Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat scheelt wel inderdaad. Ik zou de quiche ook te ver vinden, ben erg van de groente. Jouw kinderen hebben veel vet en eiwitten nodig toch?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat scheelt wel inderdaad. Ik zou de quiche ook te ver vinden, ben erg van de groente. Jouw kinderen hebben veel vet en eiwitten nodig toch?
Ja klopt.
Maar zoveel dat je dit niet kunt eten in alleen maaltijden en tussendoortjes.
Dus er moet daarbij nog zo'n minimaal 1.000 kcal extra in, per dag. Vroeger mocht dit ook met koolhydraatrijke drankjes en tussendoortjes, maar dat worden nu lege calorieën genoemd. Beter is om die uit vet en eiwit te halen.
Gelukkig nooit nachtelijke sondevoeding nodig gehad.
Ik heb weleens meegewerkt aan een speciaal kinderkookboek.
Hoog calorische maaltijden, met verstopte groenten. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Een poos geleden heb ik chips van zoete aardappel gegeten. Dat was erg lekker. Sindsdien heb ik zelf wat geëxperimenteerd met schijfjes zoete aardappel en gewone aardappel in de actifry. Dat blijkt erg lekker. Wel hou je het probleem dat er niet heel veel in de actifry past, en het duurt best lang voor de plakjes gaar en crispy zijn. Misschien ga ik het ook nog eens in de oven proberen. Een frituurpan hebben we niet.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Hoe heet dat kookboek @Mara ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Hoe heet dat kookboek @Mara ?
Het was geen kookboek dat in de winkel lag, maar uitgedeeld werd in de verschillende ziekenhuizen, omdat het voor een bepaalde patiëntengroep is.
Voor gezonde kinderen zijn deze recepten te eiwitrijk, en te hoog calorisch, omdat er ook meer vetten in zaten.
Omdat veel van deze kinderen slechte eters zijn, of hun smaak is veranderd vanwege medicatie, moeten de smaken ook uitgesprokener zijn. Maar ik vond het wel een leuke uitdaging. :)

Ik vroeg het aan mijn oudste zoon, hij wist zich nog te herinneren dat sommige porties wel 1.200 kcal bevatten.
Dat bereik je niet met alleen gezonde produkten, dus er gingen ook toevoegingen zoals Fantomalt en/of Protifar door.
Nu zie ik dit soort produkten bij de drogist staan, ze worden door fanatieke sporters gebruikt, zoals bodybuilders.

De keukenzuster vertelde me dat heel veel kinderen bepaalde groenten nog nooit gegeten hadden. En dan ging het gewoon over sperziebonen, snijbonen, bloemkool en spinazie.
Groenten zoals witlof, zuurkool en spruitjes werden sowieso nooit op het menu gezet. (mijn kinderen vonden dat jammer)
Doperwtjes, sla, komkommer, tomaatjes en worteltjes werden het vaakst gekozen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Het lijkt mij best lastig mara om zo te koken. En ik zou helemaal dichtgroeien van de calorieën.
Mara schreef: De keukenzuster vertelde me dat heel veel kinderen bepaalde groenten nog nooit gegeten hadden. En dan ging het gewoon over sperziebonen, snijbonen, bloemkool en spinazie.
Groenten zoals witlof, zuurkool en spruitjes werden sowieso nooit op het menu gezet. (mijn kinderen vonden dat jammer)
Doperwtjes, sla, komkommer, tomaatjes en worteltjes werden het vaakst gekozen.
Ik denk dat er nog niet veel veranderd is. Als ik hoor wat onze kinderen bij anderen tussen de middag al eten en wat het gemiddelde lunchtrommeltje bevat, heb ik weinig fiducie dat het avond eten wel gezonder en gevarieerder is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Het lijkt mij best lastig mara om zo te koken. En ik zou helemaal dichtgroeien van de calorieën.
Het basisrecept is geschrikt voor het gehele gezin, maar dan haal je er een gedeelte af en bereid dat verder met die extra vetten en eiwitten. Want anders had ik me nu in kunnen schrijven bij de weight watchers. :haha
merel schreef:Ik denk dat er nog niet veel veranderd is. Als ik hoor wat onze kinderen bij anderen tussen de middag al eten en wat het gemiddelde lunchtrommeltje bevat, heb ik weinig fiducie dat het avond eten wel gezonder en gevarieerder is.
Pizza bevat ook groente. ;)
En dit betrof niet alleen buitenlandse kindjes, ook hollandse!
En dan snap je toch niet, want één van de eerste groentes die ze mogen eten zijn bloemkool en sperzieboontjes, zacht en neutraal van smaak.
Ik kocht vanmorgen een koolrabi bij de super, de caissiëre vroeg: hoe heet dit mevrouw?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

Mara schreef: Ik kocht vanmorgen een koolrabi bij de super, de caissiëre vroeg: hoe heet dit mevrouw?
Dat vind ik altijd van die 'kleine vreugden' als een kassière zo maar een aardig(e) praatje/ opmerking maakt, een vriendelijk woord even tegen elkaar kan je dag 'goed' doen starten. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef: Ik kocht vanmorgen een koolrabi bij de super, de caissiëre vroeg: hoe heet dit mevrouw?
Dat vind ik altijd van die 'kleine vreugden' als een kassière zo maar een aardig(e) praatje/ opmerking maakt, een vriendelijk woord even tegen elkaar kan je dag 'goed' doen starten. :)
Ik tref het meestal wel. Ik kom in verschillende supermarkten maar chagrijnen tref ik zelden.
Ik maak ook vaak wel een praatje met iemand die voor of achter me staat, in de rij.
Of ik help met inpakken, als het een ouder iemand is.
Voor veel mensen is dit het enige sociale momentje van de dag.
En dit was een vrij jong meisje, de oudere dames kennen de vergeten groentes wel. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Kapucijners :langue
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Kabeljauw in pancetta, aardappelschijfjes en witlofsalade (Jet maakte een kool-venkelsalade erbij)
Recept van Jet van Nieuwkerk (ze at dit altijd bij haar opa en oma)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Prei met ham en kaas en aardappelpuree. Ben toe aan een Hollands maal.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Snijboontjes, nieuwe aardappelen en een balletje gehakt. Turkse yoghurt met aardbeien als toetje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Snijboontjes, nieuwe aardappelen en een balletje gehakt.
Dat heb ik gisteravond gemaakt maar dan met kippenpoten. :)
Heb jij een snijbonenmolen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ja, zo'n ouderwetse die je vastdraait aan de keukentafel.
Plaats reactie