Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -rode-wijn

Lekker. Op de kortste dag heerlijk lang(zaam) kokkerellen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -rode-wijn

Lekker. Op de kortste dag heerlijk lang(zaam) kokkerellen.
Hier zo ongeveer het tegenovergestelde: MacDonalds. De eerste logé arriveert vandaag, en ze mag kiezen wat we eten. Volgende week kom ik wel weer toe aan slow food. Heb nu al zin in zo'n runderstoofpot met geroosterde aardappeltjes uit de oven.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
Zeeuw schreef:https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -rode-wijn

Lekker. Op de kortste dag heerlijk lang(zaam) kokkerellen.
Hier zo ongeveer het tegenovergestelde: MacDonalds. De eerste logé arriveert vandaag, en ze mag kiezen wat we eten. Volgende week kom ik wel weer toe aan slow food. Heb nu al zin in zo'n runderstoofpot met geroosterde aardappeltjes uit de oven.
Haha, tsja, dat heb je af en toe.
Ik heb gezegd op 2e kerst voor mijn schoonfamilie stoofvlees te maken. Dus nu even uitproberen. Ik weet alleen niet of dat vlees nu wel of niet helemaal onder moet staan in de wijn/water, of dat het toch wel gaar wordt door de lange tijd van stoven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Haha, tsja, dat heb je af en toe.
Ik heb gezegd op 2e kerst voor mijn schoonfamilie stoofvlees te maken. Dus nu even uitproberen. Ik weet alleen niet of dat vlees nu wel of niet helemaal onder moet staan in de wijn/water, of dat het toch wel gaar wordt door de lange tijd van stoven.
Ja, ook vlees moet zwemmen, net als vis. ;)
Het wordt op zich wel gaar maar er is een kans dat er een droog randje of laagje aan het vlees komt dat boven de vloeistofspiegel ligt.
En stoven doe je nooit te lang.
Je kunt er nog eventueel een theelepel (rodewijn)azijn aan toevoegen, dat maakt de vezels lekker mals en geeft een frisse "touch".

Omdat er een paar gezinsleden smoorverkouden zijn (er zijn deze week een heel pak zakdoekjes en 2 dozen tissues doorheen gegaan) maak ik straks een genezend kippensoepje, van de joodse moeders geleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Hier ook riblappen vandaag. Uit de slowcooker.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Haha, tsja, dat heb je af en toe.
Ik heb gezegd op 2e kerst voor mijn schoonfamilie stoofvlees te maken. Dus nu even uitproberen. Ik weet alleen niet of dat vlees nu wel of niet helemaal onder moet staan in de wijn/water, of dat het toch wel gaar wordt door de lange tijd van stoven.
Ja, ook vlees moet zwemmen, net als vis. ;)
Het wordt op zich wel gaar maar er is een kans dat er een droog randje of laagje aan het vlees komt dat boven de vloeistofspiegel ligt.
En stoven doe je nooit te lang.
Je kunt er nog eventueel een theelepel (rodewijn)azijn aan toevoegen, dat maakt de vezels lekker mals en geeft een frisse "touch".

Omdat er een paar gezinsleden smoorverkouden zijn (er zijn deze week een heel pak zakdoekjes en 2 dozen tissues doorheen gegaan) maak ik straks een genezend kippensoepje, van de joodse moeders geleerd.
Ik vind het vlees, runderriblappen, na paar uur stoven best flauw. Heb er alle kruiden bijgestaan die erbij moesten, maar toch wat meer zout en peper waarschijnlijk. Ook nog best veel vet aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik vind het vlees, runderriblappen, na paar uur stoven best flauw. Heb er alle kruiden bijgestaan die erbij moesten, maar toch wat meer zout en peper waarschijnlijk. Ook nog best veel vet aan.
Koks zeggen dan tegen je: proeven, proeven en nog eens proeven (daarom zijn ze vaak corpulent ;) )
Heb je het vlees gezouten alvorens je het in de pan legde of later toegevoegd?
Het vet is juist prima, dat geeft de smaak af. Dat kun je er op het allerlaatst afsnijden, ik gebruik altijd doorregen lappen.
Als de inhoud ongeveer een liter of meer is, kun je nog een vleesbouillontablet verkruimelen en toevoegen in zo'n geval.
Ik gebruik altijd halvazout maar zelfs de gewone-zout liefhebbers vinden het in de regel smakelijk genoeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik vind het vlees, runderriblappen, na paar uur stoven best flauw. Heb er alle kruiden bijgestaan die erbij moesten, maar toch wat meer zout en peper waarschijnlijk. Ook nog best veel vet aan.
Koks zeggen dan tegen je: proeven, proeven en nog eens proeven (daarom zijn ze vaak corpulent ;) )
Heb je het vlees gezouten alvorens je het in de pan legde of later toegevoegd?
Het vet is juist prima, dat geeft de smaak af. Dat kun je er op het allerlaatst afsnijden, ik gebruik altijd doorregen lappen.
Als de inhoud ongeveer een liter of meer is, kun je nog een vleesbouillontablet verkruimelen en toevoegen in zo'n geval.
Ik gebruik altijd halvazout maar zelfs de gewone-zout liefhebbers vinden het in de regel smakelijk genoeg.
Inderdaad niet genoeg gezouten. Maar geeft niet, het was de try-out..
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Van alles wat. We hebben vanavond het 'Kerst'etentje met het gezin. Zitten we niet in het vaarwater van schoonfamilies.
Iedereen maakt wat. Dus het wordt vast gevarieerd.
We hebben vegetariërs in het gezin, dus dat zorgt al voor gevarieerde gerechten.
Ik heb een kiprollade gebraden (we hebben ook anti-varken mensen) en een Oreotaart gemaakt voor vanavond bij de koffie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Oreotaart? Heb je daar ook een recept van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Jantje schreef:Oreotaart? Heb je daar ook een recept van?
Ik gebruik het recept van moneysavingmom

15-Minute Oreo Pie

1 package Oreos (3 rollen)
1/2 stick butter (or margarine) (60gram)
1 1/2 cups cold milk (375ml)
2 packages (4-serving size) vanilla-flavored instant pudding (2 pakjes vanille pudding d'r Oetker)
1 8-oz. tub Cool Whip, thawed (240ml geklopte slagroom)

Crush 24 to 30 cookies (I’d recommend doing this in a blender or food processor. I tried using a rolling pin and ziptop bag and it was a bit more time-consuming than it likely would be in a blender.) Mix with melted butter and pressed onto the bottom and sides of a 9-inch pie plate.

Beat milk and pudding together until thick (approximately 1 to 2 minutes). Carefully stir in whipped topping and blend well.

Crush or chop at least 12 Oreo cookies and fold into the pudding mixture. Spoon onto crust.

Garnish with Oreos and refrigerate for at least four hours.

Laat maar weten als je er niet uitkomt!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

helma schreef:Van alles wat. We hebben vanavond het 'Kerst'etentje met het gezin. Zitten we niet in het vaarwater van schoonfamilies.
Iedereen maakt wat. Dus het wordt vast gevarieerd.
We hebben vegetariërs in het gezin, dus dat zorgt al voor gevarieerde gerechten.
Ik heb een kiprollade gebraden (we hebben ook anti-varken mensen) en een Oreotaart gemaakt voor vanavond bij de koffie.
Het was erg gezellig. En verrassende gerechten. Risottonotentaartjes (erg lekker!), bladerdeeghapjes met groente en kalkoendijfilet, broodjes uit de oven met tomaat en mozzarella en oregano, broccolli-courgettesoepje, aardappelkroketjes, pasteibakjes met zelfgemaakte paddenstoelenragout, kikkererwtensalade.
Als toetje een triffle gemaakt van bastognekruimeldeeg, banketbakkersroom en slagroom, lemoncurd en chocola.
Een alcoholvrije cocktail gemaakt van ginger ale, ijsblokje, schijf sinaasappel, kruidnagel, steranijs en kaneelstokje. Ook heel erg lekker.

Zo leuk om te zien hoe iedereen zijn best doet!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Ik heb het me ditmaal wat gemakkelijker gemaakt, ik maak minder gerechten zelf. Ik had geen zin om dagen in de keuken te staan.
Ragout, borrelhapjes e.d. heb ik bij de slager gehaald.
Lunch wordt informeel, gewoon schalen op tafel en ieder mag zelf pakken.
Morgenavond roseval aardappeltjes uit de oven, kippenpoten ook uit de oven en sla, stoofpeertjes en haricots verts.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bertiel »

Inheb alles klaar voor morgen. Kiprollade met cranberrysaus, stoofpeertjes en aardappelpuree. Soep bij de lunch en achteraan stoofpeertjes pudding.
Lekker alles van te voren klaar enkel opwarmen of in de oven zetten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik heb na lange tijd weer eens kippenpoten gekocht om te braden.

Hele poten dus, geen drumsticks.

Nu haal ik altijd het vel eraf want dat vinden wij niet lekker, maar het is wel een lastig klusje!
Heeft hier iemand een tip hoe je dat zo handig mogelijk kan doen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie