Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef:
Mara schreef: Bloemkool smaakt naar niks. Je zou het nog kunnen proberen door het te bakken, dan karamelliseren de suikers.
Ay Mara, bloemkool smaakt toch echt naar ... bloemkool :)
Jawel, maar dat is het probleem met deze groente.
Als iemand strikt zoutloos moet eten, kun je bloemkool moeilijk op smaak krijgen.
Zeker als sommige kruiden ook niet mogen.
Maar het is een prima groente om een gerecht mee te maken, juist omdat het een neutrale smaak heeft.
Combi kerrie en nootmuskaat is altijd goed dan. Ook peperig/lemon kan prima.

De kipdijstoof van gisteravond heb ik uiteindelijk zo gemaakt.
Kipdijfilet in grove stukken snijden, licht gekruid met lemen/pepper en in de pan later nog curry madras toegevoegd (beide van JB).
Twee rode uien in halve ringen meegebakken, plus 2 eetlepels bloem.
Daarna kippenbouillon en kookroom light toegevoegd.
De laatste 10 minuten sperziebonen (had ik nog in de diepvries) mee laten sudderen.
Schaaltje gemaakt voor schoonvader, die is dol op prutjes, soepen en stamppotten, pan was bijna schoon. :)
Vanavond moet er in etappes gegeten worden, dus ik maak gevulde wraps en dan kan ik die per persoon warm maken in de oven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Dodo schreef:Het klinkt juist heerlijk.

Vraag: wat is de roti in dit gerecht? Omdat je zegt: zelf bakken?
Roti maak je van bloem, olijfolie, bakpoeder, beetje zout en water.
Het zijn zachte ronde koeken van brood en zeer dun, zodat je er bijna doorheen kan kijken.
Ik bak ze altijd op een omgekeerde wok.
We gebruiken roti om de rijst met tandoori te eten, zeg maar als een soort "bestek".
Als je het zelf niet wil maken kan je altijd nog naar de Turkse winkel om Arabisch platbrood te kopen.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Hoe gebruik je een wok omgekeerd?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Chrisje72 schreef:Hoe gebruik je een wok omgekeerd?
Neem een wok, doe de kookplaat of het gas aan en plaats hem op z´n kop op het vuur.
In plaats van de binnenkant te gebruiken doe je dat op deze manier met de bodem.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

Raakt de binnenkant van de wok daardoor niet beschadigd? Die is toch niet gemaakt daarvoor?
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik denk dat vooral mijn inductieplaat erdoor beschadigd, dus dat probeer ik maar niet.

@ mara en roos
Klinkt beide erg lekker.

Ik had gisteren linzensoep gemaakt. Aangezien manlief 3 dagen vegetarische echt te veel van het goede vindt, heb ik er maar fijne rookworsten doorheen gedaan. Voor mij had het niet gehoeven. Ik vind het zo ook erg lekker.
https://www.xandrabaktbrood.nl/groente- ... inzensoep/
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara en roos
Klinkt beide erg lekker.
Ik weet zeker dat jouw kinderen de kerriekipschotel ook wel lekker zullen vinden.

Vandaag weer eens vleesloos, na de goulashsoep van gisteravond.
Knolselderijgratin met appel en brie (recept vermeldt ook walnoten, maar vanwege allergie kan dit absoluut niet
Het moeten ook nog ongebrande zijn, dan kan een reactie des te heftiger optreden volgens de allergoloog. Je kunt beter kiezen voor gebrande noten, in zijn algemeenheid.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat klinkt ook erg lekker Mara? Wel erg vet met crème fraîche en brie. Het recept van Allerhande?

Wij eten vanavond weer Hollandse pot; snijbonen, gekookte aardappeltjes en een balletje gehakt. Afgelopen weekend waren wij bij familie en daardoor stond er nog 4 liter melk in de koelkast die al ruim over de datum was. Vanmorgen havermout gekookt en voor vanavond griesmeelpudding gemaakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat klinkt ook erg lekker Mara? Wel erg vet met crème fraîche en brie. Het recept van Allerhande?
Ja ik gebruik cr. fr. light. en per persoon heb je dan 50 gram brie, dat is de vleesvervanger dus.
Het was absoluut niet vet. De hoeveelheden die er onder staan zijn ook nog eens inkl. de walnoten. Maar die hebben we niet gemist.

Iets vetter eten in de winter is niet zo onverstandig. Dat heb je tenslotte nodig als brandstof. ;)
Je moet wel de goede vetten kiezen uiteraard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Iemand nog een gezonde tip voor het avondeten? Ik ben vandaag inspiratieloos en manlief kwam niet verder dan spruitjes en daar heb ik vandaag dus helemaal geen zin in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Iemand nog een gezonde tip voor het avondeten? Ik ben vandaag inspiratieloos en manlief kwam niet verder dan spruitjes en daar heb ik vandaag dus helemaal geen zin in.
Zuurkool misschien? Daar is het echt weer voor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Herman »

merel schreef:Iemand nog een gezonde tip voor het avondeten? Ik ben vandaag inspiratieloos en manlief kwam niet verder dan spruitjes en daar heb ik vandaag dus helemaal geen zin in.
Gewoon toch spruitjes doen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Iemand nog een gezonde tip voor het avondeten? Ik ben vandaag inspiratieloos en manlief kwam niet verder dan spruitjes en daar heb ik vandaag dus helemaal geen zin in.
Bij de Lidl hebben ze tegenwoordig maaltijdboxen. Gisteren de risotto gemaakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Iemand nog een gezonde tip voor het avondeten? Ik ben vandaag inspiratieloos en manlief kwam niet verder dan spruitjes en daar heb ik vandaag dus helemaal geen zin in.
Scrol dit topic even door. Er staan zoveel recepten in. :)
Is er geen markt in de buurt, met een goede viskraam?
Lekkerbekkies halen. Opwarmen in de oven vanavond, op een rooster of toppits snackpapier 180 graden, goed brood erbij of gebakken aardappeltjes en sla en je hebt een makkelijke en gezonde maaltijd. Kinderen zijn daar meestal dol op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Het gebeurt heel zelden, maar gisteren ging vrijwel de hele maaltijd de kliko in.
Ik had doperwtfusilli en bij het openen van de verpakking had ik al zo mijn twijfels.
Het ruikt vies. :deg
Maar toch op smaak gebracht met kruidenroomkaas, landham, cherrytomaatjes, sjalotjes, courgette...
Toen ik uiteindelijk proefde wist ik dat ik het niet moest gaan eten.
Mijn man heeft een klein bordje ervan op, hij vond het "aanvaardbaar".
De kinderen hebben een paar hapjes genomen, uit beleefdheid denk ik, maar het werd m echt niet.

Het werd uiteindelijk boerenlandbrood met pindakaas, een gebakken eitje, boerenkaas. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie