Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Een kind kan je op jonge leeftijd leren om alles te eten. Het ene kind doet dat makkelijker dan het andere. Dat merk ik hier ook. Ook kan je "verbieden" om over het eten te zeuren. Laat staan dat ze gaan opleggen wat wel/ niet gegeten wordt.
Al vraag ik mij af of je daar mee kan beginnen als ze 20 zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Niet teveel luisteren, jij bent de kok. Punt.
Nou inderdaad. Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk onbeschoft om zo op eten af te geven dat met liefde is klaargemaakt. Niet respectvol, ondankbaar. En al helemaal niet strokend met iets als je vader en moeder eren.
Misschien klinkt het hard, maar wellicht zou je dit eens met je kinderen kunnen bespreken. Dat ze je ook in deze respecteren, eren en dankbaar zijn.
Huh, eren :quoi
Ik lust ook sommige dingen echt niet en zal die never nooit eten.
Wat heeft dit met eren te maken? Je zult maar een moeder of vader treffen die gewoon niet kan koken, of 4 x p.w. afhaalmaaltijd voorschotelt. En daar zou je als kind dan niets van mogen zeggen?
Zita schreef: Maar als persoon boven de vijf jaar mekkeren over een brokje tomaat of een boon die niet gepureerd is, vind ik echt onvoorstelbaar. En zelf niet koken, maar wel commando's uitdelen aan moeder die haar gloeiende best doet, vind ik onacceptabel.
Commando's worden hier in huis sowieso niet uitgedeeld, maar er is wel ruimte om te zeggen wat je echt niet lust.
Het gezeur over een brokje tomaat komt overigens van mijn echtgenoot, die vind tomaat gruwelijk, behalve als gladde saus.
Maar die zeurt er niet over, hij schuift het gewoon terzijde.
We moeten hier nu niet doen of iedereen altijd alles eet, de praktijk wijst uit dat dit gewoon verre van waar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: We moeten hier nu niet doen of iedereen altijd alles eet, de praktijk wijst uit dat dit gewoon verre van waar is.
Toch valt alles aan te leren. 'Lusten' is slechts iets psychisch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Ik vind het nog wel verschil maken of ze een keertje iets niet zo lekker vinden of standaard iets te zeuren hebben. Als ze het niet lekker vinden vissen ze het er maar uit. (Hier zit vaak wel iemand in de buurt die het wel voor je op wil eten..)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: We moeten hier nu niet doen of iedereen altijd alles eet, de praktijk wijst uit dat dit gewoon verre van waar is.
Toch valt alles aan te leren. 'Lusten' is slechts iets psychisch.
Ben ik het niet mee eens.
Iedereen heeft wel iets wat hij echt niet lust, hoe vaak ook geprobeerd.
En dat is toch niet erg?
helma schreef:Ik vind het nog wel verschil maken of ze een keertje iets niet zo lekker vinden of standaard iets te zeuren hebben
Je weet als degene die altijd het eten klaarmaakt wie iets echt niet lust.
Standaard zeuren is van een andere orde, daar gaat het m.i. in dit topic niet om.
Orchidee meldde dat 3 van de 4 geen fruit in hun warm eten willen, dat moet je toch kunnen zeggen in een gezin?
Het lijkt er op dat het een taboe is dat je niet mag zeggen dat iets vies is.
Ik vind sommige dingen echt vies.
Grutjes/gortepap, roggebrood, koude pastasalade, ik lust het niet. En zal het ook niet eten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Ik kook graag Aziatisch en dan liefst pittig. Maar niet iedere huisgenoot of gast waardeert dat.
Maar ik ga gerechten echt niet aanpassen of verknoeien maar geef uitleg over hoe een gerecht gemaakt is en wat een reinigende werking pittig eten op het lichaam heeft. En dat je het moet laten wennen. Ik eet nu ook makkelijk Surinaamse sambal die ik jaren terug nog niet kon eten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Orchidee heeft al meer aangegeven dat haar huisgenoten nogal kritisch tegenover eten staan, ik denk dat dat nu meespeelde in de reacties. En lusten...ik lust ook geen roggebrood, maar dat is ook iets wat in de meeste gezinnen niet op het menu staat. Ik heb het vroeger thuis ook nooit gekregen. Verder ben ik (vanaf mijn kindse dagen) niet dol op tomatensaus, maar dat zit op je pizza, in de macaroni, spaghetti en lasagne. Toch eet ik dat vrij regelmatig omdat dat hier favoriet is. Als er nog een kliekje van de vorige dag is heb ik geluk, maar anders eet ik gewoon mijn bord leeg. Ik geniet meer van aardappels en groente, maar dat eet ik minder vaak dan pastagerechten. Zo is het leven nu eenmaal. Ik heb hier ook 2 'miesmuizers' maar als er geen kliekje is verwacht ik gewoon dat ze mee-eten. Ze mogen 1 ding echt niet lusten en daar houd ik dan rekening mee. Voor de rest eten ze dan maar iets minder.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Orchidee heeft al meer aangegeven dat haar huisgenoten nogal kritisch tegenover eten staan, ik denk dat dat nu meespeelde in de reacties. En lusten...ik lust ook geen roggebrood, maar dat is ook iets wat in de meeste gezinnen niet op het menu staat. Ik heb het vroeger thuis ook nooit gekregen. Verder ben ik (vanaf mijn kindse dagen) niet dol op tomatensaus, maar dat zit op je pizza, in de macaroni, spaghetti en lasagne. Toch eet ik dat vrij regelmatig omdat dat hier favoriet is. Als er nog een kliekje van de vorige dag is heb ik geluk, maar anders eet ik gewoon mijn bord leeg. Ik geniet meer van aardappels en groente, maar dat eet ik minder vaak dan pastagerechten. Zo is het leven nu eenmaal. Ik heb hier ook 2 'miesmuizers' maar als er geen kliekje is verwacht ik gewoon dat ze mee-eten. Ze mogen 1 ding echt niet lusten en daar houd ik dan rekening mee. Voor de rest eten ze dan maar iets minder.
Zo doen wij dat ook. En verder helemaal met Helma eens!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb moeite met het idee: dit lust ik niet.
Misschien ook door mijn achtergrond. Misschien ook door de vele diaconale projecten die wij hebben.
Ooit kregen we maïspap te eten die kinderen in Afrika 1x per dag kregen op school. Ze waren daar zo dankbaar voor, daar. Het was vaak ook hun enigste maaltijd. Toen ik een hap nam, moest ik mij inhouden om het niet direct uit te spugen, zo vies vond ik het. Maar ik realiseerde mij: wat ben je ondankbaar als je zit te zeuren over eten.
Eigenlijk, en ik weet dat heel veel mensen dat zwaar of overdreven vinden, zie ik het ook als een protest tegen God: het eten waar Hij voor gezorgd heeft, door de middelijke hand van ouders, is niet goed genoeg voor ons. En misschien mag ik dan een lijn trekken naar het mopperende volk in de woestijn??
Vanavond een trouwdienst gehoord, waarbij het ging over het wandelen met God, het kennen van God in al je wegen. Ik denk dat de meeste Westerse christenen daarvan ver zijn weg gedwaald. God telt alleen nog maar mee in theologische discussies. Maar in het dagelijkse leven hebben ze Hem uitgebannen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mijn oma zei altijd " lastige eters worden niet geboren, maar later gemaakt". En ik denk dat zij gelijk heeft. Veel mensen blijven een beetje in de kinderfase hangen waarin je smaken gaat ontdekken en wellicht eerst niet zo kan waarderen. Door vaker te proeven, wen je aan smaken.
De zin " dat lust ik niet" , wil ik thuis daarom ook niet horen. Dan eet je maar een klein beetje.

Vandaag eten wij witlof. Dat wordt door de helft minder gewaardeerd. Zelf ben ik er ook niet dol op en dat weten de kinderen ook. Zij kijken heel verbaasd als ik toch mijn bord volschep en het opeet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Mijn oma zei altijd " lastige eters worden niet geboren, maar later gemaakt".
Dat ben ik het niet mee eens. Kindjes die in hun eerste levensweken met een sonde gevoed worden, kunnen een angst voor bepaald voedsel ontwikkelen.
Ze zijn dan bang voor bepaalde structuren in hun mond (korrelig, hard, vreemde vormen, bepaalde smaken)
Mijn dochter heeft een vriendin die vanaf peutertijd slecht at, haar moeder zat er flink bovenop dat ze vooral gezond voedsel at. Het mondde uit in een opname in een kliniek voor meisjes met eetstoornissen.
Moeder moest afleren om er zo'n druk op te zetten.
Ze is inmiddels 20, eet wel eens mee en de ene keer gaat het beter dan de andere. We letten niet op hetgeen ze wel of niet eet.
Ook kan het voorkomen dat een kind na een ziekenhuisopname opeens bepaalde voeding niet meer wil eten.
Eten is nl. ook beleving en er kunnen akelige herinneringen boven komen.
Maar als dit allemaal niet het geval is, dwing je een kind dan tot eten? Geef je een bepaalde tijd, bijv. een half uur, bord niet leeg betekent geen toetje dus, zoiets?
Ik zag laatst een aflevering van the Nanny, ouders voerden een hevige strijd, het kind riep zelfs "ik haat jullie".
Nanny observeerde en merkte op dat het kind gruwde van de brijachtige substantie op het bord (ik ook)
ze pakte een paar worteltjes, sneed een paar plakjes komkommer, tomaatje in vieren en het kind zat zielsgelukkig te eten.
Sfeer werd gezellig aan tafel, kind at gezond. Nanny gaf de tip om dit langzaam uit te breiden.
Prima toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dan is er een medische oorzaak. Daar is bij het merendeel van de kritische eters geen sprake van.
Idem met geprakt of stukjes eten. Dan gaat het ook niet over de voeding an sich.

En dat de moeder van de vriendin van jouw dochter aandrong op gezonde voeding hoeft niet de oorzaak vd eetstoornis te zijn. Meestal zit er al wat anders achter.

Ik ben blij dat wij weinig gedoe over het eten hebben. Bij een kind wel gehad en hij is nog de meest kritische, maar hij eet nu wel veel. Ze weten gewoon dat ze vanaf hun 3e moeten proeven. Borden hoeven niet leeg, maar wel paar hapjes. voor de smaak .
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: En dat de moeder van de vriendin van jouw dochter aandrong op gezonde voeding hoeft niet de oorzaak vd eetstoornis te zijn. Meestal zit er al wat anders achter.
Het was wel een mede-oorzaak, volgens de behandelaars in de kliniek.
merel schreef:Ik ben blij dat wij weinig gedoe over het eten hebben. Bij een kind wel gehad en hij is nog de meest kritische, maar hij eet nu wel veel. Ze weten gewoon dat ze vanaf hun 3e moeten proeven. Borden hoeven niet leeg, maar wel paar hapjes. voor de smaak .
Ik heb ook betrekkelijk weinig gedoe. Ze hebben inmiddels bij mij de leeftijd dat ik me er niet meer druk over maak.
Maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Wel bezorgd als ze heel weinig aten van iets wat ze normaal erg lekker vonden, want dan lag er meestal een ziekte op de loer.
En als ze een tijdje het ziekenhuiseten op hadden, vonden ze thuis opeens alles lekker. ;)
In het kinderziekenhuis stonden bepaalde groenten niet op de kaart (zuurkool, witlof, spruitjes, tuinboontjes) omdat kinderen dit in de regel niet lusten, maar mijn kinderen waren er juist dol op.
Volgens de keukenzuster wisten veel kinderen niet eens wat sperzie- en snijbonen waren, dan liet ze een plaatje zien.
Bizar he?
Warm eten gaat meestal slecht daar, maar dat kwam ook omdat het om 12 uur al werd bezorgd, in de meeste gezinnen wordt s'avonds warm gegeten. In veel ziekenhuizen is dit gelukkig veranderd. Er zijn zelfs ziekenhuizen waar je a la carte kunt eten, op een tijd die jij wenst.
Of als je je kamer af mag, beneden in het restaurant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Het wordt weer tijd voor een hongerwinter.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Een deel van het probleem is inderdaad dat we geen honger hebben, hooguit trek. En we kunnen kieskeurig zijn, want er zijn voldoende alternatieven als het gewone eten niet smaakt.
Toch was in de hongerwinter ook niet alles lekker hoor. Mensen aten om niet te sterven, maar sommige dingen waren echt wel vies.

Wij hadden vanavond vissoep. Een beetje in elkaar geknutseld, maar erg lekker.
Plaats reactie