Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat laatste is helemaal geen waar. Althans, ik herken er niets van. Ik rijd vaak over die weg, en heb er weinig of nooit oponthoud.
Verder geloof ik ook niet in een file van 1100 km. Dat is zowat vanaf Amsterdam naar Parijs.
Dat laatste geloof ik ook niet. Wellicht met n-wegen erbij. Waar rij jij over de A4? Ik rij dagelijks A29, maar das een drama.
Ik denk dat @Mara de A4 bij Delft bedoelt. Het nieuwe stuk weg. Ik reed dagelijks vanuit Den Haag richting Rotterdam, en dan was de A4 rond vijf uur inderdaad een regelrecht drama.
Inderdaad vanaf Schiedam. Net voorbij Delft begint het dan al, verderop bij het Clausplein en bij Leiden in de flessenhals, en als laatste bij Amsterdam.
Zeeuw schreef:Dan rijd je niet op de gebruikelijke tijden.
Op de A4 maakt dat niets uit, houd het maar eens een tijdje in de gaten er zijn de hele dag opstoppingen.
Een vriend van hem vertrekt om 6 uur s'morgens, maar hij is zelfs de file niet voor.
Vriendin van dochter woont in Delft, haar werkplek verhuisde naar Utrecht en ze moest dus mee, voorlopig, tot ze iets anders heeft gevonden. Ook zij vertrekt s'morgens om half 7.
Ik sprak mensen die hun kinderen met de "Westlandbus" ,schoolbus dus, mee laten gaan en toen deze pas begon te rijden jaren geleden, kon die een half uur later vertrekken. Het vertrek is intussen al een paar keer vervroegd, vanwege de drukte op de A20.
De verwachting is dat het de komende jaren nog veel erger gaat worden.
De werkzaamheden voor de Blankenburgtunnel gaan binnenkort van start, zal ook extra drukte en vertraging opleveren denk ik, aan beide kanten van de Waterweg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Thuisvrouw »

@mara, mag ik eens vragen, die kruiden van jonnie boer., hoe weet je welk mengsel je moet gebruiken en waarvoor? Het lijkt me heel leuk ze eens te gebruiken. Of is het gewoon een kwestie van proberen?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Staat er ook wel op; zwolsche stoof is heerlijk op sudderlappen, vadouvan kruiden zijn voor een indiaanse smaak etc. Ik heb er ook meerdere potjes in mij kast staan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef:@mara, mag ik eens vragen, die kruiden van jonnie boer., hoe weet je welk mengsel je moet gebruiken en waarvoor? Het lijkt me heel leuk ze eens te gebruiken. Of is het gewoon een kwestie van proberen?
Het is begonnen met de Zwolsche stoof dat stond in een recept.
Toen zag ik de andere mengels en dan moet je als het ware in gedachten die smaken proeven.
Dus die Baharat zijn "warme" smaken en dat is altijd prima bij rundvlees.
Lemon pepper en curry madras is altijd goed met kip of varkensvlees.
Ik zou dit vroeger ook zo niet gekund hebben hoor, maar dat is de ervaring (en de mislukkingen) van alle jaren koken.
En dankzij diverse kookprogramma's op tv, moet ik eerlijk bekennen.
Mijn moeder kookte de spinazie en andijvie op één manier, maar er werd niets anders mee gedaan terwijl het zulke mooie groentes zijn.

Ik zou beginnen met het vlees te kruiden als het nog op de plank ligt. Als het bijna gaar is, altijd even proeven.
Is het te flauw kun je gerust kruiden toevoegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Panny »

Ik gebruik Ras El Hanout van Johnie Boer. Erg lekker!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Thuisvrouw »

Helemaal goed!! Vooral voor groentes ben ik op zoek naar wat gevarieerde manieren om klaar te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook altijd op dezelfde manier doe. En dat is best jammer ja. Er zijn zoveel kruiden en manieren.

Straks eerst even naar de AH!! :super
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef:Helemaal goed!! Vooral voor groentes ben ik op zoek naar wat gevarieerde manieren om klaar te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook altijd op dezelfde manier doe. En dat is best jammer ja. Er zijn zoveel kruiden en manieren.

