Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Lilian1975 »

Broccoli soep met een frisse smaak van basilicum en citroen. Lekker licht en gezond met dit warme weer. En nog snel klaar ook.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, ik probeer je in te laten zien hoe vooringenomen je bent en generaliseert op basis van je eigen overtuiging. Discussie of argumenten uitwisselen heeft dan geen zin.

Voor je gemoedsrust: onze kinderen zijn niet getraumatiseerd, hebben toch wel eens een corrigerende tik gehad, eten wat de pot schaft en zijn graag thuis in in vertrouwde en veilig omgeving.

En ja, ik wil een sticker.
Hier idem dito.

Natuurlijk wordt het eten niet in de mond gedrukt, maar soms wel ' gedwongen' om te proeven. En ik denk dat enige dwang en drang niet verkeerd is in de opvoeding.

@ mara en @ orchidee
Jullie zijn beiden tegen dwang in de opvoeding om te leren eten. Dat mag uiteraard.
Jullie hebben beiden wel eens aangegeven/ verzucht dat kinderen of weinig lusten ofkieskeurig waren en alleen bepaalde merken wilden eten/ drinken. Heeft de ' zachte' hand en het afwachten dan gewerkt?
Ja inmiddels lusten en eten ze bijna alles en natuurlijk blijft iedereen, ook ik, z'n voorkeuren hebben maar dat mag ookAfbeelding
Wij als ouders hebben altijd alles gegeten en voorgegeten, misschien dat we toch nog iets goed gedaanAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Orchidee schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Dodo schreef: Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Sálomo schreef anders: Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft. (Spreuken 3: 12)
Letterlijk of figuurlijk kastijden is wél anders!
Ik ben nog nooit een (eerlijke) vader of moeder tegengekomen die uit liefde zijn zoon of dochter lichamelijk heeft gestraft, wél eerlijke ouders die zeggen of later zeiden: ik heb uit onmacht geslagen of in blinde woede of om mijn macht op te eisen.
Ze hebben er allemaal vroeg of later véél spijt en verdriet om/van!
Er is nooit één reden om iemand lichamelijk te "kastijden".
En dat met een dichtgeknepen neus een kind het eten naar binnen proppen is schandelijk gewoon!
Als zoiets bij een dier word gedaan, word het dier nog beschermd en zo hoort het ook!
Zat die Salomo er even naast met zijn 'Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.'
Hij had zeker nog geen psychologen in zijn hofhouding.
En figuurlijk kastijden, hoe doe je dat?

Als iemand zegt dat hij of zij zijn kind uit liefde lichamelijk straft, dan zeg je maar gewoon dat die dan niet (eerlijk) is. Ja, dan heb je altijd gelijk, natuurlijk.
Sorry maar dit komt bijna lachwekkend over op mij....
Weet jij niet wat figuurlijk kastijden is?
Dan is het al helemaal niet te "verkopen" om er dan maar letterlijk mee om te gaanAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mannetje »

Bestaat in figuurlijk kastijden ook de mogelijkheid om in drift en woede de maat te verliezen?
Ik denk het toch ook wel...

En dan kon de schade weleens minstens zo groot zijn...

Nee, ik pleit hiermee niet voor kastijding (letterlijk of figuurlijk) uit drift of woede.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara en @ orchidee
Jullie zijn beiden tegen dwang in de opvoeding om te leren eten. Dat mag uiteraard.
Jullie hebben beiden wel eens aangegeven/ verzucht dat kinderen of weinig lusten ofkieskeurig waren en alleen bepaalde merken wilden eten/ drinken. Heeft de ' zachte' hand en het afwachten dan gewerkt?
Nee, ik heb gezegd dat dwang een averechts effect heeft. En ik het ook eigenlijk hypocriet vind, omdat ik ook niet alles lust of lekker vind.
Kinderen zijn eigen persoonlijkheden, zo heb ik hen ook benaderd.
De een lustte werkelijk alles wat ik voorzette en de volgende was heel gevoelig, merkte ik.
Ik ben echt weleens boos geweest, soms zelfs driftig, als ik het gevoel had dat ik het ging verliezen.
Maar ik kwam gelukkig altijd op tijd wel tot bezinning, wat is het mij waard en waarom reageer ik zo?
Nee het is niet altijd leuk om een opgetrokken neus te krijgen als je een uur in de keuken hebt gestaan en het bord wordt weggeschoven.
Maar laat een kind een kind zijn.
Ik heb ook meegemaakt dat mijn zorgvuldig getrokken kippenbouillon door de plee gespoeld werd door een buurman, die geen kippensoep bliefde. Mijn runderbouillon werd in dankbaarheid aanvaard.
Waarom wordt er soms zo overdreven gereageerd als iemand iets niet lust?
Misschien ben ik een zacht ei, maar laat een kind alsjeblieft kind zijn.

En off topic, door dat verschrikkelijke straffen zorg je ervoor dat kinderen een verwrongen Godsbeeld krijgen.
Een kind dat soms te laat komt voor het avondeten, wordt echt geen lapzwans die altijd te laat zal komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Doordat een kind verplicht groente eet, mag en kan het geen kind meer zijn en krijgt het een verwrongen Godsbeeld. Ik zie de logica niet.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Susanna »

FlyingEagle schreef:Domino’s pizza
Lekker
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

merel schreef:Doordat een kind verplicht groente eet, mag en kan het geen kind meer zijn en krijgt het een verwrongen Godsbeeld. Ik zie de logica niet.
Nee, ik ook niet.

Ik vind het helemaal een non-discussie, die nog off-topic is ook.
Het is gek of erg, er zijn maar twee soorten volgens M&O: dwang met het mes op de keel of helemaal niets stimuleren.
En als je het benadert met 'ik heb een uur in de keuken gestaan' of 'zorgvuldig getrokken', dan wordt het iets persoonlijks en dat is al helemaal niet de bedoeling.
Om te voorkomen dat mijn kinderen in de toekomst bouillon wegspoelen, leerde ik ze alles te eten, waar God voor gezorgd heeft. Soms met een beetje dwang, omdat er veel gemakzucht bij de weigeraars komt kijken. Soms zie je dat ze iets echt niet lekker vinden (eten is nooit 'vies'), dan reken je een beetje met de planning.
En wat je zeker niet moet doen met kinderen: iedere dag een ander recept verzinnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Doordat een kind verplicht groente eet, mag en kan het geen kind meer zijn en krijgt het een verwrongen Godsbeeld. Ik zie de logica niet.
Lees even terug in dit topic. Neus dichtknijpen, deur op slot, dwang, kastijden.
Ik had al geprobeerd om het on topic te krijgen, maar dat is kennelijk niet gelukt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mannetje »

Wij aten stamppot sla met spekjes.
De liefhebbers kregen wat meer, de niet-zo-liefhebbers wat minder. Een beetje jus erbij was facultatief.
Ieder at keurig zijn bord leeg. Ik heb daarvoor mijn vaderlijk gezag of zelfs vaderlijke macht niet hoeven gebruiken.
-
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Precies! Zo werkt het ook. Alsof kinderen die alle groentes leren eten dagelijks afgeranseld worden.
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: @ mara en @ orchidee
Jullie zijn beiden tegen dwang in de opvoeding om te leren eten. Dat mag uiteraard.
Jullie hebben beiden wel eens aangegeven/ verzucht dat kinderen of weinig lusten ofkieskeurig waren en alleen bepaalde merken wilden eten/ drinken. Heeft de ' zachte' hand en het afwachten dan gewerkt?
Nee, ik heb gezegd dat dwang een averechts effect heeft. En ik het ook eigenlijk hypocriet vind, omdat ik ook niet alles lust of lekker vind.
Kinderen zijn eigen persoonlijkheden, zo heb ik hen ook benaderd.

Waarom wordt er soms zo overdreven gereageerd als iemand iets niet lust? /quote]

Het ging in deze discussie om een kind dat nooit groente eet. Niemand heeft het over neus dichtknijpen bij een groente die je minder graag eet.
Ik eet inderdaad ook sommige groente minder graag. De kinderen weten ook welke groente dat is en zien tegelijkertijd dat ik ook daarvan gewoon eet. Idem met de groente die hun vader minder graag eet. Ook die staan op het menu.
Het woord ' vies' wil ik niet horen en eerlijk gezegd de zin ' dat lust ik niet' ook niet. Als ze iets minder lekker vinden, dan krijgen ze ook minder op hun bord, maar overslaan komt nooit voor.
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Vanavond komt de halve klas van de oudste bij ons eten en aansluitend voetbal kijken. Afgelopen weekend maar een grote pan met pastasaus klaargemaakt.

niet dat wij enorm grote voetbalfans zijn. Juist helemaal niet, maar nu heb ik iig de kans om te zien bij wie hij de komende jaren in de klas zit
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Vanavond ga ik een spitskoolsalade maken, voor het eerst.
Ik heb diverse recepten gezien, maar meestal worden er voor het "knappertje" noten in gedaan, maar die mogen wij niet wegens allergie.
Ik zag in de supermarkt in de oven gebakken spekjes van Stegeman en zal die er eens door doen.
Verder een fris appeltje, mandarijntjes, bleekselderij.
Met gebakken krieltjes en sardientjes uit blik lijkt het me wel een gezonde maaltijd. :slurp
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Vanavond ga ik een spitskoolsalade maken, voor het eerst.
Ik heb diverse recepten gezien, maar meestal worden er voor het "knappertje" noten in gedaan, maar die mogen wij niet wegens allergie.
Ik zag in de supermarkt in de oven gebakken spekjes van Stegeman en zal die er eens door doen.
Verder een fris appeltje, mandarijntjes, bleekselderij.
Met gebakken krieltjes en sardientjes uit blik lijkt het me wel een gezonde maaltijd. :slurp
Ik doe er altijd geraspte wortel doorheen en dan maak ik een dressing met een citroen, yoghurt/ mayo basis.

Maak jij de sardientjes nog aan?
Plaats reactie