Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteren op verzoek weer eens een pastagerecht gemaakt.
Mini-penne met brie, hamreepjes, courgette, lenteui met een romige bechamelsaus.
Het bleek zo voedzaam te zijn dat het recept voor 4 makkelijk met 5 personen gegeten kon worden.
Er is dus een schaaltje op weg naar schoonpa.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Dat varieert Zita.
Het is ook niet echt in steen gebeiteld. Soms gebruik ik 3 eieren, soms 4. Ligt aan de grootte, de hoeveelheid vulling.
Ik gebruik meestal kookroom light. Kaas niet eens altijd.
Kruiden ligt er ook aan, gebruik je veel groenten? En zo ja, welke?
Wij vonden de variatie met flame roasted zalm (o.m. verkrijgbaar bij AH) erg lekker en dan is dille eigenlijk een must.
Hier is een recept
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... asted-zalm
Ook mijn schoonvader heeft hiervan gesmuld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door parel »

Zita schreef:Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Dat kan inderdaad verschillen. Ik gebruik meestal 3 eieren. Soms meng ik dat met een bakje kruidenroomkaas, maar ook weleens met creme fraice. En dan kan er bijvoorbeeld kervel, peterselie en bieslook bij.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
Zita schreef:Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Dat kan inderdaad verschillen. Ik gebruik meestal 3 eieren. Soms meng ik dat met een bakje kruidenroomkaas, maar ook weleens met creme fraice. En dan kan er bijvoorbeeld kervel, peterselie en bieslook bij.
Ik had, nu ik dit zie, zo ik dacht, al een poos geen parel meer heb gezien... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
parel schreef:
Zita schreef:Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Dat kan inderdaad verschillen. Ik gebruik meestal 3 eieren. Soms meng ik dat met een bakje kruidenroomkaas, maar ook weleens met creme fraice. En dan kan er bijvoorbeeld kervel, peterselie en bieslook bij.
Ik had, nu ik dit zie, zo ik dacht, al een poos geen parel meer heb gezien... :)
Scherp! Dat was inderdaad lang geleden. Ik was gisteren dusdanig aan het SOGgen (Studie Ontwijkend Gedrag) dat ik besloot weer even langs te komen.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
-DIA- schreef:
parel schreef:
Zita schreef:Ik zoek een basic recept voor quiche. De vulling heb ik al (diverse groenten + spekjes of gerookte kip), maar ik puzzel op de verhoudingen kaas/eieren/room. En welke kruiden?
Dat kan inderdaad verschillen. Ik gebruik meestal 3 eieren. Soms meng ik dat met een bakje kruidenroomkaas, maar ook weleens met creme fraice. En dan kan er bijvoorbeeld kervel, peterselie en bieslook bij.
Ik had, nu ik dit zie, zo ik dacht, al een poos geen parel meer heb gezien... :)
Scherp! Dat was inderdaad lang geleden. Ik was gisteren dusdanig aan het SOGgen (Studie Ontwijkend Gedrag) dat ik besloot weer even langs te komen.
Interessant! Deze vind ik wel leuk en leerzaam: https://www.topscriptie.nl/studieontwij ... en-soggen/
Wellicht zal ik er geen reactie op krijgen, dat hoeft dan ook niet. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteravond aspergesoep gemaakt van het pakket bij AH. (Nu met 25% korting)
Er zat 1 aardappel in, ik heb er nog een grote bijgedaan, wat reepjes beenham erop en het was een volwaardige maaltijd. Mijn man nam er nog een volkorenboterham bij, ik niet.
Uitje moest ik aanfruiten met een theelepel kerriepoeder, bouillon trekken van de schillen en de "kontjes" het werd echt een smakelijke romige, lichtgebonden soep.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Asperges staan bij ons ook deze week op het menu. ik ben er nog niet uit hoe ik ze ga klaarmaken.

Vandaag wordt het op verzoek van mijn jongste bloemkool met een kaassaus, kippendijen en gekookte aardappelen.

Afgelopen weekend heb ik weer eens risotto gemaakt met paddestoelen en spinazie. Het zal wel aan mij liggen, maar eigenlijk vind ik het niet zo lekker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Asperges staan bij ons ook deze week op het menu. ik ben er nog niet uit hoe ik ze ga klaarmaken.
De kinderen hebben met elkaar gemeen dat ze geen erwtensoep en geen asperges lusten. Er is ergens iets fout gegaan in het smaakgen :huhu
merel schreef:Afgelopen weekend heb ik weer eens risotto gemaakt met paddestoelen en spinazie. Het zal wel aan mij liggen, maar eigenlijk vind ik het niet zo lekker.
Ik kom er nooit toe om risotto te maken. Zie een tv kok het weleens bereiden. Heel gedoe nog. Maar het ziet er dan uit als rijstepap en daar heb ik geen prettige herinneringen aan.
Ik ga straks een romige courgettequiche maken, met een bodem van vers bladerdeeg.
Er moet in etappes worden gegeten, dus dan is zoiets wel handig.
Na een paar dagen hollandse prak zet ik even een aardappelstop in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Rijstepap heb ik wel goede herinneringen aan, lekker zoet. Risotto heb ik nu in meerder varianten klaargemaakt, maar het kan mij niet bekoren, witte nattige rijst met relatief weinig groente en veel vet door room en kaas.

Wij hadden juist sinds woensdag geen Hollandse pot meer gegeten. Donderdag gesnackt ( ook wel Hollands, maar niet gezond). Vrijdag volkoren spaghetti met tonijnsaus, zaterdag vega lasagne, zondag risotto en gisteren BBQ bij familie. Ik snak naar een gewone aardappel
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Na een paar dagen hollandse prak zet ik even een aardappelstop in.
Bijzonder. Ik eet met feestdagen nooit gekookte aardappels. Dat is een ingesleten principe, waar ik waarschijnlijk nooit meer vanaf zal wijken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Pioenroosje »

Ingesleten principe?

Dat lijkt mij een contradictio in terminis...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Pioenroosje schreef:Ingesleten principe?

Dat lijkt mij een contradictio in terminis...
Eerder een freudiaanse verspreking. Wel verhelderend. We lezen voor principe voortaan traditie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

:yahoo
Zo neemt niemand me meer serieus... :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie