Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

GerefGemeente-lid schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Sálomo schreef anders: Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft. (Spreuken 3: 12)
Letterlijk of figuurlijk kastijden is wél anders!
Ik ben nog nooit een (eerlijke) vader of moeder tegengekomen die uit liefde zijn zoon of dochter lichamelijk heeft gestraft, wél eerlijke ouders die zeggen of later zeiden: ik heb uit onmacht geslagen of in blinde woede of om mijn macht op te eisen.
Ze hebben er allemaal vroeg of later véél spijt en verdriet om/van!
Er is nooit één reden om iemand lichamelijk te "kastijden".
En dat met een dichtgeknepen neus een kind het eten naar binnen proppen is schandelijk gewoon!
Als zoiets bij een dier word gedaan, word het dier nog beschermd en zo hoort het ook!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Zeker. Bij ons ging het ook zo. Nog regelmatig mep ik ze van de ene hoek van de kamer naar de andere.
Wil je nu een sticker Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mannetje »

@Orchidee:
Natuurlijk kun je uitgaan van de vooronderstelling dat het onmogelijk is dat iemand uit liefde ook lichamelijk straft en dan zul je inderdaad nooit geloven dat iemand uit liefde een kind bijv. een tik op de vingers dan achterwerk geeft.
Dan zul je altijd je eigen gelijk bevestigd zien.

Nee, ik heb het niet over iemand de kamer doormeppen.
Nee, ik heb het niet over slaan in onmachtige woede.
Nee, ik heb het niet over uitwassen.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:
Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Zeker. Bij ons ging het ook zo. Nog regelmatig mep ik ze van de ene hoek van de kamer naar de andere.
Wil je nu een sticker Afbeelding
Nee, ik probeer je in te laten zien hoe vooringenomen je bent en generaliseert op basis van je eigen overtuiging. Discussie of argumenten uitwisselen heeft dan geen zin.

Voor je gemoedsrust: onze kinderen zijn niet getraumatiseerd, hebben toch wel eens een corrigerende tik gehad, eten wat de pot schaft en zijn graag thuis in in vertrouwde en veilig omgeving.

En ja, ik wil een sticker.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik wil graag geloven dat de forummers hun kinderen verstandig opvoeden, in een goede mix van liefde en strakke hand. Maar er gaat op dit gebied heel veel mis en ik denk dat Orchidee helemaal gelijk heeft. Er wordt veel meer uit woede en frustratie geslagen dan uit weloverwogen bedoelingen. En het voorbeeld vind ik zelf heel akelig om aan te denken. Iemand houdt je neus dicht en stopt vies eten in je mond. Dat is heel ingrijpend, en ik geloof best dat het niet bij iedereen trauma's oplevert maar het is best heftig eigenlijk. Dat kind kan bijna niet meer ademhalen, met een dichte neus en eten in de mond.
En is dat hoe je je kind je wil gaat opleggen? Door fysieke overmacht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Maanenschijn schreef:
En ja, ik wil een sticker.
Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:Ik wil graag geloven dat de forummers hun kinderen verstandig opvoeden, in een goede mix van liefde en strakke hand. Maar er gaat op dit gebied heel veel mis en ik denk dat Orchidee helemaal gelijk heeft. Er wordt veel meer uit woede en frustratie geslagen dan uit weloverwogen bedoelingen. En het voorbeeld vind ik zelf heel akelig om aan te denken. Iemand houdt je neus dicht en stopt vies eten in je mond. Dat is heel ingrijpend, en ik geloof best dat het niet bij iedereen trauma's oplevert maar het is best heftig eigenlijk. Dat kind kan bijna niet meer ademhalen, met een dichte neus en eten in de mond.
En is dat hoe je je kind je wil gaat opleggen? Door fysieke overmacht?
Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Stelsmatig dwingen om te eten met deze methode is erg ingrijpend. Net als mishandeling of slaag uit drift. Of psychische methoden. Daar wil ik echt niks aan af doen. En weet ook dat er heel wat in gezinnen kan ontsporen.

In opvoeding, of het eten is, slapen, opruimen enz. moet de liefde de maat van maatregelen bepalen. En dat kan zelfs per kind verschillen.

Maar ik verzet me tegen de generalisatie dat het lichamelijk corrigeren per definitie gelijk staat aan het mishandelen of dat de ouder dan ook voor de rest wel niet zal deugen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Ik ben nog nooit een (eerlijke) vader of moeder tegengekomen die uit liefde zijn zoon of dochter lichamelijk heeft gestraft, wél eerlijke ouders die zeggen of later zeiden: ik heb uit onmacht geslagen of in blinde woede of om mijn macht op te eisen.
Ze hebben er allemaal vroeg of later véél spijt en verdriet om/van!
Er is nooit één reden om iemand lichamelijk te "kastijden".
En dat met een dichtgeknepen neus een kind het eten naar binnen proppen is schandelijk gewoon!
Als zoiets bij een dier word gedaan, word het dier nog beschermd en zo hoort het ook!
Juist Orchidee! Macht hebben betekent niet dat je die macht mag misbruiken en om dan over de grenzen van het kind heenwalsen.
Ik vraag me af of die jongetjes het later ook normaal vinden om hun vrouw een corrigerende tik te geven. :huhu
In mijn jeugd moesten de meeste jongeren voor 12 uur thuis zijn op zaterdagavond.
Soms lukte dat niet. Er was een jongen in onze vriendengroep die dan de deur op het nachtslot vond en dan maar in de schuur moest gaan slapen. Dan nam één van ons hem mee naar huis.
Was die vader woest, want zo zou zijn zoon het nooit leren.
Ik zou weleens willen weten wat die moeder daarvan vond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik ken een gezin dat dit ook deed (de vader dan, zijn het meestal vaders die wat harder zijn?). Als de zoon van vijf minuten te laat was, maakte hij er meteen een nacht van want hij zou zijn bed toch niet zien.
Wat schiet je er mee op, zo opvoeden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik ken een gezin dat dit ook deed (de vader dan, zijn het meestal vaders die wat harder zijn?). Als de zoon van vijf minuten te laat was, maakte hij er meteen een nacht van want hij zou zijn bed toch niet zien.
Wat schiet je er mee op, zo opvoeden.
Dat is geen opvoeden, dat is drillen en je macht misbruiken als vader.

Maar om on topic te geraken, gisteravond heb ik een frittata gemaakt met groene asperges.
Dat is heel geschikt om met warm weer te eten.
Hij ging tot de laatste kruimel op. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ora et labora »

Dodo schreef:Ik ken een gezin dat dit ook deed (de vader dan, zijn het meestal vaders die wat harder zijn?). Als de zoon van vijf minuten te laat was, maakte hij er meteen een nacht van want hij zou zijn bed toch niet zien.
Wat schiet je er mee op, zo opvoeden.
Als er thuis bij ons wat was dan werd er gedreigd met de mattenklopper te slaan...
maar geslagen werd er nooit. En op het laatst was ik de gene die de mattenklopper in de handen had..toen was het over.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Sálomo schreef anders: Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft. (Spreuken 3: 12)
Letterlijk of figuurlijk kastijden is wél anders!
Ik ben nog nooit een (eerlijke) vader of moeder tegengekomen die uit liefde zijn zoon of dochter lichamelijk heeft gestraft, wél eerlijke ouders die zeggen of later zeiden: ik heb uit onmacht geslagen of in blinde woede of om mijn macht op te eisen.
Ze hebben er allemaal vroeg of later véél spijt en verdriet om/van!
Er is nooit één reden om iemand lichamelijk te "kastijden".
En dat met een dichtgeknepen neus een kind het eten naar binnen proppen is schandelijk gewoon!
Als zoiets bij een dier word gedaan, word het dier nog beschermd en zo hoort het ook!
Zat die Salomo er even naast met zijn 'Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.'
Hij had zeker nog geen psychologen in zijn hofhouding.
En figuurlijk kastijden, hoe doe je dat?

Als iemand zegt dat hij of zij zijn kind uit liefde lichamelijk straft, dan zeg je maar gewoon dat die dan niet (eerlijk) is. Ja, dan heb je altijd gelijk, natuurlijk.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Nee, ik probeer je in te laten zien hoe vooringenomen je bent en generaliseert op basis van je eigen overtuiging. Discussie of argumenten uitwisselen heeft dan geen zin.

Voor je gemoedsrust: onze kinderen zijn niet getraumatiseerd, hebben toch wel eens een corrigerende tik gehad, eten wat de pot schaft en zijn graag thuis in in vertrouwde en veilig omgeving.

En ja, ik wil een sticker.
Hier idem dito.

Natuurlijk wordt het eten niet in de mond gedrukt, maar soms wel ' gedwongen' om te proeven. En ik denk dat enige dwang en drang niet verkeerd is in de opvoeding.

@ mara en @ orchidee
Jullie zijn beiden tegen dwang in de opvoeding om te leren eten. Dat mag uiteraard.
Jullie hebben beiden wel eens aangegeven/ verzucht dat kinderen of weinig lusten ofkieskeurig waren en alleen bepaalde merken wilden eten/ drinken. Heeft de ' zachte' hand en het afwachten dan gewerkt?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik ken een gezin dat dit ook deed (de vader dan, zijn het meestal vaders die wat harder zijn?). Als de zoon van vijf minuten te laat was, maakte hij er meteen een nacht van want hij zou zijn bed toch niet zien.
Wat schiet je er mee op, zo opvoeden.
Dat is geen opvoeden, dat is drillen en je macht misbruiken als vader.

Maar om on topic te geraken, gisteravond heb ik een frittata gemaakt met groene asperges.
Dat is heel geschikt om met warm weer te eten.
Hij ging tot de laatste kruimel op. :D
Ik heb nog groene asperges liggen. Hoe maak jij dit klaar?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Hoe is het voorbeeld van de ouders? Eten die alles, of komt daar ook kritiek op de pot die op tafel staat?

Ik herinner me de tijd dat wij een Oekraïense au-pair hadden. Een allerliefste meid, maar koken kon ze niet. En toch aten we stug wat op tafel stond. Uit respect voor haar inspanningen, ook al was zelfs de geur niet uitnodigend. Als ouders heb je hierin wel een voorbeeld te geven.

Wij lusten allen graag spruitjes, behalve mijn vrouw. Toch eet ze die mee. En dat gaat andersom ook.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie