Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, ik wilde vandaag geen vlees eten omdat het dierendag is.
Ik zie het verband nog niet, denk ik.
Extra aandacht aan de dier misschien
Maar goed denk dat er maar weinig of geen vegetariërs zijn in refoland.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:Extra aandacht aan de dier misschien
Extra aandacht = meer vlees. Toch?
Geytenbeekje schreef:Maar goed denk dat er maar weinig of geen vegetariërs zijn in refoland.
Durf ik niet te zeggen; ik niet in ieder geval.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Extra aandacht aan de dier misschien
Extra aandacht = meer vlees. Toch?
Geytenbeekje schreef:Maar goed denk dat er maar weinig of geen vegetariërs zijn in refoland.
Durf ik niet te zeggen; ik niet in ieder geval.
Ik wil het op den duur wel worden eigenlijks...
Ik zie er meer voordelen er in.
In ieder geval beginnen met een paar dagen zonder.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Wat zijn de voordelen @Geytenbeekje?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Beter voor het milieu en een lager risico op diverse vormen van kanker, waaronder darmkanker. Tijdens de maaltijden eet je meer groente, hetgeen ook weer beter is. De meeste Nederlanders eten namelijk veel te weinig groente

Ik eet heel weinig vlees, ongeveer 2 keer in de week een klein stukje. Vis eet ik wel regelmatig. Het liefst zou ik het vlees helemaal schrappen, maar ik heb een paar verstokte vleeseters in huis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Afgelopen week heb ik pastinaaksoep gemaakt, maar dat was geen succes.
Die van dat komplete pakket? Ik ben dol op pastinaak (in stoofschotels) maar vond die soep eveneens niet zo lekker.
merel schreef:mara is de aardappelprei soep wel lekker.? Hoe maak jet het?
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... l-preisoep

Ik heb deze al een paar keer gemaakt, maar geef er wel eigen twist aan. Ik gebruik meer prei en aardappel (er gaat ook een bakje naar schoonpa) ik knip er wat selderij door, en soms doe ik er uitgebakken spekblokjes doorheen.
Groenten die hier verre van favoriet zijn, verwerk ik al jaren in een soepje.
De kinderen aten geen broccoli toen ze klein waren en als ik er een soepje van maakte, zaten ze te smullen.
Ik heb geen zin in strijd aan tafel, bij mij moet je niets eten, je mag eten.
Ik gruw ook van bepaalde voedingswaren, dus ik zou wel gemarteld moeten worden eer ik pijnboompitten, zeevruchten en rundertong zou eten bijvoorbeeld.
Prei hoef ik hier ook niet als groente neer te zetten, dus gaat het eens in de zoveel weken in een soep. Allemaal blij :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee, ik had een recept van internet geplukt. Normaliter ben ik ook dol op pastinaak, maar niet in de soep variant. Er staat nog een bak in de diepvries, dus wij zullen er nog een keer aan moeten geloven ;)

Groenten die niet favoriet zijn, moeten bij ons gewoon gegeten worden. Geen grote borden, maar wel een paar hapjes. Dat levert als ze een jaar of 3 zijn even wat strijd op, maar nu eigenlijk nooit meer. Natuurlijk houd ik wel rekening met de hoeveelheid die ik dan voor hen opschep, maar eigenlijk gaat het prima. Dat betekent ook dat manlief en ik ook wel eens dingen eten die voor ons minder favoriet zijn. Voor mij spruiten en witlof. Voor manlief tuinbonen en macaroni.

Vanavond ben ik dus de sjaak, witlof uit de oven met gebakken aardappeltjes en kippendijen
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat betekent ook dat manlief en ik ook wel eens dingen eten die voor ons minder favoriet zijn. Voor mij spruiten en witlof. Voor manlief tuinbonen en macaroni.
Minder favoriet vind ik iets anders, dat heb ik ook met macaroni. Ik eet het wel mee, maar ik zal het nooit zelf klaarmaken als ik alleen zou zijn.
Het gaat over vies en ja, sommige dingen kan iemand als vies ervaren en zou er niet aan moeten denken dat iemand mij dan dwingt om toch een paar happen te eten. Dus waarom dan wel bij kinderen?
Vies blijft vaak toch vies, en soms ga je iets op oudere leeftijd opeens lekker vinden. Dat had ik met witlof.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Beter voor het milieu en een lager risico op diverse vormen van kanker, waaronder darmkanker.
Dat is allang weer achterhaald!
Las afgelopen week nog een artikel van een oncoloog die het overdreven en overtrokken vond dat veel mensen "geloven" in de tegenwoordige gezondheidscultus!
Alleen longkanker komt bewezen 90% door roken en/of asbest schreef ze.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Hetgeen jij noemt is het andere uiterste. Ik ben het met je eens dat gezond eten niet voorkomt dat je ooit kanker krijgt. Toch is bewezen dat het dagelijks eten van vlees een verhoogd risico geeft op darmkanker.

@ dwingen tot eten
Mijn ervaring is dat smaken wennen door het vaker te eten. Ons credo is altijd dat (gezond) eten niet vies kan zijn. Ik merk aan onze kinderen dat zij inmiddels alles eten en ook proeven.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Vanavond boerenkool met worst. Ik had er vorige week met boodschappen doen eigenlijk geen rekening mee gehouden dat het zo warm zou worden. Gisteren had ik ook al rode kool met stoofperen en zelfgemaakte appelmoes.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:Vanavond boerenkool met worst. Ik had er vorige week met boodschappen doen eigenlijk geen rekening mee gehouden dat het zo warm zou worden. Gisteren had ik ook al rode kool met stoofperen en zelfgemaakte appelmoes.
Nou ja, als je bedenkt dat Domino's nu adverteert met pizza's in de smaak boerenkool met worst...
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

:deg
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
merel schreef:Vanavond boerenkool met worst. Ik had er vorige week met boodschappen doen eigenlijk geen rekening mee gehouden dat het zo warm zou worden. Gisteren had ik ook al rode kool met stoofperen en zelfgemaakte appelmoes.
Nou ja, als je bedenkt dat Domino's nu adverteert met pizza's in de smaak boerenkool met worst...
In principe kun je alles op zo'n pizzabodem mikken.
Ik las dat de Italianen gruwen van het gegeven dat men in Holland graag ananas op de pizza wil.
In het foldertje van de Lidl zag ik dat ze daar zuurkoolkroketten hebben. Wat grappig, lijkt me best lekker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
merel schreef:Vanavond boerenkool met worst. Ik had er vorige week met boodschappen doen eigenlijk geen rekening mee gehouden dat het zo warm zou worden. Gisteren had ik ook al rode kool met stoofperen en zelfgemaakte appelmoes.
Nou ja, als je bedenkt dat Domino's nu adverteert met pizza's in de smaak boerenkool met worst...
In principe kun je alles op zo'n pizzabodem mikken.
Ik las dat de Italianen gruwen van het gegeven dat men in Holland graag ananas op de pizza wil.
In het foldertje van de Lidl zag ik dat ze daar zuurkoolkroketten hebben. Wat grappig, lijkt me best lekker.
Sowieso gruwen de Italianen van die volgepakte pizza's, ongeacht de topping. Pizza is street food, je eet 'm bij voorkeur dubbelgeklapt, al lopend, en er moet volgens de kenners weinig méér op zitten dan tomatensaus. Een pizza bianca (witte pizza) is zelfs niets meer dan een dun gebakken deeg met olijfolie en zeezout.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie