Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:Zaterdag=friet
+1
Jep hier idem. En dan (oven)kip erbij. En salade en voor de liefhebber appelmoes. En voir de niet kipliefhebber een frikadel.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:Vandaag eten we sushi.
Ik heb meerdere malen sushi gegeten en het kan mij niet bekoren. De rauwe vis etc. vind ik prima, maar van de grote hompen rijst eronder/omheen baal ik altijd.
Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:Zaterdag=friet
+1
Wij ook vaak, maar nu een keer pannenkoeken.

De snacks erbij beginnen mij wel wat tegen te staan, maar hierin sta ik thuis alleen. Een kip uit de oven zoals @ lilian 1975 het doet, is wellicht ook een idee. Dan zou ik er ook een salade bijmaken, maar dan is het idee van 'makkelijk' eten op zaterdag weer grotendeels weg.

Vanavond in ieder geval weer een keer hutspot. Dat is lang geleden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ik blijf me verbazen dat in veel gezinnen - vooral op zaterdag - de frituurpan aangezet wordt.
Als zijnde makkelijk?
Ik heb geen schuur om in te bakken, dus dat zou betekenen dat we op zondag nog steeds in een vage frituurwalm zouden zitten.
Daarna moet je nog aan de slag om de vette zooi schoon te maken.
Bij het woord makkelijke maaltijd denk ik meer aan een stamppot, een soep met (stok)brood, een eenvoudig pastagerecht of zo. Of een gegrild visje uit de oven, met krieltjes en salade.
merel schreef:De snacks erbij beginnen mij wel wat tegen te staan,
Ik had loempia's bij de keurslager gehaald, die waren lekker. Half uurtje in de oven, halverwege keren, klaar.
Ik had er al bijna genoeg aan, zo vulde die.
Ik heb ze ook weleens bij een supermarkt meegenomen van Zweistra (gewoon in de koeling), die waren ook echt goed.
En frika(n)dellen haal ik altijd bij de slager. Die slappe dunne dingen uit het oranje pakje vinden wij niet lekker.
merel schreef:Vanavond in ieder geval weer een keer hutspot.
Je bent te vroeg. Het is nog geen 3 oktober. ;)

Ik zag gisteren een recept voorbij komen van een gezond soepje van vergeten groenten. Op 24 kitchen.
Dat bleek een pastinaak-rammenassoep te worden.
Ik vond het wel apart en ik ga dit zeker een keer maken, als ik tenminste een rammenas op de kop kan tikken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Ik blijf me verbazen dat in veel gezinnen - vooral op zaterdag - de frituurpan aangezet wordt.
Als zijnde makkelijk?
Ik heb geen schuur om in te bakken, dus dat zou betekenen dat we op zondag nog steeds in een vage frituurwalm zouden zitten.
Daarna moet je nog aan de slag om de vette zooi schoon te maken.
Bij het woord makkelijke maaltijd denk ik meer aan een stamppot, een soep met (stok)brood, een eenvoudig pastagerecht of zo. Of een gegrild visje uit de oven, met krieltjes en salade.

Ik zag gisteren een recept voorbij komen van een gezond soepje van vergeten groenten. Op 24 kitchen.
Dat bleek een pastinaak-rammenassoep te worden.
Ik vond het wel apart en ik ga dit zeker een keer maken, als ik tenminste een rammenas op de kop kan tikken.
Waarom is dat verbazend?

Frituren is juist heel weinig werk en ik blijf het heel lekker vinden. En na een drukke dag met halen/brengen van en naar sporten, in huis rommelen etc. vind ik het heerlijk om gewoon een stekker in het stopcontact te doen en 20 minuten later aan tafel te kunnen.

Ik frituur ook buiten met een verlengsnoer, zodat we de geur niet in huis hebben. Hoe dat aankomende winter gaat, moet ik nog zien.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ad Anker »

Heel veel gezinnen doen het. Dus zo verbazingwekkend is het niet. :)

Ik vind het elke week weer een feestje. Inderdaad met een verlengsnoer buiten of in de overkapping. Lekker en lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Tiberius »

Neem dan gewoon een airfryer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Ik zet twee frituurpannen onder de afzuigkap. De volgende dag ruik je echt niets, hoor. Het is alleen makkelijk voor mijn vrouw, omdat ik dat dan doe. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik zet twee frituurpannen onder de afzuigkap.
Heeft jullie afzuigkap een afvoer naar buiten? Bij ons kan dat niet. Wij hebben een recirculatiekap. Ik zet het raam ook open en desondanks ruik je het echt wel de volgende dag. Op zich vind ik dat niet erg, want op doordeweekse dagen is iedereen aan het werk. Maar op zondag uiteraard niet.
merel schreef: Waarom is dat verbazend?
Jonge kinderen krijgen op 8/9 van de tien feestjes ook nog eens patat met een snack. Het kwam hen hier op den duur de neus uit.
Dus als ik dan ook nog de frituurpan aan zou zetten...
Tiberius schreef:Neem dan gewoon een airfryer.
Niet lekker. Vinden wij.
Dan kan ik net zo goed patat in de oven bakken.
Ik ben dol op patat, met een grote klodder echte mayonaise. :langue
Maar ik zie het als iets feestelijks, bijzonder.
En hoe dol ik ook er op ben, ik hoef het niet wekelijks.
Maar dat heb ik met elk voedingsmiddel wel.
De man van de viskraam heeft op vrijdag vaste klanten, die elke week hetzelfde komen halen. Als hij ze aan ziet komen, kan hij al die 4 lekkerbekjes of kilo kibbeling in de zak doen, zei hij.
Dus kennelijk heeft een deel van de bevolking daar behoefte aan. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Ja, afzuigkap gaat direct naar buiten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Onze kinderen zijn niet zo populair dat ze naar heel veel feestjes gaan. En dan hoor ik ook wel andere dingen.
Zelf eten we nooit patat, wel één keer in de twee weken friet :slurp
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erskinees »

Wij frituren buiten of bij regen in de schuur. Ik heb wel een intense hekel aan het verschonen van vet. De laatste tijd halen we vaker friet bij de snackbar, is wel prijziger maar ik vind dat het wel waard. Ook qua smaak.
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ph W H Eskes »

De éne zaterdag eten we patat met een snack (zelf gebakken, buiten in de frituurpan).
De andere zaterdag eten we paprijst (rijst in melk gekookt, met bruine suiker) met gebakken vis.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Wel grappig dat bijna iedereen dat buiten doet, of in de schuur...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

Ph W H Eskes schreef:De éne zaterdag eten we patat met een snack (zelf gebakken, buiten in de frituurpan).
De andere zaterdag eten we paprijst (rijst in melk gekookt, met bruine suiker) met gebakken vis.
Je bent een Urker?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:Neem dan gewoon een airfryer.
Dat vind ik dus echt niet zo lekker en flauwekul!
Ik maak al regelmatig aardappeltjes in de oven klaar (=vergelijkbaar) dus als ik patat/friet eet bak ik dat in de frituur (met rijstolie).
Zolang mogelijk buiten bakken en anders in de schuurAfbeeldingAfbeelding
Snacks zijn wij hier ook niet de grootste fan van, ik bak (meestal in de oven) een kipsateschnitzel of kip cordon bleu of zelfgemaakte kipsate erbij.
Héél af en toe een kipkorn of frikandel of kipnuggets of een kaassoufflé.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie