Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bertiel »

Net niet... nu uitbuiken op de bank
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Wat eten jullie met kerst?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Herman »

Spruitjes.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

merel schreef:Wat eten jullie met kerst?
Ik heb nog geen idee.
Eerste kerstdag zijn we samen. Tweede komen er drie familieleden eten, en wat moet ik ze voorzetten? Ik heb nog geen idee. Derde kerstdag krijgen we een maaltijd van de kinderen, in het huis van de zoons, geheel door hen verzorgd. Maar met name tweede kerstdag is nog een probleem voor me.
Spruitjes staan niet op de shortlist. Vis? Vlees - maar wat? Gourmetten? Of gewoon eten - maar ik heb geen zin om lang in de keuken te staan met gasten in de kamer.
Tips zijn welkom.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Iedereen brengt een gang mee. En ma zorgt voor locatie+taart.
Ik mag de bijgerechten doen. Ik wilde iets met geroosterde groenten, iets met gevulde pompoen en een aardappelgratin. Kwestie van leuke receptjes opzoeken en maandag misschien iets uitproberen. Toen kwam de folder van de Lidl binnen. Toen was het een kwestie van gauw die pakketten halen, en verder niet moeilijk doen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Wij zouden naar familie gaan, maar de auto is gesneuveld. Wij blijven dus thuis en ik moest ook snel wat bedenken. Ik ga het kerstmenu 2019 van smakelijck maken met een stoofperencrumble toe. Tweede kerstdag maak ik meer een kindermenu met kip uit de oven, peultjes, stoofperen, appelmoes en vanilleijs.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Wij eten een warme maaltijd zoals we wel vaker eten in de herfst en wintermaanden:
Zelf gemarineerde (schoongemaakte!) kipdijfilet, sperziebonen, aardappeltjes in schil met rozemarijn, knoflook en olijfolie uit de oven, stoofpeertjes.
Als saus, zelfgemaakte mayonaise en gadogadosaus.
2e kerstdag een zelfgetrokken en bereide rundvlees groentesoep met diverse soorten stokbrood en divers beleg.
's middags hebben we al 18 jaar een uitgebreide verjaardag in de familie met taart en allerlei ander extra lekkers.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door eilander »

merel schreef:Wat eten jullie met kerst?
In het geheel niets bijzonders. Alleen de broodmaaltijd is wat luxer, denk ik.
Er is geen tijd om uitgebreid te gaan koken, en we hechten daar ook niet veel waarde aan.
Maar met wat simpele dingen is er ook al snel een wat andere sfeer dan anders, en dat is wel leuk. Dit laatste voeg ik toe om niet een schijnvrome sfeer te komen van 'zie ons toch eens alleen maar waarde hechten aan het kerstevangelie.' Hoewel ik zou willen dat het wáár was.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bertiel »

Eerste kerstdag komen min ouders en een vriendin.
We gaan dinsdag alles klaarmaken samen :oops
Vooraf bospaddenstoelensoep
Hoofd kabeljauw uit de oven met botersaus, wortelen, salade en aardappelkroketten.
Toetje chocolademousse

Tweede zijn we bij de schoonfamilie en dan zorgen wij voor tomatensoep
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Er is geen tijd om uitgebreid te gaan koken
Op 1ste Kerst inderdaad niet nee; ik zag dat er 2 diensten zijn en 's avonds een kerstviering met de kinderen. Waarom is er op 2de Kerst geen kerk dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Er is geen tijd om uitgebreid te gaan koken
Op 1ste Kerst inderdaad niet nee; ik zag dat er 2 diensten zijn en 's avonds een kerstviering met de kinderen. Waarom is er op 2de Kerst geen kerk dan?
Tja, daar kan ik geen antwoord op geven, eenvoudigweg omdat er wel kerk is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Er is geen tijd om uitgebreid te gaan koken
Op 1ste Kerst inderdaad niet nee; ik zag dat er 2 diensten zijn en 's avonds een kerstviering met de kinderen. Waarom is er op 2de Kerst geen kerk dan?
Tja, daar kan ik geen antwoord op geven, eenvoudigweg omdat er wel kerk is.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen waarom de kerstviering met de kinderen niet op 2de Kerst, 's middags is. Dat is in verschillende GG-gemeenten ook zo: op 1ste Kerst twee normale erediensten, op 2de Kerst in de morgendienst een normale eredienst en in de middagdienst een kerstviering met de kinderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Er is geen tijd om uitgebreid te gaan koken
Op 1ste Kerst inderdaad niet nee; ik zag dat er 2 diensten zijn en 's avonds een kerstviering met de kinderen. Waarom is er op 2de Kerst geen kerk dan?
Tja, daar kan ik geen antwoord op geven, eenvoudigweg omdat er wel kerk is.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen waarom de kerstviering met de kinderen niet op 2de Kerst, 's middags is. Dat is in verschillende GG-gemeenten ook zo: op 1ste Kerst twee normale erediensten, op 2de Kerst in de morgendienst een normale eredienst en in de middagdienst een kerstviering met de kinderen.
Ik weet het niet. Het is overigens allebei druk, op de GG-manier.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik weet het niet. Het is overigens allebei druk, op de GG-manier.
Dat laatste is waar. De meeste GG-gemeenten hebben daarom (naast 2 erediensten op 1ste Kerst) dan ook op 2de Kerst alleen nog een ochtenddienst, hetzij een normale eredienst of een kerstviering met de kinderen (zoals in onze gemeente). En op onder meer Zuid-Beveland is er met 2de Kerst zelfs helemaal geen kerk meer.

Om op het draadje terug te komen: op 1ste Kerst eet ik traditiegetrouw stoofpeertjes (in suiker en rode wijn gekookt!). Dat doe ik al heel mijn leven. En verder eet ik ook weer standaard een stukje stol met spijs. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Om op het draadje terug te komen: op 1ste Kerst eet ik traditiegetrouw stoofpeertjes (in suiker en rode wijn gekookt!). Dat doe ik al heel mijn leven. En verder eet ik ook weer standaard een stukje stol met spijs. :slurp
En dan denk je niet in 2019, doe eens gek Jantje, en eet eens stoofappeltjes? ;)
En wat eet je er bij? Is dat ook elk jaar hetzelfde?

Eerste kerstdag mik ik een kiprollade in de oven, en daarbij pommes duchesse, en wat groenten.
En er ligt een ijsbombe in de vriezer.
Tweede kerstdag komt de grillplaat op tafel.
Ik maak het mezelf eens makkelijk dit jaar. :)De vraag is ook altijd, wat eet je de dag vóór en na kerst.
Vanavond wordt het een andijviequiche met rookworst en morgen pastinaaksoep.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie