Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Gisteravond ben ik uit eten geweest.
Twee vrouwen uit de gemeente nodigen af en toe een groep vrouwen uit de gemeente uit, waarvoor ze dan een maaltijd klaarmaken. De groep is heel gemêleerd, juist niet ons-kent-ons.
De bedoeling is om vrouwen die elkaar nog niet (goed) kennen, met elkaar in contact te brengen.
Het was echt leuk, er waren 21 vrouwen, het eten was erg lekker, de sfeer was goed. Het was buffet-stijl, dus er was voldoende beweging zodat je niet steeds bij dezelfde mensen zat.
Wat een leuk initiatief!
Maar is dat dan bij hen thuis? Alhoewel we een grote kamer en keuken hebben, zou ik even niet weten hoe ik 21+ 2 vrouwen zou moeten voorzien van een goede zitplaats, bord eten en bestek. In de zomer kan een gedeelte nog de tuin in.
Het was in een klein huis, kleine huiskamer met een redelijke keuken. Ik heb thuis meer ruimte. Maar ze hadden slim gewerkt en het ging prima. Ze hadden in feite 35 vrouwen uitgenodigd (omdat ik het huis ken, dacht ik dat dat een tikfout was haha, hoe kun je 35 vrouwen kwijt in dat huis? Maar het had gekund).
Ik vond het geluid nog het grootste probleem. Veel gesprekken in een kleine ruimte geeft een soort gons waar ik slecht tegen kan.
Maar er gaan veel meer makke vrouwen in een hok dan je denkt ;-)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik geloof zeker dat zoiets kan!
Bij ons zijn er ook diverse huisbijbelkringen en andere bijeenkomsten gewoon thuis waar bij ook gegeten word.
Mijn dochter had gisteren nog een bijbelstudieavond.
Klein maar fijn :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Het was in een klein huis, kleine huiskamer met een redelijke keuken. Ik heb thuis meer ruimte. Maar ze hadden slim gewerkt en het ging prima. Ze hadden in feite 35 vrouwen uitgenodigd (omdat ik het huis ken, dacht ik dat dat een tikfout was haha, hoe kun je 35 vrouwen kwijt in dat huis? Maar het had gekund).
Ik vond het geluid nog het grootste probleem. Veel gesprekken in een kleine ruimte geeft een soort gons waar ik slecht tegen kan.
Maar er gaan veel meer makke vrouwen in een hok dan je denkt ;-)
Vroeger waren de verjaardagen ook wel zo hier. Maar toen was ik er op ingericht denk.
Tafel aan de kant, daarop zette ik al het eten en drinken. Maar het clubje is veel kleiner geworden en in onze families worden nauwelijks nog verjaardagen gevierd.
De jeugd viert hun verjaardag ook niet meer op de traditionele wijze.
Ik zou het denk ik leuker vinden om dan 5 vrouwen tegelijk uit te nodigen, zodat je echt een persoonlijk gesprek hebt, of kringgesprek met elkaar. Met 30 of meer wordt het al snel gonzen ja. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

Vandaag gekookte witte rijst met verse gember, doperwtjes en sugar snaps, rode peper en kerriesaus met verse ananas erdoor. Gewoon eens een keer lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

Dodo schreef:Gisteravond ben ik uit eten geweest.
Twee vrouwen uit de gemeente nodigen af en toe een groep vrouwen uit de gemeente uit, waarvoor ze dan een maaltijd klaarmaken. De groep is heel gemêleerd, juist niet ons-kent-ons.
De bedoeling is om vrouwen die elkaar nog niet (goed) kennen, met elkaar in contact te brengen.
Het was echt leuk, er waren 21 vrouwen, het eten was erg lekker, de sfeer was goed. Het was buffet-stijl, dus er was voldoende beweging zodat je niet steeds bij dezelfde mensen zat.
Ik zou zomaar zin krijgen om met wat forumleden iets dergelijks te organiseren. Lijkt me echt fantiestas!

En deze
https://www.lidl.nl/nl/Venkel-kruidenst ... m-8569.htm
hopen we vrijdagavond te gaan maken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Ik ruik kip tandoori. Mijn dochter kookt vandaag. Ook wel eens lekker.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

Zelf gemaakte vegetarische erwtensoep van spliterwten, spruiten, ui, winterwortel, (knol)selderij, kruiden(kardamom, groene en zwarte peper) en olijfolie.
Spliterwten koken met 3 bouillonblokjes(kip, rund of kruiden) tot een fluwelen mousse (zeven),
spruiten apart koken en toevoegen met kookvocht,
overige groenten: ui, knolselderij en winterwortel (in kleine blokjes gesneden) koken in minimaal vocht,
alles bij elkaar voegen,
eetlepel kardamom en eetlepel (verse) peper toevoegen,
gesneden selderij toevoegen,
olijfolie toevoegen (6 eetlepels of meer)

even door elkaar roeren ... eet smakelijk!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Met kip- of runderbouillon is het niet vegetarisch meer
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

De pot schafte gisteren dit: https://uitpaulineskeuken.nl/2018/02/bo ... ecept.html
Geen aanrader, droge hap. Jammer van de pancetta en de walnoten.
Online
merel
Berichten: 9656
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Jammer Zita!

Wij aten gisteren zuurkool stamppot uit de oven met fruit na. Vandaag nog een kliekje zuurkool voor de liefhebber en ik denk dat ik nog wat aardappeltjes bak, wortels en doperwten uit de diepvries, stukje kip en zelfgemaakte appelmoes etbij en ik ben weer klaar.

Ik houd enorm van vega eten, maar vega erwtensoep kan mij niet zo bekoren. Voor mijn gevoel is het dan geen erwtensoep. Dat komt denk ik door de bouillon. Kip of runderbouillon hoort m.i. ook niet bij echte Hollandse erwtensoep.

Ik heb recent het bakboek van Nanne hogenland gekregen ( Goed Zoet). Bakken met minder en andere suikers. Erg lekker allemaal. Ben alleen nog zoekende naar rijsstroop.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

merel schreef: Ik houd enorm van vega eten, maar vega erwtensoep kan mij niet zo bekoren. Voor mijn gevoel is het dan geen erwtensoep. Dat komt denk ik door de bouillon. Kip of runderbouillon hoort m.i. ook niet bij echte Hollandse erwtensoep.
Erwtensoep is niet alleen Nederlands; het wordt over de hele wereld gegeten, vandaar dat de recepten verschillend zijn. :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door samanthi »

merel schreef:Jammer Zita!

Wij aten gisteren zuurkool stamppot uit de oven met fruit na. Vandaag nog een kliekje zuurkool voor de liefhebber en ik denk dat ik nog wat aardappeltjes bak, wortels en doperwten uit de diepvries, stukje kip en zelfgemaakte appelmoes etbij en ik ben weer klaar.

Ik houd enorm van vega eten, maar vega erwtensoep kan mij niet zo bekoren. Voor mijn gevoel is het dan geen erwtensoep. Dat komt denk ik door de bouillon. Kip of runderbouillon hoort m.i. ook niet bij echte Hollandse erwtensoep.

Ik heb recent het bakboek van Nanne hogenland gekregen ( Goed Zoet). Bakken met minder en andere suikers. Erg lekker allemaal. Ben alleen nog zoekende naar rijsstroop.
vega erwtensoep vinden ze hier juist heel lekker
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Ik had laatst een erwtensoeppakket bij AH gekocht en precies volgens het recept bereid.
Het was best smakelijk, maar een beetje vlak van smaak.
Omdat er alleen spliterwten in zaten, het een snelle bereiding is (je kan hem binnen anderhalf uur op tafel hebben) is het niet de Hollandse snert.
Het is altijd beter dan een blik of zak!
Ik heb laatst een hapje geproefd, maar het is echt (ik zal het netjes houden) supervies. :deg
Een echte snert hoort van een varkenskluif/knie getrokken te worden, erwten een nacht in de week. Het is slow food, dan is ie de dag erna nog lekkerder. Stuk spek erdoor en een rookworst
Desnoods daarna 1 of 2 vegadagjes inlassen, dan is het weer rechtgetrokken qua vleesconsumptie.

Gisteravond liet Teun v.d. Keuken (toepasselijke naam) zien wat de schnitzel uit de supermarkt nu eigenlijk is.
Een hele goeie tip van hem is: ga nooit alleen op de voorkant van de verpakking af (gezond, mager, nu nog lekkerder, geen synthetische smaakstoffen toegevoegd) en lees de achterkant.
Kalfsleverworst is voor een deel van een varkentje gemaakt bijvoorbeeld, en die schnitzel is geplakt vlees (restverwerking).
Koop zo veel als mogelijk niet voorbewerkt en puur voedsel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Soms maak ik erwtensoep zonder Honig, maar dat smaakt toch niet zo lekker.
Gister heb ik zoete aardappelsoep gemaakt, beetje smakeloos vond ik zelf.
Maar degene die het meest miept bij warm eten had nog nooit zulke lekkere soep op...
Vanavond wat kliekjes en broodje hamburger (die maak ik van rundergehakt)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Vorst »

Dodo schreef:
Vorst schreef:@ merel: ik maak regelmatig een simpele bloemkoolcurry. Rood uitje fruiten, boullion toevoegen, binden met wat bloem, kokosmelk toevoegen, flink wat kerrie erbij en vervolgens kleine bloemkoolroosjes. Is snel gaar. Wat verse koriander of peterselie erdoor, rijst of noedels erbij en na het opdienen ongebrande (geroosterde) cashewnootjes er overheen.
Wij hebben dit vanavond gegeten, naar tevredenheid. Het was echt lekker. Ik had er alleen nog een rode peper doorheen gesnipperd, wij houden wel van een beetje pittig.
Als je nog meer ideeën hebt, hou ik me aanbevolen.
Ik heb een lekker veganistisch gerecht gemaakt, wellicht valt dat bij jullie ook in de smaak. Voordeel is dat het in no time klaar is en je er qua ingrediënten en hoeveelheden creatief mee om kunt gaan.

Voor ons tweeën:
Een ui in kleine stukjes
Paar worteltjes in plakjes
Twee knoflooktenen klein gesneden
Halve venkel in stukjes
Drie stengels bleekselderij in plakjes
Twee zoete aardappels in blokjes

Bovenstaande ingrediënten circa vijf minuten bakken in een braadpan in olijfolie (of in boter, dan wordt het een vegetarisch i.p.v. veganistisch gerecht); bestrooien met peper uit de molen.

Vuur laag, voeg circa 150 ml groentebouillon toe (water kan ook maar dan wat zout toevoegen), twee laurierblaadjes en een potje of blikje linzen. Als de aardappel gaar is (wordt snel week, wij houden van een beetje bite) is het gerecht klaar.

Simpel, snel en voedzaam, de smaken combineren mooi (laurier en venkel geven body aan de zoete aardappel) en de wortel en bleekselderij zorgen voor een lekker 'knappertje'.
Plaats reactie