Straks eerst even naar de AH!! :super
Spinazie kun je prima roerbakken in olijfolie, verwerken in hartige taart.
Kijk eens op AH nl en gebruik de zoekfunctie. Ik kook heel vaak volgens recepten uit de allerhande en Boodschappen.
Je hoeft het niet altijd letterlijk te volgen, ik gebruik bijv. nooit pijnboompitten en ben heel zuinig met knoflook. Liever niet.
En soms krijg je ineens een helder idee.
Ik liet een stuk klapstuk trekken en dacht, wat jammer van die bouillon, waarom doe ik daar niets mee?
Om er vervolgens de wortel, ui en aardappelen in te koken. En dat geeft me een smaak aan de hutspot!
Toen ik in de kleine kinderen zat wilde ik hen toch alle groenten laten eten.
En dan maakte ik soepjes, van allerlei groene groentes of oranje/rode, daar kun je eindeloos mee variëren.
Is ook prima restverwerking trouwens.
Gewoon proberen, soms is het buitengewoon geslaagd, een andere keer is het te zoet bijv. (teveel worteltjes gebruikt)
Groene paprika doe ik verder niets mee, maar verwerk die dan in een groenegroentensoep.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

De recepten van AH zijn doorgaans heel goed.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Thuisvrouw »

Lijkt me heel leuk om te proberen!!! Dank je wel voor de tips!!

Soep maak ik al een paar jaar helemaal zelf, zonder pakjes en zakjes. De kinderen hadden laatst bij iemand soep gehad uit een pakje.

Ze vonden het niet meer lekker :)

Dat geeft moed om door te gaan ;)
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:Dan rijd je niet op de gebruikelijke tijden.
Op de A4 maakt dat niets uit, houd het maar eens een tijdje in de gaten er zijn de hele dag opstoppingen.
Ik had het hier over de A29. Daar kun je buiten de spits redelijk doorrijden. Behalve als ineens de Haringvlietbrug open is. Een brug icm een snelweg, dat is wel heel Nederlands denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:Dan rijd je niet op de gebruikelijke tijden.
Op de A4 maakt dat niets uit, houd het maar eens een tijdje in de gaten er zijn de hele dag opstoppingen.
Ik had het hier over de A29. Daar kun je buiten de spits redelijk doorrijden. Behalve als ineens de Haringvlietbrug open is. Een brug icm een snelweg, dat is wel heel Nederlands denk ik.
Ik had er even geen erg in dat de A4 inmiddels doorgetrokken is.
Ja dat is op de A20 ook, evenals bij Utrecht, de Galecopperbrug. En scheepvaartverkeer heeft voorrang, ook in de spits. :banghead
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mannetje »

De Galecopperbrug in de A12 kan niet open, gelukkig. Dan zou heel het oost/west-verkeer bij Utrecht vast staan...
In de A29 zit een dubbel probleem. Direct naast de Haringvlietbrug zit ook nog de Volkerakbrug. Daar hebben we wat keren stilgestaan van de zomer...

Maar misschien kan het file-gedeelte een eigen topic krijgen?
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Na het pindakaasboek is er nu een hagelslagboek. Ik ken ze allebei niet, maar ben wel nieuwsgierig. Kan dat echt wat zijn?
Uit het AD:
Dit project heeft ons in laten zien dat het niet alleen als broodbeleg dient. Combinaties als hagelslag met spek, met gorgonzola of met peperkoek hebben heerlijke en verrassende recepten opgeleverd waardoor je nu de hele dag door hagelslag kunt eten.
En dit zijn de ingrediënten voor een bloemkoolrisotto - met pure hagelslag. Wie durft? :D
Recept bloemkoolrisotto

Ingrediënten (voor 4 porties):
- 1 kleine bloemkool
- Scheutje olijfolie
- 50 gram boter
- Snuf zout
- 250 gram risotto
- 1 liter bouillon
- 150 gram parrano strooikaas
- 1 eetlepel cottage cheese
- 4 eetlepels pure hagelslag
- 40 gram Parmezaanse kaas
- tuinkers
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

emigrant schreef:in rijstolie is goed ja.
probeer ook eens in ghee of geklaarde boter friet te bakken.
Worden ze romig van Mara!
Bij AH zag ik pakjes geklaarde boter liggen en heb er eentje meegenomen.
Maar het is slechts 125 gram en kost 1.59.
Wel is het bijna een jaar goed :oO
Hoe is dat mogelijk, weet jij dat emigrant?
Kun je zelfgemaakte ook lang bewaren?

De verspakketten waren weer in de aanbieding en ik heb nu maar eens de koolraap/meiknolletjes (en dat in november :D ) varant meegenomen.
Ik ben de enige in huis die best graag knolletjes lust - zo heette dat, tegenwoordig moet je knolraap zeggen - en als we niet oppassen wordt dit straks een vergeten groente. Want de jeugd kent het verschil amper tussen een selderijknol en een koolraap, merk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18719
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Staat bij mij ook in de oven Mara, ben benieuwd.

En ik had pas paar kuipjes Campina botergoud. Vies! Stinkt verschrikkelijk. Kan bijna niet geloven dat het zo hoort te ruiken.
En echt vies.
(3 kuipjes gekocht.... 1 al weggegooid, net de 2e opengemaakt ruikt hetzelfde)
Plaats reactie