Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door windorgel »

merel schreef:
Herman schreef:Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Dat niet, maar op een gegeven moment is het wel klaar met gezeur over het eten. Iets niet lekker vinden kan en mag. Dan eet je een klein beetje en wat meer van de rest. Structureel een maaltijd c.q groente niet eten gaan wij niet mee akkoord, tenzij iemand ziek is natuurlijk. En eerlijk gezegd lusten ze bij ons inmiddels ook wel bijna alles. Alleen spinazie, witlof en pastinaak bekoort nog niet zo.
Zo werkte het vroeger bij ons thuis ook en lijkt me een goede methode. Niet dat ik het toen altijd leuk vond, maar ik heb daardoor wel geleerd alles te eten en daar heb je je hele leven gemak van.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vroeger lustte ik geen witlof, paprika, prei en andijvie en nog steeds niet.
Enige wat ik wel heb leren eten uiteindelijk is broccoli, maar die moet dan wel echt vers zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik had het er pas met een zus over dat er vroeger zo'n vies maizenapapje over de groente ging. Over de andijvie, de witlof denk ik, koolraap. Waarom deden ze dat toch? Dat was echt smerig. Ik hou van groente, lust ze bijna allemaal, maar dat behangselpapje van vroeger... brrr.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Ja hoor.

Een andere, vergelijkbare methode is om niets meer te geven. Als ze niet mee willen eten, krijgen ze dus niets anders. En dan eten ze op den duur vanzelf wel mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Nee hoor, dan eten ze een maaltijd later wel een boterhammetje meer ;)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Lilian1975 »

Courgette lasagne. Het was een succes hier. En ongemerkt veel groente. Het was echt zo'n recept waar ik vooraf dacht. Oei hoe pakt dat uit?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik heb vanavond een tortilla-taart gemaakt. Het is een beetje een hatseflats-recept, want je gooit er van alles in wat je kwijt wilt, maar het was wel heel lekker. In een ronde springvorm leg je een tortilla, en daar leg je een laagje op, daar weer een tortilla op, weer een laagje, en zo door. Ik had vier tortilla's. Daarop een laagje tomatensaus met kaas.
De laagjes bestonden uit witte bonen in tomatensaus, spinazie, gebakken uit met witte bonen en paprika.
De oven niet te heet en niet te lang (ik deed tien minuten op 200 graden), anders worden de tortilla's zo hard en droog.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ora et labora »

Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:Een luchtige sla met aardappelen en snitschel. Maar dat voed niet zo net weer 6 boterhammen op.
6 boterhammen eet ik niet eens op als avondeten, wat een grote maag moet jij dan hebben :huhu
Ja haha dat komt door je opvoeding blijkbaar...Mijn moeder propte me vroeger altijd helemaal vol... dus
dan krijg je vanzelf een grotere maag!! :humhihi feit!! Maar ik had het liever anders gehad! :jongle :wiz
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Zoals mijn moeder altijd zo verstandig zegt: vreters worden niet geboren maar gemaakt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4011
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Neus dicht en proppen? Wordt die methode nog toegepast?
Ja. Oma hanteert spartaanse methoden. Ze blijken te werken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Vreselijk toch!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Welnee. Op latere leeftijd plukken ze er letterlijk en figuurlijk de vruchten van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

GerefGemeente-lid schreef:Welnee. Op latere leeftijd plukken ze er letterlijk en figuurlijk de vruchten van.
Letterlijk? Welke vruchten plukken ze daar letterlijk van?
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

Bij ons thuis moest je vroeger net zo lang aan tafel blijven zitten tot alles opwas. Alles was dan helemaal koud. Dat is op zich een begrijpelijk uitgangspunt

Ik heb er wel behoorlijk negatieve herinneringen aan over gehouden. Zodoende eten wij nu in ieder geval nooit gekookte andijvie, raapstelen, klassieke spinazie, rode kool. Brrrrr.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dodo schreef:Ik had het er pas met een zus over dat er vroeger zo'n vies maizenapapje over de groente ging. Over de andijvie, de witlof denk ik, koolraap. Waarom deden ze dat toch? Dat was echt smerig. Ik hou van groente, lust ze bijna allemaal, maar dat behangselpapje van vroeger... brrr.
Haha, ik vond het wel lekker. Bij ons ging het ook over de bloemkool. Maizenapapjes maak ik nooit, maar maak wel regelmatig een kaassaus. Dat is in feite hetzelfde principe.
Orchidee schreef:Vreselijk toch!
Wat is erg? Dat kinderen iets onder dwang moeten doen om iets te leren?
Plaats reactie