Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Chrisje72 schreef:Ja ik heb ook een kist van 5 kilo tomaten staan om te verwerken. Denk dat ik voor de optie van Roos ga. Per hoeveel vries jij het in Roos?
In diepvriesbakjes van een liter. Dat is voor 5 personen.
Rode uien, rode en groene puntpaprika´s snipperen en een fijgesneden rode peper en bakken in een grote bakpan met royaal olijfolie, saus erbij en even laten sudderen en een beetje kappertjes erbij. Gekookte pasta op het bord, saus er overheen scheppen met daarop een pickle van schijfjes augurk, ingemaakte groene peper en gesneden groene olijven. De pickle serveer ik apart, zodat iedereen naar smaak kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Chrisje72 schreef: Graag! En andere Thaise recepten ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Thaise vissoep (gebaseerd op 4 personen):
3 meiknollen in blokjes gesneden
2 grote winterwortels in blokjes gesneden
Deze groente koken met een blokje groentebouillon en 2 cm gember totdat het beetgaar is. Het kookwater niet afgieten, maar ik de pan bij de groenten houden. De gember mag ook geraspt worden.
Het vuur op half zetten.
1 blikje kokosmelk toevoegen
150 gram udon noedels toevoegen en beetgaar laten worden.
peper en zout naar smaak toevoegen
1 rode peper fijnsnijden (zonder zaadjes)
300 gram kabeljauw filet 10 minuten voor het opdienen van de soep in stukjes toevoegen en langzaam laten garen.
Soep serveren, wat rode peper en korianderblaadjes voor de garnering er overheen strooien.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik denk dat ik dit komende zondag ga maken. Je hoort nog hoe het beviel. Bedankt!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Kan ik gembersiroop vervangen door iets anders? Ik ben al 2 supermarkten afgeweest en ze hebben het beide uit het assortiment gehaald.
Ze wezen me op de stemgember, maar dat is m.i. een heel andere smaak.
Het viel me op dat er zoveel oosterse sausjes, mixen en oliën staan. Pools, Thais, Japans, Chinees, Indonesisch, maar de simpele gembersiroop moet er dan uit. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Roos2018 schreef:
Chrisje72 schreef: Graag! En andere Thaise recepten ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Thaise vissoep (gebaseerd op 4 personen):
3 meiknollen in blokjes gesneden
2 grote winterwortels in blokjes gesneden
Deze groente koken met een blokje groentebouillon en 2 cm gember totdat het beetgaar is. Het kookwater niet afgieten, maar ik de pan bij de groenten houden. De gember mag ook geraspt worden.
Het vuur op half zetten.
1 blikje kokosmelk toevoegen
150 gram udon noedels toevoegen en beetgaar laten worden.
peper en zout naar smaak toevoegen
1 rode peper fijnsnijden (zonder zaadjes)
300 gram kabeljauw filet 10 minuten voor het opdienen van de soep in stukjes toevoegen en langzaam laten garen.
Soep serveren, wat rode peper en korianderblaadjes voor de garnering er overheen strooien.
We hebben dit gisteren gegeten. De soep moet het niet van z'n uiterlijk hebben maar was wel heel lekker. Die gaan we nog wel eens eten.
De meiknolletjes kende ik nog niet, en die waren een verrassing met de lichte scherpe smaak. Deed denken aan mierikswortel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Ik erger me echt aan het feit dat steeds meer supermarkten een hele rode kool of rauwe bieten uit de schappen gehaald hebben.
Er is geen vraag meer naar mevrouw, krijg ik dan te horen.
Men koopt liever een pot, of kant-en-klaar uit de diepvries.
Dus toch maar weer uitgeweken naar mijn groenteman, die heeft het altijd wel. Met het loof nog aan de biet en een kleine, middel of joekel van een rode kool naar keuze. :super
Laatst gewijzigd door Mara op 22 aug 2018, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik denk dat in je eerste zin precies niet staat wat je bedoelt... :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik denk dat in je eerste zin precies niet staat wat je bedoelt... :D
Zo boos was ik. :D
Gewijzigd dus :garde
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteravond pizza (bodem van bloemkool) gemaakt, de topping was pesto zonder pijnboompitten.
Een gezond en veggie recept. En llekker :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Onlangs was ik op een 50-jarig huwelijksfeest. Het gouden echtpaar heeft het nooit breed gehad, maar met blijdschap en creativiteit toch altijd anderen laten meedelen in wat ze hadden. Nu was er een Chinees buffet. Er was gruwelijk veel over. Maar aan het einde van de maaltijd kwam de bruidegom tevoorschijn met enorme stapels plastic bakjes, eveneens geleverd door de Chinees. Wat over was, mocht mee met de gasten. Voor Chinees en een bakkie mee naar huis zou ik normaal gesproken niet warm lopen, maar het paste gewoon helemaal bij deze lieve mensen.
Zo zat ik dus vandaag aan stoofvlees van de Chinees. Gisteren had ik het met aardappelpuree en doperwten, vandaag met rijst en sperziebonen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Zita schreef:Onlangs was ik op een 50-jarig huwelijksfeest. Het gouden echtpaar heeft het nooit breed gehad, maar met blijdschap en creativiteit toch altijd anderen laten meedelen in wat ze hadden. Nu was er een Chinees buffet. Er was gruwelijk veel over. Maar aan het einde van de maaltijd kwam de bruidegom tevoorschijn met enorme stapels plastic bakjes, eveneens geleverd door de Chinees. Wat over was, mocht mee met de gasten. Voor Chinees en een bakkie mee naar huis zou ik normaal gesproken niet warm lopen, maar het paste gewoon helemaal bij deze lieve mensen.
Zo zat ik dus vandaag aan stoofvlees van de Chinees. Gisteren had ik het met aardappelpuree en doperwten, vandaag met rijst en sperziebonen.
dat is nou nog eens mooi. Koester die mensen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Bulger met ui, knoflook, diverse kruiden, paprika, courgette, tomaten. Bulger schijnt een veel lagere glycemische index te hebben dan couscous en is ook nog een erg lekker. Door de bulger doe ik wat ras el hanout kruiden, zo lekker!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

merel schreef:Bulger met ui, knoflook, diverse kruiden, paprika, courgette, tomaten. Bulger schijnt een veel lagere glycemische index te hebben dan couscous en is ook nog een erg lekker. Door de bulger doe ik wat ras el hanout kruiden, zo lekker!
Wij eten ook vaak bulgur, en behalve de kruiden die je noemt gaat er bij ons nog een hoop fijngesneden platte peterselie door en granaatappel pitjes voor een frisse touch.
Om het helemaal lekker te krijgen serveer ik er een schaal zelfgemaakte chumus bij met een sloot olijfolie en een schaal peulvruchten en een schaal salade. Dat eten we dan met arabisch platbrood.
Heerlijk om met elkaar lang te tafelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

AH heeft nu ook andere soorten rijst.
Vanavond maak ik de rijst die gemaakt is van linzen, kikkererwten en doperwten.
Het ziet er heel grappig uit in drie kleurtjes.
Misschien moet je er dan een vega schotel van maken, maar ik had gisteren al rundvlees gekocht, dus er komt een lekker stoofpotje bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Spagettini. Met bolognesesaus.
En in de slowcooker pruttelt applecider. Lekkere zelfgemaakte appelsap wat in Canada veel gedronken wordt.
Plaats reactie