Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Natuurlijk Afbeelding (niet)
:huhu
Snap het evenmin. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

Arja schreef:Op zaterdag? Frietjes natuurlijk
In onze familie ook! :)
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door parel »

merel schreef:@ parel Erg lekker! Komt bij ons vaker op het menu. Ik had er ook wat Thaise curry kruiden van j. de boer bij gedaan.
Goed te horen! Curry's zijn vaak een leuk opties als je vaker vegetarisch of veganistisch kookt.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand van jullie ervaring met een broodbakmachine? En positieve ervaringen? Of zijn er ook wel nadelen? Is het goedkoper dan brood kopen?
Ik hoor het graag.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Johann Gottfried Walther schreef:Iemand van jullie ervaring met een broodbakmachine? En positieve ervaringen? Of zijn er ook wel nadelen? Is het goedkoper dan brood kopen?
Ik hoor het graag.
Elke dag! Ik heb in de vriezer wat gewoon brood, maar we eten elke dag eigengebakken vers brood. Heerlijk. Het is bijna geen werk.
Voordelen: het is veel, veel lekkerder. En je weet wat er in je brood zit. Plus, het is stevig brood dus een flinke boterham en je hebt je ontbijt te pakken.
Nadelen: je moet elke dag het klusje van het bbm vullen doen. En de boterhammen zijn wat groot, past niet in iedere brooddoos. Het brood moet ook eigenlijk dezelfde dag op, het wordt snel oud.
Je moet ook meel en gist kopen ergens. Wij gebruiken Soezie, aangevuld met witmeel.

Wij doen het al een kleine twintig jaar. Vroeger hadden we er gewoon brood naast, omdat het niet genoeg was voor iedereen. Nu hebben we samen precies genoeg elke dag aan een iets kleiner brood uit de bbm.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Susan »

Johann Gottfried Walther schreef:Iemand van jullie ervaring met een broodbakmachine? En positieve ervaringen? Of zijn er ook wel nadelen? Is het goedkoper dan brood kopen?
Ik hoor het graag.
Het is veel lekkerder. Je zit vlugger vol. Je kunt fijn experimenteren. Net wat @Dodo zegt, het is gauw oud. Maar je kunt ook sneetjes invriezen, dan heb je er geen last van. Brood snijden vergt wel enige oefening. Ik maak zelfs jam met mijn broodbakmachine. Nadeel is wel dat het een grote ding is op je aanrecht. Neemt veel ruimte in beslag.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Susan schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Iemand van jullie ervaring met een broodbakmachine? En positieve ervaringen? Of zijn er ook wel nadelen? Is het goedkoper dan brood kopen?
Ik hoor het graag.
Het is veel lekkerder. Je zit vlugger vol. Je kunt fijn experimenteren. Net wat @Dodo zegt, het is gauw oud. Maar je kunt ook sneetjes invriezen, dan heb je er geen last van. Brood snijden vergt wel enige oefening. Ik maak zelfs jam met mijn broodbakmachine. Nadeel is wel dat het een grote ding is op je aanrecht. Neemt veel ruimte in beslag.
Wij hebben 'm in de schuur staan. Je mist de verse broodlucht 's morgens, maar ook de vetaanslag.
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door bergh »

Wij halen het meel bij de-zuidmolen in Groesbeek en dat is niet droog, wij bakken zelf ivm allergieën. Wij hebben een snijmachine van Graef, dan heb je net zulke dunne sneetjes als van de bakker.
Online
merel
Berichten: 9802
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Voegen jullie ook allemaal suiker en of honing toe aan het brood? Ik bedroef mij erover dat o.a. bijna geen brood zonder suiker te koop is. Nu ben ik zeker niet tegen suiker, maar voor mijn gevoel hoort suiker in snoep, koek, taart en zoet broodbeleg. Niet in brood, vleeswaren, muesli, beschuit, mayonaise etc.

