Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Geytenbeekje »

Ora et labora schreef:Een luchtige sla met aardappelen en snitschel. Maar dat voed niet zo net weer 6 boterhammen op.
6 boterhammen eet ik niet eens op als avondeten, wat een grote maag moet jij dan hebben :huhu
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Voor de vega eters, zoals @ dodo, halloumi is echt een aanrader. Ik heb deze eerst gemarineerd met ras el hanout en daarna gebakken. De carnivoren thuis vonden het qua structuur niet onderdoen voor vlees en de smaak vonden ze ook prima.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

merel schreef:Voor de vega eters, zoals @ dodo, halloumi is echt een aanrader. Ik heb deze eerst gemarineerd met ras el hanout en daarna gebakken. De carnivoren thuis vonden het qua structuur niet onderdoen voor vlees en de smaak vonden ze ook prima.
Op de bbq ook lekker! Aan een spiesje met wat groente
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Hoopvol schreef:
merel schreef:Wat leuk dat je er weer bent @mara!
Inderdaad!!
Zeker!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Panny »

Iemand al weleens Majadara gemaakt?
Erg lekker en eenvoudig te bereiden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Panny schreef:Iemand al weleens Majadara gemaakt?
Erg lekker en eenvoudig te bereiden.
Nee, nooit gegeten en/of klaargemaakt. Ik zag dat het met linzen, rijst en gebakken ui is. Eetje daar een salade bij?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Panny »

merel schreef:
Panny schreef:Iemand al weleens Majadara gemaakt?
Erg lekker en eenvoudig te bereiden.
Nee, nooit gegeten en/of klaargemaakt. Ik zag dat het met linzen, rijst en gebakken ui is. Eetje daar een salade bij?
Klopt.
Je kan het ook eten met een simpele salade erbij, bijvoorbeeld: tomaat, komkommer, rode ui, olie, citroen, peper en zout.
Dat is een klassieker uit het Midden Oosten.
Zoals je hier op de foto ziet: https://lemonsandanchovies.com/2020/01/mujadara/
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

@ mara: bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een iets andere benadering dan bij merel maar bij elk kind kan iets anders weer beter zijn.
Wij waren eerst ook blij dat hij in elk geval at zodat hij redelijk op gewicht blijft. Maar op een gegeven moment moet het groente eten toch wel gaan komen, dachten wij.
Pap hebben we hem idd ook nooit extra gegeven, wel een boterham. Of soms zelfs echt met niets naar bed als hij weigerde te eten, maar daar voel ik me toch niet zo heel goed bij. En eerlijk gezegd waren we na veel strijd en gedoe aan tafel ook niet altijd 'in the mood' om met veel geduld er iets in te krijgen.

Gisteravond gelijk de koe bij de horens gevat en weer begonnen met 'je hoeft maar 1 hapje'. Iets meer op zijn bord gedaan dan 1 hapje, dan lijkt 1 hapje heeeel weinig.... Veel gepraat, toen een hapje, allemaal kokhalsgeluiden en hup daar ging het hapje weer op het bord terug... Na een poosje nog een keer geprobeerd, 1 hapje, slok water en weg. Vanavond en de rest van de week weer proberen en volgende week kijken of we 2 hapjes kunnen doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Jannah schreef:@ mara: bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een iets andere benadering dan bij merel maar bij elk kind kan iets anders weer beter zijn.
Staak de strijd. Slapen en eten lukt niet op commando.
Kijk naar wat hij wel lust (aardappels? pasta? rauwkost? fruit? en biedt dat naar hartelust aan.
Ik zat als jong meisje half huilend mijn portie gekookte witlof op te eten, tegen heug en meug. Ik kreeg bijna een hekel aan de zondag, omdat we het in de winter vaak aten dan.
Ik was blij dat het niet meer moest.
En jaren verder vind ik het heerlijk. Gekookt, roergebakken, salade.
Ik zucht als mijn kinderen vragen: mam, wil je weer pasta maken?
Ik eet dan een kwart van wat ik normaal eet. Ik vind de struktuur echt niet fijn. :nonnon
Maar er is gelukkig niemand die tegen me zegt: uh, bord leegeten, en snel. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Jannah schreef:@ mara: bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een iets andere benadering dan bij merel maar bij elk kind kan iets anders weer beter zijn.
Staak de strijd. Slapen en eten lukt niet op commando.
Kijk naar wat hij wel lust (aardappels? pasta? rauwkost? fruit? en biedt dat naar hartelust aan.
Ik zat als jong meisje half huilend mijn portie gekookte witlof op te eten, tegen heug en meug. Ik kreeg bijna een hekel aan de zondag, omdat we het in de winter vaak aten dan.
Ik was blij dat het niet meer moest.
En jaren verder vind ik het heerlijk. Gekookt, roergebakken, salade.
Ik zucht als mijn kinderen vragen: mam, wil je weer pasta maken?
Ik eet dan een kwart van wat ik normaal eet. Ik vind de struktuur echt niet fijn. :nonnon
Maar er is gelukkig niemand die tegen me zegt: uh, bord leegeten, en snel. ;)
Dat is toch iets heel anders dan je kind beetje bij beetje leert om groente te eten?
Lijkt me lastig genoeg, Jannah.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Jannah schreef:Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
Gaat het om de smaak of om de structuur? Wij hebben er één gehad die niet van brokjes hield. Paar jaar geblenderd, zo at hij toch de groente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Herman »

Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Herman schreef:Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Na de Kaninefaten niet meer gelukkig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Herman schreef:Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Dat niet, maar op een gegeven moment is het wel klaar met gezeur over het eten. Iets niet lekker vinden kan en mag. Dan eet je een klein beetje en wat meer van de rest. Structureel een maaltijd c.q groente niet eten gaan wij niet mee akkoord, tenzij iemand ziek is natuurlijk. En eerlijk gezegd lusten ze bij ons inmiddels ook wel bijna alles. Alleen spinazie, witlof en pastinaak bekoort nog niet zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Tischa Neve is het wel met me eens, zo te lezen:
Je kind (meer) groente laten eten, hoe doe je dat?
Het is niet erg als je kind óf geen groente óf geen fruit eet, het één vangt het ander wel op. Eet je kind allebei niet, dan kun je eventueel een voedingssupplement geven voor je eigen geruststelling. Zorg voor een gevarieerd aanbod. Kijk ook verder dan het traditionele. Er zijn zeker vijftig verschillende soorten fruit. Ga met je kind naar de exotische supermarkt, de markt of de boerderij en kijk wat er nog meer is. Laat je kind op een ongedwongen manier kennismaken met fruit of groente.

Je kunt het ook proberen door het in een andere vorm aan te bieden, als sap of als boterhambeleg. In de ecologische winkel vind je fruit- en groentesmeersels voor op brood.
https://www.oudersvannu.nl/peuter/voeding/eetopvoeding
Herman schreef:Neus dicht en proppen?
Wat barbaars. In mijn kindertijd werd de opmerking: In de oorlog vochten we er om en snakten we ernaar nog weleens toegepast.
Dat helpt dus ook niet.
Ook de regel: om 6 uur aan tafel, anders krijg je niks meer, kan ik niets mee.
Wie is als kind nooit eens de tijd vergeten tijdens het spelen?
Een kind mag van mij kind zijn.
Zeuren en miepen is van een heel andere orde, het gaat erom of je kind diep ongelukkig wordt van hetgeen op het bordje ligt.

In het kinderziekenhuis heb ik gezien hoe ze kindjes, die langdurig met een sonde gevoed waren, opnieuw moesten leren eten. Daar werd een doperwt in vieren gesneden. En met veel geduld lukte dat uiteindelijk.
Ja ik weet het, een normaal gezond kind heeft dit probleem natuurlijk niet, maar soms is eten gewoon heel moeilijk voor een kind.
En dat met geduld en liefde het uiteindelijk goed komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie