Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Ik moest laatst bij de Lidl het verschil uitleggen tussen een bloemkool en een witte kool. Het bordje was dan wel verkeerd geplaatst, maar toch verontrustend. Het was zo te zien een student, die pas op kamers woonde en een pakje bloemkoolschotel had gekocht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Mara schreef:
emigrant schreef:in rijstolie is goed ja.
probeer ook eens in ghee of geklaarde boter friet te bakken.
Worden ze romig van Mara!
Bij AH zag ik pakjes geklaarde boter liggen en heb er eentje meegenomen.
Maar het is slechts 125 gram en kost 1.59.
Wel is het bijna een jaar goed :oO
Hoe is dat mogelijk, weet jij dat emigrant?
Kun je zelfgemaakte ook lang bewaren?

De verspakketten waren weer in de aanbieding en ik heb nu maar eens de koolraap/meiknolletjes (en dat in november :D ) varant meegenomen.
Ik ben de enige in huis die best graag knolletjes lust - zo heette dat, tegenwoordig moet je knolraap zeggen - en als we niet oppassen wordt dit straks een vergeten groente. Want de jeugd kent het verschil amper tussen een selderijknol en een koolraap, merk ik.
knolletjes? Die geel-oranje blokjes met een wit sausje? Als kind regelmatig gegeten, maar dat is toch al minstens twintig jaar geleden. Ik verlang er echt nooit naar. Ze smaken eigenlijk naar niks en ik kan er weinig lekkere gerechten mee bedenken.
Een selderijknol heeft haar bovenop, een koolraap niet. Toch?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Koolraap aten wij vroeger best veel. Met appel, suiker en kaneel. Ik vond het zelf erg lekker, de kinderen noemden het hier: patatgroente
Inmiddels is het al heel wat jaar geleden dat we het aten.

De stamppot van vandaag was eetbaar, maar niemand vond het erg lekker. Helaas.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

En het flesje wijnazijn wat ik vandaag aanschafte voor het recept viel stuk op de plavuizen. Over stinken gesproken.... :jongle
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat stinkt inderdaad erg! Gelukkig heb je plavuizen, dat kan je heel heet dweilen om de lucht weg te krijgen. Dit trekt namelijk gelijk in houten vloeren.

Koolraapjes eten wij regelmatig. Lekker met een kruimig aardappeltje, balletje gehakt of suddervlees en lekkere jus. Geregeld maak ik er een kaassausje over. Heerlijk!
Wij gaan vanavond aan de spruitjes met zelfgemaakte appelmoes. Afgelopen vrijdag heb ik op de markt 30 kg (jumani) appels gehaald en ingemaakt. Het waren kleinere appels en ze stonden voor een weggeef prijs ( 1 euro per 3 kg), om de een of andere reden wilde niemand ze hebben. Dus wij eten op dit moment appelmoes, appelflappen, appelcake en aankomend weekend appeltaart als een van de kinderen jarig is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Koolraapjes eten wij regelmatig. Lekker met een kruimig aardappeltje, balletje gehakt of suddervlees en lekkere jus. Geregeld maak ik er een kaassausje over. Heerlijk!
Zita schreef:nolletjes? Die geel-oranje blokjes met een wit sausje? Als kind regelmatig gegeten, maar dat is toch al minstens twintig jaar geleden. Ik verlang er echt nooit naar. Ze smaken eigenlijk naar niks en ik kan er weinig lekkere gerechten mee bedenken.
Er is wel veel meer te doen met koolraap hoor
https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... 1/koolraap
Het is juist leuk om iets te doen met zo'n saaie groente.
Ik vind bloemkool ook zo'n geval. Maar als je hem bakt of frituurt komt de smaak opeens tot leven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Mara schreef:
emigrant schreef:in rijstolie is goed ja.
probeer ook eens in ghee of geklaarde boter friet te bakken.
Worden ze romig van Mara!
Bij AH zag ik pakjes geklaarde boter liggen en heb er eentje meegenomen.
Maar het is slechts 125 gram en kost 1.59.
Wel is het bijna een jaar goed :oO
Hoe is dat mogelijk, weet jij dat emigrant?
Kun je zelfgemaakte ook lang bewaren?

De verspakketten waren weer in de aanbieding en ik heb nu maar eens de koolraap/meiknolletjes (en dat in november :D ) varant meegenomen.
Ik ben de enige in huis die best graag knolletjes lust - zo heette dat, tegenwoordig moet je knolraap zeggen - en als we niet oppassen wordt dit straks een vergeten groente. Want de jeugd kent het verschil amper tussen een selderijknol en een koolraap, merk ik.
in een goed afgesloten pot, buiten de koelkast (!) minimaal een jaar houdbaar. Ook de zelfgemaakte als je dat goed kan, het vergt enige kunstgrepen en snel reageren om het schuim van de boterolie te scheppen, maar is heel leuk. En erg lekker.
Ghee is een mode-artikel en nog duurder, maar in feite hetzelfde.
Ik dacht dat de laatste fabriek in NL die geklaarde boter maakte, Van der Pol Aalburg, recent is gestopt met productie.

zo lang houdbaar, want het melkeiwit is er volledig uitgeklaard.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

emigrant schreef: in een goed afgesloten pot, buiten de koelkast (!) minimaal een jaar houdbaar. Ook de zelfgemaakte als je dat goed kan, het vergt enige kunstgrepen en snel reageren om het schuim van de boterolie te scheppen, maar is heel leuk. En erg lekker.
Ghee is een mode-artikel en nog duurder, maar in feite hetzelfde.
Ik dacht dat de laatste fabriek in NL die geklaarde boter maakte, Van der Pol Aalburg, recent is gestopt met productie.

zo lang houdbaar, want het melkeiwit is er volledig uitgeklaard.
Aha.
Het pakje is van AH excellent, er staat niet op waar het gemaakt is.
Wel vond ik op de site toen ik zocht naar geklaarde boter, dit
Afbeelding
al heb ik dit nooit in de winkel gezien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

dan kan het zijn dat het nog “private label” wordt gemaakt. Maar voor hoe lang....

moet goede saus zijn, maar frituren zal geen succes worden. Geklaarde boter is heel veelzijdig, vroeger maakte iedereen het om een grote melkvoorraad weg te werken. Bij allerlei kwaaltjes werd het als zalf gebruikt.

tip: op alle vlees en zuivel staat wettelijk verplicht een zuivelcode: een ovaal rondje, met NL-Zxxxx code er in, soms BE-xxx.
Die code kun je intypen op www.eucode.info en dan selecteren, en je vind het verwerkingsbedrijf.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Afbeelding
al heb ik dit nooit in de winkel gezien.
Oh kiek an! det is van oonze Appie! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

helma schreef:Koolraap aten wij vroeger best veel. Met appel, suiker en kaneel. Ik vond het zelf erg lekker, de kinderen noemden het hier: patatgroente
Inmiddels is het al heel wat jaar geleden dat we het aten.

De stamppot van vandaag was eetbaar, maar niemand vond het erg lekker. Helaas.
Hier dus ook niet.Het blijkt dus een generatiekloof-smaak.
Ik vond het zo heerlijk, ik had als eerste mijn bord leeg.
Mijn man vond het ook lekker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

helma schreef:Staat bij mij ook in de oven Mara, ben benieuwd.

En ik had pas paar kuipjes Campina botergoud. Vies! Stinkt verschrikkelijk. Kan bijna niet geloven dat het zo hoort te ruiken.
En echt vies.
(3 kuipjes gekocht.... 1 al weggegooid, net de 2e opengemaakt ruikt hetzelfde)
Mail gestuurd naar Campina, probleem was bekend, de oorzaak nog niet. Krijg geld terug van de 4 gekochte kuipjes. Ik had bij geval het bonnetje nog...
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
helma schreef:Koolraap aten wij vroeger best veel. Met appel, suiker en kaneel. Ik vond het zelf erg lekker, de kinderen noemden het hier: patatgroente
Inmiddels is het al heel wat jaar geleden dat we het aten.

De stamppot van vandaag was eetbaar, maar niemand vond het erg lekker. Helaas.
Hier dus ook niet.Het blijkt dus een generatiekloof-smaak.
Ik vond het zo heerlijk, ik had als eerste mijn bord leeg.
Mijn man vond het ook lekker.
Onze kinderen vinden het wel erg lekker. Nu zijn een aantal ook wel echte aardappeleters.

Gisteren hadden wij boerenkool. Ik heb nog spruiten liggen en zuurkool. In beide heb ik eigenlijk geen zin.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Onze kinderen vinden het wel erg lekker. Nu zijn een aantal ook wel echte aardappeleters.
Er zaten naar verhouding weinig aardappelen in. Aanbevolen werd 500 gram, maaar dat was echt te weinig voor ons.
Ik heb er twee extra bij gedaan en het stukje koolraap vond ik eigenlijk te klein. Als ik het zelf ga samenstellen zou ik gewoon een hele knol nemen. Dochter had graag meer appel erin gehad. :)
merel schreef:Gisteren hadden wij boerenkool. Ik heb nog spruiten liggen en zuurkool. In beide heb ik eigenlijk geen zin.
Na boerenkool zou ik persoonlijk geen zin hebben in spruiten, dat is uit dezelfde familie.
Eigenlijk moet je de ene dag groente van boven de grond en de dag daarna van onder de grond eten. ;) (waar het groeit dus)

Na twee vleesloze dagmenu's wordt het vanavond i.i.g. wel iets met vlees. (of vis)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Ik ga hachee maken maar dan nu met de Hollandse stoofkruiden van euroma.
Het fijne van deze kruiden is - net als die van JB - dat er geen zout aan is toegevoegd.
En ik hoef dan geen blaadjes laurier en kruidnagels er uit te vissen. :super
En lekkere kruimige zeeuwsche earrepols en rode kool erbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie