Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Rijst met eieren in gele currysaus
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Het plan was krootjes met gehaktbal. De uitvoering was opgebakken macaroni met extra veel champignons. Na een lange werkdag en een boodschappensprintje had ik geen puf meer om gehaktballen te draaien en aardappels te schillen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Linzen-fritatta met avocado-tomatensalsa. Als dat niet fancy is op een gewone maandag.
Was een nieuw recept, en de schalen gingen schoon leeg dus dat was leuk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Linzen-fritatta met avocado-tomatensalsa. Als dat niet fancy is op een gewone maandag.
Was een nieuw recept, en de schalen gingen schoon leeg dus dat was leuk.
Zeker. :D
Ik had een lasagne zonder pasta gemaakt.
Maar dat is met de huidige groentenprijzen nog best een duur gerecht zo, maar wel supergezond.
Ik wilde vandaag eigenlijk bruinebonensoep koken, maar toen ik langs de rivier liep heb ik het menu maar omgegooid.
Het leek de eerste lentedag wel vandaag.
Zoon heeft zonder jas nog even in de tuin kunnen zitten, uit de wind. :OO3
Dus het wordt nu gebakken scholletjes (helaas uit de diepvries) met gebakken aardappeltjes en veldsla.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Valentijnsdag :-) Ik heb het favoriete eten van mijn man bereid; nassi met gado gado. Heerlijk van gegeten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bert Mulder »

mijn lief vrouwtje heeft haar speciaal recept van chicken cordon blue gemaakt, met oude cheddar en prosciutto, met champignon marsala saus.

verschrikkelijk lekker!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
merel
Berichten: 9829
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Het voordeel is dat je suiker niet zo "piekt", het heeft een zeer gunstig effect op je bloedsuikerspiegel, het is glutenvtrij en het bevat geen slechte koolhydraten.
Het is geen graan maar een kruid/zaad.
Het is gewoon heel gezond!
"Google" het maar eensAfbeelding
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... kweit.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ucten.aspx

Ik lees hier dat volkoren produkten meer gezondheidsvoordeel leveren dan boekweit. Boekweit is een goede aanvulling, maar heeft niet die gunstige effecten die volkorenmeel hebben. Ik blijf dus mijn pannenkoeken bakken met volkorenmeel ;)

Gisteren snijbonen gegeten. Normaliter eet ik dat niet in de winter, maar ik had het gekregen. Heerlijk na alle winterkost. Vandaag (weer) spruiten. Daar houd ik dus echt niet van. Manlief doet vanwege mijn gebroken arm al een paar weken de boodschappen en haalt heel veel spruiten.....brrr
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Volkorenmeel is ook heel gezond, daar bak ik mijn broden mee.
Mijn dietist vertelde dat van de boekweit
Het bevat ook minder koolhydraten.
Wat vervelend zeg dat je je arm gebroken hebt @Merel!
Lijkt me heel lastig!
Sterkte en beterschap er mee!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9829
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Het bevat inderdaad minder koolhydraten en dat kan m.n. bij afvallen of suikerziekte een goede overweging zijn om boekweit te eten. Mijn kinderen zijn aan de magere kant, dus hebben de koolhydraten hard nodig.

Arm breken is inderdaad erg vervelend, was behoorlijk onthand. Gaat gelukkig steeds beter
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Boekweit is glutenvrij en zorgt dat je niet in je suikers piekt, zoals dat met tarwe het geval is. Je hebt ook langer een verzadigd gevoel. Het is daarom best de moeite waard, om dit te leren eten.
Ik heb idd. diabetes.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Boekweit is glutenvrij en zorgt dat je niet in je suikers piekt, zoals dat met tarwe het geval is. Je hebt ook langer een verzadigd gevoel. Het is daarom best de moeite waard, om dit te leren eten.
Ik heb idd. diabetes.
Boekweit bevat ook koolhydraten en minder vezels dan volkoren- en roggemeel.
Ik heb een kind met diabetes en hem werd door de diëtiste aangeraden om brood te eten van bloem dat op stenen gemalen is, roggebrood of zuurdesembrood.
W.b. pannenkoeken, hoe meer vezels het meel bevat, hoe minder je piekt.
Je zou een volgende keer de helft roggemeel kunnen nemen, of de helft volkorenmeel.
Sinds hij diabetes heeft bak ik nog sporadisch pannenkoeken, hij spuit dan kortwerkende bij en desondanks vliegt het toch boven de 10.

Als je de etiketten leest kun je zien dat heel veel schijnbaar dezelfde voedingswaren toch een uiteenlopende hoeveelheid koolhydraten bevat. Lees de (normale naturel) yoghurtverpakkingen maar eens, als je in de gelegenheid bent. Dat scheelt echt grammen per 100 ml!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

We eten vanavond pannenkoeken van speltbloem, ik had een hele zak vol gekregen. Sta je toch gauw langer te bakken dan je denkt... En als dessert verse fruitsalade. Voor de vitamientjes.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Niet iedere diëtiste denkt hetzelfde en "mijn" dietiste raad mij aan om het liefst alleen echt 100% volkorenbrood te eten en bij uitzondering weleens een plakje roggebrood.
Ik mag geen speltbloem of zuurdesembrood
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Het gaat bij kollhydraten om het verschil tussen langzame en snelle. Volkorenmeel bevat niet minder koolhydraten, maar ze worden langzamer opgenomen. Verder moet je niet naar procenten kijken op de verpakkingen, maar naar de grammen die je binnenkrijgt.
Bier bevat maar 3%, maar dat is 10 gram snelle suikers per pilsje.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

http://madamezsazsa.blogspot.nl/2007/06 ... ekjes.html
De rest moet ik nog bedenken. Iets uit de vriezer, want die mag wel een stuk leger.
Plaats reactie