Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Jannah schreef:Bij ons thuis moest je vroeger net zo lang aan tafel blijven zitten tot alles opwas. Alles was dan helemaal koud. Dat is op zich een begrijpelijk uitgangspunt

Ik heb er wel behoorlijk negatieve herinneringen aan over gehouden. Zodoende eten wij nu in ieder geval nooit gekookte andijvie, raapstelen, klassieke spinazie, rode kool. Brrrrr.
Het bord leegeten is bij ons geen verplichting, behalve als ze het zelf opgeschept hebben. Bij dingen die ze echt niet lekker vinden schep ik maar een klein beetje op en nu ze ouder zijn moeten ze wel dat kleine beetje opeten. Saus over de pasta was ook zo'n ding; stukjes, andere kruiden. Daarom altijd de afspraak gemaakt dat zij 1 schepje saus over de pasta opeten. Volgende bordje mag alleen met pasta. Inmiddels malen ze niet meer over saus over de pasta.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

GerefGemeente-lid schreef:Welnee. Op latere leeftijd plukken ze er letterlijk en figuurlijk de vruchten van.
Idd met nare bizarre levenslange trauma's en herinneringen en véél professionele hulp!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Welnee. Op latere leeftijd plukken ze er letterlijk en figuurlijk de vruchten van.
Idd met nare bizarre levenslange trauma's en herinneringen en véél professionele hulp!
Dat is ook wel zwaar overdreven. Als je daar al psychische ondersteuning voor moet krijgen, dan zal elk life event ook heel zwaar vallen
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Welnee, de afspraak was gewoon dat het bord leeggegeten moest worden. Dat wist je. Zo lang bleef je aan tafel zitten. Gebeurde maar een paar keer hoor, want je kwam er wel achter dat het koude eten nog minder lekker was. Op die manier heb ik geleerd alles te eten en gewoon mijn bord leeg te eten als ik ergens ben. Ik ben er dankbaar voor. Totaal geen last van trauma; ik kom uit een liefdevol gezin waar ik met goede herinneringen op terugkijk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Orchidee schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Welnee. Op latere leeftijd plukken ze er letterlijk en figuurlijk de vruchten van.
Idd met nare bizarre levenslange trauma's en herinneringen en véél professionele hulp!
Dat is ook wel zwaar overdreven. Als je daar al psychische ondersteuning voor moet krijgen, dan zal elk life event ook heel zwaar vallen
Het blijkt dat sommige kinderen/mensen echt bepaald voedsel niet kunnen verdragen. Dat heeft weinig met aanstellerij of overdreven te maken.

Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij zoveel gedwongen wordt met eten dat dat voor hen zeker heftig is.

Aan de andere kant vind ik het proberen te eten/proeven wel belangrijk l.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 16 jun 2021, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Sálomo schreef anders: Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft. (Spreuken 3: 12)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

refo schreef:
Jannah schreef:Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
Gaat het om de smaak of om de structuur? Wij hebben er één gehad die niet van brokjes hield. Paar jaar geblenderd, zo at hij toch de groente.
Het gaat hier echt om de smaak. De staafmixer hebben wij ook al gebruikt, maar daar trapt hij niet meer in.

Wat bij sommigen gewerkt heeft (op jonge leeftijd koste wat kost alles opeten) en daarmee geleerd alles te eten, heeft bij mij helaas niet gewerkt. Er blijft gelukkig nog heel veel andere groente over.

Ik heb er gelukkig geen trauma aan overgehouden, maar bepaalt wel een beetje hoe we er nu mee omgaan. Hij zal wel op z'n moeder lijken zeggen we dan tegen elkaar :) Het is toch nog redelijk goedgekomen met dat eten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

windorgel schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Welnee, de afspraak was gewoon dat het bord leeggegeten moest worden. Dat wist je. Zo lang bleef je aan tafel zitten. Gebeurde maar een paar keer hoor, want je kwam er wel achter dat het koude eten nog minder lekker was. Op die manier heb ik geleerd alles te eten en gewoon mijn bord leeg te eten als ik ergens ben. Ik ben er dankbaar voor. Totaal geen last van trauma; ik kom uit een liefdevol gezin waar ik met goede herinneringen op terugkijk.
Het ging over neus dicht en proppen. Dat is wel een vreselijke methode. Wij hanteren wel dat iedereen altijd alles moet eten. Ik moet zeggen dat we daar weinig problemen mee hebben. Je bord leegeten is ook het principe, een heel enkele keer strijk je dan met je hand over je hart. Maar 95% van de tijd gaat het echt goed.

Nu zijn ze bij ons een beetje raar. Ze lusten graag spruiten, dat zegt al genoeg over hoe raar ze zijn :slurp . En als we een keer friet (anderen noemen dat patat) eten, beginnen de jongsten eerst hun komkommer of tomaatjes die dan ook altijd op tafel staan, op te eten. En dat is niet omdat ze denken: dan houden we het lekkerst voor het laatst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Wij staan er relaxt in, altijd al gedaan: als ze niet willen eten, prima. Dan zien we morgen wel weer.
Als ze 18 zijn, eten ze vanzelf wel.
Ik heb een aantal familieleden, waarvan hun vader tegen heug en meug liet eten, omdat ze anders te mager zouden zijn.
Nu passen ze slechts met grote moeite door de deur bij wijze van spreken. Dus ze gaan vanzelf wel eten als ze honger krijgen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik had op de lagere school een meisje in de klas dat spruitjes lustte. Ik weet nog dat ze dat vertelde en dat iedereen eigenlijk zo keek van: jij LUST spruitjes???
Sommige groentes moet je leren waarderen, en soms wordt het nooit lekker.
De kleinkinderen kunnen er maar niet over uit dat ik geen tomaat lust. Jij lust geen tomaat he oma? En dan zeg ik: tegen niemand zeggen hoor, maar tomaat is VIES! Dan moeten ze heel hard lachen, en ze roepen: nee oma, tomaat is lekker! Broccoli is vies! En dan beloof ik dat ze de volgende keer als ze bij ons eten, broccolisoep krijgen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Zoals onze volwassen kinderen zeggen: met pindasaus smaakt elke groente lekker. :haha
Gek genoeg waren er nooit problemen met witlof, spruitjes, zeker als ik er een roerbakgerecht van maakte.
Maar ergens is er iets fout gegaan, ze lusten geen van allen snert en hutspot.
Het is een andere generatie met andere eetgewoonten.
Op hun verzoek maak ik weleens een poké bowl of een shoarmagerecht, of sushi, maar mij kan dat niet bekoren.
Ik maak voor mezelf dan gestoofde worteltjes, met klontje boter, schepje suiker en fijngeknipte peterselie, krieltjes
en een gestoofd scholletje of tongetje. :langue

Ik werk nu bij een mevrouw die zo extreem allergisch is geworden, het lijstje van de dingen die ze mag eten is zeer kort.
Geen zuivel, geen granen, ze mag maar een paar soort groenten, geen vlees, geen vis, ze mag nu voorzichtig proberen om soja als eiwit toe te voegen. Ze ging deze week proberen om aardbeitjes uit eigen tuin te eten.
Als dat goed gaat, mag ze een klein stukje biologische kip gaan eten. Gekookt weliswaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Is niet zwaar overdreven, het machteloze gedrag van ouders over eten tegenover de kinderen staat meestal niet op zichzelf!
Als je tot zoiets in staat bent is er wel méér aan de hand!
Als je je over het eetgedrag van je kind al zo gedraagt...
Ja, precies. Als je zo hard het bord leegeten kunt afdwingen zul je op andere gebieden ook wel een harde hand hebben.
Zeker. Bij ons ging het ook zo. Nog regelmatig mep ik ze van de ene hoek van de kamer naar de andere.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Zeker. Bij ons ging het ook zo. Nog regelmatig mep ik ze van de ene hoek van de kamer naar de andere.
Aangezien jij volgens mij een ruime woning (en dus waarschijnlijk ook een ruime kamer) bezit, wil dat heel wat zeggen :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie