Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Gritje »

Wij waren vandaag in Duitsland en haalden daar een bakje patat, vreselijk wat is het daar vet, er lag nog olie in het bakje toen het op was. Zelf had ik gelukkig eten voor mij meegenomen
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Gritje schreef:Wij waren vandaag in Duitsland en haalden daar een bakje patat, vreselijk wat is het daar vet, er lag nog olie in het bakje toen het op was. Zelf had ik gelukkig eten voor mij meegenomen
Hmm... een beetje ervaring leert dat bij de Oosterburen alles zo'n beetje vetter is dan hier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Hmm... een beetje ervaring leert dat bij de Oosterburen alles zo'n beetje vetter is dan hier.
Zolang dat onverzadigd vet is - zoals olijfolie - dan is dat zo erg nog niet. Maar dat zal wel niet zo zijn ... :)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Hmm... een beetje ervaring leert dat bij de Oosterburen alles zo'n beetje vetter is dan hier.
Zolang dat onverzadigd vet is - zoals olijfolie - dan is dat zo erg nog niet. Maar dat zal wel niet zo zijn ... :)
Tja.. zo precies weet ik dat ook niet. Feit is wel dat alles ook groter is: Brood, vleeswaren, kaasplakken, en 'normaal' brood kennen ze nauwelijks, evenals in alle andere landen om ons heen. Tot voor enkele jaren bestonden er ook geen kleine pakjes en blikjes frisdrank voor in de auto. Die zijn er de laatste jaren geleidelijk wat ingekomen. Maar gewoon brood? Nee dat hebben ze nog niet. En rundervlees is ook een zeldzaamheid, men eet blijkbaar liever varkensvlees. Oh ja, en bier, en bratwurst natuurlijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Gritje »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Hmm... een beetje ervaring leert dat bij de Oosterburen alles zo'n beetje vetter is dan hier.
Zolang dat onverzadigd vet is - zoals olijfolie - dan is dat zo erg nog niet. Maar dat zal wel niet zo zijn ... :)
Daar leek het mij niet op. Ze vonden het wel lekker en het waren kleine porties.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Gritje »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Hmm... een beetje ervaring leert dat bij de Oosterburen alles zo'n beetje vetter is dan hier.
Zolang dat onverzadigd vet is - zoals olijfolie - dan is dat zo erg nog niet. Maar dat zal wel niet zo zijn ... :)
Tja.. zo precies weet ik dat ook niet. Feit is wel dat alles ook groter is: Brood, vleeswaren, kaasplakken, en 'normaal' brood kennen ze nauwelijks, evenals in alle andere landen om ons heen. Tot voor enkele jaren bestonden er ook geen kleine pakjes en blikjes frisdrank voor in de auto. Die zijn er de laatste jaren geleidelijk wat ingekomen. Maar gewoon brood? Nee dat hebben ze nog niet. En rundervlees is ook een zeldzaamheid, men eet blijkbaar liever varkensvlees. Oh ja, en bier, en bratwurst natuurlijk!
Wij liepen nog even een lidl binnen maar daar viel het mij niet op. Niet naar vlees en kaas enz gekeken, konden wij toch niet meenemen met deze warmte
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Tja.. zo precies weet ik dat ook niet. Feit is wel dat alles ook groter is: Brood, vleeswaren, kaasplakken, en 'normaal' brood kennen ze nauwelijks, evenals in alle andere landen om ons heen. Tot voor enkele jaren bestonden er ook geen kleine pakjes en blikjes frisdrank voor in de auto. Die zijn er de laatste jaren geleidelijk wat ingekomen. Maar gewoon brood? Nee dat hebben ze nog niet. En rundervlees is ook een zeldzaamheid, men eet blijkbaar liever varkensvlees. Oh ja, en bier, en bratwurst natuurlijk!
We zijn in Salland op vakantie geweest en het Duitse brood kon je gewoon op de markt in Rijssen kopen. Donker driehoekig brood met veel zaden erin. Was erg lekker!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Tja.. zo precies weet ik dat ook niet. Feit is wel dat alles ook groter is: Brood, vleeswaren, kaasplakken, en 'normaal' brood kennen ze nauwelijks, evenals in alle andere landen om ons heen. Tot voor enkele jaren bestonden er ook geen kleine pakjes en blikjes frisdrank voor in de auto. Die zijn er de laatste jaren geleidelijk wat ingekomen. Maar gewoon brood? Nee dat hebben ze nog niet. En rundervlees is ook een zeldzaamheid, men eet blijkbaar liever varkensvlees. Oh ja, en bier, en bratwurst natuurlijk!
We zijn in Salland op vakantie geweest en het Duitse brood kon je gewoon op de markt in Rijssen kopen. Donker driehoekig brood met veel zaden erin. Was erg lekker!
Ik kom bijna nooit op de markt. Soorten brood kun je eigenlijk overal wel kopen. Ik bedoelde meer het feit dat je ons 'gewone' Nederlandse brood vrijwel niet ziet in Duitsland (ook in België en Frankrijk trouwens, en andere Europese landen niet). Het zijn daar meer grote hompen. Over het algemeen stevige kost. Wil je in Duitsland licht of witbrood hebben dan zit je vaak vast aan een soort Golden Toast of zo. Dat zijn dan weer heel kleine sneetjes.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Tiberius »

Dan neem je toch een sneetje extra?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Vandaag een grote pan stamppot gemaakt wat een beetje lijkt op Hollandse pot, maar het toch niet is:
Nederlandse andijvie en Israelische aardappelen (verhouding 65 : 35)
met een touch van Japanse rijst vinegraitte en
Indonesische ketjap manis.

Vooral de Japanse vinegraitte geeft het gerecht een frisse smaak.
De rest staat af te koelen in de koelkast en hopen we morgen met een salade (tomaat, komkommer, avocado, olijven, rode ui en olijfolie) en gekookte eieren koud te eten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

In Honselersdijk kon je vandaag gratis cherrytomaatjes afhalen, omdat ze die anders weg moesten gooien.
Ze draaien door vanwege de warmte.
Ze waren in no time weg, zei een vriendin die helaas te laat was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Mara schreef:In Honselersdijk kon je vandaag gratis cherrytomaatjes afhalen, omdat ze die anders weg moesten gooien.
Ze draaien door vanwege de warmte.
Ze waren in no time weg, zei een vriendin die helaas te laat was.
als het gratis is wil men alles, maar ervoor betalen als er een deukje in zit, ho maar. Belachelijk al dat weggooien, maar vooral dat beleid van supermarkt-inkopers is zeer zeer laakbaar. Kieskeurigheid ten top. Maar wel blikken redbull blijven verkopen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

emigrant schreef:
Mara schreef:In Honselersdijk kon je vandaag gratis cherrytomaatjes afhalen, omdat ze die anders weg moesten gooien.
Ze draaien door vanwege de warmte.
Ze waren in no time weg, zei een vriendin die helaas te laat was.
als het gratis is wil men alles, maar ervoor betalen als er een deukje in zit, ho maar. Belachelijk al dat weggooien, maar vooral dat beleid van supermarkt-inkopers is zeer zeer laakbaar. Kieskeurigheid ten top. Maar wel blikken redbull blijven verkopen.
Het was zelfs een journaal-item. Hier vroeg men intussen zich af waarom deze tomaatjes niet aan de voedselbanken werden gegeven.
Er kwamen dikke mercedessen voorrijden om tomaatjes te halen.
En als iedereen nu een bescheiden bakje nam, nee, er werd inhalige gegraaid, en kratten vol gingen tegelijk weg.
6 miljoen kilo, dat zijn 3 grote vrachtwagens vol, in no time weg door mensen die het makkelijk konden betalen (de meesten van hen)
Mijn vriendin woont er vlakbij en was op de fiets gegaan. Maar als je toch met een benzineslurper gaat, is die winst toch ook weg?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Het gaat niet om het milieu maar om het feit dat je het gratis kan krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Het gaat niet om het milieu maar om het feit dat je het gratis kan krijgen.
Ik heb het niet over het milieu, maar over de benzinekosten die je dan maakt. Die wegen toch niet op tegen een doosje tomaatjes?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie