Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Onze kinderen vinden het wel erg lekker. Nu zijn een aantal ook wel echte aardappeleters.
Er zaten naar verhouding weinig aardappelen in. Aanbevolen werd 500 gram, maaar dat was echt te weinig voor ons.
Ik heb er twee extra bij gedaan en het stukje koolraap vond ik eigenlijk te klein. Als ik het zelf ga samenstellen zou ik gewoon een hele knol nemen. Dochter had graag meer appel erin gehad. :)
merel schreef:Gisteren hadden wij boerenkool. Ik heb nog spruiten liggen en zuurkool. In beide heb ik eigenlijk geen zin.
Na boerenkool zou ik persoonlijk geen zin hebben in spruiten, dat is uit dezelfde familie.
Eigenlijk moet je de ene dag groente van boven de grond en de dag daarna van onder de grond eten. ;) (waar het groeit dus)

Na twee vleesloze dagmenu's wordt het vanavond i.i.g. wel iets met vlees. (of vis)
De zuurkool ligt er nog steeds. Daar ga ik vandaag een schotel van maken met lekkere aardappelpuree. Gisteren aten wij rode kool met zelfgemaakte appelmoes en kip uit de oven. Afgelopen zondag aten wij erwtensoep, ook altijd lekker.

Vleesloze dagmenu's in de winter blijf ik lastig vinden. Welke gerechten maak jij dan klaar?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Vleesloze dagmenu's in de winter blijf ik lastig vinden. Welke gerechten maak jij dan klaar?
Vorige week heb ik een omelet met verse tuinkruiden (champignons) gemaakt. Soms doe ik daar blokjes ham door, maar dat hoeft niet.
Als de kinderen moeten trainen (zaalvoetbal) moeten ze vroeg eten en ze willen dan geen soep of te zware maaltijd. Dat traint niet fijn. Dus dan maak ik een lichte maaltijd zoals die omelet, een pastaatje zonder al te veel poespas erdoor, een luxe broodje met warm vlees, zoiets. Na het trainen nemen ze dan nog een schaal vla of yoghurt.
Veggie wintergerechten, Paddenstoelen-preitaart, gado gado met rijst, peulvruchtensoep. Dat soort dingen.
Bij peulvruchten hoeft in principe geen vlees, maar uitgebakken dobbelsteentjes spek zijn natuurlijk wel erg lekker erbij. :langue
Die koolraapstamppot van laatst, bevatte ook geen vlees.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

@ mara Vanavond staat Gado Gado op het menu. Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ben benieuwd naar de reacties.

Vega linzensoep eten wij regelmatig. Paddenstoelenpreitaart heb ik nog niet eerder gegeten. Eerlijk gezegd maak ik weinig hartige taarten, ik vind het altijd zo calorierijk en vet. Of ligt dat aan mij? Eet jij er dan een salade bij?

@ roos wat eet jij altijd bij/door de bulgur? Meestal maak ik een groenteprutje van kruiden, paprika's tomaten, champignons en courgette. Ben benieuwd naar de Egyptische variatie ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara Vanavond staat Gado Gado op het menu. Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ben benieuwd naar de reacties.
Bij jou zijn het nog niet van die vissers? ;)
Vanmorgen stond ik met een zuchtende moeder bij de groenteafdeling.
Het ene kind lustte geen worteltjes, de andere zat te miepen over de stukjes paprika en de derde wilde geen fliebertjes (taugé). Wat kan ik nu toch nog door de nasi doen, vroeg ze aan me.
Koop dan geen zakje nasimix, raadde ik haar aan, dat hoefde ik er vroeger ook niet doorheen te gooien, want meteen werden de hengels uitgegooid.
Ik deed er alleen fijn gesneden ui, een preitje, wat kleingesneden sperziebonen door en gaf ze een extra portie fruit op zo'n dag. Taugé zette ik een schaaltje op tafel, dan blijft het ook lekker knapperig.
Ik snap trouwens toch niet waarom er paprika in de nasimix zit, dat is een typisch Hollandse aanpassing.

Ik ga een stoofschotel maken met kipdijfilet, sperziebonen, kerrie, ui, in een romige saus met peulvruchtenrijst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:@ mara Vanavond staat Gado Gado op het menu. Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ben benieuwd naar de reacties.
Bij jou zijn het nog niet van die vissers? ;)
Vanmorgen stond ik met een zuchtende moeder bij de groenteafdeling.
Het ene kind lustte geen worteltjes, de andere zat te miepen over de stukjes paprika en de derde wilde geen fliebertjes (taugé). Wat kan ik nu toch nog door de nasi doen, vroeg ze aan me.
Koop dan geen zakje nasimix, raadde ik haar aan, dat hoefde ik er vroeger ook niet doorheen te gooien, want meteen werden de hengels uitgegooid.
Ik deed er alleen fijn gesneden ui, een preitje, wat kleingesneden sperziebonen door en gaf ze een extra portie fruit op zo'n dag. Taugé zette ik een schaaltje op tafel, dan blijft het ook lekker knapperig.
Ik snap trouwens toch niet waarom er paprika in de nasimix zit, dat is een typisch Hollandse aanpassing.

Ik ga een stoofschotel maken met kipdijfilet, sperziebonen, kerrie, ui, in een romige saus met peulvruchtenrijst.
Recept? :langue

In eten vissen, wil ik niet hebben. Dat betekent niet dat een aantal het niet proberen te doen. Gisteravond zat er bij ons ook een jongetje aan tafel te griezelen achter zijn bordje witlof met kaas. Met eten zijn wij wel behoorlijk streng. Borden behoeven echt niet leeg gegeten te worden, maar er wordt in ieder geval geproefd en een paar happen gegeten. In dat kader had ik hem al weinig opgeschept en al meer aardappeltjes gegeven. Ik houd daarom ook geen rekening ermee of iemand het wel/niet lust. Manlief en ik eten ook wel eens dingen die ons wat minder kunnen bekoren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef: Bij jou zijn het nog niet van die vissers? ;)
Vanmorgen stond ik met een zuchtende moeder bij de groenteafdeling.
Het ene kind lustte geen worteltjes, de andere zat te miepen over de stukjes paprika en de derde wilde geen fliebertjes (taugé). Wat kan ik nu toch nog door de nasi doen, vroeg ze aan me.
Koop dan geen zakje nasimix, raadde ik haar aan, dat hoefde ik er vroeger ook niet doorheen te gooien, want meteen werden de hengels uitgegooid.
Ik deed er alleen fijn gesneden ui, een preitje, wat kleingesneden sperziebonen door en gaf ze een extra portie fruit op zo'n dag. Taugé zette ik een schaaltje op tafel, dan blijft het ook lekker knapperig.
Ik snap trouwens toch niet waarom er paprika in de nasimix zit, dat is een typisch Hollandse aanpassing.

Ik ga een stoofschotel maken met kipdijfilet, sperziebonen, kerrie, ui, in een romige saus met peulvruchtenrijst.
Recept? :langue
Heb ik niet, ik klooi maar wat aan deze keer. Vaak proeven dus. :langue
merel schreef:In eten vissen, wil ik niet hebben. Dat betekent niet dat een aantal het niet proberen te doen.
Ik zag nu pas mijn typfout, ik bedoelde toch ipv nog.
merel schreef:Gisteravond zat er bij ons ook een jongetje aan tafel te griezelen achter zijn bordje witlof met kaas. Met eten zijn wij wel behoorlijk streng.
Ik spreek regelmatig volwassenen die een soort trauma hebben omdat ze hun bord moesten leegeten. Die moeders hadden dan de oorlog meegemaakt, dus onder de meest tranentrekkende verhalen moest dat bord andijvie of postelein leeggemaakt worden.
Het gevolg is dat ze die groente nu links laten liggen, omdat alleen de gedachte er aan hen al misselijk maakt.

