Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Zojuist omelet van 3 eieren, met champignons, paprika en.....knoflook :D
Heeeerlijk! Een goed begin van de dag is het halve werk!

Ik heb ontbeten met 2 geroosterde sneeën brood + kaas + gebakken ui + 2 gebakken tomaten, en een mok zwarte koffie.
Menen jullie dat? Ik moet er niet aan denken. En mijn spijsverteringskanaal zou het ook niet aankunnen, op een nuchtere maag is dit veel te zware kost. :deg
Dat kanaal moet je een beetje trainen Jan...
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Zojuist omelet van 3 eieren, met champignons, paprika en.....knoflook :D
Heeeerlijk! Een goed begin van de dag is het halve werk!

Ik heb ontbeten met 2 geroosterde sneeën brood + kaas + gebakken ui + 2 gebakken tomaten, en een mok zwarte koffie.
Menen jullie dat? Ik moet er niet aan denken. En mijn spijsverteringskanaal zou het ook niet aankunnen, op een nuchtere maag is dit veel te zware kost. :deg
Dat kanaal moet je een beetje trainen Jan...
Trainen helpt niet altijd. Je zult maar last van je gal hebben... Dan wil je wel een en ander laten staan. Er komt een dikker streep door vele dingen waar je vroeger van kon genieten: Chocolade, koffie, vet, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Trainen helpt niet altijd. Je zult maar last van je gal hebben... Dan wil je wel een en ander laten staan. Er komt een dikker streep door vele dingen waar je vroeger van kon genieten: Chocolade, koffie, vet, enz.
Ik heb het heel sterk met zuivel. Bekomt me heel slecht. En dingen als tomaten en aardbeien. Maar ben wel blij dat het (nog) niet zo is met koffie.
Wat schaft jouw ontbijtpot DIA?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Herman »

Ik ontbijt gewoon met twee boterhammen en een mok melk. Doorgaans koffie i.p.v. melk, maar daar ben ik even mee gematigd.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Trainen helpt niet altijd. Je zult maar last van je gal hebben... Dan wil je wel een en ander laten staan. Er komt een dikker streep door vele dingen waar je vroeger van kon genieten: Chocolade, koffie, vet, enz.
Ik heb het heel sterk met zuivel. Bekomt me heel slecht. En dingen als tomaten en aardbeien. Maar ben wel blij dat het (nog) niet zo is met koffie.
Wat schaft jouw ontbijtpot DIA?
Eenvoudig volkorenbrood met Jonge Kaas, 30+, afgewisseld met Cervelaat, of kalkoenfilet, dan wel kipfilet. Het gebruik van runderrookvlees heb ik drastisch ingeperkt, trouwens alle 'rood vlees' schijnt niet al te gezond te zijn. Verder een kop rooibosthee, die ik overigens heerlijk vindt!
Verder letten op suiker, daarom is suiker nu vervangen door 'Natrena'. Ik ben van nature een zoetekauw, maar sinds er diabetes is geconstateerd moet ik hier ook in alle zoete lekkernijen snijden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Trainen helpt niet altijd. Je zult maar last van je gal hebben... Dan wil je wel een en ander laten staan. Er komt een dikker streep door vele dingen waar je vroeger van kon genieten: Chocolade, koffie, vet, enz.
Ik heb het heel sterk met zuivel. Bekomt me heel slecht. En dingen als tomaten en aardbeien. Maar ben wel blij dat het (nog) niet zo is met koffie.
Wat schaft jouw ontbijtpot DIA?
Eenvoudig volkorenbrood met Jonge Kaas, 30+, afgewisseld met Cervelaat, of kalkoenfilet, dan wel kipfilet. Het gebruik van runderrookvlees heb ik drastisch ingeperkt, trouwens alle 'rood vlees' schijnt niet al te gezond te zijn. Verder een kop rooibosthee, die ik overigens heerlijk vindt!
Verder letten op suiker, daarom is suiker nu vervangen door 'Natrena'. Ik ben van nature een zoetekauw, maar sinds er diabetes is geconstateerd moet ik hier ook in alle zoete lekkernijen snijden.
Ach, als we alles wat 'niet gezond' is, niet meer mogen DIA :-). Suiker gebruikt ik eigenlijk niet. Dat wil zeggen, ik gooi het nergens in of over. Uiteraard zal er wel een hoop in hetgeen ik eet zijn toegevoegd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

windorgel schreef: Mara, ik ben benieuwd naar het recept hiervan. Zou je dat willen delen?
Oeps, ik had het blaadje inmiddels weggegooid.
Het beste lukt het met brood dat niet zo vers meer is. Dus 1 dag oud bijvoorbeeld.
Ik heb een normale springvorm genomen, dus hoeveelheden moet je dan zelf aanpassen.
Het is niets anders dan laagjes maken.
Eerst een laagje brood, als je de vorm heel lichtjes invet, komt het er makkelijker uit later.
Brood op maat snijden, zodat de bodem geheel bedekt is.
Dan een laagje roomkaas (mag light zijn) ik had die met bieslook.
Daarop plakjes ham
Plakjes tomaat, radijs, komkommer
Boterhammen
Kruidenkaas
Ham
Gekookt ei
Brood
Kruidenkaas
Plakjes rauwkost wederom
Bovenkant afsmeren met kruidenkaas en minimaal 2 uren in de koelkast laten opstijven.
Springvorm verwijderen, randen netjes afsmeren met een kruidenkaas, kan ook neutrale zijn,
Decoreren met sprietjes bieslook, die tegen de rand plakken, staat erg leuk, net alsof taart in het gras staat. :)
Vind je dat teveel getut, wel is het leuk om de bovenkant te garneren met plakjes rauwkost, wat toefjes peterselie.
Dan kun je er punten van snijden.

Dat is al. Je bent wel ff bezig met het op maat snijden van het brood en zo, maar het is lekker ontspannend en doordat er geen warmtebron aanstaat, eieren zijn immers al gekookt,
En je kunt er ook mee variëren denk ik. Ik zie het ook wel kunnen met sardientjes en blaadjes sla bijv.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Zojuist omelet van 3 eieren, met champignons, paprika en.....knoflook :D
Heeeerlijk! Een goed begin van de dag is het halve werk!

Ik heb ontbeten met 2 geroosterde sneeën brood + kaas + gebakken ui + 2 gebakken tomaten, en een mok zwarte koffie.
Menen jullie dat? Ik moet er niet aan denken. En mijn spijsverteringskanaal zou het ook niet aankunnen, op een nuchtere maag is dit veel te zware kost. :deg
Zou dat kunnen komen doordat jij normaliter erg sober/ karig eet ?( met als uitspatting een sneetje stol met kerst)

Ik heb vanmorgen ontbeten met een kom havermout, fruit en thee. Kinderen hadden muesli met rozijnen en volle yoghurt, manlief had koffie, eieren en groente
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

merel schreef:Zou dat kunnen komen doordat jij normaliter erg sober/ karig eet ?( met als uitspatting een sneetje stol met kerst)
Dat zou heel goed kunnen. :D :yahoo

En ik eet trouwens niet karig. Er is elke maaltijd genoeg in overvloed. Tussen karig en sober zit wel een verschil.

Overigens zou ik het ontbijt van @Zeeuw of @J.C. Philpot wel als diner kunnen eten hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
merel schreef:Zou dat kunnen komen doordat jij normaliter erg sober/ karig eet ?( met als uitspatting een sneetje stol met kerst)
Dat zou heel goed kunnen. :D :yahoo

En ik eet trouwens niet karig. Er is elke maaltijd genoeg in overvloed. Tussen karig en sober zit wel een verschil.

Overigens zou ik het ontbijt van @Zeeuw of @J.C. Philpot wel als diner kunnen eten hoor.
Ik heb zelfs wel eens ontbeten met oesters Jan :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Goeie bezuinigingstip van Pierre Wind in het AD:
Hij ontdekte vorig jaar de kookstopmethode. Die is simpel: ,,Als je pasta kookt, laten we het vuur of de kookplaat altijd aan staan tot die klaar is. Maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt de pasta meekoken, en het vuur meteen uitzetten als het water kookt. Dat werkt écht, bijvoorbeeld ook bij aardappelen en groenten. Als je met het deksel op de pan kookt tenminste. Moet je nagaan hoeveel milieuwinst je haalt als je dat altijd doet!”
merel schreef:Ik heb vanmorgen ontbeten met een kom havermout
Ik was als kind dol op havermout en bloempap, maar dan wel met een flinke schep suiker erdoor.
Nu ontbijt ik meestal met een kom volle yoghurt, daar kan ik een hele ochtend op door zonder dat ik hongerklop krijg.
Op zaterdag haalt manlief smorgens vroeg brood bij de bakker en neemt dan croissantjes mee of kaasbroodjes. Dat is heerlijk ontbijten met een kopje ristretto. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

Bedankt voor het recept van de hartige taart, Mara!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

windorgel schreef:Bedankt voor het recept van de hartige taart, Mara!
Laat weten of het gesmaakt heeft. ;)
O ja, ik ben de tomaatjes vergeten te vermelden, maar dat begrijp je zelf wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef:Zou dat kunnen komen doordat jij normaliter erg sober/ karig eet ?( met als uitspatting een sneetje stol met kerst)
Dat zou heel goed kunnen. :D :yahoo

En ik eet trouwens niet karig. Er is elke maaltijd genoeg in overvloed. Tussen karig en sober zit wel een verschil.

Overigens zou ik het ontbijt van @Zeeuw of @J.C. Philpot wel als diner kunnen eten hoor.
Wat eet jij dan verspreid over een willekeurige dag?

@ Mara
havermout vind ik heerlijk. Helemaal met wat blauwe bessen erdoor en zonder suiker. Op een bak yoghurt zou ik de morgen niet doorkomen. Al is mijn morgen misschien wat langer dan van een ander. Op werkdagen ontbijt ik rond 6.30 en dan lunch ik rond 12.00 uur.
Op zaterdag morgen bakt manlief altijd wafels. Dan kom ik terug van hardlopen en staan ze klaar, erg lekker met fruit ( en bij feestdagen ook slagroom)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Weet iemand nog een lekker recept met kipgehakt? Ik heb nog wat in de diepvries, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Plaats reactie