Hoe is je stemming op dit moment? [2]

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Van reformatorische mensen mag je verwachten dat zij door de heilige Geest worden geleid, dat hun geweten spreekt en dat zij het bijbels onderwijs ter harte nemen. Ook als zij zich niet naar God hebben omgekeerd, weten zij hoe hun levenspad moet lopen.

Het zal waar zijn dat reformatorische mensen als een van de weinige bevolkingsgroepen erkennen dat zij vanuit zichzelf geneigd zijn tot alle kwaad, ja zelfs om God en hun naaste te haten, maar dat is natuurlijk niet de norm voor hun gedrag.

Hoewel het misschien wel verklaarbaar is als mensen met een slecht karakter zich meer tot orthodox christendom aangetrokken voelen dan zorgvuldiger types.
Zeker, je zou dat wel kunnen verwachten, niet gehinderd door enige zelfkennis, de praktijk is helaas wel anders. Het werpt wel een vreselijke blaam op belijders van de Waarheid, en vooral op de God van die Waarheid. Ze zijn niet te verontschuldigen, evenals mijn buurman die 50 mensen vermoorde.
Paulus wist het ook wel een beetje, toen hij zei de voornaamste der zondaren te zijn, of niet? Het gaat niet om een slecht karakter alleen, de meest stipte belijder van de Waarheid is immers niet anders, een hater van God en zijn naaste. Dit weten we toch nog wel?
Ik denk dat je het toch niet helemaal begrijpt. Maar Paulus mocht dan zelf beweren de grootste der zondaren te zijn, daar dachten zijn buren heel anders over. Dan laat ik buiten beschouwing dat hij dit zegt omdat hij de gemeente van God vervolgd heeft.

Het is niet erg als mensen een grotere zondaar worden in hun eigen oog. Maar er gaat iets grondig mis als mensen meer zonden gaan doen.
Ik heb eerlijk, echt eerlijk nog nooit een kind van God ontmoet die het Paulus gewonnen kon geven. Ontdekkend licht leert dat niemand kan onderdoen voor de hoog begenadigde Paulus, en Licht ontdekt de Waarheid: Mij de grootste der zondaren... En dat is makkelijk na te zeggen, maar geloof me, inleven is iets heel anders. Een ontdekt volk zal minder zonde doen, maar in eigen oog een groter zondaar worden. Het is nooit anders geweest. Of het mag het geloof van de Farizeeër zijn, die nog wel iets goeds in zichzelf vond.
Ik heb al een hoop kinderen van God ontmoet die dit Paulus wel gewonnen konden geven, als zij eerlijk waren. En ik vrees dat je dan een hoop naamchristenen kent. Ik moet de eerste christen nog tegenkomen die meent dat hij een grotere zondekennis heeft dan Paulus. Ik verwacht dat de meeste mensen die dat zeggen altijd in te leven beter zijn in praten dan in daadwerkelijk geloven.

Voor het overige begrijp je naar het schijnt niet wat ik schrijf, of je vindt het niet verdrietig om nogmaals hetzelfde te melden. In dat laatste geval heb ik liever niet dat je reageert alsof ik iets anders zou schrijven, want dat is niet waar.

Ik had het namelijk helemaal niet over wat mensen van zichzelf vinden, maar over wat andere mensen van hen vinden en over hen zeggen. En dat is een heel verschil.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef: Ik heb eerlijk, echt eerlijk nog nooit een kind van God ontmoet die het Paulus gewonnen kon geven. Ontdekkend licht leert dat niemand kan onderdoen voor de hoog begenadigde Paulus, en Licht ontdekt de Waarheid: Mij de grootste der zondaren... En dat is makkelijk na te zeggen, maar geloof me, inleven is iets heel anders. Een ontdekt volk zal minder zonde doen, maar in eigen oog een groter zondaar worden. Het is nooit anders geweest. Of het mag het geloof van de Farizeeër zijn, die nog wel iets goeds in zichzelf vond.
Ik heb al een hoop kinderen van God ontmoet die dit Paulus wel gewonnen konden geven, als zij eerlijk waren. En ik vrees dat je dan een hoop naamchristenen kent. Ik moet de eerste christen nog tegenkomen die meent dat hij een grotere zondekennis heeft dan Paulus. Ik verwacht dat de meeste mensen die dat zeggen altijd in te leven beter zijn in praten dan in daadwerkelijk geloven.

Voor het overige begrijp je naar het schijnt niet wat ik schrijf, of je vindt het niet verdrietig om nogmaals hetzelfde te melden. In dat laatste geval heb ik liever niet dat je reageert alsof ik iets anders zou schrijven, want dat is niet waar.

Ik had het namelijk helemaal niet over wat mensen van zichzelf vinden, maar over wat andere mensen van hen vinden en over hen zeggen. En dat is een heel verschil.
Ik vrees dat we hier weer een schoolvoorbeeld hebben van elkaar niet verstaan, ook wel "Babylonische spraakverwarring" genoemd. En daar komt bij dat ik voor het grootste deel de zaken zou kunnen omkeren en wat u van mij zegt op u toepassen, maar dat ga ik niet doen, en verder hierover twisten lijkt me zinloos, u een beetje kennende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef: Ik heb eerlijk, echt eerlijk nog nooit een kind van God ontmoet die het Paulus gewonnen kon geven. Ontdekkend licht leert dat niemand kan onderdoen voor de hoog begenadigde Paulus, en Licht ontdekt de Waarheid: Mij de grootste der zondaren... En dat is makkelijk na te zeggen, maar geloof me, inleven is iets heel anders. Een ontdekt volk zal minder zonde doen, maar in eigen oog een groter zondaar worden. Het is nooit anders geweest. Of het mag het geloof van de Farizeeër zijn, die nog wel iets goeds in zichzelf vond.
Ik heb al een hoop kinderen van God ontmoet die dit Paulus wel gewonnen konden geven, als zij eerlijk waren. En ik vrees dat je dan een hoop naamchristenen kent. Ik moet de eerste christen nog tegenkomen die meent dat hij een grotere zondekennis heeft dan Paulus. Ik verwacht dat de meeste mensen die dat zeggen altijd in te leven beter zijn in praten dan in daadwerkelijk geloven.

Voor het overige begrijp je naar het schijnt niet wat ik schrijf, of je vindt het niet verdrietig om nogmaals hetzelfde te melden. In dat laatste geval heb ik liever niet dat je reageert alsof ik iets anders zou schrijven, want dat is niet waar.

Ik had het namelijk helemaal niet over wat mensen van zichzelf vinden, maar over wat andere mensen van hen vinden en over hen zeggen. En dat is een heel verschil.
Ik vrees dat we hier weer een schoolvoorbeeld hebben van elkaar niet verstaan, ook wel "Babylonische spraakverwarring" genoemd. En daar komt bij dat ik voor het grootste deel de zaken zou kunnen omkeren en wat u van mij zegt op u toepassen, maar dat ga ik niet doen, en verder hierover twisten lijkt me zinloos, u een beetje kennende.
Interpreteren jullie '...die het Paulus gewonnen kon geven', en 'niemand kan onderdoen voor de hoog beganadigde Paulus' wel hetzelfde? DIA lijkt te zeggen dat een kind van God altijd diepere zondekennis heeft dan Paulus, terwijl ik denk dat DIA dat niet bedoelt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Ik vrees dat we hier weer een schoolvoorbeeld hebben van elkaar niet verstaan, ook wel "Babylonische spraakverwarring" genoemd. En daar komt bij dat ik voor het grootste deel de zaken zou kunnen omkeren en wat u van mij zegt op u toepassen, maar dat ga ik niet doen, en verder hierover twisten lijkt me zinloos, u een beetje kennende.
Interpreteren jullie '...die het Paulus gewonnen kon geven', en 'niemand kan onderdoen voor de hoog beganadigde Paulus' wel hetzelfde? DIA lijkt te zeggen dat een kind van God altijd diepere zondekennis heeft dan Paulus, terwijl ik denk dat DIA dat niet bedoelt.
Dat is de juiste interpretatie! Als het zo werd geïnterpreteerd zou het inderdaad vreemd zijn. Het was dus toch een 'elkaar niet verstaan'. Wordt het op de manier zoals ik het zeg trouwens niet meer begrepen? Ik dacht dat het (bij ons althans) een nog algemene uitdrukking was. En ook nog wel in recent verschenen prekenboeken toch? Het ligt er natuurlijk wel aan welke preken je leest en hoort. Ik kan me voorstellen dat het in kringen als een minder behoudende Bondsgemeente niet zoveel of zelfs helemaal niet meer genoemd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door DDD »

Volgens mij zijn de citaten een beetje in het ongerede geraakt, althans, de auteurs kloppen niet meer. Maar goed.

Ik vermoed dat ik wel begrijp wat DIA bedoelt. Maar hij reageerde op wat ik zei, en wat hij wilde zeggen is volgens mij nogal eenzijdig en ook niet juist.

Hij maakte ten onrechte geen onderscheid tussen de eigen beleving en de ervaring van anderen. En daarnaast kun je onmogelijk stellen dat alle ware gelovigen zich ervaren als de grootste zondaar ter wereld. Ik vrees dat de mensen die dat zo gemakkelijk zeggen nog niet veel hebben begrepen wat het wil zeggen om je zonden in te leven.

Sterker nog, God heeft er al een bijzonder werk aan om mensen ervan te overtuigen dat zij even zondig zijn als Holleeder.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door refo »

Paulus constateert gewoon dat hij de grootste zondaar is omdat hij de Gemeente van Christus vevolgd heeft. Het zal toch niet zijn bedoeling zijn geweest daar een wedstrijd van te maken: wie beleeft het de grootste zondaar te zijn?
Dat kan dan weer ontaarden in nederige hoogmoed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Volgens mij zijn de citaten een beetje in het ongerede geraakt, althans, de auteurs kloppen niet meer. Maar goed.

Ik vermoed dat ik wel begrijp wat DIA bedoelt. Maar hij reageerde op wat ik zei, en wat hij wilde zeggen is volgens mij nogal eenzijdig en ook niet juist.

Hij maakte ten onrechte geen onderscheid tussen de eigen beleving en de ervaring van anderen. En daarnaast kun je onmogelijk stellen dat alle ware gelovigen zich ervaren als de grootste zondaar ter wereld. Ik vrees dat de mensen die dat zo gemakkelijk zeggen nog niet veel hebben begrepen wat het wil zeggen om je zonden in te leven.

Sterker nog, God heeft er al een bijzonder werk aan om mensen ervan te overtuigen dat zij even zondig zijn als Holleeder.
Ik weet het wel... het oude is nabij de verdwijning... of bedoelde je dat niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Wim Anker »

http://cult.tpo.nl/2017/01/03/opzegbrie ... amsterdam/

Hopenlijk gaat het licht aan bij meerderen. Signalen van mensen die onderzoeken en daarop hun mening vormen zijn zeer welkom.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Curatorium »

Geeft (weer eens) aan dat er weinig verbinding bestaat tussen de linkse PKN kerkleiding en de wat rechtse plaatselijke gemeente, wat natuurlijk niet samengaat.
Vind dit (http://www.rd.nl/kerk-religie/uitleg-op ... -1.1363538) een bijzonder vreemd artikel van het RD. In Trouw bekennen enkele predikanten dat de kerkleiding van de Protestantse Kerk te pro-islam en pro-Europa is. Vervolgens schrijft een verslaggever van het RD dat er maar weinig aan de hand is, zonder enige onderbouwing. Is dat journalistiek? Dan laat je toch iemand van de PKN zelf aan het woord? Dit is slechts een opinie van een RD medewerker wat gepresenteerd werd als nieuws.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Lassie »

Beetje :bobo (vanochtend een behandeling gehad bij de tandarts) Nu de na pijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door helma »

Ik voel me rijk gezegend; vandaag ben ik 29 jaar getrouwd met my best friend ever.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik voel me rijk gezegend; vandaag ben ik 29 jaar getrouwd met my best friend ever.
Dubbel gefeliciteerd. :fleur :fleur
Omdat je dit na al die tijd nog steeds zo kunt zeggen. ;)
Was het toen ook zo koud?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef:Ik voel me rijk gezegend; vandaag ben ik 29 jaar getrouwd met my best friend ever.
Dubbel gefeliciteerd. :fleur :fleur
Omdat je dit na al die tijd nog steeds zo kunt zeggen. ;)
Was het toen ook zo koud?
Ja, was een koude dag. Op mijn trouwfoto's heb ik bijna overal een rode neus :-)
's Avonds lag er sneeuw.
https://weerverleden.nl/19880121
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:
Mara schreef:
helma schreef:Ik voel me rijk gezegend; vandaag ben ik 29 jaar getrouwd met my best friend ever.
Dubbel gefeliciteerd. :fleur :fleur
Omdat je dit na al die tijd nog steeds zo kunt zeggen. ;)
Was het toen ook zo koud?
Ja, was een koude dag. Op mijn trouwfoto's heb ik bijna overal een rode neus :-)
's Avonds lag er sneeuw.
https://weerverleden.nl/19880121
Het voordeel van zo'n trouwdatum (ik spreek uit ervaring) is dat je 12 1/2-jarig huwelijksjubileum in de zomer valt. Maar dat is maar één feestje, en dat hebben jullie al gehad. Niettemin: gefeliciteerd!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door samanthi »

helma schreef:Ik voel me rijk gezegend; vandaag ben ik 29 jaar getrouwd met my best friend ever.
Hartelijk gefeliciteerd. Een fijne dag gewenst van ons :oops :oops
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie