Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Ditbenik »

Varken aan het spit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Nee, ik houd sowieso van geen enkele variant van witlof. Ik eet het wel altijd, maar echt lekker vind ik het niet.
Heb je de plaattaart al eens geprobeerd? Mijn dochter - anti witlof - heeft zitten smullen.
Bladerdeegbodem op een bakplaat maken, gaatjes in prikken en 10 min in het midden van de oven voorbakken. (200 gr)
Intussen rode uien in ringen snijden, bakken in koekenpan, laatste 5 min. witlof erbij, peper en zout naar smaak toevoegen.
Vocht uit laten lekken, witlof en ui over de bodem verdelen, in stukjes gesneden brie erover verdelen en blaadjes verse oregano erover. In ong. 20 min bruin en gaar bakken. (Het recept gaf aan gedroogde oregano, maar ik vind verse kruiden altijd lekkerder, indien verkrijgbaar)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat lijkt mij inderdaad wel lekker! Alleen wel mega vet door het bladerdeeg en de brie. :langue
Vanavond weer witlof, op verzoek uit de oven, met gebakken ( nieuwe) aardappeltjes.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Gisteren hebben we uientaartjes gegeten. Ik vond in een oude Terdege of gezinsgids een recept ervoor, en dat heb ik eens geprobeerd. Wel lekker, niet super. Maar ik denk dat ik het nog wel eens ga proberen, en dan niet met rode uien maar gewone.
Het idee is dat je in een vorm voor cupcakes een plakje bladerdeeg legt, zodat het een kommetje wordt. Je bakt (rode) uien, doet er appelstroop en balsamico-azijn bij en doet het mengsel in de bakjes. Daarop een mengsel van losgeklopte eieren en crème fraîche. Twintig minuten in de oven.
Van het recept moesten er aardappeltjes en een salade bij.

Het was de Terdege.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Vandaag het recept uit het RD van zaterdag gegeten. Bakjes gemaakt van tortilla's, een lekker blub van kruiden, ui, groente en bonen. Afgerond met cheddarkaas en guacomole. Was erg lekker.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klinkt lekker Dodo!

Wij eten vandaag peultjes met bospeen en nieuwe aardappeltjes. Morgen de laatste tuinbonen van dit seizoen. Zo jammer dat het dan al weer klaar is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

merel schreef:Klinkt lekker Dodo!

Wij eten vandaag peultjes met bospeen en nieuwe aardappeltjes. Morgen de laatste tuinbonen van dit seizoen. Zo jammer dat het dan al weer klaar is.
Tja, smaak is ook "in the eye of the beholder" kennelijk. Ik hoef hier niet aan te komen met tuinbonen. "Zijn dat die vieze bonen van oma?" Oma had vroeger een volkstuin...
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mijn oma ook! Wij waren dagen aan het doppen. Ik vind ze zo lekker en de kinderen gelukkig ook. Manlief is de enige die ze niet lekker vindt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Mijn oma ook! Wij waren dagen aan het doppen. Ik vind ze zo lekker en de kinderen gelukkig ook. Manlief is de enige die ze niet lekker vindt.
Dop je ze dubbel @Merel?
Ik heb gisteren verse doperwtjes door de roerbakschotel gedaan. Wat waren die zoet zeg. Meestal gebruik ik daar tuinerwtjes uit de vriezer voor, maar ik zag verse liggen bij AH en ik had er geen spijt van.
Vanavond stamppot raapsteeltjes, ik denk ook voor het laatst dit seizoen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee en vandaag viel er weinig dubbel te doppen. Ik had 3 kg tuinbonen en alleen mijn oudste en ik konden ervan eten. Zulke kleine boontjes waren het. Gelukkig had ik ook nog bolognese saus in de diepvries. Die heb ik ook snel ontdooit.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik heb ooit dit boek gekregen en af en toe probeer ik een recept. Gisteren bobotie gemaakt, en ik heb me netjes aan het recept gehouden: geen krummel zout. En het was heel lekker.
Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Lekkerbekjes (door mijn man altijd speciaaltjes genoemd) gebakken krieltjes en sla met komkommer en cherrytomaatjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Lekkerbekjes (door mijn man altijd speciaaltjes genoemd) gebakken krieltjes en sla met komkommer en cherrytomaatjes.
mmmmm
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Gevulde courgettes met couscous, paprika, knikkererwten, feta, abrikozen, peterselie, cashewnoten en ras el hanout kruiden. Zo lekker!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Knikkererwten :D
Klinkt inderdaad lekker. Ras el hanout is een lekkere kruidenmix he, om door je eten te doen. Ik gebruik het ook graag.
Plaats reactie