Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Bij de Jumbo hadden ze geen rode kolen, ook niet gesneden in een zakje.
Dus dan maar naar de groentenman gegaan.
Paar grote zoete appels ook.
Zomerrodekool is lekkerder dan winter (net als de bietjes).
Nostalgisch draadjesvlees en een kruimige zeeuwsche aardappel erbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Niet dit:
Afbeelding

Wie durft?
Het pakketje ligt bij de Lidl, tot donderdag.
bron: Telegraaf
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Sinds kort ben ik fan van Too Good to Go. Voor de niet-kenners: via een app kun je een pakketje met onbekende inhoud reserveren. De spullen zijn allemaal tegen of op de houdbaarheidsdatum en zouden anders weggegooid worden. Het is met ongeveer 70% korting. De inhoud van het pakket is een verrassing.
Gisteren had ik in het pakket kipkluifjes, satéschnitzels, grillworst, bakje met kokosstukjes, ricotta en zalmrolletjes en volgens mij nog iets wat ik nu niet meer weet. Het eerste deel ging de vriezer in, maar vandaag moest ik dus iets maken met de ricotta en de zalm. Dat werd dit: http://www.eatrunlove.nl/pasta-met-spinazie-en-zalm/ maar dan zonder spinazie en met veel meer doperwten. En het is héérlijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteravond een vegetarische tuinbonensoep gemaakt.
Heerlijk fris door de citroen die er doorheen ging.
Manlief heeft er snippertjes beenham doorgedaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Waren het verse tuinbonen @Mara?
En hoe heb je het verder op smaak gebracht?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Waren het verse tuinbonen @Mara?
En hoe heb je het verder op smaak gebracht?
Nee uit de diepvries.
Eerst even kort gekookt en de grotere toen dubbel gedopt.
In datzelfde kookvocht tuinerwtjes, groene aspergetips, uitje, wat verse tuinkruiden en blokjes vastkokende aardappel gedaan.
En dan op smaak gebracht met verse citroensap en gemalen peper, groentebouillonblokje en klein snufje halvazout.
Op het laatst dan weer de tuinboontjes toevoegen, anders worden overgaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Oke dankjewel, lijkt mij lekker
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Lijkt mij ook erg lekker. Ik ben dol op tuinbonen. Ik ga het zeker eens proberen. Al zal het manlief niet bekoren. Hij houdt helemaal niet van tuinbonen.

Afgelopen zaterdag had ik gevulde paprika's gemaakt. Het was de bedoeling dat de helft vega was ( met kastanjechampignons, bosui, spinazie, pijnboompitten en geitenkaas) en de helft met gehakt ( met bosui, champignons en courgette), alleen had ik teveel gehaktvulling en werd alles gehakt. Het was prima, maar ik vond het niet super lekker. De volgende keer ga ik alleen voor de vega variant.
Gisteren hadden wij suddervlees, peultjes, bospeen en nieuwe aardappeltjes. Vandaag volkorenpasta met tonijnsaus.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Lijkt mij ook erg lekker. Ik ben dol op tuinbonen. Ik ga het zeker eens proberen. Al zal het manlief niet bekoren. Hij houdt helemaal niet van tuinbonen.
Als je er geen aardappelen in doet, is het geen hoofdgerecht meer en kun je er (stok)brood bij geven en bijv. een salade.
Mijn man is ook niet zo van de tuinbonen, maar de soep vond hij wel lekker.
merel schreef:Vandaag volkorenpasta met tonijnsaus.
Heeft het een reden dat je altijd tonijnsaus bij de pasta maakt?

Mijn zoon kwam vanmorgen met het verzoek om de citroenlasagne weer eens te maken, op één van de komende tropische dagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat heeft geen specifieke reden. Manlief maakt regelmatig 10 liter verse saus. Geadviseerd wordt om toch ook een paar keer in de week vis te eten en zo heb je je visconsumptie weer te pakken. Ook de niet- visliefhebbers thuis leren zo langzaam aan vis te eten.

Ik vind weinig soepen een hoofdmaaltijd. Eigenlijk eten wij er altijd een broodje naast.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

merel schreef:Dat heeft geen specifieke reden. Manlief maakt regelmatig 10 liter verse saus. Geadviseerd wordt om toch ook een paar keer in de week vis te eten en zo heb je je visconsumptie weer te pakken. Ook de niet- visliefhebbers thuis leren zo langzaam aan vis te eten.

Ik vind weinig soepen een hoofdmaaltijd. Eigenlijk eten wij er altijd een broodje naast.
Heb je een recept voor die tonijnsaus?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat heeft geen specifieke reden. Manlief maakt regelmatig 10 liter verse saus. Geadviseerd wordt om toch ook een paar keer in de week vis te eten en zo heb je je visconsumptie weer te pakken. Ook de niet- visliefhebbers thuis leren zo langzaam aan vis te eten.
O ik snap het. :)
merel schreef:Ik vind weinig soepen een hoofdmaaltijd. Eigenlijk eten wij er altijd een broodje naast.
Wij voorheen ook, tot je bepaald wordt bij het hoge percentage koolhydraten wat je dan tot je neemt.
Een diabeet moet dan extra insuline spuiten nl.
Ik vind maaltijdsoepen juist ideaal om peulvruchten in te verwerken. Ook die worden enkele keren per week aanbevolen.
Als je ze met de staafmixer bewerkt, vind je er niets meer van terug. ;)
Dus door de Italiaanse tomatensoep gaat dan een pot witte bonen bijvoorbeeld.
Zeker in de winter maak ik minimaal 1 x per week een maaltijdsoep, ook ideaal als er gescheiden gegeten moet worden.

Ik vond een recept voor bietensalade, lijkt mij wel lekker met de warmte nu. Dus dat wordt het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Arja »

Wij eten vandaag: sperziebonen, aardappelbolletjes uit de airfryer en een jägerburger.
Toetje: schaaltje romige yoghurt (stracciatella) voor de liefhebber.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dodo schreef:
merel schreef:Dat heeft geen specifieke reden. Manlief maakt regelmatig 10 liter verse saus. Geadviseerd wordt om toch ook een paar keer in de week vis te eten en zo heb je je visconsumptie weer te pakken. Ook de niet- visliefhebbers thuis leren zo langzaam aan vis te eten.

Ik vind weinig soepen een hoofdmaaltijd. Eigenlijk eten wij er altijd een broodje naast.
Heb je een recept voor die tonijnsaus?
Niet een heel specifiek recept. Ik haal de boodschappen en manlief maakt de saus en doet dat vaak op gevoel.
Eerst fruit hij uien ( bosui, rode ui en/of gele ui), knoflook en rode peper. Daarna de groente erbij ( puntpaprika's, courgette, prei , champignons, wortel, aubergine, veel verse tomaten). Meerdere blikjes tomaten puree, soms een scheut rode wijn. Daarna doet hij veel tonijn op olie door ( wij gebruiken ongeveer 10-13 blikjes op 10 liter saus) met kruiden ( verse peterselie, verse basilicum, oregano, tijm, zout peper, Italiaanse kruiden en dan een paar uur laten pruttelen.

@ mara
Heb jij een recept voor de citroen lasagne. Inderdaad wel een aanrader met dit warme weer

Peulvruchten eten wij ook regelmatig, maar zouden wij eigenlijk wekelijks moeten eten. Ik vind het wel eens lastig om daar recepten mee te bedenken. Ik maak ook regelmatig puntpaprika soep met kikkererwten, maar dan pureer ik de kikkererwten niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Bedankt voor je recept, daar kan ik wel wat mee. Jullie vriezen dit dan in porties in zeker.
Plaats reactie