Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:Het gaat niet om het milieu maar om het feit dat je het gratis kan krijgen.
Ik heb het niet over het milieu, maar over de benzinekosten die je dan maakt. Die wegen toch niet op tegen een doosje tomaatjes?
Voor sommigen wel, zeker als ze een dure Mercedes hebben. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Tiberius »

Of een auto van de zaak. ;)
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Brbndr »

Mara schreef: En als iedereen nu een bescheiden bakje nam, nee, er werd inhalige gegraaid, en kratten vol gingen tegelijk weg.
6 miljoen kilo, dat zijn 3 grote vrachtwagens vol, in no time weg door mensen die het makkelijk konden betalen (de meesten van hen)
Mijn vriendin woont er vlakbij en was op de fiets gegaan. Maar als je toch met een benzineslurper gaat, is die winst toch ook weg?
grote wagens daar ... of kleine kilos dat kan ook.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Brbndr schreef:
Mara schreef: En als iedereen nu een bescheiden bakje nam, nee, er werd inhalige gegraaid, en kratten vol gingen tegelijk weg.
6 miljoen kilo, dat zijn 3 grote vrachtwagens vol, in no time weg door mensen die het makkelijk konden betalen (de meesten van hen)
Mijn vriendin woont er vlakbij en was op de fiets gegaan. Maar als je toch met een benzineslurper gaat, is die winst toch ook weg?
grote wagens daar ... of kleine kilos dat kan ook.
Zo zag het er uit:
Afbeelding
De kweker gaf zes miljoen tomaatjes weg, die door het warme zomerweer te snel gerijpt zijn en daardoor niet meer geschikt zijn voor de normale verkoop. "Die zes miljoen tomaten zijn ongeveer een week aan slechte oogst:
https://nos.nl/artikel/2244520-gratis-z ... f-uur.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik denk dat veel mensen ook wel de reactie hebben: dat laten we niet gebeuren, dat zoveel goed voedsel weggegooid moet worden. Geef maar hier.
Die kinderen op de foto... met een kruiwagen... :oops
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Zijn er (inmiddels) nog nieuwe zomerrecepten om te delen? ::tilt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Zondag een lekkere witlof-nectarine-gerooktekipsalade op. Broodje met iets wat oude kaas-salade of iets dergelijks heette erbij.
Gisteren courgettesoep gemaakt. Twee mega-courgettes gekregen, en soep is de snelste manier om het op te krijgen. Ik dacht alleen dat die zaadjes wel zacht zouden worden. Niet dus. Soep met brokken dus.
Vandaag staat er een afspraak om bij familie te gaan eten. Bij 34 graden eet ik het liefst een beetje rauwkost ofzo. Maar nee, Zita komt dus het moet gezellig dus we halen Chinees.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zita schreef:Bij 34 graden eet ik het liefst een beetje rauwkost ofzo. Maar nee, Zita komt dus het moet gezellig dus we halen Chinees.
In de tropen eten ze juist pittig en heet. Dat brengt de zweetproduktie lekker op gang.
Salades zijn zeker lekker en fris, en je kunt honderden combinaties daarmee maken.
Maar of de gezelligheid nu van de Chinees moet komen :quoi
Ik pas. Als je een keertje de nadelige gevolgen van de Ve tsin hebt ondervonden, wil je dat geen tweede keer meer.
Ik had gisteravond saté gemaakt van kipdijfilet, met satésaus van Remia (vinden wij de lekkerste) met witte rijst en sperzieboontjes.
Vanavond wordt het denk ik een hollandse prak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:
Zita schreef:Bij 34 graden eet ik het liefst een beetje rauwkost ofzo. Maar nee, Zita komt dus het moet gezellig dus we halen Chinees.
In de tropen eten ze juist pittig en heet. Dat brengt de zweetproduktie lekker op gang.
Salades zijn zeker lekker en fris, en je kunt honderden combinaties daarmee maken.
Maar of de gezelligheid nu van de Chinees moet komen :quoi
Ik pas. Als je een keertje de nadelige gevolgen van de Ve tsin hebt ondervonden, wil je dat geen tweede keer meer.
Ik had gisteravond saté gemaakt van kipdijfilet, met satésaus van Remia (vinden wij de lekkerste) met witte rijst en sperzieboontjes.
Vanavond wordt het denk ik een hollandse prak.
Grappig Mara, maar wij hebben gisteren ongeveer hetzelfde gegeten. We hadden familie op bezoek, dus heb ik grote hoeveelheden gemaakt en in chafing dishes gedaan.
Kilo´s verse spercie boontjes uit de tuin, witte rijst en bruine parelrijst (eerst gebakken in olijfolie), een grote bak fijngesneden andijvie, kipsate gebakken en een pittige satesaus (met ketjap en sambal) en een verfrissende meloen/grapefruit salade als dessert.
Het is inderdaad zo dat bij hoge temperaturen pittig eten helpt om je lichaamswarmte enigszins kwijt te raken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef: Grappig Mara, maar wij hebben gisteren ongeveer hetzelfde gegeten. We hadden familie op bezoek, dus heb ik grote hoeveelheden gemaakt en in chafing dishes gedaan.
Kilo´s verse spercie boontjes uit de tuin, witte rijst en bruine parelrijst (eerst gebakken in olijfolie), een grote bak fijngesneden andijvie, kipsate gebakken en een pittige satesaus (met ketjap en sambal) en een verfrissende meloen/grapefruit salade als dessert.
Het is inderdaad zo dat bij hoge temperaturen pittig eten helpt om je lichaamswarmte enigszins kwijt te raken.
En eindelijjk eens de echte hollandse knakboontjes. ;)
Gehaald bij een tuinder in het buitengebied, want die uit de supermarkt zijn over het algemeen twijfelachtig van kwaliteit. Draderig, ze knakken slecht.
Wij hebben dan niet de pittige versie satésaus hoor, die bestaat ook. Maar deze is tikje zoetig.
Gisteren heb ik pizzasaus gemaakt van verse tomaten en wat was ie goed gelukt. :langue
Ik maak meestal zelf wel de saus, maar van bliktomaten en passata, maar omdat de tomaten betaalbaar zijn, ook de pruimtomaat, nu eens echt helemaal vers.
Ieder had topping naar keuze, ik koos voor een plak beenham met wat geraspte kaas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef: Gisteren heb ik pizzasaus gemaakt van verse tomaten en wat was ie goed gelukt. :langue
Ik maak meestal zelf wel de saus, maar van bliktomaten en passata, maar omdat de tomaten betaalbaar zijn, ook de pruimtomaat, nu eens echt helemaal vers.
Ieder had topping naar keuze, ik koos voor een plak beenham met wat geraspte kaas.
Oh, heerlijk!
Ik koop om de paar maanden een paar kratjes cherry tomaten bij de tuinder. Daar maak ik verse saus van.
Tomaatjes koken in een grote soep- of vleespan met verse oregano, wat salie, selderij en wat zout erbij, als basissaus. Laten indikken en zeven, en vervolgens invriezen.
Totdat het weer op is ... :) en dat gaat hard in een gezin met opgroeiende kinderen.
Kant en klare pakjes en zakjes pastasaus doen we hier niet aan.
Trouwens, tomaten en tomatenpuree in blik zijn minstens net zo gezond als verse tomaten.

Vandaag nog bij de Lidl verse okra, kouseband, kurkuma, groene padron pepers en gember kunnen kopen.
Dat belooft dit weekend een heerlijk vers Thais buffet.
Als je een heerlijk recept wil hebben voor een Thaise kokos/vissoep, laat het ff weten, dan plaats ik dat hier op RF.

Wat hebben we vanavond heerlijk van ons avondeten genoten in de buitenlucht die zo heerlijk naar een zomerse regenbui rook. :super
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Roos2018 schreef:


Als je een heerlijk recept wil hebben voor een Thaise kokos/vissoep, laat het ff weten, dan plaats ik dat hier op RF.
Graag! En andere Thaise recepten ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef: Als je een heerlijk recept wil hebben voor een Thaise kokos/vissoep, laat het ff weten, dan plaats ik dat hier op RF.
Nee, maar dank je wel hoor. :)
Vis vind ik lekkerder als het gebakken of gestoofd is en de Thaise keuken is niet de mijne.
Vandaag wordt het lasagne, van verse tomaten.
Ik moet 5 kilo trostomaten gaan verwerken straks. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Chrisje72 schreef:
Roos2018 schreef:


Als je een heerlijk recept wil hebben voor een Thaise kokos/vissoep, laat het ff weten, dan plaats ik dat hier op RF.
Graag! En andere Thaise recepten ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Hier ook interesse.

Voor iedereen die een makkelijk/lekker toetje zoekt: roomijs met gepureerde mango. Om een of andere reden is de combi heel smakelijk.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Chrisje72 »

Ja ik heb ook een kist van 5 kilo tomaten staan om te verwerken. Denk dat ik voor de optie van Roos ga. Per hoeveel vries jij het in Roos?
Plaats reactie