Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteren de eerste stoofpeertjes van dit seizoen gekookt. Ze waren heerlijk zoet en bloedrood.
Ik had stamppot chinese kool gemaakt en ze smaakten daar goed bij.
Die chinese kool was trouwens de enige aanvaardbare groente bij de Lidl.
De boontjes zagen er niet uit, snijbonen waren duur, bietjes verkopen ze alleen (veel te gaar) voorgekookt in zo'n vacuum getrokken zakje.
Ik heb er wel druiven gekocht, die waren heerlijk zoet en absoluut pitloos.
Maar waarom ze nu elk jaar die prijs winnen als beste groente-afdeling, is mij een kompleet raadsel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

Mara schreef:Gisteren de eerste stoofpeertjes van dit seizoen gekookt. Ze waren heerlijk zoet en bloedrood.
Ik had stamppot chinese kool gemaakt en ze smaakten daar goed bij.
Die chinese kool was trouwens de enige aanvaardbare groente bij de Lidl.
De boontjes zagen er niet uit, snijbonen waren duur, bietjes verkopen ze alleen (veel te gaar) voorgekookt in zo'n vacuum getrokken zakje.
Ik heb er wel druiven gekocht, die waren heerlijk zoet en absoluut pitloos.
Maar waarom ze nu elk jaar die prijs winnen als beste groente-afdeling, is mij een kompleet raadsel.
Dit herken ik niet @Mara.
Bij ons is de Lidl echt heel goed. Wel vind ik vooral het fruit uitstekend, daar kan niemand tegen op.
Maar de groente heeft wel een tik gehad met deze droge zomer, dat moet je misschien ook mee tellen.
En het assortiment is niet heel uitgebreid vind ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Terri schreef: Dit herken ik niet @Mara.
Bij ons is de Lidl echt heel goed. Wel vind ik vooral het fruit uitstekend, daar kan niemand tegen op.
Maar de groente heeft wel een tik gehad met deze droge zomer, dat moet je misschien ook mee tellen.
En het assortiment is niet heel uitgebreid vind ik.
Er zijn hier 2 Lidl winkels, en hun assortiment is hetzelfde. Ik vind het verre van prettig dat ik geen krop andijvie kan kiezen, maar persé voorgesneden in zakken van 400 gram. Bij AH en Jumbo kun je nog verschillende gewichten kiezen en fijn of grof gesneden.
Ik vind de Lidl over het algemeen echt niet goedkoper dan een gemiddelde super (groente en fruit dus) en al helemaal niet i.v.v. de Turkse supermarkt.
Je kunt ook geen halfjes brood krijgen, alleen hele voorgesneden. Het is dus echt een winkel voor gezinnen, als alleenstaande heb je er niet zoveel aan.
Wat ik ook niet snap is dat de kuipjes en flesjes braadboter gewoon in een schap staan en niet in de koeling.
Het is dat ik een katje heb dat dol is op die zakjes voer, anders kwam ik er niet, ik vind het gewoon geen prettige winkel.
Ik kan beter uit de voeten in de Aldi, daar zijn de toetjes onovertroffen volgens de kinderen. Ook hebben ze lekkere vruchtenkwark met minder koolhydraten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Boodschappen doe ik voornamelijk bij de Turkse supermarkt. Neem alleen al de kruiden: een flinke bos platte peterselie en koreander kost daar ongeveer 1,50. Daar heb je bij AH een paar zielige takjes voor, verpakt in een plastic doosje.
De rozenblaadjes jam (Sebahat) moet je ook eens proberen, @Mara, die is werkelijk verrukkelijk. :super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef:Boodschappen doe ik voornamelijk bij de Turkse supermarkt. Neem alleen al de kruiden: een flinke bos platte peterselie en koreander kost daar ongeveer 1,50. Daar heb je bij AH een paar zielige takjes voor, verpakt in een plastic doosje.
De rozenblaadjes jam (Sebahat) moet je ook eens proberen, @Mara, die is werkelijk verrukkelijk. :super
Ik zal volgende keer eens kijken. Is dat niet mierzoet?
Vanavond voor het eerst een stevig gevulde maaltijdsoep, op basis van verse tomaten en passata, witte bonen, tuinkruiden en wat groenten en plakjes rookworst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Nathanaël »

Grappig, wij rijden juist een eind om om naar de Lidl te kunnen gaan. We zijn daar voor meer boodschappen zo´n 15-20 euro minder kwijt dan bij de Jumbo. Daarnaast is het assortiment aan groenten en vlees veel groter dan bij de Jumbo, dus dat maakt het leuk. Maar dat kan per plaats heel erg verschillen. Ik ben ook wel eens op plaatsen in de Jumbo of de AH geweest waar ze ook een uitgebreid assortiment aan groenten hadden, maar bij ons in de buurt is de keuze vrij beperkt.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:
Roos2018 schreef: Ik zal volgende keer eens kijken. Is dat niet mierzoet?
Vanavond voor het eerst een stevig gevulde maaltijdsoep, op basis van verse tomaten en passata, witte bonen, tuinkruiden en wat groenten en plakjes rookworst.
Ja, het is wel zoet, maar de rozensmaak overheerst, dat maakt de smaak erg zacht.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Vandaag simpel gekookt. Aardappels tot verse frietjes gemaakt. Sperziebonen. En kabeljauw met venkel, citroen en tomaatjes uit de oven. Sausje van yoghurt, mosterd en bieslook.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:Vandaag simpel gekookt. Aardappels tot verse frietjes gemaakt. Sperziebonen. En kabeljauw met venkel, citroen en tomaatjes uit de oven. Sausje van yoghurt, mosterd en bieslook.
Dat noem ik niet simpel :D
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2018 »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Vandaag simpel gekookt. Aardappels tot verse frietjes gemaakt. Sperziebonen. En kabeljauw met venkel, citroen en tomaatjes uit de oven. Sausje van yoghurt, mosterd en bieslook.
Dat noem ik niet simpel :D
Ik wel, maar een eenvoudig recept kan ook heel lekker zijn.
Dank voor het recept @Zeeuw, ik zal het ook een keer proberen. :slurp
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Vandaag simpel gekookt. Aardappels tot verse frietjes gemaakt. Sperziebonen. En kabeljauw met venkel, citroen en tomaatjes uit de oven. Sausje van yoghurt, mosterd en bieslook.
Dat noem ik niet simpel :D
Ik wel, maar een eenvoudig recept kan ook heel lekker zijn.
Dank voor het recept @Zeeuw, ik zal het ook een keer proberen. :slurp
Haha. Je schilt wat. Snijdt het in stukjes. Gooit het in de frietpan. Je dopt wat. Kookt het. Vis en groente bij elkaar, in de oven. Hops.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Vandaag simpel gekookt. Aardappels tot verse frietjes gemaakt. Sperziebonen. En kabeljauw met venkel, citroen en tomaatjes uit de oven. Sausje van yoghurt, mosterd en bieslook.
Dat noem ik niet simpel :D
Ik wel, maar een eenvoudig recept kan ook heel lekker zijn.
Dank voor het recept @Zeeuw, ik zal het ook een keer proberen. :slurp
Haha. Je schilt wat. Snijdt het in stukjes. Gooit het in de frietpan. Je dopt wat. Kookt het. Vis en groente bij elkaar, in de oven. Hops.
Hoe lang stond je in de keuken ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

In een artikel op AD.nl lees ik over schimmels op voedsel. Wat kun je nog wel en wat kun je echt niet meer eten als er een plekje op zit. Op zich allemaal best, maar er staat ook dit:
De koelkast is de ideale plaats voor bacteriën en schimmels. Dit komt door de juiste, lage temperatuur. Om besmetting tegen te gaan, dient voedsel goed te worden afgedekt. Het advies is daarbij de koelkast minimaal eens in de drie maanden grondig te reinigen. Met een sopje of een eetlepel soda op 5 liter water. Schrob zwarte plekken schoon met een chlooroplossing (3 theelepels bleek op een kwart liter water). Let vooral op de afvoer. Vier keer per jaar mag daar een druppeltje chloor in.
Ik dacht dat een koelkast juist de plek was waar schimmels niet zo snel groeien, omdat het er zo koel is.
En de koelkast schoonmaken met chloor heb ik van mijn leven nog niet gedaan, en ga ik niet doen ook. Dat is smerig.

Iemand een mening hierover?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

Dodo schreef:In een artikel op AD.nl lees ik over schimmels op voedsel. Wat kun je nog wel en wat kun je echt niet meer eten als er een plekje op zit. Op zich allemaal best, maar er staat ook dit:
De koelkast is de ideale plaats voor bacteriën en schimmels. Dit komt door de juiste, lage temperatuur. Om besmetting tegen te gaan, dient voedsel goed te worden afgedekt. Het advies is daarbij de koelkast minimaal eens in de drie maanden grondig te reinigen. Met een sopje of een eetlepel soda op 5 liter water. Schrob zwarte plekken schoon met een chlooroplossing (3 theelepels bleek op een kwart liter water). Let vooral op de afvoer. Vier keer per jaar mag daar een druppeltje chloor in.
Ik dacht dat een koelkast juist de plek was waar schimmels niet zo snel groeien, omdat het er zo koel is.
En de koelkast schoonmaken met chloor heb ik van mijn leven nog niet gedaan, en ga ik niet doen ook. Dat is smerig.

Iemand een mening hierover?
Zwarte plekken in de koelkast? Dat is smerig, daar wacht ik niet op. Dan heb je ook geen chloor nodig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

windorgel schreef: Zwarte plekken in de koelkast? Dat is smerig, daar wacht ik niet op. Dan heb je ook geen chloor nodig.
Dan ben je dus duidelijk te laat.
Ik maak de koelkast schoon met een sopje van afwas. Als er iets gemorst is, probeer ik dat meteen schoon te maken.
En ongeacht wat het is, een voedingsmiddel met schimmel gooi ik weg.

Ik heb voor een recept vanavond zilveruitjes nodig en had nog een geopend potje in de koelkast staan. Ik heb er een sticker opgeplakt met de datum, 16 augustus. Nu blijkt dat dit niet meer bruikbaar is, want zoetzuur is maar een maand houdbaar.
Hoe kan dat nou, suiker en azijn zijn toch conserveringsmiddelen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie