Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

.!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door FlyingEagle »

Bedankt, hier ga ik eens wat mee doen
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

refo schreef: Natuurlijk is de jongste geboren..
Zo natuurlijk is dat niet hoor; er zijn voorbeelden te over van onvoldragen zwangerschappen.
Het is altijd weer een wonder wanneer een kindje levend en gezond ter wereld mag komen.
refo schreef:In Afrika is het nu winter. Daar zal die erwtensoepjetlag wel van komen.
Nee, daar komt die erwtensoepjetlag niet vandaan, sterker nog, er bestaat helemaal geen erwtensoepjetlag.
In het Afrikaanse deel boven de evenaar - zeg maar: de erwtensoepzone - is het nu zomer, en de gemiddelde temperatuur overdag in juni ligt tussen de 36 - 41 graden.
Juli, augustus en september zijn nog warmer.
Vanaf oktober zakt het kwik weer onder de 40 graden, en in de koudste dagen van januari/februari is het ongeveer 20 graden.
Door Afrikanen wordt het hele jaar door met passie "ge-erwtensoept".

Over het algemeen wordt in de (sub)tropen het onderscheid tussen zomer en winter groenten niet gemaakt.
Zo geniet men in India heerlijk van de spruitjes met rijst en curry bij een temperatuur van rond de 45 graden.
Het is maar net wat je gewend bent. :)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:
Roos2018 schreef:saffraansoep
Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Loopt dat niet aan onkosten weg, met al die saffraan?
Saffraansoep ken ik niet, wel kip-saffraansoep.
Je hebt voor een pan voor 5 personen ongeveer 10 sprietjes nodig, anders wordt de saffraan te dominant.
Kook de kip (filet, borststuk of poten), voeg daar 3 - 4 kippenbouillonblokjes bij en de safraan,
snij 2 winterwortels in stukjes,
2 bleekselderij stengels in stukjes,
2 teentjes gesneden knoflook,
1 ui,
kikkererwten uit blik,
kook dit mee met de kip,
snij de kip in stukjes en doe dit terug in de pan,
als de soep gaar is voeg daar naar smaak gesneden selderij bij,
en klaar is je soep.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dank voor het recept Roos! Dat ga ik zeker eens maken ;)
Het leuke vind ik om zo eens wat anders te koken. Ik kan best veel dingen klaarmaken, maar stagneer toch wel in Aziatische en Arabische kost. om de een of andere reden 'durf' ik niet zo goed te experimenteren hiermee.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Bij mijn Surinaamse en Marokkaanse en Turkse buufjes is het altijd heet en pittig eten, ook als het tropisch warm is.
Nooit makkelijk aanrommelen met brood, maar elke dag een warme maaltijd, soms twee keer per dag.
Dat is wel de oudere generatie hoor, de jongere vrouwen werken en die doen dit niet zo.
Door de kippensoep die ik maandag maakte, konden we heerlijk uitzweten s'avonds. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Zaterdag yoghurt, zondag een pizza, maandag pastasalade, dinsdag yoghurt, woensdag een broodje op een vergadering. Vanavond lasagne, ik ben toe aan echt eten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Zaterdag yoghurt, zondag een pizza, maandag pastasalade, dinsdag yoghurt, woensdag een broodje op een vergadering. Vanavond lasagne, ik ben toe aan echt eten.
Alleen yoghurt? :jongle Man, ik zou flauw vallen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Zita schreef:Zaterdag yoghurt, zondag een pizza, maandag pastasalade, dinsdag yoghurt, woensdag een broodje op een vergadering. Vanavond lasagne, ik ben toe aan echt eten.
Alleen yoghurt? :jongle Man, ik zou flauw vallen...
Niet fit en veel hitte. Ik had de puf niet om na een oververhitte drukke dag nog te gaan koken. Althans, ik zat er tot 19u tegenaan te hikken, en besloot toen dat yoghurt een prima oplossing was.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

En eet je dan enkel kale yoghurt of ook nog wat er bij?
Ik zou er niet aan moeten denken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik ken mensen die koolhydraatbeperkt eten, en dan eet je volle yoghurt of kwark, met noten en bessen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik mis mijn bruine boterham dan wel. We bakken zelf, en lekkerder wordt het niet.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Nathanaël »

Dodo schreef:Ik ken mensen die koolhydraatbeperkt eten, en dan eet je volle yoghurt of kwark, met noten en bessen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik mis mijn bruine boterham dan wel. We bakken zelf, en lekkerder wordt het niet.
Dat doe ik ook. Ik eet 's ochtends een bakje volle yoghurt of kwark en kan daar de hele morgen mee doen. (Inclusief fietstocht van 20km). De lunch blijft wel een beetje zoeken, maar ik eet vaak een goed gevulde 'wrap' van ei.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Nathanaël schreef:
Dodo schreef:Ik ken mensen die koolhydraatbeperkt eten, en dan eet je volle yoghurt of kwark, met noten en bessen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik mis mijn bruine boterham dan wel. We bakken zelf, en lekkerder wordt het niet.
Dat doe ik ook. Ik eet 's ochtends een bakje volle yoghurt of kwark en kan daar de hele morgen mee doen. (Inclusief fietstocht van 20km). De lunch blijft wel een beetje zoeken, maar ik eet vaak een goed gevulde 'wrap' van ei.
Dat vind ik wel knap. Ik ken iemand die zo ook eet, en daar de diabetes stabiel mee houdt en heel zachtjes wat afvalt. Maar mij lukt het niet, zonder brood mis ik toch wat. Gelukkig heb ik geen diabetes die in toom gehouden moet worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Jantje schreef:En eet je dan enkel kale yoghurt of ook nog wat er bij?
Ik zou er niet aan moeten denken.
Ik wel. Want als ik er wat besjes of Roosvicee (bosvruchten) in doe, ga ik om 11 uur snaaitrek krijgen.
Je moet dus echt de volle yoghurt nemen dan, niet de magere of halfvolle die te weinig vet bevat.
Ik neem nooit die gezonde cruesli's en muesli's, want of ze bevatten noten die ik niet mag, of ze staan bol van de suiker.
Light is onzin en geeft dan ook eerder trek.
Dodo schreef:Ik ken iemand die zo ook eet, en daar de diabetes stabiel mee houdt en heel zachtjes wat afvalt.
Het maakt verschil of je type I of type II heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik zou het er ook niet op redden. Bel dol op mijn bordje havermout als ontbijt.

Wij eten vanavond bloemkool op verzoek van onze jarige job. Tussen de middag wenste hij een broodje haring :haha
Plaats reactie