Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Met de gewone Hollandse pot eten wij wel altijd vlees. Ik vind het lastig om lekkere vega recepten te vinden met aardappelen. Een paar van onze kinderen zijn enorme aardappeleters en zuchten altijd diep met rijst of pasta. Dus de aardappelen wil ik er wel in houden, maar mis dan wel de vega variatie.

Gisteren aten wij weer de Thaise curry met zilverliesrijst. Ik vind het recept heerlijk, maar een vriendinnetje van onze dochter at liever thuis dan bij ons toen ze in de pan keek en de geur rook. Onze dochter en broer gaven haar groot gelijk.:haha
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
Gezien bovenstaande opdracht ben ik blij dat ik gewoon mijn stukje vlees mag nuttigen.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Henk J »

Ook bij ons thuis staat elke dag wel een stukje vlees op tafel, maar ja, wij gooien ook onze eigen glazen in als we geen vlees eten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:
Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
Gezien bovenstaande opdracht ben ik blij dat ik gewoon mijn stukje vlees mag nuttigen.
Ik lees de tekst als gave, maar niet als plicht. Als je die tekst wel zo leest, dan wens ik je vanavond eetsmakelijk met je Vleermuizenboutje.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 apr 2021, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

refo schreef:
Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
Gezien bovenstaande opdracht ben ik blij dat ik gewoon mijn stukje vlees mag nuttigen.
https://nos.nl/artikel/2376651-wnf-nede ... ontbossing.

Ik denk dat in het kader van rentmeesterschap we wel iets meer bewust van mogen zijn van onze consumptie en wat dit met de aarde doet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

merel schreef:
refo schreef:
Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
Gezien bovenstaande opdracht ben ik blij dat ik gewoon mijn stukje vlees mag nuttigen.
https://nos.nl/artikel/2376651-wnf-nede ... ontbossing.

Ik denk dat in het kader van rentmeesterschap we wel iets meer bewust van mogen zijn van onze consumptie en wat dit met de aarde doet.
Ik heb het over mijn stukje vlees. Ik heb het niet over ontbossen om meer te kunnen exporteren.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Als je het stukje leest, dan lees je dat de ontbossing vooral gebruikt wordt om veevoer te verbouwen dat weer getransporteerd wordt naar Nederland. Minder vlees eten, minder vleesproductie, minder vee, minder veevoer, meer bossen. het lijkt mij duidelijk dat dit met elkaar in verband staat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Herman »

Uiteraard. Wat ze in die tabel vergeten is dat het vlees niet allemaal in Nederland wordt genuttigd, maar ook weer wordt geëxporteerd. Het netto-aandeel van een Nederlandse burger zal dus wel een stuk lager uitvallen dan in deze tabellen wordt voorgesteld.

Niettemin vind ik het een slechte ontwikkeling om bos in te ruilen voor sojaproductie.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Herman schreef:Uiteraard. Wat ze in die tabel vergeten is dat het vlees niet allemaal in Nederland wordt genuttigd, maar ook weer wordt geëxporteerd. Het netto-aandeel van een Nederlandse burger zal dus wel een stuk lager uitvallen dan in deze tabellen wordt voorgesteld.

Niettemin vind ik het een slechte ontwikkeling om bos in te ruilen voor sojaproductie.
Dat klopt. Volgens wordt het merendeel van de kalveren in Nederland ook geëxporteerd naar het buitenland. Toch vind ik het te makkelijk om hiernaar te wijzen en niet je eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Voor ons betekent dat minder vlees eten en meer groente, eten met de seizoenen mee, nadenken over de eigen consumptie en aanschaf van nieuwe spullen en kleding, minder de auto en vaker op de fiets, geen vliegvakantie. Onze volgende stap is minder (micro)plastic gebruiken. Wij hebben nu zeep van Happy Soap aangeschaft om de shampoo, douchegel te vervangen. Stapje voor stapje
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Panny »

Het maakt ook nog heel veel verschil welk vlees je eet.
Rundvlees is veel meer belastend voor het milieu dan bijvoorbeeld kip (en ook nog eens ongezonder).
Dus met het stoppen of heel erg beperken van het eten van rundvlees maak je al een hele grote stap.
En bijvoorbeeld de kipster eieren van de Lidl scoren extreem goed: https://www.kipster.nl/

Een paar citaten:

De productie van rundvlees vraagt wel 28 keer meer landoppervlak, elf keer meer irrigatiewater en zes keer meer kunstmest vergeleken met het gemiddelde van de andere vier categorieën (kip, varken eieren of melk). Ook komt er vijf keer meer broeikasgas bij vrij. De productie van kippen- of varkensvlees, eieren en melk ligt qua milieu-impact bij elkaar in de buurt.
..
De Amerikaanse en Israëlische wetenschappers pleiten voor meer politiek beleid om de consumptie van vlees, in ieder geval rundvlees, te beperken. In maart van dit jaar stelde een groep landbouwbiologen in Nature al voor, de consumptie van rood vlees te beperken tot 300 gram per persoon per week.
..
Dat rundvee zo slecht scoort komt volgens de onderzoekers vooral doordat de omzetting van voer in spiermassa bij hen het minst efficiënt verloopt. Ze eten veel ruwvoer (gras, hooi, voederbieten) dat moeilijk en beperkt verteerbaar is. Het houden van vleesvee vergt verhoudingsgewijs veel voer – granen en weiland – en dus veel landoppervlak, water en kunstmest.

https://www.boerderij.nl/rundvlees-bela ... -het-meest

Hier kun je sorteren op diervriendelijkheid en klimaatscore: https://www.dierenwelzijnscheck.nl/dierenwelzijnscheck
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Andijviestamppot met spekjes en een balletje gehakt.

Afgelopen weekend had ik een sinaasappelgember cake gemaakt van amandelmeel en deze gezoet met abrikozen een beetje kokosbloesemsuiker. Het was een wat zwaardere cake, maar ik vond hem erg lekker, helemaal met een beetje gesmolten (86%) chocolade. Een aantal huisgenoten vroegen zich waar de lekkere geraffineerde suiker was
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Gisteravond kip hawai gemaakt, volgens het recept van Lekker en Simpel.
En het was inderdaad lekker.
Wij vinden de zilvervliesrijst met een zoetig gerecht niet lekker, maar de halfvolkorenrijst is een prima vervanger.
merel schreef:Andijviestamppot met spekjes en een balletje gehakt.
Dat is heel lekker maar daar ben ik van afgestapt.
Geen dubbel vlees meer.
Dus als ik klapstuk door de hutspot doe, staat er alleen een juspan nog op tafel.
De eerste keren krijg je dan de vraag: is er geen vlees?
Jawel, dat zit er door. :)
In een oud kookboek zag ik een recept: gekookte spinazie met een eitje en broodsoldaatjes.
De moeders maakten de maaltijd dan "rijker" met de gebakken broodstaafjes, dat was dan de vleesvervanger.
Ik heb het ook weleens gedaan en het is best lekker.
En het is weer helemaal hip, met olijfolie, pittige kruiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

De spekjes zijn volgens mijn man geen vlees, maar alleen garnering. De zilte smaak vind ik ook erg lekker door andijvie, zuurkool en boerenkool. Dan hebben we vaak dubbel vlees.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Weet iemand nog een lekker recept voor spinazie? Ik heb anderhalve kg liggen en een aantal 'spinaziehaters'. He liefst in combi met sudderlappen en anders eten wij de sudderlappen wel morgen.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Quiche van maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie