Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

Bericht door -DIA- »

polderjongen schreef:Gekocht op internet, een kaart verstuurd vanuit de Berenbos.

Op de kaart staat:

3/8/1965

Lieve mensen, we worden morgen gewogen, morgen zullen jullie verbaasd vragen,
want de directrice wou uitslapen (deze regel is met een andere kleur doorgekrast maar nog wel leesbaar)
dus bij de volgende brief zullen jullie weten hoeveel ik bijgekomen ben.
Daaaag
l.j. den hertog

Deze schrijver schreef dus op dinsdag een kaart naar het thuisfront, zal er censuur zijn toegepast door de directrice?

Is er iemand die deze schrijver of schrijfster kent, of misschien de geadresseerde?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ken betreffende persoon niet. Maar het is heel herkenbaar!
Er werd nogal wat geschrapt in de brieven die je naar huis schreef.
Er mocht niets negatiefs in staan. Je moest elke brief voor het verzenden
bij de directrice inleveren. Daar werd die gescreend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Daalmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2021, 16:09

Re: Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

Bericht door Daalmeijer »

Ik heb 12 weken in dit tehuis als zorgenkindje rondgehangen.
ik was rond de 8 jaar dus dit moet geweest zijn in 1969.
ik kan me herinneren de grote speelruimte met aan de kant van de gang dat was afgescheiden met glas en onderin kastjes waar ruimte was voor ieder kind en kastje met eigen speelgoed. Er waren twee broertjes die kiepauto's en kranen hadden waar mee ze diverse zaden konden vervoeren ik was als kind hier heel erg door onder de indruk en kon heel lang kijken naar het spelen hiermee.
op zondag gingen we in een lange rij naar de kerk en kregen onze zondagse kleren aan. En we mochten 's avonds bij de directrice boven op haar kamer samen zingen.
veel van de brieven die ik naar huis had geschreven waren niet aangekomen, mijn moeder vertelde dat ze me had opgehaald als ze had geweten dat ik zo'n heimwee had.
hoe meer ik schrijf des temeer herinnerringen er naar boven komen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

Bericht door DDD »

Weet je ook waarom veel van die brieven niet aankwamen? Werden ze misschien in zijn geheel achtergehouden?

Gek dat het toch echt niet zo lang geleden is, en dat dit voor nu al ongehoord is. Ik denk dat we zelfs als wij ons voor die gedachte openstellen geen idee hebben hoe het was om in de zeventiende eeuw in Nederland te leven.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 601a10c352
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

Bericht door -DIA- »

Daalmeijer schreef:Ik heb 12 weken in dit tehuis als zorgenkindje rondgehangen.
ik was rond de 8 jaar dus dit moet geweest zijn in 1969.
ik kan me herinneren de grote speelruimte met aan de kant van de gang dat was afgescheiden met glas en onderin kastjes waar ruimte was voor ieder kind en kastje met eigen speelgoed. Er waren twee broertjes die kiepauto's en kranen hadden waar mee ze diverse zaden konden vervoeren ik was als kind hier heel erg door onder de indruk en kon heel lang kijken naar het spelen hiermee.
op zondag gingen we in een lange rij naar de kerk en kregen onze zondagse kleren aan. En we mochten 's avonds bij de directrice boven op haar kamer samen zingen.
veel van de brieven die ik naar huis had geschreven waren niet aangekomen, mijn moeder vertelde dat ze me had opgehaald als ze had geweten dat ik zo'n heimwee had.
hoe meer ik schrijf des temeer herinnerringen er naar boven komen.
Allemaal heel herkenbaar. De speelzaal. Vooral als het regende was je gedwongen om je in de speelzaal te vermaken. Ja. die kastjes, met je 'kostbaarheden'. Tegenwoordig zijn er beter beveiligde kluisjes! En soms was er nogal wat afgunst als de ene mooier speelgoed had dan de ander...
En dan die beruchte 'weegdagen', je moest immers aankomen? Maar hoe men dat ook probeerde het is hun nooit gelukt om mij te veranderen. Ik denk overigens dat de pedagogische benadering van toen wel geheel herzien is.
En dan zondag's in een langer rij richting de Aarweg. Dan kwamen langs de hervormde kerk, en daar zochten we altijd even wat daar voor de deur lag. Niet zelden dat we met een reeks dubbeltjes rijker naar huis gingen! Tja, het was wel op zondag verdiend, maar daar dachten we als kind niet verder over na. En de dagelijkse wandelingen, naar het bos, of naar het Oranjepark! Mooie vijver daar, en daar hebben we voor het eerst die grote libellen gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderthuis van Ger. Gem. De Berenbos in Nunspeet

Bericht door Pioenroosje »

Een poosje terug het boek Duinvlinder gelezen, van Janny den Besten.
Dat gaat ook over zo'n 'vakantiehuis'. Dat werd erg mooi gebracht, maar wat een verdriet en eenzaamheid voor de kinderen. Ik kan me voorstellen dat voor degenen die daar geweest zijn, zo'n boek wel veel herkenning biedt.
Plaats reactie