Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Wij eten ook regelmatig op zaterdag patat, heerlijk! Al merk ik wel dat ik de snacks wat zat begin te worden. Ben eigenlijk op zoek naar een alternatief dat niet veel werk/tijd kost. Afgelopen zaterdag aten wij geen patat, maar bulger met een roerbak van gehakt, courgette, champignons, paprika, tomaten en verschillende soorten kruiden.

Vandaag wordt het puntpaprikasoep met kikkererwten. de puntpaprika's eerst in grove stukken snijden en een half uur in de oven roosteren met olijfolie. Onderwijl uitje met knoflook fruiten, groentebouillon erbij en de puntpaprika's erbij. Nog 10 minuten laten koken. dan fijn maken met de staafmixer en een flinke hoeveelheid kikkererwten erbij. Geroosterde pijnboompitten zijn er ook lekker door. En watermeloen toe.

@ eigen vlees eten
Ik vermoed dat een paar van onze kinderen in huilen zouden uitbarsten als wij een eigen lammetje, kalfje of biggetje zouden opeten. Elke spin in ons huis wordt al met zorg buiten gezet. Vorig jaar hadden wij een rat in de tuin en zelfs daar wilden zij zich over ontfermen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Wij eten ook regelmatig op zaterdag patat, heerlijk! Al merk ik wel dat ik de snacks wat zat begin te worden. Ben eigenlijk op zoek naar een alternatief dat niet veel werk/tijd kost. Afgelopen zaterdag aten wij geen patat, maar bulger met een roerbak van gehakt, courgette, champignons, paprika, tomaten en verschillende soorten kruiden.

Vandaag wordt het puntpaprikasoep met kikkererwten. De puntpaprika's eerst in grove stukken snijden en een half uur in de oven roosteren met olijfolie. Onderwijl uitje met knoflook fruiten, groentebouillon erbij en de puntpaprika's erbij. Nog 10 minuten laten koken. dan fijn maken met de staafmixer en een flinke hoeveelheid kikkererwten erbij. Geroosterde pijnboompitten zijn er ook lekker door. En watermeloen toe.

@ eigen vlees eten
Ik vermoed dat een paar van onze kinderen in huilen zouden uitbarsten als wij een eigen lammetje, kalfje of biggetje zouden opeten. Elke spin in ons huis wordt al met zorg buiten gezet. Vorig jaar hadden wij een rat in de tuin en zelfs daar wilden zij zich over ontfermen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Wij hebben idd ook een soort van "aversie" tegen de "reguliere" snacks gekregen
Als wij patat eten doen we dat eigenlijk best traditioneel "Hollands":
Gewoon een groente erbij en een kipsateschnitzel of een kipcordonbleu of zelf kipsate erbij maken

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Wij hebben idd ook een soort van "aversie" tegen de "reguliere" snacks gekregen Afbeelding
Als wij patat eten doen we dat eigenlijk best traditioneel "Hollands":
Gewoon een groente erbij en een kipsateschnitzel of een kipcordonbleu of zelf kipsate erbij maken Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
"Cordon bleu", "Schnitzel", "saté".
Hollands noemen ze dat
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wij hebben idd ook een soort van "aversie" tegen de "reguliere" snacks gekregen
merel schreef:Wij eten ook regelmatig op zaterdag patat, heerlijk! Al merk ik wel dat ik de snacks wat zat begin te worden.
Als wij zo vaak patat zouden eten, zouden we daar ook een aversie tegen krijgen.
Wij eten ze hooguit eenmaal per maand en dan maak ik ze zelf. Dat is best veel werk, maar het is wel het lekkerst.
En dan is saté van kipdijfilet wel de favoriete snack erbij hier.
Maar ik vind een v Dobben of Kwekkeboom kroket ook heerlijk. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben idd ook een soort van "aversie" tegen de "reguliere" snacks gekregen Afbeelding
Als wij patat eten doen we dat eigenlijk best traditioneel "Hollands":
Gewoon een groente erbij en een kipsateschnitzel of een kipcordonbleu of zelf kipsate erbij maken Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
"Cordon bleu", "Schnitzel", "saté".
Hollands noemen ze dat
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Wij eten dagelijks magnetronmaaltijden van een grote op het gebied van maaltijden.
Deze worden wekelijks bezorgd. Helaas moet ik constateren dat het hier allemaal moderner wordt en dat er voor degene die prijs stelt op een gewone "Hollandse pot"
steeds minder keus is.

Dat was zo'n 10 jaar geleden wel anders. Wat er al niet veranderd in de wereld.

Er valt me nog meer op: Ook in de supermarkt wordt continuïteit steeds zeldzamer.
Steeds sneller wisselend assortiment maakt dat producten geen kans krijgen om
in te burgeren. De grote concerns hebben er geen geld meer voor over om een flinke
reclamecampagne te voeren. Lukt het de eerste keer niet dan gaat een product er
zo uit. Op die manier zien we een steeds sneller wisselend en veranderend beeld in
de supermarkt. Alles is in onrust, ook hier. Geen tijd meer om een product goede
bekendheid te geven.
Verdient het niet? Dan eruit! Geen geld voor nog eens proberen! Vroeger zagen we
dat het na een aarzelende start wel lukte met een goede of een doorgaande reclamecampagne.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Verdient het niet? Dan eruit! Geen geld voor nog eens proberen! Vroeger zagen we
dat het na een aarzelende start wel lukte met een goede of een doorgaande reclamecampagne.
Het is idd heel irritant, zeker bij jouw oude werkgever.
Vanmorgen huilde er een kindje bij de koeling, omdat haar favoriete toetjes er opeens niet meer waren.
Nee zei de vriendelijke jongen van de vulploeg, we vernieuwen telkens het assortiment, dat is toch leuk?
Moeder en het kindje vonden van niet.
Als iets ff niet loopt, hup er uit. Of ik word verwezen naar een ander filiaal, waar ze het dan nog wel hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Verdient het niet? Dan eruit! Geen geld voor nog eens proberen! Vroeger zagen we
dat het na een aarzelende start wel lukte met een goede of een doorgaande reclamecampagne.
Het is idd heel irritant, zeker bij jouw oude werkgever.
Vanmorgen huilde er een kindje bij de koeling, omdat haar favoriete toetjes er opeens niet meer waren.
Nee zei de vriendelijke jongen van de vulploeg, we vernieuwen telkens het assortiment, dat is toch leuk?
Moeder en het kindje vonden van niet.
Als iets ff niet loopt, hup er uit. Of ik word verwezen naar een ander filiaal, waar ze het dan nog wel hebben.
Zulke situaties maak ik zelf ook wel mee. Ook klanten die boos worden en zeggen: Ik heb het wel gezien, ik kom hier niet meer... Niet wetende dat JUMBO of PLUS niet veel anders te werk zal gaan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 jul 2018, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

merel schreef:(...)

@ eigen vlees eten
Ik vermoed dat een paar van onze kinderen in huilen zouden uitbarsten als wij een eigen lammetje, kalfje of biggetje zouden opeten. Elke spin in ons huis wordt al met zorg buiten gezet. Vorig jaar hadden wij een rat in de tuin en zelfs daar wilden zij zich over ontfermen.
Het ene kind is het andere niet... Een schoonzus van mij was kind in de oorlog, en toen ze het eigen konijn hadden geslacht at ze er lekker van en vroeg om nog een stukje Flappie.
Daarentegen weigerde ze om een jasje aan te trekken dat haar moeder had gemaakt van een oude zak (buitenkansje als je zoiets kreeg!) omdat er letters op stonden. Toen konden ze niet vermoeden dat er een tijd zou komen waarop op bijna alle kleding teksten stonden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
merel schreef:(...)

@ eigen vlees eten
Ik vermoed dat een paar van onze kinderen in huilen zouden uitbarsten als wij een eigen lammetje, kalfje of biggetje zouden opeten. Elke spin in ons huis wordt al met zorg buiten gezet. Vorig jaar hadden wij een rat in de tuin en zelfs daar wilden zij zich over ontfermen.
Het ene kind is het andere niet... Een schoonzus van mij was kind in de oorlog, en toen ze het eigen konijn hadden geslacht at ze er lekker van en vroeg om nog een stukje Flappie.
Daarentegen weigerde ze om een jasje aan te trekken dat haar moeder had gemaakt van een oude zak (buitenkansje als je zoiets kreeg!) omdat er letters op stonden. Toen konden ze niet vermoeden dat er een tijd zou komen waarop op bijna alle kleding teksten stonden.
Ik kon het als kind niet en nu nog steeds niet.
Mijn oudste zus had lammetjes, geitjes en kippetjes, die ze regelmatig lieten slachten.
Ik kon het beestje dat een naam had gekregen en ik geknuffeld had, niet wegkrijgen. :ouin
Toen de kinderen jonger waren en er ging een beestje dood, al was het een slak in de tuin, moest dat netjes in een doosje begraven worden.
Wij hebben zelf nooit dieren gehad die geschikt waren voor consumptie.
Zo'n kreeft zelf uitzoeken is dus ook niets voor mij. Ik lust trouwens geen kreeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Vanavond kwam dochter met gezin bij ons eten, en ook slapen. Maar voor dat eten moest ik wat verzinnen, je wil toch met wat lekkers voor de dag komen, wat kunnen de kleintjes eten, en ik heb ook geen zin om een uur in de keuken bij een stomende oven te staan. Dus gezocht in de recepten en twee dingen uitgekozen. Een Mexicaanse salade met gebakken aardappels en een bieten-linzen-geitenkaassalade. Eigenlijk stond ik dus twee maaltijden klaar te maken maar dat moet kunnen. Het was bijna klaar, toen ik ontdekte dat ik door de drukte de ingrediënten van het ene recept in de schaal van het andere recept stond te roeren... Gelukkig heeft niemand het gemerkt, en iedereen vond het erg lekker. Zelfs ik vond de bietensalade lekker, hoewel ik een afkeer van geitenkaas heb. Deze was niet zo sterk.
Een volgende keer met twee recepten misschien "kosher" werken, met twee aparte werkplekken met de spullen van elk recept apart neergezet. Het had flink fout kunnen lopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Vanavond kwam dochter met gezin bij ons eten, en ook slapen. Maar voor dat eten moest ik wat verzinnen, je wil toch met wat lekkers voor de dag komen, wat kunnen de kleintjes eten, en ik heb ook geen zin om een uur in de keuken bij een stomende oven te staan. Dus gezocht in de recepten en twee dingen uitgekozen. Een Mexicaanse salade met gebakken aardappels en een bieten-linzen-geitenkaassalade. Eigenlijk stond ik dus twee maaltijden klaar te maken maar dat moet kunnen. Het was bijna klaar, toen ik ontdekte dat ik door de drukte de ingrediënten van het ene recept in de schaal van het andere recept stond te roeren... Gelukkig heeft niemand het gemerkt, en iedereen vond het erg lekker. Zelfs ik vond de bietensalade lekker, hoewel ik een afkeer van geitenkaas heb. Deze was niet zo sterk.
Een volgende keer met twee recepten misschien "kosher" werken, met twee aparte werkplekken met de spullen van elk recept apart neergezet. Het had flink fout kunnen lopen.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd welke ingrediënten je nou verwisselde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

De feta en de dressing van olie, limoensap en honing gingen in de bietensalade. Die pakte dus wat zoeter uit dan de bedoeling was, maar niemand stoorde zich er aan. Het had erger kunnen zijn.
Ik heb vroeger, toen mensen nog maizenapapjes over de groente deden, een keer de custard gebruikt. Dat was niet best... en het was bij een ander (gezinsverzorging).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik heb vroeger, toen mensen nog maizenapapjes over de groente deden, een keer de custard gebruikt. Dat was niet best... en het was bij een ander (gezinsverzorging).
:haha :sweat
Ach ja, een keukenblunder, wie maakt m nooit? ;)
Vreselijk die maizenapapjes, ik heb dat niet overgenomen hoor destijds. Tot afgrijzen van mn moedertje. Maar toen ze een keer andijvie mee at, was ze ook meteen om. Veel lekkerder, zei ze.

Gisteren weer - op verzoek - de citroenlasagne gemaakt. Het blijft toch een heerlijk licht gerechtje op zo'n warme dag.
Voor vanavond heb ik een moot zalm in bladerdeeg, met een groene salade erbij van veldsla en tuinkruiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie