Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Kaw »

Voor mij is het artikel niet leesbaar, maar de strekking kan ik wel raden.
Tegelijk ken ik verscheidene toeristische reformatorische initiatieven die allerminst 'in de steek zijn gelaten'. Een aantal verdienen er een prima boterham mee. Een beetje meer hand in eigen boezem zou niet misstaan? Wellicht toch wat commerciële fouten gemaakt?
Het doet me denken aan een reformatorische man die ik ken en een wijnhandeltje begon in een grote stad. Na een korte tijd ging hij failliet. Er was een reeds bestaande en zeer goed functionerende wijnhandel ietsje verderop en dat zorgde er voor dat hij onvoldoende verkocht. Dat die man een wijnhandel begonnen was, was grotendeels onbekend bij het lokale reformatorische volk. Naderhand kreeg zelfs de kerkenraad er van langs dat ze niet eens de moeite hadden genomen om de avondmaalswijn bij hem af te nemen. (kochten Israëlische wijn van een stichting voor Israël) Tja... Wat moet je er mee? Ik heb zelf niet zo veel respect voor mensen die hun droom najagen en vervolgens verwachten dat ze financieel in leven worden gehouden door de kerkmensen, omdat ze toevallig ook kerkgangers zijn. Dat kan een bedrijf zijn, maar ik ken ook gevallen van stichtingen die zo actief waren. Als je niet je eigen broek op kan houden, dan doe je als ondernemer gewoon wat verkeerd en moet je niet op andere afgeven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door helma »

Erg principieel komt het niet over als hij loog over volle kamers omdat onchristelijke mensen niet welkom waren. Het is jammer voor ze dat ze moesten sluiten, maar hoeveel mensen gaan er nog in Nederland naar zoiets toe? Is het niet gewoon dat er eigenlijk gewoon geen markt meer voor is? Zoiets zie je toch al een poosje aankomen? Wij zijn sowieso niet zo van die mensen die in een hotel in een gemeenschappelijke ruimte zouden gaan zitten. Als we weg gaan, gaan we met en voor elkaar weg, niet vanwege contact met anderen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door CvdW »

Kaw schreef:Voor mij is het artikel niet leesbaar, maar de strekking kan ik wel raden.
Tegelijk ken ik verscheidene toeristische reformatorische initiatieven die allerminst 'in de steek zijn gelaten'. Een aantal verdienen er een prima boterham mee. Een beetje meer hand in eigen boezem zou niet misstaan? Wellicht toch wat commerciële fouten gemaakt?
Het doet me denken aan een reformatorische man die ik ken en een wijnhandeltje begon in een grote stad. Na een korte tijd ging hij failliet. Er was een reeds bestaande en zeer goed functionerende wijnhandel ietsje verderop en dat zorgde er voor dat hij onvoldoende verkocht. Dat die man een wijnhandel begonnen was, was grotendeels onbekend bij het lokale reformatorische volk. Naderhand kreeg zelfs de kerkenraad er van langs dat ze niet eens de moeite hadden genomen om de avondmaalswijn bij hem af te nemen. (kochten Israëlische wijn van een stichting voor Israël) Tja... Wat moet je er mee? Ik heb zelf niet zo veel respect voor mensen die hun droom najagen en vervolgens verwachten dat ze financieel in leven worden gehouden door de kerkmensen, omdat ze toevallig ook kerkgangers zijn. Dat kan een bedrijf zijn, maar ik ken ook gevallen van stichtingen die zo actief waren. Als je niet je eigen broek op kan houden, dan doe je als ondernemer gewoon wat verkeerd en moet je niet op andere afgeven.
Droom najagen? Zijn (schoon)ouders opgevolgd. Principes kosten geld, echter het is jammer dat kerkmensen zo weinig eigen geloofsgenoten ondersteund.
Boeren leven voor een groot deel van de subsidies die verstrekt worden door bijv. Brussel. Moeten deze ook failliet gaan? Of wordt er nu een uitzonderling gemaakt?
Sommige predikanten worden bij doordeweekse diensten zwaar gesubsidieerd. 'Vier kippen en een paardenkop' aanwezig in de kerk en wel vol traktement ontvangen. Preken op de zak invoeren?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door CvdW »

Als er een lid lijdt lijden alle leden mee.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Kaw schreef:Voor mij is het artikel niet leesbaar, maar de strekking kan ik wel raden.
Tegelijk ken ik verscheidene toeristische reformatorische initiatieven die allerminst 'in de steek zijn gelaten'. Een aantal verdienen er een prima boterham mee. Een beetje meer hand in eigen boezem zou niet misstaan? Wellicht toch wat commerciële fouten gemaakt?
Het doet me denken aan een reformatorische man die ik ken en een wijnhandeltje begon in een grote stad. Na een korte tijd ging hij failliet. Er was een reeds bestaande en zeer goed functionerende wijnhandel ietsje verderop en dat zorgde er voor dat hij onvoldoende verkocht. Dat die man een wijnhandel begonnen was, was grotendeels onbekend bij het lokale reformatorische volk. Naderhand kreeg zelfs de kerkenraad er van langs dat ze niet eens de moeite hadden genomen om de avondmaalswijn bij hem af te nemen. (kochten Israëlische wijn van een stichting voor Israël) Tja... Wat moet je er mee? Ik heb zelf niet zo veel respect voor mensen die hun droom najagen en vervolgens verwachten dat ze financieel in leven worden gehouden door de kerkmensen, omdat ze toevallig ook kerkgangers zijn. Dat kan een bedrijf zijn, maar ik ken ook gevallen van stichtingen die zo actief waren. Als je niet je eigen broek op kan houden, dan doe je als ondernemer gewoon wat verkeerd en moet je niet op andere afgeven.
Wij (en vrienden van oons) zijn een paar keer bedrogen uitgekomen met reformatorische zakenmensen.
Ik koop ergens omdat het goede spullen zijn, een fijne winkel is met goede service en niet omdat iemand naar de GG gaat.
Of een mooie vakantie accommodatie, waarin het goed toeven is.
helma schreef:Het is jammer voor ze dat ze moesten sluiten, maar hoeveel mensen gaan er nog in Nederland naar zoiets toe?
Ik denk alleen nog oudere echtparen?
Waar is dat hotel in Elspeet en bij IJzendoorn dan gebleven :quoi Bestaan die ook niet meer?

Ik denk dat dit echtpaar te laat de bakens heeft verzet. De wereld (en ook die van de refovakantie) is sinds de jaren 70 groter geworden.
De regels waaraan wij moesten voldoen destijds op het wonderschone waddeneiland, onderschrijft ook vrijwel niemand meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Kaw »

CvdW schreef:Droom najagen? Zijn (schoon)ouders opgevolgd. Principes kosten geld, echter het is jammer dat kerkmensen zo weinig eigen geloofsgenoten ondersteund.
Boeren leven voor een groot deel van de subsidies die verstrekt worden door bijv. Brussel. Moeten deze ook failliet gaan? Of wordt er nu een uitzonderling gemaakt?
Sommige predikanten worden bij doordeweekse diensten zwaar gesubsidieerd. 'Vier kippen en een paardenkop' aanwezig in de kerk en wel vol traktement ontvangen. Preken op de zak invoeren?
Ik had het op dat punt (droom najagen) over startende ondernemers. In het geval van het hotel weet ik niet wat er mis ging. Zoals al in het artikel gezegd werd ging het niet om de prijs. Daarmee vervalt het argument dat principes geld kosten. 35 euro voor een overnachting met ontbijt is een koopje.
Ik had in ieder geval nooit van het hotel gehoord en in mijn omgeving is het artikel veel besproken. Die mensen kenden het hotel ook niet. Wellicht zit daar meer het probleem? In mijn omgeving is er zeker wel een markt voor vakantie onder gelijkgestemden. Ik noem initiatieven zoals Vakanz en Kreijkes als bekende voorbeelden.

Subsidies voor boeren zouden inderdaad beter geleidelijk afgeschaft moeten worden. Indien een branche niet levensvatbaar is, dan moet je het niet kunstmatig in stand houden. Deze subsidies functioneren tegelijk met de marktprotectie tegen goedkoper eten uit het buitenland, waardoor we derdewereldlanden bewust of onbewust weg houden uit onze markt en dat is weer niet zo sociaal voor die mensen die daardoor armer zijn dan nodig.

Paulus getuigt van zichzelf dat hij zijn eigen broekriem op hield als tentenmaker. In de oude kerk had de predikant vaak een doordeweekse baan. In het buitenland en in veel niet-gereformeerde stromingen is dat nog steeds zo. Onze dominee zegt dan ook regelmatig dat hij zich zo gezegend voelt dat hij zich fulltime kan bezig houden met zijn ambt en dat hij die verantwoordelijkheid daarom ook voelt en neemt. Overigens vind ik een door de gemeente beroepen predikant of een op eigen initiatief gestarte ondernemer vergelijken, wel zo ongeveer de definitie van appels en peren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door eilander »

Mara schreef:Wij (en vrienden van oons) zijn een paar keer bedrogen uitgekomen met reformatorische zakenmensen.
Ik koop ergens omdat het goede spullen zijn, een fijne winkel is met goede service en niet omdat iemand naar de GG gaat.
Of een mooie vakantie accommodatie, waarin het goed toeven is.
Het is natuurlijk schandalig dat mensen die zich christen noemen, anderen zouden bedriegen (ik ga er hier vanuit dat het met opzet gebeurde, dat hoeft natuurlijk niet). Het is wel jammer dat je om die reden de 'huisgenoten des geloofs' niet meer zou steunen, alsof het allemáál oplichters zijn, en alsof je met anderen niet bedrogen uitkomt.
Zoals ik eerder heb gezegd: wij proberen hier tot op zekere hoogte wel rekening mee te houden, maar niet tot elke prijs.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Wij (en vrienden van oons) zijn een paar keer bedrogen uitgekomen met reformatorische zakenmensen.
Ik koop ergens omdat het goede spullen zijn, een fijne winkel is met goede service en niet omdat iemand naar de GG gaat.
Of een mooie vakantie accommodatie, waarin het goed toeven is.
Het is natuurlijk schandalig dat mensen die zich christen noemen, anderen zouden bedriegen (ik ga er hier vanuit dat het met opzet gebeurde, dat hoeft natuurlijk niet). Het is wel jammer dat je om die reden de 'huisgenoten des geloofs' niet meer zou steunen, alsof het allemáál oplichters zijn, en alsof je met anderen niet bedrogen uitkomt.
Zoals ik eerder heb gezegd: wij proberen hier tot op zekere hoogte wel rekening mee te houden, maar niet tot elke prijs.
Nee dat zeg ik niet. Maar het is niet persé de eerste keus meer.
Alle boeken (ook de niet christelijke, de studieboeken e.d.) koop ik zoveel als mogelijk is via de chr. boekhandel, dan gun ik hen liever de omzet dan bol.
Ik kwam er bij toeval achter dat de eigenaren van het kantoor dat onze hypotheek en verzekeringen regelt, van dezelfde kerk richting zijn als wij.
Het is nooit ter sprake gekomen.
eilander schreef:Zoals ik eerder heb gezegd: wij proberen hier tot op zekere hoogte wel rekening mee te houden, maar niet tot elke prijs.
Precies. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door samanthi »

Ik koop zo ver het in mijn vermogen ligt koop ik bij "huisgenoten des geloofs" zover het in mijn vermogen ligt, want over het algemeen vind ik het veel te duur.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door FlyingEagle »

Ik koop ook wel eens vlees bij de slager uit de kerk, maar niet altijd. Als (refo) ondernemer moet je niet afhankelijk zijn van 'eigen' mensen want dan krijg je dit soort dingen.

Ik had nog nooit van dat hotel gehoord. Een beetje ondernemer had wel voor bekendheid gezorgd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef:Ik koop ook wel eens vlees bij de slager uit de kerk, maar niet altijd. Als (refo) ondernemer moet je niet afhankelijk zijn van 'eigen' mensen want dan krijg je dit soort dingen.

Ik had nog nooit van dat hotel gehoord. Een beetje ondernemer had wel voor bekendheid gezorgd.
Ik ken het hotel wel, goede bekenden zaten er ook wel eens. Vergelijking met de slager gaat natuurlijk niet helemaal op. Elke slager verkoopt vlees, en dan kun je kwaliteit/prijs vergelijken. De persoonlijke overtuiging van de slager verandert niets aan het produkt.

Dat is bij het hotel anders: de persoonlijke overtuiging van de eigenaren bracht hen tot keuzes waardoor er een sfeer ontstond waarbij niet-christenen zich niet zo snel thuis voelen. Of dat positief is, is een iets andere discussie maar dat is het punt wat deze mensen maken: 'wij maken keuzes om specifiek refo's aan te spreken (zondagsrust, zingen, bijbellezen), en dan komen de refo's niet naar ons maar gaan ze naar allerlei hotels waar helemaal geen rekening gehouden wordt met deze dingen'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik koop ook wel eens vlees bij de slager uit de kerk, maar niet altijd. Als (refo) ondernemer moet je niet afhankelijk zijn van 'eigen' mensen want dan krijg je dit soort dingen.

Ik had nog nooit van dat hotel gehoord. Een beetje ondernemer had wel voor bekendheid gezorgd.
Ik ken het hotel wel, goede bekenden zaten er ook wel eens. Vergelijking met de slager gaat natuurlijk niet helemaal op. Elke slager verkoopt vlees, en dan kun je kwaliteit/prijs vergelijken. De persoonlijke overtuiging van de slager verandert niets aan het produkt.

Dat is bij het hotel anders: de persoonlijke overtuiging van de eigenaren bracht hen tot keuzes waardoor er een sfeer ontstond waarbij niet-christenen zich niet zo snel thuis voelen. Of dat positief is, is een iets andere discussie maar dat is het punt wat deze mensen maken: 'wij maken keuzes om specifiek refo's aan te spreken (zondagsrust, zingen, bijbellezen), en dan komen de refo's niet naar ons maar gaan ze naar allerlei hotels waar helemaal geen rekening gehouden wordt met deze dingen'.
In een niet refo hotel kun je ook hardop bidden of Bijbel lezen, zingen wordt een beetje moeilijk.nou ja zelfs dat zou kunnen natuurlijk niet provocerend gewoon niet zo hard, ik verzeker je dat er niemand is die zegt dat je moet stoppen. Waarom dan naar zo'n peperduur hotel? Wij zijn een keer eens wezen kijken, jaren terug, met toen nog 5 kinderen. De rekening was bedroevend.( Het was alleen koffiedrinken) . Jammer. Dat vind ik moeilijk. Die refo ondernemers zijn vaak, niet altijd, peperduur, en dan klagen dat 'hun eigen mensen' niet komen. Tja in onze kerken zijn grote gezinnen geen zeldzaamheid, rekenen houden met de huisgenoten is ook... niet het vel over de neus te halen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Zita »

Ik vond het volkskrant-artikel heel erg akelig. Verwijtend naar de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Die zouden huichelachtig zijn. Ze kijken wel TV in het hotel. Ze willen niet voorgaan in gebed. Ze doen moeilijk als een vrouw voorgaat. Ze willen korting. Tegelijkertijd zijn ze boos omdat die verachtelijke rechterflank het laat afweten.
Ik begrijp het niet: òf je voelt je van harte verbonden met de rechterflank van de gereformeerde gezindte, en dan ga je niet schoppen. Òf je zag hen als doelgroep voor jouw product, en schakelt over naar een andere doelgroep nu je concept daar niet zo lijkt aan te slaan.
En de Volkskrant vind ik ook flauw. Dit is een artikel zonder nieuwswaarde. Het is alleen een hoop verdriet en vooral frustratie. Bescherm zulke mensen voor zichzelf, als hun bijdrage voor de Volkskrantlezer geen nieuwe inzichten oplevert.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat ze die gedachte van 'jullie zijn huichelachtig' gewoon regelmatig hebben uitgestraald. Gasten voelen dat en blijven weg.
Dat artikel heeft overigens ook in het RD gestaan.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door CvdW »

Zita schreef:Ik vond het volkskrant-artikel heel erg akelig. Verwijtend naar de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Die zouden huichelachtig zijn. Ze kijken wel TV in het hotel. Ze willen niet voorgaan in gebed. Ze doen moeilijk als een vrouw voorgaat. Ze willen korting. Tegelijkertijd zijn ze boos omdat die verachtelijke rechterflank het laat afweten.
Ik begrijp het niet: òf je voelt je van harte verbonden met de rechterflank van de gereformeerde gezindte, en dan ga je niet schoppen. Òf je zag hen als doelgroep voor jouw product, en schakelt over naar een andere doelgroep nu je concept daar niet zo lijkt aan te slaan.
En de Volkskrant vind ik ook flauw. Dit is een artikel zonder nieuwswaarde. Het is alleen een hoop verdriet en vooral frustratie. Bescherm zulke mensen voor zichzelf, als hun bijdrage voor de Volkskrantlezer geen nieuwe inzichten oplevert.
Mis ik iets? Waarom levert het geen nieuwe inzichten op?

Laat dit niet een verschuiving zien van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Een flank mag van mij verschuiven, maar dit mag niet geschreven worden.
Mijn stemming is als volgt: Rechterflank loopt niet meer in het spoor van de Reformatie. Maar o wee als je dit zegt. Dit is geen schoppen, maar feiten constateren. Dit schrijven heeft geen nieuwswaarde.
Plaats reactie