust zijn, is het voor de buitenwereld een goed hulpmiddel om persoon en rol/hoedanigheid te scheiden door middel van naamgeving.

In het eerste kan ik je goed volgen, alleen trek ik niet de conclusie dat je de verschillende rollen onder een verschillende naam uit moet voeren. Ik denk dat helderheid in wat je als mod uitspreekt (in groen, gericht op handhaving van de bandbreedte van het forum, in verwoording en opvatting) en wat je als forummend persoon uitspreekt (in gewone tekst, passend binnen eerder genoemde bandbreedte) voldoende is.

Ik zie namelijk een gevaar in ondoorzichtige splitsing onder twee namen. (Ik zeg er meteen bij dat ik huidige mods daarvan niet verdenk.) Je kunt dan als mod in groen ingrijpen ten gunste van je forummend alter ego.
Daarnaast moet je je als mod ontzettend bewust zijn onder welke naam je bent ingelogd. Met andere woorden, je moet je scheiding der personen haast angstvallig bewaken.
En tegelijkertijd moet je ook nog transparant zijn als forumleiding dat de moderators onder een andere naam ook deelnemen aan het forum. Anders riekt het naar stiekemigheid.
- Mannetje -

refo

Berichtdoor refo » 22 Jan 2021, 16:34

Wim Anker schreef:Ook al een (logisch) gevolg van nicknames. Wie wind zaait, zal storm oogsten. Wie nicknames toestaat zal verwarring verkrijgen.

Misschien is Wim Anker je eigen naam, maar voor mij is het niet meer dan een nickname.

Ukkie

Berichtdoor Ukkie » 22 Jan 2021, 16:36

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:

Als je jezelf ergert aan nicknames moet je gewoon wegblijven van internetfora.

Ik denk dat Wim meer de nadruk legt op het feit dat mensen soms onder andere (nick) namen verder gaan op het forum of zelfs meerdere accounts hadden of hebben. Het is soms inderdaad lastig de anonimiteit te bewaken/aanvaarden. Dus om deze reden weg te blijven lijkt me niet zo nodig.

Ik mag toch wel aannemen dat ieder hier maar 1 account heeft? Oké misschien niet goed te controleren maar wel zo netjes.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1

Wim Anker

Berichtdoor Wim Anker » 22 Jan 2021, 16:37

refo schreef:

Misschien is Wim Anker je eigen naam, maar voor mij is het niet meer dan een nickname.

Des te meer reden om gewoon de eigen naam als nickname te gebruiken toch?

Ukkie

Berichtdoor Ukkie » 28 Jan 2021, 17:03

J.C. Philpot.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 28 Jan 2021, 22:55

Ukkie schreef:J.C. Philpot.

Misschien even in je boekenkast kijken :D

Ukkie

Berichtdoor Ukkie » 28 Jan 2021, 23:21

Piet Puk schreef:

Ook daar zie ik hem niet. ;)

Piet Puk

Berichtdoor Piet Puk » 28 Jan 2021, 23:39

Ukkie schreef:
Piet Puk schreef:

Gevonden: https://www.hertog.nl/zoeken.aspx?table ... %20Philpot

Ukkie

Berichtdoor Ukkie » 29 Jan 2021, 00:17

Piet Puk schreef:
Ukkie schreef:
Piet Puk schreef:

Gevonden: https://www.hertog.nl/zoeken.aspx?table ... %20Philpot

Gelukkig maar :)

grote gerrit
Verbannen

Berichtdoor grote gerrit » 08 Feb 2021, 19:36

Even voorstellen. grote gerrit. Leest al een paar jaar mee of Refoforum. Geniet van veel discussies en bijdrages. Miste de mogelijkheid om zelf mee te doen. Is van plan om niet meer dan een kleine bijdrage te leveren.
Laatst gewijzigd door grote gerrit op 08 Feb 2021, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

DDD

Berichtdoor DDD » 08 Feb 2021, 19:37

Is het nu met of zonder hoofdletter(s)?

Dat is een belangrijk verschil, aangezien ik altijd precies probeer te verwijzen. :D

grote gerrit
Verbannen

Berichtdoor grote gerrit » 08 Feb 2021, 19:39

grote gerrit met kleine letters om precies te zijn :)

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 03 Mar 2021, 11:29

Ik mis een topic dat ik gisteren nog zag... het was iets over te streng of te zwaar o.i.d.
.......

Terug naar “Overige”