Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik heb een tijdje zuurdesembrood gemaakt, voor een candidadieet. Dat was zonder suiker, ook zonder gist. Maar de structuur en smaak is dan ook heel anders. Niet lekker.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
Dodo schreef:In brood hoort inderdaad suiker, als voeding voor de gist. Maar het is niet veel.
Toch noemt het Diabetesfonds suiker een broodverbeteraar, lees ik net
"Sommige soorten brood die je in de supermarkt of bij de bakker kunt kopen bevatten suiker. Vaak wordt er suiker aan het brood toegevoegd als voeding voor de gist. Suiker wordt daarom ook wel een ‘broodverbetermiddel’ genoemd."
Dus er zijn wel degelijk broden die zonder suiker gemaakt worden.
Maar bij de recepten voor de bbm moet er altijd een schepje suiker in. :jongle
\\

Natuurlijk is dat schepje suiker lekker in brood, het brood wordt luchtiger. Het hoort van oorsprong volgens mij niet in broodrecepten.
Er zijn zeker broden zonder suiker iig de zuurdesembroden zoals @dodo net noemt. Ik vind zuurdesem wel altijd lekker.

Eigenlijk zou ik eens een broodbakcursus moeten volgen, lijkt mij erg leuk iig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Eigenlijk zou ik eens een broodbakcursus moeten volgen, lijkt mij erg leuk iig.
Bij Teunie. Kijken wat zij er in doet, vast geen kristalsuiker.
Moet je wel naar Bleskensgraaf, begreep ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Daar heb ik ook al wel eens aangedacht. Haar tijden voor de cursus komen mij alleen nooit uit
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Daar heb ik ook al wel eens aangedacht. Haar tijden voor de cursus komen mij alleen nooit uit
En bij Robert van Beckhoven?
Maar dat kost wel een paar centen...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik zou eerder eens bij de volksuniversiteit kijken. Het is brood, geen haute cuisine.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik zou eerder eens bij de volksuniversiteit kijken. Het is brood, geen haute cuisine.
Heb je zijn brood weleens geproefd?
Als je in Frankrijk komt is brood bakken echt een ambacht en geen volkshobby.
Alleen de stokbroden en croissants al.
In Rotterdam is er o.m. Das Brot.
Je weet echt niet wat je proeft. Dan is het bewerkte supermarktbrood er slap en smakeloos bij vergeleken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door eilander »

Je kunt ook met een broodbakmachine en meel van de molenaar al heel eenvoudig lekker brood bakken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Je kunt ook met een broodbakmachine en meel van de molenaar al heel eenvoudig lekker brood bakken.
Ja dat weet Merel ook wel denk ik. Maar je schijnt zo lekker zen te worden van het kneden van brood. Met de hand dus.
En dan kun je er liefde in stoppen he. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik heb elke dag het lekkerste brood.
Maar ik moet zeggen dat volkorenbrood van de super ook heel goed kan zijn. Die doen niet meer onder voor de echte bakker, alleen in prijs.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb elke dag het lekkerste brood.
Maar ik moet zeggen dat volkorenbrood van de super ook heel goed kan zijn. Die doen niet meer onder voor de echte bakker, alleen in prijs.
Omdat de echte bakker ook niet altijd meer ambachtelijk bakt. Ik neem ook weleens brood mee bij de Jumbo of Plus (Beiers landbrood) maar het haalt het niet bij het echte brood.

"Ze presenteren hun afbakbroden uit de diepvries alsof het daar ambachtelijk gebakken wordt. Klanten hebben geen idee dat het doorgaans vier uur duurt voor je ambachtelijk brood hebt. En ze proeven het verschil ook niet meer tussen supermarktbrood en ambachtelijk brood."
https://www.rtlz.nl/business/ondernemen ... -het-zwaar
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

"Mensen proeven het verschil niet".
Wat is dan het probleem?
Brood in de supermarkt is prima. Want als dat niet zo was, zou het niet verkocht worden.
Als het inderdaad vier uur duurt om een brood te bakken (wat niet zo is), dan heeft het bakken van het brood in de supermarkt ook zo lang geduurd. Want dat brood wordt evengoed in een bakkerij vervaardigd. Alleen het laatste stukje van het proces vindt in de winkel plaats.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

refo schreef:"Mensen proeven het verschil niet".
Wat is dan het probleem?
Brood in de supermarkt is prima. Want als dat niet zo was, zou het niet verkocht worden.
Als het inderdaad vier uur duurt om een brood te bakken (wat niet zo is), dan heeft het bakken van het brood in de supermarkt ook zo lang geduurd. Want dat brood wordt evengoed in een bakkerij vervaardigd. Alleen het laatste stukje van het proces vindt in de winkel plaats.
Het is geen probleem maar de gemiddelde Nederlander boeit het totaal niet. Vandaar ook dat de brommertjes met hun kratjes achterop kris kras door de stad schieten s'avonds na 5 uur.
En de supermarkten afgeladen liggen met kant-en-klaarvoedsel. De zogenoemde pling-maaltijden.
Als het maar vult.
En het proces van afwegen tot kant en klaar brood duurt wel degelijk 4 uren. Het moet nl. tweemaal rijzen en het bakken duurt ook zo'n 3 kwartier.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

refo schreef:"Mensen proeven het verschil niet".
Wat is dan het probleem?
Brood in de supermarkt is prima. Want als dat niet zo was, zou het niet verkocht worden.
Als het inderdaad vier uur duurt om een brood te bakken (wat niet zo is), dan heeft het bakken van het brood in de supermarkt ook zo lang geduurd. Want dat brood wordt evengoed in een bakkerij vervaardigd. Alleen het laatste stukje van het proces vindt in de winkel plaats.
Met brood van de supermarkt is ip niets mis. Ik proef wel verschil.

Ik wil graag zelf brood bakken om het brood wat zwaarder te kunnen maken. Er gaat bij ons al ruim 1 brood per dag doorheen. Ik merk dat de jongens met zwaarder brood langer vol zitten. Een BBM zou kunnen. Ik heb alleen zo'n hekel aan een vol aanrecht. Het ding moet toch ergens staan.
MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door MvD5 »

Hierbij een link naar de blog van Teuni. In deze blog uit 2013 vertelt ze precies hoe ze brood maakt, inclusief het recept. (zonder suiker..)
https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... d.html?m=1
Plaats reactie