Ik keek een afkevering van My kitchen rules, waarbij 2 Russische vrouwen een ossentong bereidden.
Echt zo smerig om te zien. :deg
De tongen werden in een grote pan gegooid en als het bovenste vel ging bubbelen, waren ze gaar. Dan moest dat vel eraf getrokken worden en bleef er een sponzig deel over. Het deed mij denken aan de uierboord die wij vroeger kregen. :ouin
Dat ga ik dus echt nooit eten!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Je moet goed lezen mara ;) ik schreef dat ze moesten proeven en een paar hapjes eten. Zeker geen borden leegeten. Groentes leren eten vinden wij erg belangrijk. Onze oudste houdt niet van vlees en slaat regelmatig het vlees over. Daarentegen eet hij veel peulvruchten en ook graag vis en ei. Dan vind ik het prima.
Het jochie dat gisteren zat te griezelen achter zijn bordje witlof, at rond zijn tweede geen enkele groente meer. Hij was als baby en dreumes altijd ziek en ik was al blij als hij fruit at en wat yoghurt en havermout. Vanaf 2,5 jaar moest hij proeven. Het eten vloog toen door de kamer. Wij zijn heel basic begonnen met boontjes, bloemkool en worteltjes. Nu lust hij op witlof, salade en pasta's ( m.n.de sauzen) na eigenlijk alles. Dus ik ben erg blijdat wij de strijd zijn aangegaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Je moet goed lezen mara ;) ik schreef dat ze moesten proeven en een paar hapjes eten. Zeker geen borden leegeten.
Ik heb goed gelezen maar deze mensen waren het proeven allang voorbij. Ze moesten gewoon hun bord leegeten en het eten was dan koud geworden.
Ik lust ook bepaalde dingen niet en wil daar geen hapje van eten.
Waarom zou een kind dat dan wel moeten, dat begrijp ik echt niet.
Ik heb er ook eentje bij die de eerste 5 jaar van zijn leven alleen maar boterhammen at.
Kinderarts vond het prima. Na een ziekenhuisopname had hij opeens een aversie tegen warm eten, dat gebeurt soms bij dreumesen en peuters.
Maar hij kreeg wel volkorenbrood met gezond beleg!
En dochter at wel bepaalde groentes als ze er appelmoes bij kreeg.
Prima.
Ze zijn nu volwassen en hoor ik dat ze de meest uiteenlopende gerechten eten.
Ik dacht vroeger ook dat je kinderen bepaalde dingen moest af- en aanleren, omdat het anders niet goed zou komen.
Niets is minder waar. :)
Maar misschien ben ik wel een moeder met slappe knieën.
Een kind mag van mij kind zijn met allerlei rare kronkeltjes, ze hoeven geen mini-volwassenen te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

merel schreef:Je moet goed lezen mara ;) ik schreef dat ze moesten proeven en een paar hapjes eten. Zeker geen borden leegeten. Groentes leren eten vinden wij erg belangrijk. Onze oudste houdt niet van vlees en slaat regelmatig het vlees over. Daarentegen eet hij veel peulvruchten en ook graag vis en ei. Dan vind ik het prima.
Het jochie dat gisteren zat te griezelen achter zijn bordje witlof, at rond zijn tweede geen enkele groente meer. Hij was als baby en dreumes altijd ziek en ik was al blij als hij fruit at en wat yoghurt en havermout. Vanaf 2,5 jaar moest hij proeven. Het eten vloog toen door de kamer. Wij zijn heel basic begonnen met boontjes, bloemkool en worteltjes. Nu lust hij op witlof, salade en pasta's ( m.n.de sauzen) na eigenlijk alles. Dus ik ben erg blijdat wij de strijd zijn aangegaan.
Lijkt me heel goed, Merel! Ik moest vroeger altijd mijn bord leegeten. Dan zat ik soms nog een half uur aan tafel als de rest al klaar was. Daar leerde je van; de volgende keer at je wel sneller :) . Heb er absoluut geen trauma van opgelopen. Het resultaat is dat ik nu alles lust en dus zonder problemen ergens mee kan eten, wat de pot ook schaft.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik was ook een hele moeilijke eter en ben nu blij dat ik ook altijd moest proeven. Ik schuif ook erg makkelijk aan tafel bij mensen.

Het stoort mij ook altijd als ik volwassenen hoor zeggen dat zij iets niet lusten of stukjes uit het eten vissen. Dat vind ik erg kinderachtig overkomen. Ik wil het van de kinderen trouwens ook niet horen. En dan heb ik het niet over ogen, orgaanvlees, tongen etc. Daar houdt bijna niemand van, maar gewoon over het dagelijkse eten.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het een tendens is van nu. Ik krijg wekelijks kinderen te eten en het valt mij op dat " ik lust dat niet" voorin de mond ligt. In het begin had ik de neiging om mijn eten daarop aan te passen, naar daar ben ik mee opgehouden . Krijg je kinderen die alleen het eiwit lusten van een gekookt eitje en de rest laten liggen. Ik eet volkoren brood, soms met pitjes en heb melk, karnemelk en thee of water in de aanbieding. Ik dek uitgebreid de tafel. Lusten ze het niet, dan eten ze maar niet.

Nu gaat het bij ons ook niet vlekkeloos hoor. Een van onze kinderen is gewoon een wat kritische eter en dat blijft ook nog wel even bij hem. Onze dochter (8) houdt bv niet van soep. Zij at pas bij een vriendje waar linzensoep op het menu stond. Inmiddels is zij zover dat zij dan gewoon een klein kommetje soep eet en vriendelijk bedankt voor de tweede ronde. Ik vond dat erg knap van haar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Eerlijk gezegd denk ik ook dat het een tendens is van nu.
Nee dat is niet waar. Niet lusten is van alle tijden.
En aangezien er nu veel meer keuze en variatie is, is het juist makkelijker dan vroeger, want toen kwamen de zuurkool, andijvie en spitskool vrijwel wekelijks voorbij en altijd op dezelfde wijze klaargemaakt.
Inmiddels kun je met sommige groenten wel 4 of 5 dingen doen.
Mijn dochter lust bijv geen gekookte witlof, maar wel rauw of roergebakken.
Geen van de kinderen lust erwtensoep, als man en ik het eten maak ik voor hen iets anders dus.
windorgel schreef:Lijkt me heel goed, Merel! Ik moest vroeger altijd mijn bord leegeten. Dan zat ik soms nog een half uur aan tafel als de rest al klaar was. Daar leerde je van;
Wat leer je daar van?
windorgel schreef:Het resultaat is dat ik nu alles lust en dus zonder problemen ergens mee kan eten, wat de pot ook schaft.
Dat geloof ik niet.
Iedereen heeft wel iets wat hij niet lekker vindt, maar eet omdat het moet.

Maar blijkbaar zijn hier weinig mensen met een allergie of overgevoeligheid. Want dan kun je niet zonder informatie aanschuiven nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Ditbenik »

Ik weet eigenlijk nog niet wat ik vandaag zal eten. Mijn vrouw is een midweek weg. Maandag had ze nog gekookt. De rest van de week zou ik zelf doen. Maar meestal bedenk ik dan veel te laat dat ik nog moet koken. Dinsdagavond moest ik ergens een lezing geven en heb ik nog maar even snel patat en frikandel speciaal gehaald. Woensdag wat bij de chinees, daar heb ik me gisteren ook nog mee gered. 'k Ben benieuwd of ik vandaag wel aan koken toe kom, of de warme maaltijd maar gewoon een keer oversla.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

Mara, door herhaling leer je smaken waarderen en dat werkt bij kinderen het beste. Doordat ik mijn bord gewoon moest leegeten, leerde ik het eten, dat ik eerst niet zo lekker vond, uiteindelijk toch waarderen. Daar heb je alleen maar gemak van als je ergens anders eet.
Je gelooft me niet als ik zeg dat ik alles lust. Ik kan je naar waarheid vertellen dat het toch echt zo is, terwijl ik als (klein) kind best weleens ergens van griezelde.
Allergieën is een heel ander onderdeel. Lijkt me helder dat je bepaalde dingen niet eet als je daar allergisch of overgevoelig voor bent.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:Mara, door herhaling leer je smaken waarderen en dat werkt bij kinderen het beste. Doordat ik mijn bord gewoon moest leegeten, leerde ik het eten, dat ik eerst niet zo lekker vond, uiteindelijk toch waarderen. Daar heb je alleen maar gemak van als je ergens anders eet.
Je gelooft me niet als ik zeg dat ik alles lust. Ik kan je naar waarheid vertellen dat het toch echt zo is, terwijl ik als (klein) kind best weleens ergens van griezelde.
Allergieën is een heel ander onderdeel. Lijkt me helder dat je bepaalde dingen niet eet als je daar allergisch of overgevoelig voor bent.
Deels waar. Ik heb bloemkool, spruiten en kroten (biertjes alle gij niet Zeeuwen) honderden keren gegeten. Lust het simpelweg niet.
Plaats reactie