Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik zie net in de krant dat de asperges nog nooit zo goedkoop zijn geweest, dankzij het mooie weer. Dat verklaart hoe ik er aan ben gekomen: via een familielid dat vrijwilligerswerk is gaan doen bij de lokale voedselbank. Hij heeft een dagje meegewerkt en overal rondgekeken, en kreeg wat groente en zo mee naar huis. Zelf moest hij het weekend weg, dus ik kreeg de asperges.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Ik ben nooit dol geweest op asperges maar nadat ik tijdens mijn chemokuren, aspergesoep geserveerd kreeg hoef ik ze nooit meer!
Als ik er al aan denk word ik naarAfbeelding
Zo word ik al akelig bij de gedachte aan appelsap. Dat kregen we als kind alleen als we ziek waren. Het smaakt nog steeds naar buikgriep, koorts en misselijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik geloof het gelijk!
Ik heb dat met meerdere dingen:
Dat een geur of smaak herinneringen terug brengt.
Positief en negatief
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

haha zita, dat kregen wij ook altijd met buikgriep. Ik drink het ook zelden. Verder heb ik die associaties met eten vooral tijdens mijn zwangerschappen gehad.
Tijdens mijn eerste twee zwangerschappen, liep mij het water in de mond van appelsap, zo lekker vond ik het. Heel bizar! Tijdens mijn 3e zwangerschap had ik dat met saucijzenbroodjes. Daarvoor en na de 5e maand heb ik ze nooit meer gegeten. Bij alle zwangerschappen lustte ik geen thee en tijdens vlees braden moest ik spugen. Bij de 4e zwangerschap gruwelde ik van zoet broodbeleg. Dat stond mij zo tegen.

Gisteravond krielaardappeltjes uit de oven gegeven met rozemarijn en zeezout daarbij snijboontjes en een balletje gehakt. Als toetje hadden wij watermeloen, aardbeien en blauwe bessen.

Vanavond eten wij witlof. Daar houd ik eigenlijk nog steeds niet van. De kinderen weten dat en grinniken erom. Zij moeten namelijk eten wat zij niet lekker vinden, dus dat geldt ook voor ons. Ze volgen met argusogen hoeveel wij dan op ons bord scheppen
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Orchidee schreef:Ik ben nooit dol geweest op asperges maar nadat ik tijdens mijn chemokuren, aspergesoep geserveerd kreeg hoef ik ze nooit meer!
Als ik er al aan denk word ik naarAfbeelding
Zo word ik al akelig bij de gedachte aan appelsap. Dat kregen we als kind alleen als we ziek waren. Het smaakt nog steeds naar buikgriep, koorts en misselijk.
Dat heb ik met thee.
Ik associeer thee drinken met ziek zijn (vooral bij koorts en misselijkheid) en als het onweerde snachts haalde moeder ons uit bed. Als het voorbij was zette ze thee en kregen we een kaakje.
Orchidee schreef:Dat een geur of smaak herinneringen terug brengt.
Positief en negatief
Ja dat heb ik ook heel sterk.
Als ik net met chloor gewerkt heb en één van de kinderen komt thuis, zeggen ze altijd: het ruikt hier naar zwembad.
merel schreef:Vanavond eten wij witlof. Daar houd ik eigenlijk nog steeds niet van.
Maakt de wijze van bereiden nog iets uit?
Mijn dochter houdt er ook niet van, maar wel als frisse salade. Of als "bootje" met wat zalmsalade erin.
Zodra ik het kook (ik kook het maar kort, anders wordt het snot) ervaart ze het als te bitter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee, ik houd sowieso van geen enkele variant van witlof. Ik eet het wel altijd, maar echt lekker vind ik het niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Nee, ik houd sowieso van geen enkele variant van witlof. Ik eet het wel altijd, maar echt lekker vind ik het niet.
Dat heb ik met pasta.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Cirdan »

Asperges met kriel, bonen en ham.


Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

merel schreef:Nee, ik houd sowieso van geen enkele variant van witlof. Ik eet het wel altijd, maar echt lekker vind ik het niet.
Ik hoorde vandaag een grappig verhaal over witlof. Iemand ging in het kader van verstandig, zuinig en tegen verkwisting, op de markt langs de groenteboer. Welke groente hij niet meer kwijt kon en anders weg moest gooien. Ze kocht een giga zak witlof voor erg weinig. Nu zijn ze nog aan het witlof eten ( na 3 dagen) en is ze door haar 'variatie' heen.
Je kunt het tenslotte niet invriezen.......
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee, dat kan inderdaad niet, maar aan de andere kant als je het buitenste laagje er weer af haalt en ze bewaart in de groentelade van de koelkast, kan je ze best lang bewaren.

Deze week vind ik het wel een dingetjes om te koken. Inmiddels ben ik door mijn voorraad in de diepvries heen om op te diepen, dus gisteravond spinazie klaargemaakt met kippendijen. Ik heb nog bietjes liggen. Ik heb daar met dit weer echt geen zin in, maar de jongste verheugd zich al dagen op bietjes, dus ik vermoed dat het dat gaat worden.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

@mara mag ik jouw recept van de zomerlasagne?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:@mara mag ik jouw recept van de zomerlasagne?
Fff terugbladeren. :)

Mara schreef:
Chrisje72 schreef:Heb je daar een recept van Mara, ik ben dol op citroen.
Ja, ik weet alleen niet voor hoeveel personen.
Dit recept is voor 4, dan kun je het zelf aanpassen.

250 gram verse lasagnebladen (AH, koelvers)
1 bosje basilicum
1 citroen, schoongeboend
250 gram mascarpone
125 ml slagroom
300 gram broccoli
200 gram sugarsnaps
250 gram tuinerwten, diepvries
peper, zout en (olijf)olie

Broccoliroosjes, sugarsnaps en tuinerwten plm. 5 minuten laten koken
Rasp intussen de schil van de citroen en pers hem uit, verwarm de rasp en sap in een pannetje,
tot tegen de kook. Voeg de mascarpone en slagroom toe, op laag vuur dus!, roeren, voeg peter en zout naar smaak toe.
Zet het op een warmhoudplaatje op laag vuur en voeg later evt nog een paar druppels kookwater van de pasta toe.
Kook intussen de lasagnebladen ong. 3 minuten in ruim water met een scheutje olie.
Leg op elk bord een lasagneblad, schep er een lepel saus op en bedek het met portie groenten,
leg er nog een lasagneblad op, schep er wat saus op en naast en wat gescheurde basilicum erop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Nee, ik houd sowieso van geen enkele variant van witlof. Ik eet het wel altijd, maar echt lekker vind ik het niet.
Doen de kinderen boodschappen dan?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Als ik elke dag kook, wat iedereen lekker vindt, blijft er weinig over. Daarnaast is het voor kinderen ook goed om te zien dat ouders ook dingen eten die zij minder lekker vinden. En dat dat dus helemaal niet erg is ;)
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door margrietha »

Nieuwe Hollandse geschrapte aardappels , heerlijk!
Plaats reactie