Wij eten vanavond gekookte aardappeltjes, sudderlappen en gekookte prei. De kinderen hebben dat pas bij oma gegeten en waren dolenthousiast hierover.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Voegen jullie ook allemaal suiker en of honing toe aan het brood? Ik bedroef mij erover dat o.a. bijna geen brood zonder suiker te koop is. Nu ben ik zeker niet tegen suiker, maar voor mijn gevoel hoort suiker in snoep, koek, taart en zoet broodbeleg. Niet in brood, vleeswaren, muesli, beschuit, mayonaise etc.

Wij eten vanavond gekookte aardappeltjes, sudderlappen en gekookte prei. De kinderen hebben dat pas bij oma gegeten en waren dolenthousiast hierover.
Ja dat schijnt te moeten vanwege de werking van de gist.
Ik vind wel dat er tegenwoordig een beetje hysterisch gedaan wordt over suiker.
Bij baby's zie je dat de zoete smaak er het beste ingaat.
Ik had trouwens bij de Plus snoep waar geen suiker in zat hoor.
Ook had je een tijdje Werthers echte en Fruittella met een lager suikergehalte, die zie ik niet meer.
Als je geen suiker over je aardbeien, in je koffie en thee doet en je eet normaal, valt het wel mee wat je dan aan suikers binnenkrijgt.

Ik had gisteravond nasi van bloemkoolrijst gemaakt, maar dat bleek geen succes.
Het bleef zo papperig plakkend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9802
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik ben het met je eens dat er enigszins hysterisch over gedaan wordt. Aan de andere kant hoort het bv niet in mayonaise te zitten. Echte mayo is juist zurig. En zo zijn er veel meer produkten waar het eigenlijk niet in hoort te zitten, maar het wel zit voor de verkoop van het produkt. een mens houdt van nature nu eenmaal van vet, zout en zoet. Dat had men vroeger nodig om te overleven. Nu met ons (veelal) zittende bestaan is dat niet zo, niet voor niets zijn er zoveel mensen obees en dat komt echt niet door medicatie of een slecht werkende schildklier. Daarom probeer ik zoveel mogelijk toevoegingen te vermijden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Nee dat is waar. In mayo hoeft geen suiker.
Daarom mijd ik ook blikken groente. (vinden we trouwens niet lekker) al heb ik wel altijd een pot doperwtjes in de voorraadkast staan.
Eens in de zoveel tijd eten we die, maar het is zo zacht en doorgekookt en zoet.
En vet is op zich niet slecht hoor. Iedereen moest halfvol en light, dat zou gezonder zijn. Maar als je het etiket leest zie je dat lightprodukten veel meer suiker of koolhydraten bevatten.
Ik neem als ontbijt een kom volle yoghurt en daar kan ik een hele ochtend op vooruit.
Neem ik magere, moet ik er een scheutje roosvicee in, anders wind ik echt te zuur, maar begint om 10 uur mijn suikerspiegel in te storten.
Wij drinken ook gewoon volle melk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9802
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Blikken groente eet ik ook niet vaak, alleen peulvruchten en ook daar zoek ik naar merken zonder toegevoegde suiker. Doperwten eet ik meestal uit de diepvries. Dan zijn ze echt lekkerder.

Volle melk drinken wij nooit. Met 14 liter gemiddeld in de week vind ik ook dat een caloriebom ( met name voor mijzelf). Meestal haal ik halfvolle melk. Als deze op is, pak ik wel de volle. De magere is echt niet lekker. Ook hebben wij volle yoghurt, al kan ik daar geen ochtend op teren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

In brood hoort inderdaad suiker, als voeding voor de gist. Maar het is niet veel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:In brood hoort inderdaad suiker, als voeding voor de gist. Maar het is niet veel.
Toch noemt het Diabetesfonds suiker een broodverbeteraar, lees ik net
"Sommige soorten brood die je in de supermarkt of bij de bakker kunt kopen bevatten suiker. Vaak wordt er suiker aan het brood toegevoegd als voeding voor de gist. Suiker wordt daarom ook wel een ‘broodverbetermiddel’ genoemd."
Dus er zijn wel degelijk broden die zonder suiker gemaakt worden.
Maar bij de recepten voor de bbm moet er altijd een schepje suiker in. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie